herat citadel

منبع: شبکه خبر رسانی افغانستان

هرات شهری است با علم و دانش و داشتن سابقه طولانی از سینما و تاتر که اکنون سینما ندارد.

سینمای ولایت هرات احتمالآ در سال ۱۳۱۶ خورشیدی ساخته شده است. در اوایل نایب الحکومه عبدالرحیم خان نایب طرح سینما در هرات مورد بحث بود و همزمان به حکمرانی شجاع الدوله سنگ تهداب سینمای هرات ریخته شد ولی به احتمال قوی آغاز تعمیر سینمای هرات در زمان غلام فاروق خان نایب الحکومه به اتمام رسید.

یعنی می توان گفت: ختم بنای سینما در سال ۱۳۱۶ صورت گرفته و افتتاح شده است. سینمای هرات در اوایل در تشکیلات وزارت اطلاعات و فرهنگ بود و بعدها مسوولیت آن را شهرداری یا بلدیه به عهده گرفت.

سینمای هرات یکی از مهم ترین مراکز تجمع هراتیان بود که در سال ۱۳۷۵ خورشیدی به دست طالبان تخریب گردید. تعمیر ریاست ترانسپورت در این مکان ساخته شده است، سپس هیچ مقام دولتی و یا ملی به فکر ایجاد سینما در هرات نشد. گفته شده است که ساختمان سینمای هرات یک بنای بزرگ و سفید رنگ که اطراف آن را درختان سر بفلک کشیده مزین نموده است و برای هر هراتی محل شناخته شده ای بشمار می رفت و هم اکنون نیز زمانی که جوانان به تفریح و گردش می روند با همدیگر در پارک سینما وعده می گذارند.

حالا دیگر اثری از سینما بجا نمانده است. بزرگترها حتما خاطرات خوشی از پارک سینما دارند، با وجود آن که از سینما خبری نیست هنوز پارک سینما از خاطر مردم هرات بیرون نرفته و کمتر هراتی بزرگسالی وجود دارد که از آن دوران خاطره ای نداشته باشد.