زنان-690x259

شماره ۶۹ – ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ برابر با ۳۰ میزان/مهر ۱۳۹۳

زنان
روبان صورتی” نماد مبارزه با سرطان سینه و اکتبر ماه جهانی آگاهی بخشی در مورد این سرطان منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

ایران  دادگاه انتظامی وکلا ‘زیر فشار’ نسرین ستوده را از وکالت محروم کرد
بی بی سی ۱۹ اکتبر ۲۰۱۴ خانم ستوده در مدتی که از زندان بیرون آمده، همچنان فعال بوده است . همسر نسرین ستوده می‌گوید شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا در ایران، این فعال حقوق بشر را از وکالت محروم کرده است . این حکم با درخواست دادستانی تهران و دادسرای اوین صادر شده و برای یک محرومیت سه‌ساله است.

 افغانستان   وزارت صحت: هنوز هم در هر دو ساعت یک مادر در هنگام ولادت جان خود را از دست می دهد
خبرگزاری بخدی ۱۴ اکتبر ۲۰۱۴ مقام ها در وزارت صحت عامه کشور از میزان بالای مرگ و میر مادران و نوزادان در هنگام ولادت ابراز نگرانی کرده و می گویند که هنوز هم در هر دو ساعت یک مادر افغان در هنگام ولادت جان می دهد.

عراق   داعش: زنان و کودکان ایزدی را مطابق شرع اسلام به بردگی بردیم
رادیو فردا ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ گروه «حکومت اسلامی» اعلام کرد که زنان و کودکان ایزدی به اسارت گرفته شده در شمال عراق را «بر طبق شریعت اسلام» به عنوان برده میان نیروهایش تقسیم کرده‌است.

 چهار زن در ولایت فراه به شکل مرموز کشته شدند
خبرگزاری بخدی ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ گزارش ها از ولایت فراه در غرب افغانستان حاکی است که چهار زن در این ولایت به شکل مرموزی به قتل رسیده اند.

 ایران  زنان قربانی اسیدپاشی اصفهان: کسی با ما خصومت شخصی ندارد
دویچه وله ۱۸ اکتبر ۲۰۱۴ درحالی که مقامات پلیس اسیدپاشی به ۲ زن را تایید کردند، ایسنا با ۳ زن قربانی گفت‌وگو کرده است. همه‌ی آن‌ها گفته‌ی برخی مقامات مبنی بر “انگیزه‌های شخصی” را رد می‌کنند. رسانه‌ها می‌گویند پای مبارزه با “بدحجابی” درمیان است.

     دفاع از حقوق بشر

ایران هشدار کانون شهروندی زنان نسبت به بسترسازی برای خشونت علیه زنان
مدرسه فمینیستی ۲۰ اکتبر ۲۰۱۴ این روزها شاهد اقداماتی نگران کننده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» هستیم که آشکارا ناقض حقوق انسانی و قانونی زنان ایران بوده و بسترساز اعمال خشونت، تبعیض و تضییع هر چه بیشتر حقوق زنان آگاه ایرانی است و قانونی کردن چنین رویکرد زن ستیزی خود می تواند به ترویج و به کارگیری خشونت های بیشتر علیه زنان در جامعه منجر گردد.

 پاکستان  تایید حکم اعدام زن مسیحی به خاطر کفرگویی «بی عدالتی فاحش» است
عفو بین الملل ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد: حکم دادگاه در تایید مجازات اعدام یک زن مسیحی محکوم بر اساس اتهام کفرگویی بی عدالتی فاحش است. دادگاه لاهور امروز درخواست استیناف علیه حکم اعدام آسیا بی بی را که در سال ۲۰۱۰ گویا به خاطر اظهارات تحقیر کننده در باره حضرت محمد در مشاجره با زنی مسلمان محکوم شد، رد کرد.

 ویدئویی که جهان ما را برای ۸ دقیقه و ۴۴ ثانیه متوقف کرد
راگ هانتر ۱۲ اکتبر ۲۰۱۴ “برای کشورهایمان”  درخواستی ۸ دقیه و ۴۴ ثانیه ای است از تمام ملت های عرب برای پایان دادن به خشونت، کشتار و درد و رنج روانی. این ویدیو توسط گروهی از جوانان مقیم سوئد از سوریه، عراق، لبنان و فلسطین تولید شده است.

کودکان 

انهدام کودکیِ خاورمیانه
رادیو زمانه ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ سالیان متوالی است که غرب به رهبری ایالات متحد می‌کوشد رهبری خود را بر جهان تحمیل کند. خاورمیانه و چاه‌های سرشار از نفت آن معقو‌ل‌ترین صفحه برای تحقق این سناریو، نمایش قدرت و به تاراج بردن منابع ملی برای بازتولید یک امپراتوری پلید است.

 ثبت سه واقعه فلج کودکان در جنوب افغانستان
بی بی سی ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ فلج کودکان بیماری ویروسی است که تنها کودکان زیر پنج سال به آن مصاب می‌شوند . سه واقعه مثبت فلج کودکان در ولایت قندهار در جنوب افغانستان ثبت شده است . سال گذشته در ماه قوس/آذر وزارت بهداشت/صحت افغانستان اعلام کرد که فلج کودکان در جنوب افغانستان محو شده و در ولایات هلمند و قندهار که همیشه بیشترین موارد این بیماری ثبت می شد، هیچ موردی از این بیماری دیده نشده است.

 روزانه ۷ کودک در آمریکا قربانی سلاح گرم می‌شوند
دویچه وله ۷ اکتبر ۲۰۱۴ یک مطالعه جدید در آمریکا نشان می‌دهد که از نظر آماری روزانه ۷ کودک و نوجوان قربانی استفاده از سلاح گرم می‌شوند. تنها در سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۷۰۰ کودک و نوجوان با شلیک گلوله در آمریکا جان خود را از دست دادند.

     قوانین و لوایح

ایران  ارائه طرح مجازات حبس و جریمه برای بدحجابی با امضای چند نماینده زن به مجلس
شهرزاد نیوز ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ اخیراً ۳۶ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، که از ۲۹۰ نماینده آن تنها ۹ تن را زنان تشکیل می دهند، طرحی را با عنوان «صیانت از حریم عفاف و حجاب» ارائه داده اند، که در میان امضا کنندگان نام چهارتن از نمایندگان زن نیز دیده می شود.

ایران  پیش‌نویس سند امنیت اجتماعی زنان و کودکان تا چند هفته دیگر ارائه می‌شود
مهرخانه ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ مشاور امور بانوان و خانواده وزارت کشور درخصوص آخرین وضعیت سند امنیت اجتماعی زنان و کودکان که بایستی در راستای ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه تدوین شود، گفت: پیش‌نویس این سند ظرف چند هفته آتی تقدیم مقامات ذی‌ربط خواهد شد.

      حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان  زنان بیوه، غایب اصلی در برنامه ‏های اجتماعی دولت
کلید گروپ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۴ زنان بیوه در کشور با مشکلات متعددی روبه ‏رو بوده و غایب اصلی در برنامه‏ های اجتماعی دولت می ‏باشند. فقر و بیکاری،‌ عدم استقلالیت مالی، خشونت‏ های فزیکی و روانی، محدودیت‏ های اجتماعی و غیره از مشکلاتی است که در کنار رسم و رواج‏های ناپسند در جامعه، بالای آنان تحمیل گردیده و زندگی آنان را با مشکل مواجه نموده است.

افغانستان  از رییس جمهور جدید مى خواهم که به فریاد فقرا و بیوه زنان برسد
پژواک ۱۴ اکتبر ۲۰۱۴  بیوه زنى در فراه مى گوید: “بخاطر یک لقمه نان خشک گدایی می کنم که شکم اولادهایم را سیر کنم؛ رییس جمهور جدید باید برای کمک به بیوه زنان، یک ادارۀ مخصوص جور کند”.

ایران  دختران ۴۰ درصد نخبگان مهاجر را تشکیل می‌دهند
شهرزاد نیوز ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ بر اساس آمار مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹، حدود ۶۰ هزار نخبه ایرانی از ایران مهاجرت کرده‌اند که اغلب از المپیادهای علمی و یا جزو نفرات برتر کنکور و یا دانشگاه ها بوده اند.  اکنون ۲۵ درصد از ایرانیان تحصیل کرده در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند که از مجموع مهاجران حدود ۴۰ درصد را دختران و زنان تشکیل می‌دهند.

 نگاهی بر موضوع پنجمین کنفرانس وزرای زن کشورهای عضو OIC از منظر نهادهای بین‌المللی
 مهرخانه ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴  باکو، میزبان پنجمین کنفرانس وزرای زن در مورد «نقش زنان در توسعه دولت‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی» بود که در تاریخ ۲۰ و ۲۱ اکتبر برگزار گردید. هدف از برگزاری این کنفرانس، ارتقای توان‌افزایی زنان و نقش آنان در تحقق فرآیند توسعه در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اعلام شده است.

        فرهنگ و جامعه

اکتبر؛ ماه آگاهی از سرطان پستان/ انتقاد فمینیست‌ها از نماد این بیماری
هشدار وزارت صحت: شمار زنان مبتلا به سرطان سینه در افغانستان در حال افزایش است
خبرگزاری بخدی ۱۹ اکتبر ۲۰۱۴ با تجلیل از روز جهانی مبارزه با سرطان سینه در کابل، کمپاین آگاهی دهی از این بیماری برای نخستین بار در کشور آغاز شد . تا کنون آمار دقیق از زنانی که مبتلا به این بیماری هستند وجود ندارد اما رییس انجمن داکتران نسایی – ولادی می گوید که شمار این زنان زیاد است.

 ششمین طلای ایران به ساره جوانمردی رسید/ جابجایی رکورد تپانچه بادی جهان
خبرگزاری مهر ۲۰ اکتبر ۲۰۱۴ عضو تیم ملی تیراندازی بانوان ایران که در روز نخست مسابقات این رشته موفق شده بود به مدال طلا دست پیدا کند، دومین مدال طلای خودش و ششمین طلای کاروان غدیر در دومین دوره بازیهای پاراآسیایی را به گردن آویخت. وی همچنین موفق شد رکورد تپانچه بادی جهان را جابجا کند.

 فمینیسم دولتی مصر در صفحه نمایش نقره ای: تصویری از “زنان جدید” در فیلم ناصری (۱۹۵۴-۱۹۶۷ میلادی
ولد ۹ اکتبر ۲۰۱۴ این پایان نامه به تصویر زنان در فیلم های مصری در طول دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی می پردازد و استدلال می کند که رژیم عبدالناصر مجموعه ای از سیاست ها را در چارچوب “فمینیسم دولتی” به منظور تغییر تصویر زنان در مصر به وجود آورده است. این سیاست شامل دسترسی آزاد زنان به آموزش عالی در سال ۱۹۵۷ وافزایش تعداد و ورود زنان در نیروی کار است. سیاست های دولت با هدف ایجاد “زن جدید” زنان را مدرن، تحصیل کرده و با آگاهی سیاسی تصور می کرد. این سیاست ها بر پرده نقره ای نیز تاثیر داشتند اما نویسنده معتقد است که فیلم نفوذ ناقص سیاست های دولت را بر روی جامعه مصر و مقاومت در برابر تغییر اجتماعی را به تصویر می کشند.

 ناامنی روانی زنان از مزاحمت‌های خیابانی
شهرزاد نیوز ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ مزاحمت های خیابانی در تهران چنان شکل ملموس و محسوسی پیدا کرده که گویا بروز چنین پدیده ای در روابط میان زنان و مردان جامعه اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

 زنان سرپرست خانواده مصرف مواد مخدر را در افغانستان آشکار می کنند
ن.پ.ر ۶ اکتبر ۲۰۱۴ هیچ کشوری به اندازه افغانستان خشخاش را کشت و مواد مخدر را به طور غیر قانونی تولید نمی کند. بر اساس آمار دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۳ تولید تریاک بطور قابل توجهی افزایش یافته و به حجم بی سابقه ۵ هزار و پانصد تن رسید. طبق مطالعه ای  که به تازگی منتشر شده، افغانستان نیز از میزان بالای تعداد معتادین برخوردار است، حدود ۵،۱ درصد یا ۱ از هر ۲۰ نفر. محققان این پژوهش، از روش های تحقیقی ابتکاری استفاده کرده اند و به جای تکیه کردن بر روی مردان، به زنان سرپرست خانواده برای کسب اطلاعات روی آورده اند.

      سیاست

تهدیدی جدید برای زنان افغان
مجله قاهره برای امور جهانی ۱۹اکتبر ۲۰۱۴ حمایت عامه از جنگ در افغانستان در ایالات متحده و حتی پیش از آن در کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۹ به تدریج کاهش یافت. این افکار بیزاری از جنگ، در برابر از دست رفتن هزینه های هنگفت و جان افراد به وجود آمدند. همچنین درک عامه از وضعیت افغانستان این بود که این جنگ ارزش جنگیدن و این کشور ارزش نجات یافتن را نداشت. به عقیده منیژه نادری متاسفانه، این افکار که دولت و رسانه های جریان اصلی بسیار کم  مقابله کرده اند، پیشرفت واقعی را در افغانستان به ویژه دستاوردهای قابل توجه در زمینه حقوق زنان را مبهم ساخته اند.

 نارین آفرین، فرمانده نیروهای دفاعی کوبانی
شهرزاد نیوز ۱۴ اکتبر ۲۰۱۴ تباینی فاحش تر از این نسبت به ایدئولوژی دولت اسلامی (داعش) نمی‌توان تصور کرد: نه تنها تصاویر زنان رزمنده کرد به سراسر جهان مخابره شده اند، بلکه فرماندهی یگان های دفاع خلقی کوبانی هم با یک زن است.

 ۵ راه برای بهبود رهبریت سیاسی زنان در آفریقا
موسسه امنیت فراگیر ۲۰ آگوست ۲۰۱۴ در برنامه اخیر مرکز ویلسون، رودا اسی-افلول از مرکز توسعه دموکراتیک غنا و کارولین هوبارد از موسسه دموکراتیک ملی (NDI) جوانب مثبت و منفی سهمیه بندی جنسیتی، با تمرکز خاص بر روی پیشرفت در آفریقا را مورد بحث و بررسی قرار دادند. توصیه های زیرین منتخبی از مسائل اساسی ارائه شده توسط سخنرانان و بهترین شیوه های ثبت شده توسط موسسه امنیت فراگیر هستند.

  طرح تازه امریکا برای حضور بیشتر زنان در فعالیت های اجتماعی
خبرگزاری بخدی ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴  این برنامه به ̎ پروموت̎ مسما شده است و ایالات متحده امریکا هزینه آن را ۴۱۶ میلیون دالر اعلام کرده است که بخش بیشتر این پول یعنی ۲۱۶ میلیون آن از سوی اداره انکشاف بین المللی امریکا موسوم به “یو اس اید̎ پرداخت می شود . دولت امریکا اعلام کرده که این برنامه در هماهنگی با دولت افغانستان، نهادهای مدنی و بخش های خصوصی فعال در امور زنان طراحی شده است.

      گزارش، پژوهش و کتاب

نقشه راه برای صلح، نامه سرگشاده به آقای غنی
یوناما ۱۲ اکتبر ۲۰۱۴ یک گروه برجسته نهاد های جامعه مدنی افغانستان که در سراسر افغانستان از طیف گسترده ای از افراد و گروه ها نماینده گی می کند، امروز نامه ای سرگشاده ای را به رییس جمهور جدید افغانستان، اشرف غنی احمد زی تقدیم کرد که این نامه ۱۰ راه را برای رسیدن به صلح برجسته ساخته و از رییس جمهور درخواست کرده است که گامهای عملی را برای رسیدن به آن بردارد.  در این نامه سرگشاده که از جانب اعضای گرداننده گفت و گوی مردم افغانستان برای صلح و با حمایت دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) به رییس جمهور فرستاده شده است، از نکات برجسته ای که رییس جمهور در خصوص حکومت داری خوب، حقوق بشر، توانمند سازی زنان و ضرورت مبارزه بر ضد فساد گسترده برای تضمین توسعه متوازن در سخنرانی افتتاحیه اش ابراز کرد قدر دانی شده است.

شکاف نسل ها، عامل اصلی فرار از خانه و تن فروشی در ایران
صدای امریکا ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴ «دفتر تهران» گاردین، در گزارشی از تهران می نویسد در ایران بسیاری از کارشناسان، تن فروشی دختران را راهی برای دست یابی به استقلال اقتصادی و رهایی از هنجارهای تحمیلی جامعه می دانند. بسیاری از دخترانی که در تهران در کار تجارت سکس مشغولند در سن دبیرستانی هستند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره:
خبرگزاری بخدی، کلید گروپ، عفو بین الملل، خبرگزاری مهر، مهرخانه، اخبار روز، دویچه وله، زنان سازمان ملل، رادیو فردا، رادیو زمانه، راگ هانتر، پژواک، شهرزاد نیوز، مدرسه فمینیستی، وِلد، ن.پ.ر، مجله قاهره برای امور جهانی، موسسه امنیت فراگیر، یوناما، صدای امریکا.

هفتروزنامه حقوق بشری زنان – شماره ۶۰

پیوست‌ها: