iran

ایران

اعتراض به اسیدپاشی در ایران


شماره  ۶۹ / ۵  آبان  ۱۳۹۳/ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۴

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

مهدیه گلرو بازداشت شد
جرس ۴ آبان ۱۳۹۳ ماموران امنیتی علاوه بر تفتیش خانه، بسیاری از وسایل مانند گوشی تلفن همراه او و همسرش را همراه خود برده اند.

سپاه اصفهان: یک گروه سازمان یافته ضداخلاقی در شبکههای مجازی دستگیر شدند
بی بی سی فارسی ۲۹ مهر ۱۳۹۳ پایگاه اطلاع رسانی سپاه صاحب الزمان وابسته به سپاه پاسداران در اصفهان می گوید که کارشناسان سایبری سپاه “یک گروه سازمان یافته ضد اخلاقی در شبکه های مجازی را کشف و منهدم” کرده است. سپاه اصفهان تعداد دستگیر شدگان را ۶ نفر اعلام کرده است.

هشت زندانی در کرمان و شیراز اعدام شدند
رادیو زمانه ۲ آبان ۱۳۹۳ صبح روز پنجشنبه اول آبان‌ماه، شش زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز و دو زندانی در زندان شهاب کرمان اعدام شدند.

 نشریه افکار، ماهنامه زنان امروز و روزنامه تهران امروز «مجرم» شناخته شدند
خبرنگاران ایران ۵ آبان ۱۳۹۳ شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران، ماهنامه زنان امروز و روزنامه‌های تهران امروز، افکار و گل را «مجرم» اعلام کرد.

نسرین ستوده: در اعتراض به لغو پروانه وکالتم دست به تحصن میزنم
دویچه وله ۲۷ مهر ۱۳۹۳دادگاه انتظامی وکلای دادگستری به درخواست دادگاه انقلاب تهران مبنی بر لغو پروانه وکالت نسرین ستوده پاسخ مثبت داده و طی حکمی وی را به مدت سه سال از حرفه وکالت منع کرده است. ستوده در اعتراض به این حکم متحصن خواهد شد.
تحصن وکیل حقوق بشری نسرین ستوده در جلوی کانون وکلا
نیروهای امنیتی تحصن نسرین ستوده را در اعتراض به آزار دگراندیشان را به هم زدند
آزادی نسرین ستوده پس از چند ساعت بازداشت
گفت‌وگو با نسرین ستوده پس از بازداشت موقت
به آزار قضایی وکیل حقوق بشری نسرین ستوده پایان دهید!

 اعدام ریحانه جباری

ریحانه به خاک سپرده شد
ریحانه ی من ، ریحانه ی تو
در تماشاگه چوبه‌‌ دار
درخواست محمدرضا شجریان برای بخشش ریحانه جباری
رییس پارلمان اروپا خواستار توقف اجرای حکم اعدام ریحانه جباری و محاکمه عادلانه او شد
سازمان عفو بین‌الملل: اعدام ریحانه جباری را «لکه خونینی بر کارنامه حقوق بشری ایران» خواند

     زندان

سه نوکیش مسیحی به تبعید و حبس در زابل و میناب محکوم شدن
دویچه وله ۲۸ مهر ۱۳۹۳  بهنام ایرانی به ۱۲ سال تبعید در زابل و عبدالرضا علی حق‌نژاد و رضا ربانی هریک به شش سال حبس در میناب محکوم شده‌اند. از سوی دیگر خبرهایی از بدرفتاری ماموران زندان رجایی‌شهر با زندانیان سنی محکوم به اعدام منتشر شده است.

تشدید بیماری مصطفی دانشجو را به اغما برد
مجذوبان نور ۲۸ مهر ۱۳۹۳  مصطفی دانشجو، وکیل محبوس دراویش گنابادی در زندان اوین که به دلیل کم کاری ریه و عارضه آریتمی قلبی بیهوش شده بود، ساعتی پیش از بهداری اوین به بند ۸ آن زندان بازگردانده شد.

 در زندان یزد از مرخصی فعال سیاسیِ ١٨ سال حبس، جلوگیری شد
کردپا ۲۹ مهر ۱۳۹۳ عمر امامی زندانی سیاسی کُرد اهل جوانرود که در زندان مرکزی یزد در بازداشت بسر می‌برد از سوی مسئولان زندان و دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران با شرکت وی در مراسم خاکسپاری برادرش مخالفت شد.

 حکم غنچه قوامی صادر شد
جرس ۳۰ مهر ۱۳۹۳ من امروز به دادگاه رفتم تا حکم صادر شده را از دادگاه بگیرم که دادگاه بیان کرد، حکم برای تایپ رفته است و روز شنبه از تایپ می آید و من آن روز حکم موکلم را دریافت می کنم.

سه زندانی عقیدتی و سیاسی زندان رجایی شهر دست به اعتصاب غذا زدند
جرس ۱ آبان ۱۳۹۳ در اعتراض به شرایط وخیم زندان ، سه تن از زندانیان عقیدتی و سیاسی تبعیدی به زندان گوهر دشت کرج از روز شنبه دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند.

بی خبری و وضعیت نگران کنندۀ بازداشت شدگان مرتبط با شبکه های اجتماعی در سه استان ایران
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۴ آبان ۱۳۹۳ یک منبع مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که با گذشت چندین هفته از بازداشت چند تن از فعالان شبکه های اجتماعی توسط سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی در سه استان کشور، از وضعیت تعدادی از آنان خبری در دست نیست و نگرانی ها در خصوص شرایط و سرنوشت آنان افزایش یافته است.

    دفاع از حقوق بشر

هشدار کانون شهروندی زنان نسبت به بسترسازی برای خشونت علیه زنان
مدرسه فمینیستی ۲۸ مهر ۱۳۹۳ این روزها شاهد اقداماتی نگران کننده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» هستیم که آشکارا ناقض حقوق انسانی و قانونی زنان ایران بوده و بسترساز اعمال خشونت، تبعیض و تضییع هر چه بیشتر حقوق زنان آگاه ایرانی است و قانونی کردن چنین رویکرد زن ستیزی خود می تواند به ترویج و به کارگیری خشونت های بیشتر علیه زنان در جامعه منجر گردد.

 توصیههای عدالت برای ایران  درباره ازدواج شکنجه جنسی
عدالت برای ایران ۲ آبان ۱۳۹۳ جمهوری اسلامی ایران در اولین بررسی دوره‌ای وضعیت حقوق بشر دست‌کم هشت توصیه را که به طورمستقیم به وظایف دولت در رابطه با از بین بردن تمام اشکال شکنجه ، مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و اهانت‌آمیز و محاکمه و مجازات متخلفان اشاره داشت را پذیرفته بود. با این وجود جمهوری اسلامی به تعهد خود برای اجرای توصیه‌های مربوطه عمل نکرده است.

جنگ همچنان با مین های خنثی نشده در مناطق مرزی ایران ادامه دارد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۴ آبان ۱۳۹۳ جنگ ایران و عراق در سال ١٣۶٧ با صدها هزار کشته و مجروح از هر دو طرف به پایان رسید ولى مین‌هاى زمینى باقى مانده از این جنگ همچنان آمار قربانیان را افزایش مى‌دهد؛ گویى جنگ همچنان بدون نیروهاى متخاصم ادامه دارد. آخرین گزارش مرگ با مین که توسط خبرگزاری های رسمی اعلام شده، مرگ هفت کودک در روز دوم مهرماه ۱۳۹۲ در روستای نشکاش از توابع شهرستان مریوان در استان کردستان بود که در اثر انفجار مین های خنتی نشده جان دادند.

     زنان

اسیدپاشی به زنان

اسید پاشی به زنان؛ نهی از منکر یا انگیزه شخصی؟
اسیدپاش‌ها گفته‌اند با بدحجابان مقابله می‌کنیم
دستگیری چهار مظنون اسیدپاشی زنجیره‌ای در اصفهان
وقتی اسید پاییزی باریدن می‌گیرد
دستور قاطع دادستان کل کشور برای دستگیری عامل یا عاملان اسید پاشی
یک نفر به اتهام “تهدید به اسیدپاشی” در تهران دستگیر شد
محسنی‌اژه‌ای: هنوز عامل یا عاملان اسیدپاشی شناسایی و دستگیر نشده‌اند
خبرنگاران و فعالان فیس بوکی به جای اسیدپاش ها مجازات می شوند
روحانی: تا دستگیری عاملان اسیدپاشی آرام نخواهیم ماند
مردم اصفهان همچنان نگران‌اند
یک نفر در اصفهان به اتهام «تحریک برای تجمع» بازداشت شد
تجمع در تهران و اصفهان در اعتراض به «بی‌توجهی» به اسیدپاشی‌ها
تجمع اعتراض‌آمیز مردم مشهد علیه اسیدپاشی‌های اخیر
اسیدپاشی‌های اصفهان زنجیره‌ای است
دستگیری ۱۰ مظنون اسیدپاشی
بازداشت‌ ها واعترافات؛ تلاش برای ارتباط اسیدپاشی‌های اصفهان به کشورهای بیگانه

 ماهنامه «زنان امروز» به «استفاده ابزاری از تصاویر زنان» متهم شد
رادیو زمانه ۱ آبان ۱۳۹۳ ماهنامه «زنان امروز» که چند ماهی است با مدیریت شهلا شرکت منتشر می‌شود به «استفاده ابزاری از تصاویر زنان» متهم شد.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

رئیس نهضت سوادآموزی: «۳۰ میلیون» ایرانی بیسواد یا کمسوادند
رادیو فردا ۲۸ مهر ۱۳۹۳ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران می‌گوید که بر اساس آخرین سرشماری، ۱۰ میلیون بی‌سواد مطلق در جامعه داریم، همچنین ۱۰ میلیون تن تحصیلات ابتدایی دارند و ۱۰ میلیون نفر نیز تا سطح سیکل تحصیل کرده‌اند. بدین‌ترتیب ۳۰ میلیون تن از جمعیت ایران بی‌سواد و کم‌سوادند. 

در پی توسعه حرم شاهچراغ، یکی از آثار ملی در شیراز آسفالت شد
رادیو زمانه ۳ آبان ۱۳۹۳ پس از تخریب خانه قاجاری «حلی‌ساز» در شیراز و جمع‌آوری نخاله‌های بنا‌، زمین این خانه تاریخی آسفالت شد.

مرگ هزاران ماهی ساردین در ساحل کنارک
روزنامه شهروند ۵ آبان ۱۳۹۳ هزاران قطعه ماهی ساردین در ساحل بزرگ ترین اسکله صیادی کشور در بندر کُنارک تلف شدند. مسئولان محیط‌زیست و شیلات هنوز علت دقیق مرگ این ماهی‌ها را اعلام نکرده‌اند. صیادان محلی معتقدند مرگ این آبزیان به دلیل نتیجه صید بی‌رویه کشتی‌های ترال است اما کارشناسان محیط‌زیست مرگ ساردین‌ها را ناشی از عوامل دیگری می‌دانند.

     فرهنگ

توقف اجرای نمایش «شاخ نبات» با دخالت قوه قضائیه ایران
رادیو زمانه ۳ آبان ۱۳۹۳ اجرای نمایش «شاخ نبات» به کارگردانی مهدی شمسایی پس از ۲۵ اجرا با دخالت قوه قضائیه ایران متوقف شده است. ۲۰ اجرا از این نمایش هنوز باقی مانده است. 

حمایت بیش از ١۵٠سینماگراز مواضع وزیر ارشاد/ پاى مجوز نمایش فیلمها بایستید
جرس ۴ آبان ۱۳۹۳ در پى حواشى به وجود آمده در خصوص تلاش‌هایى براى ممانعت گروهی از نمایش برخى فیلم‌هاى داراى پروانه نمایش از جمله «عصبانى نیستم!» و «قصه‌ها» و چند فیلم دیگر، بیش از ۱۵۰ نفر از سینماگران شاخص سینما از اصناف مختلف سینماى ایران طى نامه‌اى به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى خواستار حمایت وزیر ارشاد از اعتبار «پروانه نمایش» شدند.

   سیاست

جواد لاریجانی: احمد شهید مدافع تروریسم است و به اسلام توهین میکند
دویچه وله ۴ آبان ۱۳۹۳ در آستانه برگزاری اجلاس بررسی ادواری حقوق بشر در شورای حقوق بشر سازمان ملل، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، سیاست‌های ایران برای شرکت در این اجلاس را تشریح کرد.
احمد شهید: حملات مقام‌های ایران روی کار من تاثیری ندارد

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاریهای ایسنا، مهر روزنامههای شرق، آرمان،  شهروند سایتهای رادیو فردا، ایران وایر، خبرنگاران ایران، میدان، مدرسه فمینیستی، جرس، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌فارسی،  سازمانهای حقوقبشری؛ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، عدالت برای ایران

هفت روزنامه حقوق بشری ایران – شماره ۶۹

پیوست‌ها: