haft-690x259

شماره ۶۰  – ۲۹ مهر/ میزان ‌۱۳۹۳ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴

102913_0

منبع عکس

  سیاست

ارایه لایحه عفو ۱۰ هزار زندانی به پارلمان تاجیکستان
۲۰ اکتبر، خبر گزاری آریا رییس جمهور تاجیکستان لایحه عفو ۱۰ هزار زندانی را به پارلمان این کشور ارائه کرد .دفتر مطبوعاتی “امامعلی رحمان” روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این عفو بیشتر شامل حال زنان، افراد کمتر از ۱۸ سال و زندانیان خارجی و زندانیانی می‌شود که سه چهارم از دوره محکومیت خود را سپری کرده‌اند. در این بیانیه همچنین آمده است، محکومانی که به جرم قتل، خیانت، تروریسم و تلاش برای سرنگونی دولت حاکم در زندان به سر می برند، مشمول این عفو نمی شوند.

 ۲۰ نامزد حزب نهضت اسلامی در انتخابات ۲۰۱۵ تاجیکستان مشخص شدند
۲۰ اکتبر، فارس نیوز «محمدعلی هییت» معاون رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان امروز در جمع خبرنگاران گفت: شورای سیاسی که ارگان رهبری حزب است، تمام ۲۰ نفر نامزد حزبی را برای حوزه‌های انفرادی ولایت‌های سغد و ختلان، همچنین نواحی تابع مرکز مشخص و سندی را در این زمینه تصویب کرد. وی این اقدام را نخستین بخش از برنامه حزب برای انتخابات آتی دانست و افزود: اسامی کاندیدا که شامل این فهرست شده‌اند، روز ۱۶ دسامبر در انجمن حزب اعلام خواهد شد.

 کفه های بالا و پایین ترازوی عدالت دادگاه های تاجیکستان
۱۳ اکتبر، رادیو آزادی ساکنان عادی تاجیکستان می گویند به عدالت دادگاه های این کشور اعتماد ندارند. بنا به نظرسنجیی مرکز آموزش افکار عمومی Central Asia Barometer سطح اعتماد مردم تاجیکستان به حکومت، ارتش، دادگاه و پلیس رو به کاهش بوده و فقط ۲۴% افراد به پلیس و دادگاه ها اعتماد دارند.

 بازداشت ۱۰ نفر در شمال تاجیکستان که قصد پیوستن به داعش را داشتند
۱۵ اکتبر، بی بی سی منابع دادستانی ولایت سغد، در شمال تاجیکستان، از بازداشت ۱۰ تن از ساکنان این ولایت به ظن تلاش برای سفر به سوریه و پیوستن به صفوف گروه موسوم به “دولت اسلامی”، داعش، خبر داده‌اند. خبرگزاری محلی “آسیا پلوس” از قول منابع دادستانی آورده که ۹ نفر از این افراد ساکنان ناحیه اسپیتمان و یک نفر دیگر ساکن ناحیه پنجکنت در شمال تاجیکستان هستند. گفته می‌شود برخی از این افراد با همدیگر پیوند خویشاوندی دارند. به گفته منابع دادستانی، دو نفر از این افراد روز ۲۶ سپتامبر هنگامی که قصد داشته‌اند به منظور پیوستن به صفوف شبه‌نظامیان داعش به سوریه سفر کنند، بازداشت شده‌اند. افراد دیگر در پی شهادت این دو نفر بازداشت شده و اکنون در بازداشتگاه شهر خجند به سر می‌برند.

 بازداشت دو نوجوان به ظن طرفداری از یک گروه مخالف دولت تاجیکستان
۱۷ اکتبر، بی بی سی وزارت کشور تاجیکستان خبر داد که در شهر دوشنبه دو نوجوان زیر سن قانونی برای طرفداری از “گروه ۲۴”، یک گروه مخالف دولت، بازداشت شده‌اند. دادگاه عالی تاجیکستان اخیرا این گروه را افراط گرا اعلام کرد و این افراد نخستین کسانی هستند که به ظن افراط گرایی و یا حمایت از این گروه مخالف دولت بازداشت شده‌اند. در گزارش دفتر مطبوعاتی وزارت امور داخلی تاجیکستان آمده که پلیس شهر دوشنبه روز ۱۶ اکتبر دو نوجوان ۱۶ و ۱۸ساله را به اتهام فعالیتهای افراط گرایانه بازداشت کرده است. در این گزارش آمده که “هنگام گذراندن تدابیر فوری جستجوی افراد نابالغ، سال تولدشان ۱۹۹۸ و ۱۹۹۷، ساکنان دوشنبه، با گمان دعوت عمومی برای به عمل برآوردن فعالیت اکسترمیستی (افراط گرایی) از جانب کارمندان پلیس دستگیر شدند.”

 مهاجران تاجیک محور سفر رئیس پارلمان تاجیکستان به روسیه
۲۱ اکتبر، تی نیوز محمدسعید عبیدالله اف رئیس مجلس ملی پارلمان تاجیکستان در راس یک هیئت رسمی عازم «مسکو» پایتخت روسیه شد. به گزارش خبرنگارخبرگزاری فارس در دوشنبه، «شکوت سعیداف» سخنگوی مجلس ملی تاجیکستان به خبرنگاران گفت: هدف از بازدید ۳ روزه « محمد سعید عبیدالله اف» و هیئت همراه شرکت در چهارمین نشست بین المجالس روسیه و تاجیکستان است. وی افزود: ضمن این نشست مسائل همکاری بالقوه بین منطقه ای روسیه و تاجیکستان مورد بحث قرار می گیرد. به گفته وی، عبیدالله اف در حاشیه این همایش با «والینتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون مجلس فدرال روسیه، «سرگئی ناریشکین» رئیس مجلس «دوما»، «ایگور شوال اف» معاون اول نخست وزیر، روسیه، «سرگئی سوبیانین» شهردار مسکو و «آندره وارابیف» فرماندار منطقه «مسکو» دیدار و مذاکراه خواهد کرد. بنا به این گزارش، رئیس مجلس ملی تاجیکستان در چارچوب برنامه این بازدید با تعدادی از رهبران سازمان های مهاجر تاجیک در روسیه نیز گفت و گو می کنند.

    جامعه

زندگی با ۲۸۲ سامانی: چای، نان … و؟
۲۲ اکتبر، رادیو آزادی مردم عادی نتایج یک پژوهش آژانس آمارگیری تاجیکستان را که مصرف ماهانه هر فرد را ۲۸۲ سامانی براورد کرده است زیر سوال می برند. با شهادت دادن از تجارب خود، چندین خانواده این عدد را کاملا غیر واقعی شمردند. با صرف جویی و عدم خریده موادی همچون گوشت، اکثر خانواده ها برای زنده ماندن و سر کردن فرزندان خود به بیشتر از ۲۸۲ سامانی احتیاج دارند.

 سغد: مشکل خودکشی همانا باقی‌مانده است
۱۶ اکتبر، فرج کارشناسان عوامل بالا بودن تعداد موارد خودکشی در استان سغد را گرفتاری به بیماری‌های روحی و روانی، بیکاری، مهاجرت و دعواهای خانوادگی ساکنان عنوان می کنند. در استان سغد شمال تاجیکستان طی ۶ ماه سال جاری ۱۴۰ مورد خودکشی و سوءقصد ثبت شده است که نسبت به همین دوره سال گذشته ۵% کاهش یافته است. کارشناسان می‌گویند وضعیت همانا نگران کننده باقی می‌ماند و دولت و جامعه باید نسبت چنین حوادثی بی‌تفاوت نباشند.

 زندگی سخت بازنشسته ها: پاداش خدمت شان به دولت؟
۱۶ اکتبر، فرج سازمان «HelpAge International» سطح پرداخت حقوق بازنشستگی در اکثر کشورهای جهان را تهیه کرده است که در آن تاجیکستان در جای ۶۱ قرار دارد. کارشناسان پایین بودن حقوق بازنشستگی در تاجیکستان را یکی از دلایل عدم رشد و توسعه اقتصادی این کشور می دانند.

 ازدواج ۹۵ شهروند تاجیکستان و اتباع خارجی و اولین ازدواج با یک شهروند چینی
۱۹ اکتبر، رادیو آزادی موارد ازدواج شهروندان تاجیکستان با اتباع خارجی در سال جاری ۶۷ % افزایش یافته است. در نیمه اول سال جاری در ولایت سغد نخستین مورد ازدواج یک ساکن تاجیکستان با یک شهروند چینی به ثبت رسیده است.

   زنان 

به تحصیل – بله، به تبعیض – خیر
۱۱ اکتبر، رادیو آزادی با وجود مجازات برای والدینی که مانع تحصیلات فرزندان خود بخصوص دختران می شوند و بالا بردن سن ازدواج دختران، در زندگی دختران تاجیک تغییراتی به عمل نیامده است. سال گذشته سازمان ملل متحد در تاجیکستان با انجام پژوهشی تشخیص داد که حدود ۱۴% دختران نابالغ در تاجیکستان قبل از رسیدن به سن قانونی ازدواج کرده بودند.

 آغاز همایش همبستگی با زنان روستایی در سغد
۱۶ اکتبر، تاج نیوز  این     همایش در آسایشگاه «بهارستان» شهر قیراقم استان سغد افتتاح شد. هدف برگزاری همایش مذکور فراهم کردن دسترسی زنان به امکانات اقتصادی است که به این وسیله امکان بالا بردن سطح زندگی زنان فراهم می شود.

   اقتصاد 

۱۲ توصیه همایش اقتصادی برای رشد کارآفرینی در کشور
۱۷ اکتبر، خاور همایش اقتصادی و سرمایه گزاری دوشنبه ۲۰۱۴ پس از اتمام، خلاصه و توصیه‌های خود را برای رشد کارآفرینی و سرمایه گزاری در کشور به جامعه تاجیکستان پیشنهاد کرد. این توصیه‌ها از جمله شامل برطرف کردن مشکلات مربوط به تنظیم قواعد گمرکی طبق معیارهای بین المللی، تکمیل و تطبیق فعالیت های شراکت دولتی و بخش خصوصی جهت رشد خدمات اجتماعی، تنظیم و نظارت زیرساختارهای بانکداری و غیره بودند.

 فعال نبودن اکثر نیروگاه های برق آبی کوچک در تاجیکستان
۲۲ اکتبر، تاجیک ایریب شرکت دولتی برق تاجیک از فعال  شدن ۱۶ نیروگاه برق آبی کوچک در مناطق مختلف این کشور همزمان با  آغاز فصل سرما  خبر داد. به  گزارش  سایت  اوستا، در حال  حاضر ۱۲ نیروگاه برق آبی کوچک در این  کشور فعال است و  تا آغاز زمستان، ۴ نیروگاه  دیگر نیز  به  شبکه برق سراسری تاجیکستان خواهد پیوست.

 کاهش صادرات سبزیجات و میوه از تاجیکستان
۱۷ اکتبر، آسیا پلوس در ماه های ژانویه و سپتامبر سال جاری تاجیکستان به خارج کشور بیش از ۱۴۲ هزار تن سبزیجات و میوه صادر کرد که در مقایسه به همین دوره سال گذشته به مقدار ۳۶ هزار تن و یا بیش از ۲۰٪ کم‌تر است. در سال جاری از تاجیکستان بیشتر پیاز (۷۵ هزار تن) و میوه خشک (۶۰ هزار تن) به خارج از کشور صادر شده است.

      روابط بین الملل

وعده کمک ۲۵۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به تاجیکستان
۲۱ اکتبر، اوستا دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه تاجیکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: اتحادیه اروپا این کمک مالی را در چارچوب برنامه استراتژی جدید همکاری با آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان در نظر گرفته است. به گفته این منبع، این تصمیم اتحادیه اروپا در جریان نشست شورای همکاری بین تاجیکستان و اتحادیه اروپا در «لوکزامبورگ» اتخاذ شد. دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه تاجیکستان همچنین افزود: در این نشست یک روزه شورای همکاری دوجانبه اتحادیه اروپا با تاجیکستان، مسائل وابسته به بخش اقتصاد، برق آبی، فرهنگ، آموزش و پرورش، همچنین چشم‌انداز برنامه‌های این اتحادیه در کشورهای آسیای مرکزی و برخی از طرح‌های مربوط به تاجیکستان مورد بحث قرار گرفت.

 “دوشنبه” میزبان سازمان همکاری‌های اسلامی برای آسیای مرکزی
۲۰ اکتبر، خبر فارسی وزارت امور خارجه تاجیکستان اعلام کرد: نخستین همایش سرمایه‌گذاری سازمان همکاری‌های اسلامی برای کشورهای آسیای مرکزی ۲۷-۲۸ اکتبر در دوشنبه برگزار می‌شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه تاجیکستان در بیانیه‌ای نوشت: این همایش به منظور بررسی مسائل توسعه سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی در چارچوب برنامه سازمان کنفرانس اسلامی انجام خواهد شد. به گفته این منبع، برنامه این انجمن شامل بررسی و تبادل نظر روی موضوعاتی مانند صنعت کشاورزی، حمل و نقل و کاهش فقر بوده و همچنین همکاری در بخش آموزش و پرورش، علوم، فناوری، گردشگری و سلامت را نیز در دستور کار خواهد داشت.

سفر دبیر شورای امنیت روسیه به دوشنبه/ امنیت مرز افغان-تاجیک؛ موضوع مذاکره
۱۷ اکتبر، فارس نیوز دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان امروز با انتشار اطلاعیه‌ای از سفر غیرمنتظره «نیکولای پاتروش یف» دبیر شورای امنیت روسیه به دوشنبه خبر داد. وی در دیدار با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور مسائل همگرایی دو و چندجانبه در بخش امنیت را مورد بحث و بررسی قرار داد. وضعیت کنونی و چشم‌انداز اوضاع افغانستان، تقویت حفاظت مرز تاجیکستان با این کشور، همگرایی به منظور جلوگیری و تشدید مبارزه با خطرات ناشی از تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، سلاح و همچنین اجرای مشترک طرح‌هایی در جهت تأمین امنیت اطلاعاتی از محورهای مورد مذاکره بین ۲ طرف بود.

آلمان ۳۶ میلیون یورو به تاجیکستان کمک مالی می‌کند
۱۶ اکتبر، تی نیوز یک مقام اقتصادی تاجیکستان اعلام کرد: دولت آلمان ۳۶ میلیون یورو به بخش اجتماعی این کشور کمک مالی اختصاص می‌دهد. «سعید رحمان نذری‌اف» معاون وزیر توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان در جلسه پارلمان این کشور، از کمک ۳۶ میلیون یورویی آلمان در بخش اجتماعی خبر داد. وی افزود: دولت آلمان این کمک را برای اجرای پروژه‌های بهداشتی و سلامت مادر از جمله تجهیز زایشگاه‌ها، ساخت مدارس در ولایت ختلان برنامه‌ریزی کرده است.

    علم و فرهنگ

گزارشی از اهدای کتاب مردم ایران به کتابخانه ملی تاجیکستان
۱۷ اکتبر، خبر خوانی انجمن دوستی ایران و تاجیکستان با همکاری موسسه فرهنگی اکو بیش از ۴۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه ملی تاجیکستان اهدا کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر از دوشنبه، مجتهد شبستری رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در مراسم اهدای این کتابها گفت این انجمن طرح اهدای کتاب به کتابخانه ملی تاجیکستان را نوروز پارسال و در فراخوان به موسسات علمی و فرهنگی ایران اعلام کرد که در نتیجه آن مردم فرهنگ دوست ایران بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه ملی تاجیکستان اهدا کردند. وی هدف از اجرای این طرح را گسترش خط و زبان فارسی و انتقال پژوهش های دانشمندان ایرانی به تاجیکستان اعلام و تصریح کرد در مرحله نخست اجرای این طرح، بیش از چهار هزار جلد کتاب اردیبهشت پارسال به کتابخانه ملی تاجیکستان تحویل داده شد.

 از دو سوی آمو؛ عاشقانه‌ها از اوستا تا خرما شیرین
۶ اکتبر، بی بی سی «از دو سوی آمو» عنوان برنامه‌‌ای هفتگی که روزهای دوشنبه‌ از برنامه چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی پخش می‌شود.در برنامه این هفته تازه‌ترین ترانه‌هاى فریدون خورشید از تاجیکستان و اوستا و مرتضی ابراهیمی از افغانستان را می‌شنوید.بهرام غفوری از تاجیکستان هم با پیامی ویژه یک ترانۀخودرابه شنوندگان برنامه تقدیم کرده است. در بخش پیش‌کسوتان برنامه یادی می‌کنیم از خرما شیرین و تاج‌الدین محی‌الدین، آوازخوانان فقید از گروه هنری گلشن تاجیکستان.

 نظامیان روس در تاجیکستان زبان تاجیکی می آموزند
۱۴ اکتبر، بی بی سی مسئولین نظامی روسیه تصمیم گرفته‌اند که از این پس نظامیان روس که در پایگاه روسیه در تاجیکستان ایفای وظیفه می‌کنند باید زبان و رسم و آیین تاجیکی را بیاموزند. به گزارش دفتر مطبوعاتی پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان برای بار نخست به این منظور با دستور فرماندهی نظامی روسیه بروشوری تهیه و چاپ شده است. این بروشور در باره فرهنگ و تاریخ تاجیکستان و رسم و آیین مردم تاجیک اطلاع داده و بخش ویژه آن نیز به آموزش زبان تاجیکی اختصاص یافته است. دفتر مطبوعاتی حوزه نظامی مرکزی روسیه در این باره نوشته است: «رفتار و گفتار این نظامیان در تاجیکستان نه تنها منعکس خصلت و سیمای خود آن‌ها است بلکه تجسم گر فرهنگ کشور روسیه است.»

     آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

 منابع این شماره :

Arya News, Asia-Plus, Avesta.tj, BBC (Persian, Tajik, English), Khabar Khani, Khabar Farsi, Khovar.tj, Faraj.tj, Fars-news, Radio Ozodi, Tajik Irib, T-news, Tojnews.tj

Haftroozname Tajikestan 60

پیوست‌ها: