iran

7100.23587143

 دومین جشنوراه بین المللی فیلم زنان _ هرات 

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

بازداشت مریم سادات یحیوی، فعال مدنی
جرس ۱۲ آبان ۱۳۹۳ مریم سادات یحیوی، در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه‌ای نامعلوم منتقل شد.
آتنا دایمی، ۲۶ساله به دلایل نامشخص بیش از دو هفته در بازداشت به سر می برد!
بازداشت۶۲ افغان در ایران به دنبال هجوم برخی از ساکنان شهرری

 ایران پذیرش پیشنهادهای حقوق بشری کشورها را به تعویق انداخت
رادیو زمانه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ جمهوری اسلامی ایران، تصمیم‌گیری پیرامون پذیرش یا عدم پذیرش پیشنهادهای ۱۰۸ کشور برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور را به تعویق انداخت.

تایید ۱۰ سال حبس رویین عطوفت، فعال ملی مذهبی، در دادگاه تجدیدنظر
ملی مذهبی ۱۵ آبان ۱۳۹۳ در پی اعتراض این فعال فرهنگی به حکم دادگاه بدوی، رای دادگاه تجدید نظر به وی ابلاغ شده است. طبق این رای، دادگاه تجدید نظر حکم بدوی شامل ده سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در احزاب، گروهها و دسته جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه ها و مطبوعات را تایید کرده است.

نرگس محمدی به دادگاه احضار شد
دویچه وله ۱۵ آبان ۱۳۹۳ نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، بر اساس احضاریه‌ای که برایش ارسال شده، باید روز شنبه ۱۷ آبان خود را به شعبه دوم بازپرسی اوین معرفی کند.

     زندان

غنچه قوامی در اعتراض به وضعیتش دست به اعتصاب غذای خشک زده است
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۳ آبان ۱۳۹۳ مادر غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله زندانی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که این زندانی از روز شنبه ۱۰ آبان ماه در اعتراض به وضعیتش دست به اعتصاب خشک زده است. این دومین باری است که این زندانی در طول ۱۲۸ روز بازداشت  اعتصاب غذا کرده است.

حکم زندان برای یک زن بهایی در سمنان، سوسن تبیانیان
مرکز حامیان حقوق بشر ۱۴ آبان ۱۳۹۳ سوسن تبیانیان یکی از شهروندان بهایی سمنان است که در سال ٨۴ در دوره آخر ریاست جمهوری خاتمی به علت نوشتن نامه ای خطاب به خاتمی در خصوص ستمهای وارد شده بر شهروندان بهایی و تحویل نامه به مسئولان امور، به اتهام تبلیغ علیه نظام دستگیر و به ٩١ روز حبس تعلیقی محکوم شد.

انتقال یازده تن از زندانیان محکوم به اعدام اهل‌سنت به اجرای احکام زندان
هرانا ۱۵ آبان ۱۳۹۳ انتقال یازده تن از زندانیان محکوم به اعدام اهل‌سنت در زندان رجایی شهر کرد به اجرای احکام زندان و سئوال و جواب از ایشان باعث نگرانی از خطر اجرای حکم ایشان شده است.

    دفاع از حقوق بشر

سازمان عفوبین الملل از ایران خواست وضعیت حقوق بشر را نه در حرف که در عمل بهبود بخشد
امنستی ۱۶ آبان ۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل، از جمهوری اسلامی ایران خواست وضعیت حقوق بشر در ایران را نه در حرف که در عمل بهبود بخشد.

خطر دستگیری دوباره خانم نرگس محمدی
جامعه دفاع از حقوق بشر ایران ۱۶ آبان ۱۳۹۳ خانم نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، روز شنبه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۳ به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار شده است.

     زنان

بی خیال زنان؛ کارنامه نمایندگان زن مجلس در سه دهه گذشته
ایران وایر ۱۲ آبان ۱۳۹۳ نطق حلیمه عالی، نماینده زابل در مجلس را می خوانم، اولین نماینده زن سیستان و بلوچستان در مجلس ایران. او ۵۱ ساله و متخصص بیماری های داخلی است. برنده شدن او در انتخابات دوره قبل مجلس ایران در شهر توسعه نیافته ای چون زابل یک خبر مهم و قابل توجه بود، نشانه ای از تحول اجتماعی. او در نطقش که ۲۱ اردیبهشت امسال در مجلس ایراد شده، به این مسائل اشاره کرده، سیستان منطقه آزاد شود، بازارچه های مرزی باز شوند، مشکل بیکاری تحصیل کرده ها حل شود، شبکه آب مشکل دارد، ورزش باستانی کبدی فراموش شده، علوفه یارانه ای نمی دهند و … هیچ نشانی از مشکلات زنان زابل در نطق او نیست

نرگس محمدی: کاهش خشونت علیه زنان در گرو تغییر قوانین تبعیض آمیز است
 مدرسه فمینیستی ۱۵ آبان ۱۳۹۳ اساسا مسئله خشونت علیه زنان ناشی از نگاهی است که زن را یک انسان فرض نمی کند و وقتی یک زن مساوی یک انسان فرض نشود، بالطبع در چنین نگاهی زن نمی تواند از حقوق یک انسان هم برخوردار باشد. در واقع وقتی زن صرفا موجودی برای تولید مثل یا فقط همسرداری در خانواده فرض شود و نه به مثابه یک انسان با تمام جنبه ها و نقش های مختلفی که هر انسانی می تواند داشته باشد، بنابراین به طور طبیعی نمی تواند در چنین دیدگاهی دارای حقوق یک انسان کامل هم فرض شود و وقتی زن از حقوق انسانی محروم می شود، طبیعتا با یکسری خشونت ها در جامعه و خانواده مواجه می شود. در حقیقت منظورم آن است که خشونت علیه زنان از یک خاستگاه و منشاء فکری، فرهنگی، قانونی، نگرش سیاسی و حتا می تواند از نوع تلقی حکمرانان نیز ناشی شود.

فشار بیکاری بر زنان بیشتر است
ایسنا ۱۶ آبان ۱۳۹۳ زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‎دهند، وقتی بیکاری در جامعه افزایش می‎یابد به خاطر این موضوع هست که خیلی از مشاغل را زنان نمی‎توانند تصاحب کنند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

هفتصد میلیارد تومان برای نجات دریاچه ارومیه تصویب شد
رادیو زمانه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ دولت ایران طرح‌‌های کارگروه نجات دریاچه ارومیه را تصویب کرد. هیئت دولت در تازه‌ترین نشست خود در روز یکشنبه ۱۱ آبان، پیشنهادات این کارگروه مشتمل بر طرح‌های اجرایی، هدف کمی و اعتبارات مورد نیاز آن را تصویب کرد.

آبیاری نیمی از فضای سبز شهری با آب‌شرب
روزنامه شهروند ۱۵ آبان ۱۳۹۳ نزدیک به نیمی از فضای سبز شهری قم با آب‌شرب آبیاری می‌شود، آبی که آخرین منبع تأمین آب برای زندگی در استان قم است.

مهمترین تهدید خرس‌های قهوه‌ای در ایران/ نبود آمار رسمی از تعداد خرس ها
خبرگزاری مهر ۱۶ آبان ۱۳۹۳ یک فعال محیط زیست با انتقاد از روشهای سر شماری غیر علمی از تعداد خرس های قهوه ای در ایران، گفت: در حال حاضر آمار رسمی‌ و قابل اتکا‌ از تعداد این گونه در ایران وجود ندارد.

     فرهنگ

اکران فیلم «تبریزی» پس از ۶سال
روزنامه شرق ۱۵ آبان ۱۳۹۳ فیلم سینمایی «پاداش» به کارگردانی کمال تبریزی، بعد از شش‌سال پروانه نمایش دریافت کرد تا با نام اصلی خود یعنی «از رییس‌جمهور پاداش نگیرید» در سینماهای کشور اکران ‌شود.

رونمایی کتاب هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی
روزنامه شهروند ۱۵ آبان ۱۳۹۳ کتاب «هفت فیلم‌نامه از اصغر فرهادی»، هفدهم آبان‌ماه طی مراسمی با حضور اهالی سینما و ادبیات رونمایی می‌شود.

محمود دولت آبادی: برای آخرین بار به وزارت ارشاد می روم
بی بی سی فارسی ۱۷ آبان ۱۳۹۳ محمود دولت‌آبادی، نویسنده ایرانی، که چند سال است رمان‌ “زوال کلنل” را برای دریافت مجوز چاپ به وزارت ارشاد فرستاده است،‌ گفته است که برای آخرین بار به این وزارتخانه خواهد رفت.

   سیاست

اوباما: اگر با ایران به توافقی خوب رسیدیم، کنگره را هم متقاعد می‌کنیم
بی‌بی‌سی فارسی ۱۴ آبان ۱۳۹۳ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مورد تسلط جمهوریخواهان در کنگره و تأثیر آن بر مذاکرات اتمی با ایران گفت: “اگر بتوانیم با ایران به توافقی خوب برسیم که بتواند جهان را متقاعد کند که ایران توانایی تولید سلاح اتمی را نخواهد داشت، آنوقت با کنگره وارد مذاکره می شویم و آنها را هم متقاعد می کنیم. اما این نیازمند یک توافق خوب است.
۵۰۰ میلیون دلار دیگر از دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد شد

تخلف «۴۰۰میلیون دلاری» در واردات قطعات هواپیما
روزنامه دنیای اقتصاد ۱۵ آبان ۱۳۹۳ یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از یک فساد جدید خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته و در شرایط تحریم یک نفر برای واردات قطعات هواپیما ۴۰۰ میلیون دلار از دولت وقت اعتبار گرفته است، اما این قطعات هیچ‌گاه به کشور وارد نشده و پیگیری هم در مورد آن انجام نشده است.

اوباما ‘نامه‌ای محرمانه’ به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است
بی بی سی فارسی ۱۵ آبان ۱۳۹۳ روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال می‌گوید باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته به طور محرمانه نامه‌ای برای آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران فرستاده و در آن “منافع مشترک” ایران و آمریکا را شرح داده است.

  آرمان شهر

دومین «جشنواره بین ‏المللی فیلم زنان – هرات»
آرمان شهر دومین «جشنواره بین‏المللی فیلم زنان – هرات»* بیش از ۵۰۰ فیلم از سراسر دنیا دریافت کرده است. گزیده ای از این فیلم ها در جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهر روزنامه‌های آرمان،  شهروند سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، ملی مذهبی، جرس، ایران وایر رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر،