افغانستان

183نمایشگاه عکسی از نجیب الله مسافر در تهران/ منبع عکس

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیر دولتی
یک پسر شش ساله مورد تجاوز جنسی گروهی مردان قرار گرفت

خبرگزاری باختر/ ۲۹/۷/۱۳۹۳ یک پسر شش ساله در ولایت قندهار مورد تجاوز جنسی گروهی مردان قرار گرفته است. ضیاء درانی سخنگوی والی قندهار گفت: این رویداد در منطقه حاجی عزیز در مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر قندهار رخ داده است. درانی اضافه کرد: پسری که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته در حال حاضر در یکی از شفاخانه های شهر قندهار بستری می باشد.

 ارقام جدید از تلفات غیر نظامیان در شمال هلمند نشر شد
رادیو آزادی/ ۲۹/۷/۱۳۹۳ در حالی که ارقام جدید تلفات غیر نظامیان در شمال هلمند ارایه شده است، وزارت دفاع افغانستان، طالبان مسلح را مسوول کشتار افراد ملکی در این ولایت می خواند. ارقام ارایه شده در مورد تلفات افراد ملکی در درگیری های اخیر چهار ولسوالی شمال هلمند تکان دهنده است. به اساس معلومات جامعه مدنی هلمند، در جریان سه ماه گذشته به شمول ۵۰ طفل، شماری از زن ها نیز کشته و زخمی شده اند.

 زنان

زنان بیوه، غایب اصلی در برنامه ‏های اجتماعی دولت
رادیو کلید/ ۲۶/۷/۱۳۹۳ زنان بیوه در کشور با مشکلات متعددی رو به ‏رو بوده و غایب اصلی در برنامه‏ های اجتماعی دولت می ‏باشند. فقر و بیکاری،‌ عدم استقلالیت مالی، خشونت‏ های فزیکی و روانی، محدودیت‏ های اجتماعی و غیره از مشکلاتی است که در کنار رسم و رواج‏ های ناپسند در جامعه، بالای آنان تحمیل گردیده و زندگی آنان را با مشکل مواجه نموده است.

 زنان در حکومت وحدت ملی باید نقش بنیادی داشته باشند
رادیو وطندار/ ۲۹/۷/۱۳۹۳ شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر، همایشی را زیر نام “زنان و حکومت وحدت ملی” در کابل برگزار کرد. شماری از اعضای این شبکه گفتند: دیگر نمی ‌خواهند که چند زن با چهره ‌های تکراری به حیث زنان برتر در حکومت وحدت ملی جا داشته باشند. منیره یوسف ‌زاده عضو شورای رهبری این شبکه گفت: حکومت وحدت ملی باید وعده‌ هایی را که برای جایگاه زن در این حکومت داده عملی سازد.

 خودکشی یک زن جوان در ولایت جوزجان افغانستان
فارسی.رو/ ۲۸/۷/۱۳۹۳ مقامات جنایی جوزجان، از خودکشی یک زن جوان ۳۵ ساله در این ولایت خبر دادند. عبدالمنان رئوفی؛ سخنگو و آمر اوپراسیون پولیس ولایت جوزجان می گوید: این زن آقچه گل نام دارد و باشنده روستای جنگل اریع ولسوالی مردیان می ‌باشد. وی همسر یک مرد ۷۵ ساله بوده است. شوهر این زن بر علاوه او ۲ همسر دیگر نیز دارد.

 شمار سربازان زن به پنج هزار تن می ‌رسد
هشت صبح/ ۲۹/۷/۱۳۹۳ مقام‌ های وزارت امور داخله می‌گویند: آنان تلاش دارند تا شمار ماموران پولیس زن در این وزارت را طی سال جاری خورشیدی به پنج ‌هزار تن برسانند. به‌گفته‌ این مقام ‌ها، قرار است تا اخیر سال آینده، شمار ماموران پولیس در چوکات وزارت امور داخله به ده‌ هزار تن برسد. مسعود احمد عزیزی، معین پالیسی و استراتژی وزارت امور داخله می‌گوید: در حال حاضر دو هزار و دوصد مامور پولیس زن در چوکات وزارت امور داخله فعالیت می‌ کنند و قرار است تعداد این ماموران تا اخیر سال جاری خورشیدی به پنج‌ هزار تن برسد.

  حامیان و فعالان

مردم ولسوالی قیصار فاریاب علیه طالبان قیام کردند
رادیو کلید/ ۲۷/۷/۱۳۹۳ مقامات امنیتی ولایت فاریاب می گویند: باشندگان ۳ قریه برای پاک سازی محل شان از وجود طالبان، قیام مردمی را بر علیه آنان آغاز کرده اند. اهالی روستا های باشبلمست، کاکری ها و کته ولنگ ولسوالی قیصار که بیش از ۶۰۰ فامیل را تشکیل می دادند، علیه طالبان دست به قیام زده اند. در نتیجه این قیام مردمی، ۳ قوماندان ارشد طالبان همراه با ۶۰ تن از افرادشان در قیصار به قیام کنندگان پیوستند.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

انتقاد وزارت حج و اوقاف از شرکت صافی برای نقض تفاهم نامه بازگرداندن حجاج
خبرگزاری بخدی/ ۲۸/۷/۱۳۹۳ مقام ها در وزارت حج و اوقاف کشور از شرکت هوایی صافی به سبب آنچه نقض در تفاهم نامه بازگرداندن زایران حج خوانده شده، به شدت انتقاد کرده اند. وزارت حج و اوقاف می گوید: شرکت هوایی صافی، قرارداد بازگرداندن حجاج را نقض کرده و باعث کندی در روند بازگشت زایران به افغانستان شده است.

 افغانستان اکسپرس به خاطر توهین به اسلام پوزش خواست
صدای امریکا/ ۲۷/۷/۱۳۹۳ یک روزنامه که در افغانستان به زبان انگلیسی نشر می شود، به دلیل نشر مطلبی که گفته می شود در آن به دین و پیامبر اسلام اهانت شده است، رسماً پوزش خواسته است. روزنامۀ افغانستان اکسپرس نگاشته است که دست اندرکاران آن یا از روی سهو و غفلت و یا هم به دلیل عدم مهارت و تسلط کافی به زبان انگلیسی این مضمون را به گونه درست مرور نکرده و نشر کرده اند. بیشتر بخوانید:
شورای وزیران دستور بازداشت کارمندان روزنامه افغانستان اکسپرس را صادر کرد
رییس جمهور: توهین روزنامه افغانستان اکسپرس به اسلام به صورت جدی تعقیب شود

 هشدار وزارت صحت: شمار زنان مبتلا به سرطان سینه در افغانستان در حال افزایش است
خبرگزاری بخدی/ ۲۷/۷/۱۳۹۳ با تجلیل از روز جهانی مبارزه با سرطان سینه در کابل، کمپاین آگاهی دهی از این بیماری برای نخستین بار در کشور آغاز شد. تا کنون آمار دقیق از زنانی که مبتلا به این بیماری هستند، وجود ندارد اما رییس انجمن داکتران نسایی ـ ولادی می گوید: شمار این زنان زیاد است. در این مراسم، رولا غنی، بانوی اول کشور نیز اشتراک کرده بود و گفت: وزارت صحت برای بهداشت و صحت زنان و دختران افغانستان باید توجه جدی کند.

 ۱۴ متهم بحران کابل بانک از افغانستان فرار کردند
فارسی.رو/ ۲۷/۷/۱۳۹۳ زلمی زابلی یکی از اعضا مشرانو جرگه افغانستان از فرار ۱۴ متهم بحران کابل بانک خبر داد. او می گوید: اسنادی در دست دارد که نشان می دهد اکثر متهمین بحران کابل بانک از افغانستان خارج شده اند. اعضای مشرانو جرگه نگران اند که به علت فساد در نهادهای عدلی و قضایی کشور، دوسیه های متهمین قضیه کابلبانک آنچنان که لازم است بررسی نخواهد شد.

 ۳ میلیون دالر به معارف کشور کمک کرد
خبرگزاری رشد/ ۲۷/۷/۱۳۹۳ کشور ایتالیا از طریق برنامه تعلیمات ابتدایی و تساوی جنسیتی مبلغ ۳ میلیون دالر را به وزارت معارف کمک نمود. قرار است این کمک ها در ولایت های غور، هرات، بادغیس و فراه در دو بخش فراهم آوری قرطاسیه و وسایل تدریس و ایجاد مراکز تعلیمی برای کودکان به بهره برداری برسد.

 نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت و ساختمان در هرات
صدای امریکا/ ۲۹/۷/۱۳۹۳ محمد مهدی جوانمرد، آتشه تجارتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه صنعت و ساختمان در ولایت هرات گفت: در این نمایشگاه ۵٠ غرفه از پیشرفته ترین خدمات صنعتی و ساختمانی برای ۵ روز به نمایش گذاشته شده که ۴ غرفه آن مربوط به تاجران افغان است. آقای جوانمرد می گوید: در تلاشند تا با برگزاری دوامدار نمایشگاه های تخصصی، افغانستان را به کشوری تولید کننده مبدل نمایند.

 سیگار: هفت میلیارد دالر مصرف شد؛ اما تولید مواد مخدر افغانستان افزایش یافته است
اطلاعات روز/ ۲۹/۷/۱۳۹۳ دفتر بازرس ویژه‌ امریکا برای بازسازی افغانستان، سیگار در تازه ‌ترین گزارش خود اعلام کرده است: با وجود مصرف ۷.۶ میلیارد دالر برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، میزان تولید مواد مخدر در این کشور، بیش ‌تر از گذشته شده ‌است. در نامه ‌ای که این نهاد برای وزارت خارجه و دادگستری امریکا نوشته، آمده است: تولید مواد مخدر در افغانستان باعث فساد در دستگاه دولت، تقویت شبکه ‌های تروریستی و فراهم ‌سازی منابع مالی برای نیروهای مخالف دولت، از جمله گروه طالبان شده است.

نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

توحیدی: رییس جمهور قانون دسترسی به اطلاعات را هرچه زودتر توشیح کند
رادیو آزادی/ ۲۹/۷/۱۳۹۳ مسوولان نی یا دیده بان رسانه های آزاد در افغانستان به این باور اند که با توشیح شدن قانون دسترسی به اطلاعات از سوی رییس جمهور، بیشتر چالش های موجود در برابر خبرنگاران در این کشور حل می شود. صدیق الله توحیدی ربیس این نهاد گفت: این قانون یک متن پذیرفته شده و کامل دارد و هیچ ماده آن نیاز به تعدیل ندارد.

 بیش از ۷۰۰ هزار نفر در شمال افغانستان زیر خط فقراند
فارسی.رو/ ۲۵/۷/۱۳۹۳ در مراسمی که به مناسبت روز جهانی غذا در ولایت بلخ برگزار شد، مقامات مسوول اعلام کردند: در شمال افغانستان ۷۰۰ هزار نفر زیر خط فقراند. خالد احمد نورزاد؛ معاون ارشد برنامه جهانی غذا در شمال افغانستان می گوید: این افراد در ولایات کندز، بغلان، سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل و فاریاب زندگی می کنند.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در یک انفجار در ولایت فاریاب یک کودک کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
افراد مسلح ناشناس یک ساتنمن و یک سرباز پولیس ملی را در بندر اسلام قلعه هرات به قتل رساندند. انفجار ماین در کابل جان چهار منسوب اردوی ملی را گرفت. پنج ماین گذار در ولایت پکتیا قربانی ماین خود شدند. شش طالب مسلح در ولایت غزنی کشته شدند. در اثر یک حمله انتحاری در هلمند سه پولیس سرحدی زخمی شدند. در اثر یک حمله انتحاری در هلمند سه پولیس سرحدی زخمی شدند.

 وزارت دفاع، ارقام تلفات اردوی ملی را اعلام کرد
رادیو آزادی/ ۲۹/۷/۱۳۹۳ وزارت دفاع افغانستان ارقام تلفات نیروهای اردوی ملی در نزدیک به شش سال گذشته را منتشر کرده که در کابل و شماری از ولایات این کشور حملات مخالفان مسلح افزایش یافته است. بر اساس ارقام ارایه شده از سوی جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صفحه تویترش، از سال ۱۳۸۸ تا حالا پنج هزار و نه صد و سه تن از سربازان اردوی ملی در این کشور کشته شده اند.

  سیاست

عبدالله عبدالله: نشست دو جانبه با پاکستان، دیگر نباید به صورت نمایشی برگزار شود
پژواک/ ۲۷/۷/۱۳۹۳ رییس اجرایی دولت افغانستان در دیدار با مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان، تحولات اخیر در دو کشور را فرصتی برای همکاری خوانده و گفته است که دیگر نباید نشست های نمایشی برگزار شود. عبدالله عبدالله این موضوع را در دیدار با سرتاج عزیز مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان و هیات همراهش بیان کرده است.

 بایست‌ ها و نبایست ‌های حکومت جدید در زمینه اصلاحات
هشت صبح/ ۲۹/۷/۱۳۹۳ در حالی‌که از عمر حکومت جدید ۲۰ روز بیشتر نمی‌ گذرد،‌ به‌ نظر می‌ رسد که میزان توقعات و امیدهای مردم نسبت به تغییرات و پیشرفت‌ ها از سوی حکومت به ‌صورت گسترده ‌ای افزایش یافته است. باید قبل از همه خلاها و نواقص نظام به ‌صورت تخصصی بررسی شود و بعد بر اساس آن سیاست ‌گذاری‌ های لازم به واسطه قوانین، مقررات و لوایح صورت گیرد تا راه برای ایجاد اصلاحات عمیق‌ تر در آن مساعد گردد.

 فرمانده شبکه القاعده در شرق افغانستان کشته شد
بی بی سی/ ۲۷/۷/۱۳۹۳ اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد: در یک حمله هوایی در ولسوالی نازیان در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، فرمانده ارشد شبکه القاعده به رهبری ایمن الظواهری کشته شده است. ابو البراء الکویتی روابط بسیار نزدیک خانوادگی با ایمن الظواهری رهبر القاعده داشت. بعد از این حمله هوایی نیروهای امنیت ملی افغانستان اسلحه، کمپیوتر و مقدار اسناد را نیز از این خانه به دست آورده است.

 آمادگی حکومت برای اشتراک در نشست لندن
رادیو کلید/ ۳۰/۷/۱۳۹۳ اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور کشور می گوید: حکومت افغانستان در نشست لندن با دست آوردهای مهمی اشتراک خواهد کرد. رییس جمهور احمدزی گفته است: حکومت جدید افغانستان در نشست لندن ظرفیت خود را برای جلب کمک های جهانیان ثابت خواهد کرد.

  فرهنگ

احتمال غصب ساحات تاریخی کندز
هشت صبح/ ۲۹/۷/۱۳۹۳ مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت کندز از تخریب و غصب ساحات باستانی و آبدات تاریخی در این ولایت ابراز نگرانی کرده و از نهادهای امنیتی در این زمینه خواستار همکاری شده ‌اند. مسوولان اداره اطلاعات و فرهنگ کندز می‎‌گویند: به دلیل عدم همکاری نهاد‌های امنیتی و مردم، احتمال غصب این ساحات تاریخی زیاد شده‌ است.

 تاریخ هفت جلدی امان التواریخ رو گشایی شد
خبرگزاری باختر/ ۲۳/۷/۱۳۹۳ کتاب امان التواریخ در حضور داشت دکتورسید مخدوم رهین سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، توسط پوهاند نعمت الله شهرانی رو گشایی گردید. دکتورسید مخدوم رهین پیرامون کتاب امان التواریخ گفت: این اولین باری است که تاریخ تفصیلی کشور بنام امان التواریخ  در هفت جلد به نشر می رسد. این کتاب نوشتۀ یک دانشمند، مورخ و ژورنالیست ایرانی به نام الحاج میرزا عبدالمحمد مؤدب السلطان اصفهانی است که بیشتر از هشتاد سال قبل در قاهره زندگی می کرده است.

 نجیب الله مسافر عکاس نام آوری که تصویرگر امید به زندگی است
رادیو فرانسه/ ۲۷/۷/۱۳۹۳ نجیب الله مسافر عکاس برجسته افغانستانی که تا کنون نمایشگاه های متعددی از آثارش در داخل و خارج از کشور برگزار شده است، این هفته برای اولین بار آثارش را در تهران به روی صحنه آورد. این نمایشگاه که از هفته پیش در خانه عکاسان ایران برگزار شد، شامل ۵۵ قطعه عکس بود که سوژه واحدی داشتند و کودک افغان و دنیای شاد و کودکانه افغان ها مضمون و متن اصلی آن ها به شمار می رفتند.

 هشت ولایت برای جایزه تیاتر رقابت می ‌کنند
هشت صبح/ ۲۹/۷/۱۳۹۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به همکاری نهادهای فرهنگی فرانسه، بریتانیا و آلمان، هشتمین جشنواره تیاتر را در کابل برگزار کرد. در این جشنواره تیم‌ های هنری از هشت ولایت کشور شرکت کرده و نمایش ‌نامه‌ های ‌شان را در حضور داوران جشنواره ارایه می ‌کنند. نمایش‌ نامه ‌هایی که از سوی داوران به‌ عنوان بهترین نمایش‌ های تیاتر برگزیده شود، جوایزی را نیز دریافت خواهد کرد.

  آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۷۰

 

 

 

پیوست‌ها: