haft90034b3e-3416-46ce-958f-72f103e81f28-2060x1236

مجسمه های هنرمند فلسطینی ایاد صباح فرار مردم غزه از بمباران اسراییلی ها را به نمایش می گذارند
عکس: محمد سالم/رویترز در وبسایت روزنامه گاردین

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

اسراییل دستور نتانیاهو برای خانه سازی بیشتر در مناطق مورد اختلاف با فلسطینیان
سوریه ارتش با بمب‌های بشکه‌ای یک اردوگاه آوارگان را «بمباران کرد»
سوریه «بیش از ۲۰۰ غیرنظامی قربانی حملات ۱۰ روزه دولت سوریه شده‌اند»

عاملان غیر دولتی

عراق ۸۵ تن از اعضای یک قبیله توسط داعش «کشته شدند»
عراق دیدبان حقوق بشر: اعدام بیش از ۶۰۰ زندانی به دست داعش
نیجریه بوکو حرام از زنان ربوده‌شده «استفاده‌های گوناگون می‌کند»
نیجریه ‘بوکوحرام ۲۰۰ دختر مدرسه‌ای ربوده شده را عقد کرده است’
هند بستگان زنی او را به اتهام جادوگری کشتند

     عدالت

هیأت فدراسیون در فلسطین: به دادگاه بین المللی جزایی بپیوندید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۱ اکتبر ۲۰۱۴ در پی دیدار ۲۳ اکتبر تا ۱ نوامبر از غزه و کرانه باختری، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر تصویر هشدار دهنده ای از وضع حقوق بشر در آنجا ترسیم کرده است. آثار غم انگیز عملیات لبه محافظتی در غزه و تبعیض روزمره علیه فلسطینان در سراسر سرزمین های اشغالی فلسطین همراه با رشد شهرک سازی در کرانه باختری همگی به طور آشکار فقدان کامل اراده دولت اسراییل برای یافتن راه حلی از طریق گفتگو را نشان می دهند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون در پی دیدار با محمود عباس، رییس جمهوری فلسطین در رام الله در روز ۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، گفت: «رنجی که فلسطینیان دچار آن هستند تنها با بی عدالتی روزمره رویاروی آنها برابری می کند. چندین دهه معافیت از مجازات و بی اعتنایی کامل اسراییل به حقوق بین المللی و تعهدات بین المللی آن موانع اساسی در راه صلح به شمار می روند.» گزارش هیأت تحقیق در هفته های آینده منتشر خواهد شد.
اسراییل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره شکایت فلسطین از خانه‌سازی‌ها در اورشلیم

پیشبرد عدالت: قربانیان جرایم فاحش بین المللی در اتحادیه اروپا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۸ اکتبر ۲۰۱۴ چهار سازمان حقوق بشری شامل فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)، ریدرِس (REDRESS)، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر (ECCHR) و ترایال (TRIAL) گزارشی را با عنوان «پیشبرد عدالت: قربانیان جرایم فاحش بین المللی در اتحادیه اروپا» منتشر کردند. نگرانی های مربوط به معافیت از مجازات و پناهگاه های امن منجر به کوشش های روزافزونی در اروپا و جاهای دیگر برای تقویت سیستم های پاسخگو کردن متهمان به ارتکاب جرایم فاحش بین المللی از جمله نسل کشی، جنایت های علیه بشریت، جنایت های جنگی، شکنجه و ناپدید شدن های قهری شده است. با افزایش کشورهایی که جرایم فاحش بین المللی را در قانون های کیفری داخلی خود می گنجانند و ظرفیت خود را برای تحقیق در باره این جرایم و پیگرد آنها تقویت می کنند، شمار تحقیقات و پیگردها در باره ارتکاب این اعمال نیز کم کم افزایش یافته است. این تحول مثبت است و نشان می دهد که کشورهای مختلف کم کم به هدف پایان دادن به معافیت از مجازات متعهد می شوند. با وجود این، این رویه رو به توسعه با میزان توجه عملی به حقوق قربانیان در این دادرسی ها تناسب نداشته است.

بریتانیا اجازه محاکمه در مورد پرونده انتقال و شکنجه صادر شد
۳۰ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: حکم امروز دادگاه تجدید نظر لندن که اجازه طرح شکایت در باره انتقال غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری های دیگر را صادر کرد مسؤولیت پاسخگویی در مورد اتهام های مربوط به نقش دولت بریتانیا را در پرونده بدنام انتقال به عهده این دولت می گذارد. زوج عبدالحکیم بلحاج و فاطمه بوجار در مورد ربایش آنها در سال ۲۰۰۴ و انتقال غیرقانونی به لیبی، شکنجه و بدرفتاری به دست دولت های آمریکا و لیبی با دانش و همکاری مسؤولان بریتانیایی خواهان عدالت شده اند.

اوکراین دولت تازه باید اصلاحات عمیق را پیگیری و با معافیت از مجازات مبارزه کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ اکتبر ۲۰۱۴ اولین انتخابات پارلمانی پس از «میدان اروپا» در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۴ انجام شد و با شمارش یک چهارم آرا مشخص شد که گویا اوکراینی ها به احزاب طرفدار اروپا رای داده اند. فدراسیون و سازمان عضو آن مرکز آزادی های مدنی اوکراین از پارلمان تازه و دولت می خواهند اصلاحات عمیقی را در قوه قضاییه و نظام عدالت کیفری پیگیری کنند، تحقیقات عملی در باره نقض فاحش حقوق بشر که طی اعتراض های میدان و درگیری جاری در شرق کشور رخ داده و می دهد انجام دهند، صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی را در اوکراین بپذیرند و اساسنامه رُم را به تصویب برسانند. رییس مرکز آزادی های مدنی اوکراین اعلام کرد: «حقوق بشر بالاتر از همه یکی از شعارهای اساسی میدان بود. مردم علیه پلیس و کتک زدن دانشجویان و استفاده از دادگاه ها و دادستان ها به عنوان ابزار سرکوب سیاسی اعتراض کردند. پارلمان تازه مسؤول تحقق این خواست اجتماعی است.»
عراق کشف دو گور دسته‌جمعی از سنی‌های مخالف «خلافت اسلامی»
مکزیک در جست‌وجوی دانشجویان ناپدیدشده، اجساد بیشتری کشف شد

       حقوق مدنی و سیاسی

سوئد کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
حریم خصوصی، حقوق نادیده گرفته شده‌ کاربران فیس‌بوک
مصر مردان حاضر در ‘ویدئوی ازدواج دو همجنسگرا’ به زندان محکوم شدند 

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

فرانسه مجلس سنا تصویب پروتکل اختیاری میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تایید کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۰ اکتبر ۲۰۱۴ مجلس سنای فرانسه در روز ۳۰ اکتبر ۲۰۱۴ به تصویب پروتکل اختیاری میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رای مثبت داد و رای روز ۲۶ جون مجلس ملی را تایید کرد. رای دو مجلس فرانسه تصویب این پروتکل را مورد تایید قرار می دهد. فدراسیون از تصویب این پروتکل استقبال می کند که به ویژه دسترسی قربانیان را به راه کار تازه ای در سطح ملی فراهم می کند و گامی تازه در راه سازگاری حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با عدالت است. اما فدراسیون متاسف است که فرانسه از شناسایی اجرای راه کار ارتباطات و رویه های تحقیق بین دولتی مقرر در ماده های ۱۰ و ۱۱ پروتکل اختیاری کوتاهی کرد.

روسیه به دستگیری گسترده مهاجران پایان دهید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۱ اکتبر ۲۰۱۴ دولتمردان مسکو از ۲۳ اکتبر تا ۲ نوامبر «عملیات مهاجر ۲۰۱۴» را به اجرا می گذارند که هدف آن جلوگیری از مهاجرت «غیرقانونی» است. در چهار روز اول این عملیات، ۷۰۰۰ مهاجر در حمله های گسترده ای که پلیس در آنها به خشونت متوسل شد دستگیر شدند. فدراسیون و آ دِ سِ «مموریال» از دولتمردان روسیه خواستند فوری این عملیات را متوقف کند و به جای آن اقداماتی را در نظر بگیرد که به مهاجران امکان نظم بخشیدن به وضعیت و کار قانونی در روسیه بدهد.

اسپانیا نامه مشترک به کمیسر حقوق بشر شورای اروپا
دیده بان حقوق بشر ۳۰ اکتبر ۲۰۱۴ چند سازمان حقوق بشری بین المللی و اسپانیایی با امضای نامه ای به کمیسر حقوق بشر اروپا از او خواستند با استفاده از اختیارات خود فوری از دولت اسپانیا بخواهد تغییرات پیشنهادی در قانون مهاجرت اسپانیا را پس بگیرد. این تغییرات با نقض حقوق بین المللی و حقوق اروپایی حقوق بشر پس فرستادن مهاجران را از قلمروهای اسپانیا در شمال آفریقا آسان خواهد کرد. این تغییرات مهاجران و پناهجویان را در خطر شکنجه یا رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز در مراکش قرار خواهد داد. نامه را عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و چند سازمان محلی امضا کرده اند.

فراخوان «اکسفام» علیه نابرابری
ایتالیا به عملیات نجات مهاجران غیرقانونی از دریا پایان می‌دهد
 ایرلند اعتراضات سراسری در علیه پولی شدن آب
مجارستان تظاهرات عظیم علیه “مالیات اینترنت” & عقب‌نشینی دولت از اجرای طرح مالیات بر اینترنت

    دفاع از حقوق بشر

لیبی «حاکمیت اسلحه» در غوغای اوج گیری جنایت های جنگی شبه نظامیان
عفو بین الملل ۳۰ اکتبر ۲۰۱۴ بر اساس گزارش تازه عفو بین الملل، شبه نظامیان و گروه های مسلح قانون شکن از تمام طرف های درگیری در لیبی غربی دست به نقض گسترده حقوق بشر، از جمله جنایت های جنگی، زده اند. گزارش «حاکمیت اسلحه: آدم ربایی، شکنجه و بدرفتاری های دیگر به دست شبه نظامیان در لیبی غربی» شواهدی را ارایه می دهد که بر اساس آنها شبه نظامیان احتمالا دست به قتل های فوری، شکنجه یا بدرفتاری با زندانیان خود زده اند و غیرنظامیان را به خاطر منشأ یا وابستگی های سیاسی شان مورد حمله قرار می دهند.

بحرین نمایندگان پارلمان اروپا خواهان آزادی نبیل رجب شدند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۸ اکتبر ۲۰۱۴ ده ها نماینده پارلمان اروپا با امضای نامه ای خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط نبیل رجب، رییس مرکز حقوق بشر بحرین، مدیر مرکز حقوق بشر خلیج، نایب دبیرکل فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و عضو هیأت مشورتی دیده بان حقوق بشر شدند.

مصر سرکوب روزافزون مدافعان حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۸ اکتبر ۲۰۱۴ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر محکومیت خانم یارا سلام، مسؤول عدالت در گذار ابتکار حقوق بشر مصر، و خانم سناء سیف، عضو جنبش «با محاکمه نظامی غیرنظامیان مخالفیم» و خواهر وب نگار علا عبدالفتاح و ۲۱ متهم هم پرونده آنها را به سه سال زندان به اتهام «شرکت در راه پیمایی مسالمت آمیز» محکوم کرد. برنامه نظارت همچنین از دستگیری دوباره و غیرقانونی علا عبدالفتاح، فعال مدنی و حقوق سیاسی، وب نگار و عضو جنبش «با محاکمه نظامی غیرنظامیان مخالفیم» به شدت ابراز نگرانی کرد. گزارش خبری در این زمینه: محکوم شدن ۲۳ فعال مصری سکولار به زندان
درخواست برای ارجاع پرونده «جنایت علیه بشریت» کره شمالی به لاهه

   زنان

زنانی که در جنایات هیتلر سهیم شدند

     کودکان

یونیسف: ۲/۶ میلیون کودک به خاطر بحران مالی به زیر خط فقر رفته‌اند
آزار جنسی کودکان و واکنش جامعه به آن

     فرهنگ و اندیشه

مجسمه‌های تکان‌دهنده هنرمند فلسطینی در سطح شهر نابود شده: مجسمه‌ها به جای زندگان
رادیو بین المللی فرانسه ۲۴ اکتبر ۲۰۱۴ شاید اسم شجاعیه را به یاد بیاورید. همان شهری که اسراییل در غزه بمباران کرد، صدها نفر در آن مردند و تقریبا کل شهر نابود شد. حالا ایاد صباح هنرمند اهل غزه این شهر نابود شده را به محل نمایش آثار هنری خود بدل کرده است و در نقاط مختلف شهر مجسمه های زیبایی برپا کرده که گویی نمادی از مردمی هستند که زمانی در این شهر زنده بودند و زندگی می کردند؛ مردان، زنان و کودکان… گزارش ویدیویی در باره نصب مجسمه ها
شهروند شماره ۴، مستندی درباره ادوارد اسنودن
سانسور اپرای جان آدامز در پرتو بحران غزه
«کمپ ایکس ری»: پیمان معادی در نقش زندانی گوانتانامو
کانت و آرمان جمهوری جهانی
بازگشت فاشیست ها در سرمایه داری معاصر

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین 

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۷۲

پیوست‌ها: