E58779A3-1550-49DC-A92C-3684F40DB758_mw1024_s_n

منبع: رادیو آزادی 

جشنواره بین المللی فلم زنان در نخستین روز گشایش خود در هرات با استقبال گرم تماشاچیان رو به رو شد.

رویا سادات بنیان گزار رویا فلم و رییس این جشنواره به رادیو آزادی گفت که بیش از پنجصد تن برای تماشای فلم آمدند و مهمانان از بریتانیا، ایران، تاجکستان و هند نیز در آن اشتراک کرده اند.

سادات می گوید که از جمع ۵۰۰ فلم ۴۶ فلم برای نمایش برگزیده شده که همه یا توسط زنان ساخته شده یا این که در باره حقوق زنان ساخته شده اند:

” موضوعات مربوط به حقوق زن و مخصوصاً مسایل تساوی جنسیتی و دغدغه ها و نگرانی های که پیرامون مسایل حقوق زن است. ولی تمام فلم قسمی نیست که اصلآ در آن خشونت علیه زن تبارز داده شده باشد. فلم ها با کتگوری های مختلف آمده، فلم های کمدی، خانوادگی و به نحوی پرداخته به مسایل زنان از طرق مختلف.”

گیسو جهانگیری رییس بنیاد آرمانشهر و از برگزار کنندگان این جشنواره در صحبت تلیفونی از فرانسه به رادیو آزادی گفت که یکی از اهداف جشنواره این است که جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر و فرهنگیان وارد یک گفتگوی جدید با حکومت جدید افغانستان شوند:

” این به ما فرصت می دهد که مسایل زنان افغانستان را از طریق یک ابتکار فرهنگی به گوش مسوولین برسانیم و یادآور شویم که نسل جوان زنان و مردان خوش فکر افغانستان در واقع کمر همت برای پیشرفت بسته اند.”

جشنواره بین المللی فلم زنان در حالی در هرات برگزار شده است که رییس جمهور افغانستان بر افزایش مشارکت زنان در بخشهای مختلف حکومت تأکید کرده است.

محمد اشرف غنی افزود که زنان افغانستان می توانند در بخش های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی داشته باشند و حکومت متعهد است تا برای فعالیت آنان زمینه بهتری را فراهم کند.

رییس جمهور غنی این سخنان را دیروز در مراسم افتتاح برنامه پنج ساله توانمندشدن زنان افغان در کابل گفت.

رییس جمهور غنی برنامه توانمند شدن زنان افغان را که از سوی اداره توسعه بین المللی امریکا به هزینه دو صد و شانزده میلیون دالر عملی می شود موثر خواند و گفت که حکومت افغانستان برای تطبیق آن همکاری می کند.

توانمندساختن زنان افغانستان مخصوصاً در بخش سینما نیز یکی از مقاصد اصلی جشنواره بین المللی فلم زنان است.

این جشنواره تا فردا دوشنبه ادامه خواهد یافت. رویا سادات می گوید که از چهل و شش فلم برگزیده هژده فلم افغانی و بقیه آن ها فلم های از منطقه و جهان نیز است که به نمایش گذاشته می شوند.