haft

دومین جشنواره بین‏ المللی فیلم زنان – هرات، ۸ـ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴ در قلعه اختیارالدین ارگ باستانی شهر باستانی هرات برگزار می شود ـ برگزار کنندگان: آرمان‏شهر و خانه فیلم رویا

202471_A_Palestinian_child_sits_above_the_ruins_of_his_ruined_home (1)

کودک فلسطینی بر فراز آوار خانه اش هزاران خانه ویران شده در جنگ علیه غزه را نظاره می کند
عکس: پاسیفیک پرس در وبگاه عفو بین الملل

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

اوکراین در شرق کشور هر دو طرف در حمله های کورکورانه مسؤول هستند
۶ نوامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز اعلام کرد که کشتن یک پسر دانش آموز و یک شخص ۱۸ ساله طی گلوله باران شهر دونتسک در شرق اوکراین در روز چهارشنبه روند وسیعتری از حمله های کورکورانه را به نمایش می گذارد که می تواند معادل جنایت های جنگی باشد. مدیر بخش اروپا و آسیای مرکزی عفو بین الملل گفت: «هم دولت اوکراین و هم نیروهای جدایی خواه باید فوری از حمله های کورکورانه که ناقض قوانین جنگ است دست بردارند.»

نهادهای دولتی

اسراییل نیروهای نظامی در حمله های مرگبار به خانه ها در غزه «بی اعتنایی بی رحمانه ای» را به نمایش گذاشتند
۵ نوامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل در گزارش تازه ای درباره عملیات نیروهای اخیر اسراییلی در نوار غزه آشکار کرد که این نیروها ده ها غیرنظامی فلسطینی را در حمله به خانه های پر از خانواده کشته اند و در مواردی مرتکب جنایت های جنگی شده اند. گزارش «خانواده ها در زیر آوار: حمله های اسراییل به خانه های مسکونی» هشت مورد را شرح می دهد که نیروهای اسراییلی بدون اخطار خانه های مسکونی را مورد حمله قرار دادند و دست کم ۱۰۴ غیرنظامی از جمله ۶۲ کودک را کشتند. در این گزارش آشکار می شود که اسراییل به طور منظم با استفاده از بمب های بزرگ هوایی خانه های غیرنظامیان را با خاک یکسان کرده و در مواردی کل خانواده ها را به قتل رسانده است.

نتانیاهو باید تخریب خانه ها در کرانه باختری را متوقف کند
هاآرتز ۶ نوامبر ۲۰۱۴ دادگاه عالی اسراییل یک بار دیگر به عنوان صدای حکومت عمل می کند. در پی رد درخواست توقف تخریب خانه زیاد اواد مظنون به کشتن یک پلیس، در دادگاه عالی، نیروهای اسراییل برای تخریب خانه او شتافتند. نیروهای اسراییل اکنون در تدارک تخریب ده ها خانه در کرانه باختری هستند. این سیاست غیراخلاقی و دیوانه وار باید متوقف شود.
اسراییل ساخت «۵۰۰ واحد مسکونی» در شرق اورشلیم را تصویب کرد
قتل یک جوان عرب و ناآرامی در شمال اسراییل

عاملان غیردولتی

پاکستان قتل یک زوج مسیحی توسط مسلمانان این کشور
سوریه دیده بان حقوق بشر: اعضای داعش، کودکان کرد کوبانی را شکنجه کرده‌اند
افزایش انفجارها در غزه

     عدالت

بریتانیا دولت به طور منظم علیه وکلا جاسوسی می کند
عفو بین الملل ۶ نوامبر ۲۰۱۴ در شکایتی که امروز عفو بین الملل و یک لیبیایی امروز در دادگاه مطرح کردند سیاست های حقوقی که به سازمان های اطلاعاتی بریتانیا اجازه می دهند به مکاتبات محرمانه بین وکلا و موکلان آنها دسترسی داشته باشند فاش شد. این کار حقوق قانونی مربوط به محرمانه بودن مشورت حقوقی را نقض می کند.

اسراییل در قضیه حمله به امدادرسانان غزه تحت پیگرد قرار نمی‌گیرد
رادیو بین المللی فرانسه ۶ نوامبر ۲۰۱۴ خانم فاتو بن‌سودا، دادستان دادگاه بین المللی جزایی، گفته است که اگرچه منطقاً دلایلی مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی در این حمله از سوی اسراییل وجود دارد اما این جنایات با جنایات جنگی برنامه ریزی شده و با ابعاد بزرگ قابل مقایسه نیستند.
کارزار «#مبارزه‌با‌مصونیت» گزارش‌گران بدون مرز:١٠ چهره برای مبارزه با فراموشی
مکزیک ۴۳ دانشجوی معترض «در میان اجساد سوخته‌شده»

       حقوق مدنی و سیاسی

آفریقا: ائتلافِ رای مرا باید بشمارید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ نوامبر ۲۰۱۴ در فاصله ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، ۵۲ انتخابات شامل ۲۵ انتخابات ریاست جمهوری در ۲۷ کشور آفریقایی برگزار خواهد شد. برای جلوگیری از دستکاری، تقلب و سوءاستفاده از انتخابات ایرادمند، گروه های جامعه مدنی آفریقا و بین المللی تصمیم به ایجاد ائتلافی به نام «رای مرا باید بشمارید» (MyVoteMustCount#) گرفته اند. جامعه های مدنی از طریق بسیج عمومی مردم، اقدامات عملی و تبلیغ سیاسی پیش از هر یک از انتخابات تا سال ۲۰۱۶ از دولت ها خواهند خواست به حق آنها برای انتخاب آزاد نمایندگان خود در انتخابات منظم، آزاد و شفاف احترام بگذارند. نقشه فعال از مجله ژون آفریک

بنگلادش حکم های تازه اعدام ضرورت پایان دادن به اعدام ها را به نمایش می گذارند
۳ نوامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز پس از تایید دو حکم اعدام دیگر در دو روز اعلام کرد که بنگلادش باید فوری و به عنوان اولین گام در راه الغای مجازات اعدام اجرای این مجازات را متوقف کند و عدم دخالت سیاسی را در فرایند قضایی تضمین نماید. دیوان عالی کشور بنگلادش امروز حکم اعدام محمد کمارالزمان، یکی از رهبران ارشد حزب جماعت اسلامی را تایید کرد. دادگاه جنایت های بین المللی بنگلادش که به رویدادهای جنگ استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ رسیدگی می کند او را در مه ۲۰۱۳ به اتهام مشارکت در کشتار به اعدام محکوم کرده بود.

درگیری فلسطینیان و نیروهای اسراییلی در بیت‌المقدس
اسپانیا دادگاه قانون اساسی همه‌پرسی «مشاوره شهروندان کاتالونیا» را تعلیق کرد
هند ده‌ها نفر در تجمع ‘بوسه عشق’ بازداشت شدند
نوید آرمان‌ فلسطین در استکهلم

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

فلسطین پس از ۶۵ سال باید به مصیبت آوارگان رسیدگی کرد
مرکز خبر سازمان ملل ۴ نوامبر ۲۰۱۴ رییس آژانس امداد سازمان ملل برای کمک به آوارگان فلسطینی امروز گفت: اقدام سیاسی جامعه بین المللی برای مقابله با مسایل اساسی مربوط به بدبختی بیش از ۱/۵ میلیون آواره فلسطینی فوری ضروری است. پی‏یر کرِهِنبول، سرکمیسر این آژانس (UNRWA) تاکید کرد که با نزدیک شدن ۶۵ امین سالگشت تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای تشکیل این آژآنس، آوارگان فلسطینی که در حدود یک سوم کل آوارگان جهان را تشکیل می دهند در انتظار حل و فصل مشکلات خود و نیز آغاز گفتگوهای مشخص برای برقراری صلح پایدار در خاورمیانه به سر می برند.

بیست و پنجمین سالگشت فروریزی دیوار برلین
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ نوامبر ۲۰۱۴ در حالی که بیست و پنجمین سالگشت فروریزی دیوار برلین را جشن می گیریم، هنوز ۴۱ دیوار جداسازنده در سراسر جهان وجود دارند. از روز ۹ نوامبر ۲۰۱۴، تجربه مستند مجازی، دیوارهای پیوسته، به کاربران اینترنت امکان تخریب مجازی دو دیوار جداسازنده شمال/جنوب را می دهند: آمریکا/مکزیک و اسپانیا/مراکش. طی دو ماه، دو گروه فیلم برداری محلی هر ۱۰ روز یک بار از واقعیت مرزهایشان بر اساس موضوع های انتخابی کاربران اینترنت به طور زنده فیلم برداری می کنند. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از این مستند اینترنتی که زندگی مهاجران را به نمایش می گذارد، پشتیبانی می کند. منتظر باشید!

اسپانیا نامه مشترک به کمیسر مهاجرت و امور داخلی اتحادیه‏ اروپا
دیده بان حقوق بشر ۶ نوامبر ۲۰۱۴ در نامه ای سرگشاده به آقای دیمیتریس آورامپولوس، چند سازمان نگرانی عمیق خود را در مورد تغییرات پیشنهادی در قانون مهاجرت اسپانیا ابراز کردند. این تغییرات به عملکرد ثبت شده اخراج های فوری از بخش های متعلق به اسپانیا در شمال آفریقا به مراکش رسمیت خواهد بخشید. این عملکرد و اصلاحات پیشنهادی تعهدات اسپانیا بر اساس حقوق بین المللی حقوق بشر و حقوق اتحادیه‏ اروپا ـ به ویژه رهنمود رویه های پناهندگی، قانون مرزهای شنگن، فرمان بازگشت و منشور حقوق اساسی اتحادیه‏ اروپا ـ را نقض می کنند. این نامه را عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، شورای اروپا برای پناهندگان و تبعیدیان و بین الملل حقوق در اسپانیا امضا کرده اند.

راهنمای فدراسیون برای عملکرد و امنیت کامپیوتری
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ نوامبر ۲۰۱۴ از آنجا که فدراسیون با فعالان کاربر اینترنت که از آن برای سازماندهی استفاده می کنند همکاری می کند، راهنمایی و آموزش در اختیار فعالان و همکاران آنها می گذارد. نگارش به روز شده این راهنما در اکتبر ۲۰۱۴ در اینجا عرضه شده است. فدراسیون با مدافعان حقوق بشر، فعالان در محل، وکلای دادگستری، کارکنان سازمان های غیردولتی و بسیاری دیگر در سراسر جهان همکاری می کند. به منظور پشتیبانی و حمایت از آنها، تیم فناوری اطلاعاتی فدراسیون روزانه برای بهبود سطح کنترل و امنیت اینترنت و دستگاه های مرتبط با آن فعالیت می کند.

بریتانیا اعتراض ‘ناشناس’‌ها بعضی خیابان‌های مرکز لندن را بست
بی بی سی ۵ نوامبر ۲۰۱۴ این تظاهرات به دعوت گروه “ناشناس” (Anonymous) انجام شد و تعداد زیادی از معترضان ماسک‌های نماد این گروه را به صورت زده بودند. همزمان با لندن چندین شهر در کشورهای دیگر، از جمله در آمریکا، صحنه تظاهرات مشابه بود. آنها به نابرابری اقتصادی، سیاست‌های ریاضتی، نقض حقوق بشر و شنود گسترده ارتباطات تلفنی و اینترنتی معترض بودند.

لوکزامبورگ به طور پنهانی به ٣۴٠ شرکت چند ملیتی تسهیلات مالیاتی داده است
آیا موازین اخلاقی در تولید تی‌شرت حمایت از فمینسم رعایت شده است؟
 آلمان پذیرش پناهجو به بالاترین میزان رسید
مرگ بیش از ۲۰ پناهجو در سواحل ترکیه
رژیم کره شمالی دست در کار برده داری مدرن
آلمان اعتصاب بی‌سابقه؛ دو سوم قطارها از حرکت ایستادند
سازمان ملل: مشکل اشخاص بدون تابعیت باید طی ده سال حل شود 

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

هشدار گورباچف نسبت به وقوع «جنگ سرد جدید»
بیش از ۱۰۰ نظامی سابق اسراییلی از نتانیاهو خواستند برای صلح بکوشد
جنگ و محیط زیست
سازمان ملل: به استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی باید پایان داده شود
سازمان ملل: در مبارزه با تغییرات جوی، زمان به سود ما نیست
فراز و فرود احساس رضایت از زندگی

   دفاع از حقوق بشر

مصر دولتمردان حاضر نیستند کارنامه تیره و تار وضع حقوق بشر را بپذیرند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ نوامبر ۲۰۱۴ مصر طی بررسی ادواری عمومی کارنامه حقوق بشر خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل در روز ۵ نوامبر ۲۰۱۴ گزارش های مربوط به نقض فاحش حقوق بشر را انکار کرد و مدعی شد که پایه این گزارش ها بر «پندارهای اشتباه» قرار دارد. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «انکار گزارش های نقض حقوق بشر این پیام را به جامعه بین المللی می دهد که مصر از اراده سیاسی برای پایان دادن به آنها، انجام تحقیقات مستقل و ارایه غرامت به قربانیان برخوردار نیست.»

مصر تداوم نقض حقوق بشر در میان سرکوب گسترده

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ نوامبر ۲۰۱۴ در آستانه بررسی ادواری عمومی کارنامه حقوق بشر مصر در شورای حقوق بشر سازمان ملل، وضع حق در این کشور رو به وخامت می رود. گروه های مستقل جامعه مدنی از جمله سازمان های حقوق بشری با تهدیدهای بی سابقه ای در مورد تعطیلی و پیگرد قضایی روبرو هستند. مدافعان حقوق بشر، معترضان مسالمت جو، روزنامه نگاران و مخالفان سیاسی به خاطر استفاده از حق گردهمایی مسالمت آمیز، آزادی تشکل و بیان هدف حمله دولتمردان قرار دارند. دستگیری ها بازداشت ها، آزار قضایی خودسرانه، و حکم های سنگین زندان آنها را تهدید می کند. نقض موازین قضایی و حق محاکمه عادلانه رایج است و قوه قضاییه را دیگر نمی توان مستقل دانست. به علاوه، اقدامات تازه ای اعلام شده که به پیگرد بیشتر غیرنظامیان در دادگاه های نظامی خواهد انجامید و حکم های بی شمار اعدام باز هم اعلام می شود.

چین رهبران همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه باید خواهان آزادی حامیان معترضان هنگ کنگ شوند
۷ نوامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز گفت: رهبران جهان که دوشنبه آینده برای اجلاس سران همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در پکن گرد هم می آیند باید از چین خواهان آزادی ده ها تن از فعالان چین بشوند که به خاطر حمایت مسالمت آمیز از اعتراض های دمکراسی خواهی هنگ کنگ بازداشت شده اند. بنا به اطلاعاتی که عفو بین الملل موفق به تاییدشان شده، دست کم ۷۶ تن  در خود چین به این دلیل هنوز در بازداشت به سر می برند.

     زنان

قیام شبکه‌های اجتماعی علیه آزار جنسی زنان
وظیفه دشوار زنان جنگ زده؛ از صنعا تا بغداد و غزه
زنان امریکای جنوبی یک‌شبه ره صد ساله پیمودند
مبارزه با قاچاق زنان: چارچوب جنسیتی و حقوق بشری
بدن فردی و بدن جمعی، محوری در گفتمان قدرت و سکسوالیته

     فرهنگ و اندیشه

هالیوود در مورد فاجعه گاز بوپال با غول های اقتصادی درگیر می شود
عفو بین الملل  ۷ نوامبر ۲۰۱۴ ستاره سینمای هالیوود مارتین شین با گشایش آخرین فیلم خود در لوس آنجلس در روز جمعه به نبرد عفو بین الملل برای مسؤولیت خواهی از شرکت یونیون کارباید در یکی از بدترین فاجعه صنعتی جهان خواهد پیوست. فیلم بوپال: نماز باران شرح نیرومندی از رویدادهایی است که به مسموم شدن بیش از نیم میلیون نفر در اثر نشت گاز سمی از واحد تولید آفت کش یونیون کارباید در بوپال هند در ۲ دسامبر ۱۹۸۴ انجامید.
گنکور ۲۰۱۴ برای یک نویسنده زن: لیدی سلویر
یک نویسنده کرد ترکیه، برنده جایزه توخولسکی شد
فمنیسم و ادعای فاشیسم در خانواده
گونتر گراس: «جنگ جهانی سوم درگرفته»
ما از همان ابتدای انقلاب در سوریه، خط سوم را برگزیدیم
طیف سیاسی؛ چپ، راست، رادیکال، مرتجع…
نقش طبقۀ متوسط در بازتعریف سوسیالیسم

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، ایران امروز، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، روشنگری، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز خبر سازمان ملل، گزارشگران بدون مرز، هاآرتز 

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۷۳

پیوست‌ها: