iran680001425786

فروش کلیه در ایران

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

یک زن فعال فیس‌بوکی در مشهد بازداشت شد
خبرنگاران ایران ۲۱ مهر ۱۳۹۳ ناهید گرجی شهروند ساکن مشهد به علت آن‌چه «عضویت در شبکه‌های اجتماعی» گفته شده، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
دو شهروند کُرد در کرمانشاه و کرمان بازداشت شدند
بازداشت تعدادی از فعالین حامی کوبانی در تهران

 اخراج دو دانشجوی کارشناسى ارشد دانشگاه علامه طباطبایی و خودداری دانشجویان این مقطع از تشکیل کلاس
مرکز حامیان حقوق بشر ۲۰ مهر ۱۳۹۳ در پی اخراج دو دانشجوى رشته فلسفه و منطق در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشجویان این رشته در این مقطع با گذشت سه هفته از آغاز سال تحصیلى، از رفتن بر سر کلاس خوددارى کرده اند.

پخش اعتراف تلویزیونی متهمان به توهین به آیت الله خمینی و تهدید به ادامۀ بازداشت ها
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۲ مهر ۱۳۹۳ شبکۀ استانی فارس روز ۹ مهرماه فیلم اعتراف تعدادی از ۱۱ نفری که به اتهام توهین به امام خمینی از طریق ارسال جوک  دستگیر شده بودند را پخش کرد. در این اعتراف تلویزیونی که توسط ماموران سپاه ناحیۀ ثارالله شیراز تنظیم شده بود، تعدادی از این ۱۱ نفر مقابل دوربین تلویزیون حاضر شدند و از ارسال جوک های توهین آمیز اظهار پشیمانی کرده و اعلام کردند که «فریب خورده اند.»

یک زندانی ۶٠ ساله در سنندج به دار آویخته شد
کردپا ۲۳ مهر ۱۳۹۳ صبح روز چهارشنبه، بیست و سوم مهرماه حکم اعدام یک شهروند کُرد به نام بهمن حسینی به مورد اجراء درآمد.

ریحانه جباری در یک قدمی اجرای حکم اعدام
دویچه وله ۲۴ مهر ۱۳۹۳ آخرین جلسه صلح و سازش میان ریحانه جباری و خانواده سربندی به عنوان اولیای دم مقتول برگزار گردید اما رضایتی کسب نشده است. پیش از این رئیس پارلمان اروپا در نامه‌ای از علی لاریجانی خواستار بررسی مجدد پرونده شده بود.

دادگاه انتظامی وکلا ‘زیر فشار’ نسرین ستوده را از وکالت محروم کرد
بی بی سی فارسی ۲۷ مهر ۱۳۹۳ همسر نسرین ستوده می‌گوید شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا در ایران، این فعال حقوق بشر را از وکالت محروم کرده است.

     زندان

صالح نیکبخت: با درخواست وکیل برای قبول پرونده جیسون رضاییان موافقت نشد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۲ مهر ۱۳۹۳ محمد صالح نیکبخت، وکیل دادگستری گفت که با درخواست وکالت او برای پرونده جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست تاکنون موافقت نشده است. این وکیل دادگستری با اظهار اینکه چندی پیش درخواست وکالت این خبرنگار را ارائه کرده بوده به کمپین گفت: «با درخواست وکالت من موافقت نشد.» جیسون رضاییان به همراه همسرش یگانه صالحی در تاریخ ۳۱ تیرماه در تهران بدون توضیح مشخصی بازداشت شدند. یگانه صالحی اوایل مهرماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

دادگاه غنچه قوامی به صورت غیرعلنی برگزار شد
رادیوفردا ۲۳ مهر ۱۳۹۳ محاکمه غنچه قوامی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۲۲ مهر به صورت غیر علنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد.

تایید حکم سه سال حبس سهیل عربی در دادگاه تجدیدنظر/ ارجاع حکم اعدام به دیوان عالی کشور
جرس ۲۶ مهر ۱۳۹۳  شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر، حکم حبس سه ساله سهیل عربی را که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی صادر شده بود، عینا تایید کرد.

شوک الکتریکی به یک زندانی به دلیل مطرح کردن بحث سیاسی در بند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۶ مهر ۱۳۹۳ یک فعال حقوق بشر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت، گارد ویژه زندان مرکزی ارومیه، یک زندانی سیاسی کرد به نام سینا قاسمی، ۲۰ ساله را به بهانه مطرح کردن بحث های سیاسی در بند، از بند جوانان خارج کرده اند و پس از انتقال او به سلول انفرادی، دست و پای او را بسته اند و با باتوم و شوک الگتریکی به آزار واذیت بدنی او اقدام کرده اند.

نیاز فوری به درمان یک زندانی سیاسی کرد در زندان یاسوج و خوددرای از اعزام به بیمارستان
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۶ مهر ۱۳۹۳ یک فعال حقوق بشر کرد از وضعیت بحرانی یک زن زندانی سیاسی ۲۵ ساله در زندان مرکزی یاسوج به کمپین بین المللی حقوق بشر خبر داد. به گفتۀ این فعال کرد، قدریه قادری، زندانی سیاسی مدتی است به عفونت گوش، سردرد شدید و بی حسی یکی از دستانش در زندان مرکزی یاسوج مبتلا شده و نیاز شدید به بستری شدن دربیمارستان دارد. با این حال مسولان زندان با این عنوان که او «زندانی امنیتی» است از اعزام او به بیمارستان خودداری می کنند.

    دفاع از حقوق بشر

رنج نامه خانواده محسن امیراصلانی
جرس ۲۳ مهر ۱۳۹۳ خانواده محسن امیراصلانی، زندانی عقیدتی که به تازگی به اتهام بدعت در دین، توهین به حضرت یونس و فسادفی الارض اعدام شد، رنجنامه ای منتشر کردند.

     زنان

زنان ایرانی منع شدند؛ زنان کره‌ای خواندند
روزنامه شرق ۲۲ مهر ۱۳۹۳ گروه «عرفان» که قرار بود، در هنرسرای «خورشید» اصفهان روی صحنه برود، اجرایش به‌دلیل حضور نوازندگان زن روی صحنه اجرا، لغو شد. به گزارش ایسنا، این گروه موسیقی در آیین افتتاح اجلاس میراث فرهنگی ناملموس برخلاف وعده‌ مسوولان، بدون حضور زنان نوازنده‌ خود به اجرای موسیقی پرداخت، اما پس از این رویداد به اعضای این گروه قول داده شد تا در هنرسرای «خورشید» با حضور همه اعضا و نوازندگان زن، به اجرای برنامه بپردازند.

پلیس فتا در رشت از دستگیری دو نفر برای مسابقه مدلینگ خبر داد
بی‌بی‌سی ۲۴ مهر ۱۳۹۳ در ایران، پلیس گفته دو نفر را در رشت به اتهام برگزاری مسابقه مدلیلنگ در شبکه های اجتماعی بازداشت کرده است. ایرج محمدخانی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان گیلان گفته این دو نفر در یکی از شبکه های اجتماعی مسابقه مدلینگ گذاشته اند و تصاویر غیر اخلاقی دختران را منتشر کرده اند.

زنان مجلس علیه زنان ایران
ایران وایر ۲۵ مهر ۱۳۹۳ صبح به صبح چادر مشکی به سر می‌کنند و راهی ساختمان بهارستان می‌شوند. روی صندلی‌های سبزرنگ مجلس شورا کنار مردان می‌نشینند، طرح می‌دهند، طرح تصویب می‌کنند، بحث می‌کنند و از مواضع‌شان دفاع می‌کنند. آنها نمایندگان زن مجلس شورا هستند اما طرحی را امضا کرده‌‌اند که براساس آن زنان شاغل در صورتی می توانند در واحدهای صنفی کار کنند که هیچ گونه “اختلاط” با مردان در ساعت متعارف کار (هفت صبح تا ده شب) نداشته باشند و واحدهای صنفی که از این حکم تخلف کنند به “یک هفته و در صورت تکرار به یک ماه” تعطیلی محکوم می شوند.
فرصتهای شغلی زنان به طور بی سابقه‌ای محدود می‌شود

گزارش‌ها درباره ‘اسیدپاشی به زنان’ در اصفهان
بی بی‌سی فارسی ۲۵ مهر ۱۳۹۳ در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره مواردی از اسیدپاشی به زنان در اصفهان، از شهرهای عمده ایران، منتشر شده است. پلیس دست‌کم وقوع دو مورد از آنها را تایید کرده‌اند اما در برخی از رسانه‌ها حرف از موارد بیشتری از این حمله‌هاست.
امام جمعه اصفهان در واکنش به اسیدپاشی‌ها: من نگفتم که تذکر فراتر از لسانی باشد
وعده مسئولان برای «پیگیری ویژه» اسیدپاشی به زنان در اصفهان

 از هر چهار زن ایرانی یکی به سرطان سینه مبتلا می‌شود
دویچه وله ۲۷ مهر ۱۳۹۳ انجمن جراحان عمومی ایران از افزایش آمار ابتلا به سرطان سینه در ایران خبر داد. این انجمن همزمان در مورد کاهش سن ابتلا به سرطان در زنان جوان هشدار داده است. بنا بر آمار، از هر چهار زن یکی به سرطان سینه مبتلا می‌شود.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

دانش‌آموز ۱۵ ساله ایرانی در هنگام آموزش نظامی کشته شد
رادیو زمانه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ یک دانش‌آموز ۱۵ ساله به نام ابوالفضل رستمی اهل شهرستان رباط کریم در استان تهران، هنگام آموزش نظامی بر اثر اصابت گلوله کشته شد.

برخلاف ادعای وزیر ارتباطات، اپلکیشن های جایگزین وایبر و واتس اپ تولید داخلی نیستند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۳ مهر ۱۳۹۳ علیرغم ادعای وزیر ارتباطات اپلیکیشن‌های «بیسفون» و «‫ساینا» که به عنوان اپلیکیشن‌های تولید داخل و جایگزین وایبر و واتس اپ  توسط  وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات معرفی شده بود، ساخته شرکت‌های خارج از ایران هستند و علاوه بر آن به دلیل وجود حفره های امنیتی جدی، برای استفاده کاربران ایرانی امن نیستند.

هشدار در مورد وضعیت قرمز آب در تهران
دویچه وله ۲۴ مهر ۱۳۹۳ وزارت نیرو در ایران می‌گوید که وضعیت منابع آبی تهران در شرایط زرد است اما در صورت عدم بارش و ادامه مصرف به شکل کنونی، وضعیت قرمز خواهد شد. این وزارتخانه خواستار صرفه‌جویی ۲۰ در مصرف آب درصدی شده است.

حراج کلیه تا مسافر کشی در خیابان
خبرگزاری مهر ۲۷ مهر ۱۳۹۳ حسن ۲۵ ساله مجرد ساکن جنوب شهر تهران است. در نوجوانی پدرش را از دست داد، برادر و خواهر بزرگترش ازدواج کرده و خانواده را ترک میکنند درنتیجه بارهزینه های زندگی مادروبرادر بیمارش بردوش وی می افتدحسن به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی وتعدیل نیروشغل خود را از دست داده و برای یافتن کاربه جاهای مختلف سر میزند ولی نتیجه نمی گیرد و روزبه روز بدهی اش بیشتر می شود ناگزیربه فکر فروش اعضای بدن خود می افتد. حسن با پیگیری مداوم با نصب اعلامیه های مختلف بر در و دیوارها و هر روز تا شب جلوی بیمارستان ایستادن و دادن آزمایش های مختلف،سر انجام یک کلیه خود را می فروشد. پس از دوران نقاهت مقداری از قرضش را پرداخت وبا باقیمانده آن پیتزافروشی کوچکی اجاره می کند ….

     فرهنگ

ناظری: مسئولان نباید از اینکه در کنسرت‌های ما حضور می‌یابند بترسند
جرس ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ناظری: شیراز باید پایگاه فرهنگ و هنر باشد و مسئولان نباید از اینکه در کنسرت‌های ما حضور می‌یابند بترسند. این میزها به کسی وفا نمی‌کند، از ترس میزتان فرهنگ را رها مکنید و پای فرهنگتان بایستید!
لغو اجرای «شهرام ناظری» در هفته فرهنگی نیشابور

محمدرضا شجریان و سازهای تازه
دویچه وله ۲۱ مهر ۱۳۹۳ تور اروپایی محمدرضا شجریان، خواننده برجسته و مطرح روزگار ما، سرانجام در دوازدهم اکتبر به شهر کلن آلمان رسید. ارکستری دوازده نفره با نواهایی تازه از سازهای جدید در سالن فیلارمونی.

نوبل‌خوانی با مودیانو در شهرکتاب
خبرگزاری ایلنا ۲۲ مهر ۱۳۹۳ نشست نوبل‌خوانی با مودیانو با حضور اصغر نوری، کاوه فولادی‌نسب، آرش نقیبیان و بلقیس سلیمانی در شهرکتاب برگزار می‌شود.

یادی از «شیرزن ایران»: بزرگداشت سیمین بهبهانی
رادیو زمانه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ عصر جمعه، دهم اکتبر، در دانشگاه لیدن هلند، شب ادبی بزرگداشت سیمین بهبهانی با عنوان «شیرزن ایران» برگزار شد.

ممنوعیت استفاده از کلمه کنسرت در مشهد
رادیو زمانه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ روزنامه شرق با انتشار گزارشی خبر داده که استفاده از کلمه کنسرت در مشهد مرکز استان خراسان رضوی «ممنوع» است و گروه‌های موسیقی به جای آن باید از عبارت «اجرای پژوهشی گروه موسیقی» استفاده کنند.

«ممنوعیت استفاده از کلمات آغوش و بوسه در ترانه‌های عاشقانه در ایران»
رادیو زمانه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ صابر قدمی، ترانه‌سرا می‌گوید که ترانه‌های عاشقانه با سانسور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران مواجه می‌شوند و «ورود واژگانی چون بوسه و آغوش در آن ممنوع است.»

   سیاست

حسن روحانی به تفاهم رسیدن در مساله هسته ای را حتمی دانست
بی‌بی‌سی  فارسی ۲۱ مهر ۱۳۹۳ حسن روحانی رئیس جمهور ایران در یک گفتگوی زنده با تلویزیون سراسری ایران گفت: در مساله هسته ای، دو طرف حتما به تفاهم می رسند و این تفاهم بر مبنای قاعده برد – برد خواهد بود.

بازداشت چند نفر در یزد به اتهام «جاسوسی»
رادیو زمانه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ مدیر کل اطلاعات استان یزد از شناسایی و بازداشت چند نفر به اتهام «جاسوسی» در سال‌های اخیر خبر داد که به گفته وی با «دولت‌های متخاصم آمریکا، انگلیس و اسرائیل ارتباط داشته‌اند.»

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا، ایرنا، تسنیم، مهر روزنامه‌های شرق، آرمان، دنیای اقتصاد، سایت‌های رادیو فردا، ایران وایر، خبرنگاران ایران، جرس، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی، مرکز حامیان حقوق بشر، کمیته گزارش‌گران حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۶۸

پیوست‌ها: