haft179825_Women_and_children_in_IDP_camps_in_Mogadishu (1)

آوارگان داخلی در سومالی/ عکس: عفو بین الملل

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

اوکراین عفو بین‌الملل: در شرق اوکراین «هر دو طرف» مرتکب اعدام‌ غیرقانونی شده‌اند

نهادهای دولتی
اوکراین دیدبان حقوق بشر استفاده نیروهای دولتی از بمب های خوشه ای در شرق را محکوم کرد

عاملان غیردولتی
عراق سازمان ملل: ایزدی‌ها احتمالا با نسل‌کشی روبه‌رو شده‌اند
عراق انفجار چند بمبگذار انتحاری جان دستکم ۴۳ نفر را در بغداد و کربلا گرفت
اسراییل یک کودک در «حمله» یک فلسطینی با خودرو در بیت‌المقدس کشته شد

     عدالت

پیشبرد عدالت: قربانیان جرایم فاحش بین المللی در اتحادیه اروپا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ چهار سازمان حقوق بشری شامل فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)، ریدرِس (REDRESS)، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر (ECCHR) و ترایال (TRIAL) گزارشی را با عنوان «پیشبرد عدالت: قربانیان جرایم فاحش بین المللی در اتحادیه اروپا» منتشر کردند. نگرانی های مربوط به معافیت از مجازات و پناهگاه های امن منجر به کوشش های روزافزونی در اروپا و جاهای دیگر برای تقویت سیستم های پاسخگو کردن متهمان به ارتکاب جرایم فاحش بین المللی از جمله نسل کشی، جنایت های علیه بشریت، جنایت های جنگی، شکنجه و ناپدید شدن های قهری شده است.

ساحل عاج دو سال پس از کشف گور دسته جمعی، عدالت موعود در کار نیست
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ دو سال از کشف ۶ جنازه در چاهی در غرب ساحل عاج می گذرد. در سال ۲۰۱۳، فدراسیون و سازمان های عضو آن در این کشور شکایتی حقوقی را مطرح کردند و از آن پس قربانیان را در فرایند قضایی همراهی کرده اند. اما امکانات ناکافی دادستان عمومی و ضعف اراده سیاسی به راکد ماندن پرونده کمک کرده اند.

ساحل عاج محاکمه سیمون گباگبو: اولین نمونه از دادگاه های بی شمار
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ اکتبر ۲۰۱۴ آغاز محاکمه ۸۳ تن از جمله سیمون گباگبو که متهم به کوشش برای ضربه زدن به امنیت کشور است، گام مهمی در فرایند قضایی در ساحل عاج در پی بحران پسا انتخاباتی ۲۰۱۱ـ۲۰۱۰ است. فدراسیون و سازمان های عضو آن این محاکمه را تنها آغاز فرایند می دانند، زیرا دادستانی هنوز در حال تحقیق در باره جرایم بسیار جدی است. زمانی که این تحقیقات به مرحله محاکمه برسد، متهمان به ارتکاب جرایم از تمام طرف ها باید سرانجام با عدالت روبرو شوند.

سنگال بی عملی چاد از محاکمه حسن هابره جلوگیری نخواهد کرد
دیده بان حقوق بشر ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ خودداری دولت چاد از انتقال دو متهم به همدستی با دیکتاتور پیشین چاد حسن هابره به دادگاه ویژه در سنگال که به جرایم زمان حاکمیت او می پردازد از محاکمه او جلوگیری نخواهد کرد. دولت چاد باید این دو مرد و دیگر متهمان به ارتکاب جرایم در دوره هابره را بر اساس موازین بین المللی در چاد محاکمه کند. روز ۱۸ اکتبر ۲۰۱۴، شعبه فوق العاده آفریقایی در دادگستری سنگال که به منظور محاکمه «شخص یا اشخاص» مسؤول در جرایم بین المللی در چاد بین ۱۹۸۲ و ۱۹۹۰ تشکیل شده اعلام کرد که چاد حاضر نیست دو نفر را به این دادگاه منتقل کند. هر دو نفر بر اساس اتهام هایی که در دادگاه های چاد مطرح شده در آنجا در بازداشت هستند.

آمریکا دادگاه نگهبانان شرکت بلک واتر را در پرونده تیراندازی سال ۲۰۰۷ مجرم شناخت
نیویورک تایمز ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ دادگاه چهار نگهبان امنیتی پیشین شرکت بلک واتر را به خاطر نقش شان در تیراندازی مرگبار سال ۲۰۰۷ در میدانی در بغداد مجرم شناخت و بلافاصله به زندان فرستاد. میزان زندان این چهار تن هنوز تعیین نشده است.

استرالیا نماینده پارلمان به خاطر پناهجویان از دولت به دادگاه بین المللی جزایی شکایت کرد
گاردین ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ اندرو ویلکی، نماینده پارلمان استرالیا، در شکایت خود از نخست وزیر تونی ابوت و ۱۹ عضو کابینه او از جمله وزیر مهاجرت اسکات موریسون در شکایت خود نام برد و از دادگاه بین المللی جزایی خواست به جرایم علیه پناهجویان رسیدگی کند. او گفت: «من در شکایت خود به ویژه از جنایت های علیه بشریت، مثل جابجایی اجباری مردم به جمهوری نائورو یا پاپائو گینه نو، نام برده ام.» او گفت: سیاست های دولت در مغایرت با کنوانسیون آوارگان، کنوانسیون حقوق کودک و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

آرژانتین حبس ابد برای عاملان یک مرکز شکنجه
بی بی سی ۲۵ اکتبر ۲۰۱۴ یک قاضی در آرژانتین ۱۵ نفر را به دلیل نقش آنها در اداره یک بازداشتگاه و مرکز شکنجه در شهر لا پلاتا در دوره حکومت نظامیان در دهه ۷۰ میلادی به حبس ابد محکوم کرده است. فرمانده پیشین پلیس ایالت بوئنوس آیرس و وزیر کشور پیشین آرژانتین در میان این ۱۵ نفر هستند.

       حقوق مدنی و سیاسی

نامه مشترک به شورای حقوق بشر در باره بررسی ادواری عمومی کارنامه مصر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ اکتبر ۲۰۱۴ بررسی کارنامه حقوق بشر مصر در مقطعی حساس برای حقوق بشر، آزادی و استقلال جامعه مدنی مصر رخ می دهد. به عنوان سازمان هایی که نقض حقوق بشر در مصر را مستند ثبت کرده و علیه آن موضع گرفته اند، از شما می خواهیم از بررسی ادواری عمومی برای مقابله با سرکوب به دست مسؤولان استفاده کنید. دولت مصر به تازگی ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴ (یعنی ۵ روز پس از بررسی ادواری عمومی) را به عنوان مهلت ثبت تمام سازمان های جامعه مدنی بر اساس قانون سرکوبگرانه تشکل ها (قانون ۸۴ از ۲۰۰۲) دوباره تایید کرده است و متخلفان از آن با اتهام های کیفری روبرو خواهند شد. این قانون اختیارات گسترده ای را به مسؤولان می دهد و به همین دلیل است که بسیاری از سازمان های حقوق بشری مصری تصمیم گرفته اند به عنوان موسسه حقوقی یا شرکت های غیرانتفاعی خود را به ثبت برسانند.

روسیه نامه مشترک سازمان های غیردولتی به رییس جمهوری برای توقف سرکوب آزادی تشکل
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ «ما به شدت نگران هستیم که بر اساس قانون مربوط به “عوامل خارجی” صدها سازمان غیردولتی در معرض بازرسی های اعلام نشده مسؤولان دولتی قرار گرفته اند؛ در اثر این بازرسی ها، فعالیت آنها دچار وقفه و با مانع روبرو شده و ده ها سازمان گرفتار دادگاه های طولانی شده اند. چندین سازمان غیردولتی و رهبران آنها مجبور به پرداخت جریمه شده اند و بعضی نیز سازمان خود را تعطیل کرده اند چون حاضر نبودند خود را به عنوان «عامل خارجی» توصیف کنند که عبارتی معادل با جاسوسی است. علاوه بر فدراسیون در قالب برنامه نظارت حمایت از مدافعان حقوق بشر، سازمان های ملی و بین المللی مثل عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و ده ها گروه دیگر این نامه را امضا کرده اند.

پاکستان تعطیلی کانال تلویزیونی به عنوان بخشی از کوشش های روزافزون برای کنترل آزادی بیان
۲۰ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: ممنوعیت کانال تلویزیونی در پاکستان که منتقد دولت است به مدت ۱۵ روز با انگیزه سیاسی انجام شده و نقض آزادی بیان به شمار می رود. این کانال پس از مصاحبه با مردی که در محاکمه ای پرسروصدا در دادگاه عالی لاهور شرکت دارد، به «بدنام کردن» قوه قضاییه کشور متهم شده است.

ترکیه لایحه اجحاف آمیز در باره اختیارات پلیس
دیده بان حقوق بشر ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ لایحه تازه دولت که در پارلمان ترکیه مطرح است اختیارات پلیس را برای بازرسی و اختیارات دادگاه برای شنود تلفنی را افزایش می دهد و اصلاحات مصوب در فوریه ۲۰۱۴ را معکوس می کند. پارلمان باید این لایحه را که قابل استفاده علیه منتقدان دولت است و حق وکلا برای دسترسی به مدارک علیه موکلانشان را در مرحله تحقیق محدود می کند، رد کند.

ائتلاف سازمان های غیردولتی خواهان توجه به “نقض آزادی بیان در اسپانیا” شد
دیده بان اشتباهات بشر ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ انستیتو مطبوعات بین المللی به همراه هشت سازمان آزادی مطبوعات از جمله گزارشگران بدون مرز، اصل ۱۹و فدراسیون اروپایی روزنامه نگاران، در نامه ای به کمیته حقوق بشر سازمان ملل نگرانی های مورد نظر در بررسی ادواری عمومی کارنامه اسپانیا بر اساس میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مطرح کردند. در این نامه نگرانی هایی در سه زمینه مطرح شده است: افترا، مقررات بخش شنیداری ـ دیداری و دسترسی به اطلاعات.

کارشناس سازمان ملل: ارتباط مشخصی بین شکنجه و بدرفتاری با فساد وجود دارد
دیده بان اشتباهات بشر ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ به گفته کارشناس حقوق بشر سازمان ملل، وقوع شکنجه و بدرفتاری در سراسر جهان کاهش نیافته و ضرورت جلوگیری از آن هنوز به همان میزان گذشته اهمیت دارد. او از کشورهای عضو خواست برای جلوگیری از این گونه تعدی ها با فساد داخلی مبارزه کنند. مَلکوم اوانز که گزارش کمیسیون فرعی جلوگیری از شکنجه را به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل عرضه می کرد، گفت: «ارتباط مشخصی بین شکنجه و بدرفتاری با عملکردهای فاسد وجود دارد.»
«فقط به رسمیت شناخته شدن فلسطین کافی نیست»
طرح قطعنامه پایان «اشغالگری اسراییل» توسط نماینده فلسطین در سازمان ملل
هنگ‌کنگ صحنه درگیری‌های تازه پلیس با معترضان شد
ازدواج همجنسگرایان در سه ایالت دیگر آمریکا قانونی شد
انتخابات آیندۀ تونس و مشکلات حزب سوسیالیست فرانسه

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

امارات متحده عربی کارگران مهاجر در دام استثمار و قربانی تعدی
۲۳ اکتبر ۲۰۱۴ دیده بان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر شد اعلام کرد: کارگران مهاجر خانگی در امارات متحده عربی کتک می خورند، استثمار می شوند و در تله کار اجباری زندگی می کنند. دولت امارات متحده عربی که بناست به زودی نقش پرنفوذی در سازمان بین المللی کار به عهده بگیرد، از حمایت مناسب از زنان کارگر خانگی ـ که بسیاری از آنها اهل فیلیپین هستند ـ در مقابل تعدی های کارفرمایان آنها قصور کرده است. گزارش «تو را خریده ام: تعدی به زنان مهاجر کارگر خانگی در امارات متحده عربی» نشان می دهد که سیستم تعهد ویزا در این کشور و نبودِ حمایت در قانون کار چگونه کارگران مهاجر خانگی را در معرض تعدی قرار می دهد. کارگران خانگی، که بیشتر اهل آسیا و آفریقا هستند، پیش از پایان قراردادشان و بدون اجازه کارفرما نمی توانند در جای دیگری کار کنند و در دام شرایط تعدی آمیز باقی می مانند.

کره جنوبی به تعدی گسترده علیه کارگران مهاجر کشاورزی پایان دهید
۱۹ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز با انتشار گزارشی تازه با عنوان «محصول تلخ: استثمار و کار اجباری کارگران مهاجر کشاورزی در کره جنوبی» که تعدی گسترده در صنعت کشاورزی کشور را به نمایش می گذارد اعلام کرد: دولت کره جنوبی باید به استثمار رایج و استفاده از کار اجباری کارگران مهاجر کشاورزی پایان دهد. این گزارش چهره واقعی سیستم مجوز استخدام کره جنوبی را که مستقیم در استثمار جدی کارگران مهاجر نقش دارد به نمایش می گذارد. پژوهشگر عفو بین الملل برای حقوق مهاجران آسیا و اقیانوسیه، نورما کانگ موئیکو، گفت: «استثمار کارگران مهاجر کشاورزی در کره جنوبی لکه ننگی بر این کشور است. دولتمردان سیستم شرم آوری درست کرده اند که قاچاق انسان به منظور استثمار و کار اجباری را امکان پذیر می سازد.»

بنگلادش گفتگو با رئیس سندیکای زنان کارگر نساجی های بنگلادش: بایکوت نه، همبستگی آری!
اخبار روز ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴  جولی تالوکدر که به «صدای زنان دوزنده بنگلادش» ملقب شده می گوید ۸۰ درصد کارگران نساجی بنگلادش را زنان تشکیل می‌دهند. این زنان با دریافت تقریبا ۲۰ سنت در ساعت بابت کار فشرده در شرایط نامناسب مشغول تولید پوشاکند.

نهادهای سازمان ملل ابتکار تازه ای را برای پایان دادن به اتلاف غذا آغاز کردند
مرکز خبر سازمان ملل ۲۴ اکتبر ۲۰۱۴ سه نهاد سازمان ملل مستقر در رُم امروز اعلام کردند: مواد غذایی هدر رفته در جهان برای تغذیه دو بیلیون نفر کافی است. برنامه تازه آنلاین موسوم به برنامه جهانی کاهش اتلاف غذا را سازمان غذا و کشاورزی (FAO)، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD) و برنامه جهانی غذا (WFP) با هدف ایجاد مرکزی برای اطلاع رسانی بین نهادهای عمومی، جامعه مدنی و بخش خصوصی راه انداخته اند.

فرانسه تخلیه قهری در بوبینی خانواده های رُما را بی خانمان خواهد کرد
۲۰ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز گفت: اگر دولت فرانسه تخلیه قهری اردوگاه رُما را در یکی از حومه های پاریس انجام دهد، ده ها خانواده بی خانمان خواهند شد. بیش از ۲۰۰ تن از مردمان رُما در مجتمعی غیررسمی در نزدیکی بوبینی زندگی می کنند در ۴۸ ساعت آینده به زور از خانه هایشان اخراج خواهند شد ولی مسکن دیگری به آنها عرضه نشده است.

بریتانیا گزارش کوتاهی از تظاهرات برای افزایش دستمزد ها در لندن

    دفاع از حقوق بشر

بحرین حکم دادگاه نبیل رجب روز ۲۹ اکتبر صادر می شود
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر تصمیم دادگاه کیفری بحرین برای جلوگیری از آزادی نبیل رجب، رییس مرکز حقوق بشر بحرین، مدیر مرکز حقوق بشر خلیج و نایب دبیرکل فدراسیون را محکوم کرد.  نبیل رجب از روز ۱ اکتبر در بازداشت بوده است. دادگاه در روز ۱۹ اکتبر محاکمه نبیل رجب را به اتهام «توهین به یک نهاد عمومی» از طریق توییتر بر اساس ماده ۲۱۶ قانون مجازات بحرین آغاز کرد. این اتهام می تواند به سه سال زندان منجر شود.

برمه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل باید نقض جدی حقوق بشر را نشان دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ فدراسیون و سازمان عضو آن شبکه آلترناتیو آسآن برمه از هیئت های دایمی در سازمان ملل خواستند در قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی توجه به نقض جدی حقوق بشر در برمه را ادامه دهند.

هلند بازپس فرستادن قهری سومالیایی ها به مناطق الشباب می تواند به منزله “حکم اعدام” باشد
۲۳ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل در گزارشی که امروز منتشر کرد گفت: کوشش های مکرر هلند در دفاع از بازپس فرستادن اجباری سومالیایی ها به مناطق زیر کنترل گروه مسلح اسلامی الشباب آنها را در معرض خطر جدی نقض حقوق بشر قرار می دهد و نقض آشکار حقوق بین المللی خواهد بود. دولت هلند اصرار می ورزد که سومالیایی ها را می توان به اجبار به این مناطق بسیار خطرناک فرستاد، از جمله به مناطقی که الشباب در آنها مسؤولیت قتل های غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری را به عهده دارد. عفو بین الملل از دولت های دیگر از جمله دانمارک، سوئد، بریتانیا، نروژ و عربستان سعودی نیز خواسته است سیاست بازپس فرستادن سومالیایی ها به جنوب و مرکز سومالی را متوقف کنند.
یک پزشک کنگویی برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف در سال ۲۰۱۴ شد

   زنان

روایت فرار زن باردار ایزدی از چنگ داعش
فرزندآوری زنان تنها

     فرهنگ و اندیشه

«ماموریت جدید ناتو جنگ جهانی انرژی است»
رادیو زمانه ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ دانیل گانزر کارشناس سوئیسی ناتو اعتقاد دارد که تقریبا همه جنگ‌های جدید، به دلیل دسترسی به انرژی به راه می‌افتند. او می‌گوید پیمان آتلانتیک شمالی این امر را سرفصل وظایف خود قرار داده اما رهبران سیاسی اروپا چنین واقعیتی را از شهروندان خود پنهان می‌کنند.

جنگ طبقاتی جدید در آمریکا ـ  نوام چامسکی
تئوری توطئه یا واقعیت؟
خاورمیانه بزرگ، کشورهای از هم پاشیده، چشم‌اندازی تاریک
کاهش بهای نفت، مسئله قدرت و تئوری توطئه

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، مرکز خبر سازمان ملل، نیویورک تایمز 

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۷۱

پیوست‌ها: