arton12978-fc7ce

منبع: رادیو مژده 

در این جشنواره قرار است تا ۴۶ فیلم که از میان ۵۰۰ فیلم جهانی انتخاب شده است به نمایش گذاشته شود.
در این جشنواره مهمانانی از ایران، تاجیکستان و برخی کشورهای اروپایی دعوت شده و قرار است تا پیرامون جمع بندی این جشنواره همکاری داشته باشند.
جشنواره ی بزرگ فیلم زنان – هرات، با اشتراک حدود ۵۰۰ فیلم از نقاط مختلف جهان در ارگ این ولایت گشایش یافت.
تمامی فیلم های این جشنواره مربوط به مشکلات زندگی و دستاوردهای زنان است.
از میان ۵۰۰ فیلمی که در این جشنواره اشتراک کرده اند ۴۶ فیلم توسط داوران داخلی و خارجی انتخاب میشوند.
مسئولان برگزاری این جشنواره گفته اند که در این همایش، برای ارزیابی فیلم ها، مهمانان سرشناسی از کشورهای ایران، تاجیکستان و کشورهای اروپایی، دعوت شده اند.
رویا سادات، مسئول برگزاری این جشنواره میگوید: از جمله ۴۶ فیلم انتخاب شده ۱۸ فیلم آن داخلی است.
“جشنواره بین المللی فیلم زنان بیشتر فیلم هایی را به تصویر میکشد که در مورد مسائل پیرامون زنان است در این فستیوال بیش از ۵۰۰ فیلم از سراسر جهان اشتراک کرده که کمیته گزینش ۴۶ فیلم را گزینش کردند و خوشبختانه یک گروه بین المللی در کنار کسانی که از افغانستان هستند فیلم را ارزیابی میکنند و کتگوری فیلم های اول و دو م و سوم از فیلم های بین المللی و داخلی به رقابت خواهند پرداخت”.
این دومین بار است که جشنواره فیلم زنان هرات در این ولایت برگزار میشود و خانم سادات میگوید که این روند در سالهای آینده نیز تکرار خواهد شد.
با این وجود رهنورد زریاب استاد دانشگاه و فرهنگ شناس کشور میگوید که در ۱۳ سال گذشته حکومت توجه شایانی به صنعت فیلم سازی نکرده و همین موضوع سبب شده تا پیشرفت این صنعت در کشور به کندی پیش رود.
آقای رهنورد مهمترین مشکل هنرمندان را عدم حمایت و پشتیبانی دولت عنوان میکند.
“سینماگران ما همانند همه هنرمندان دیگر ما با بن بست ها و موانع بسیار روبرو است؛ سیاستگران ما اصلا پدیده ای را به نام فرهنگ، پدیده ای را به نام هنر به رسمیت نمی شناسند”.
از سویی دیگر سید فضل الله وحیدی سرپرست ولایت هرات برگزاری این جشنواره در هرات را مثبت ارزیابی میکند و میگوید که در بسیاری از ولایت ها تاکنون چنین موضوعی وجود نداشته است.
وی گفت که ولایت هرات به ظرفیتی برای برگزاری چنین جشنواره هایی دست یافته اما دولت نتوانسته توجه شایانی و آن هم دفعتا به صنعت سینما و تولید فیلم داشته باشد.
“ما و شما شاهد برگزاری جشنواره بسیار خوب، علمی و پیشرفته که تحت نظر شخصیت های بین المللی بود بودیم و این نقش زنان در سینما را نشان میدهد و این یگانه لسانی است که هر کس آنرا میفهمد. شرایط سینما در افغانستان بسیار متفاوت است ما الحمدالله این پیشرفت ها را در هرات که می بینیم در بسیاری از نقاط افغانستان نیست”.
با این همه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم زنان از سوی مسئولان اطلاعات و فرهنگ گامی برای ترقی صنعت سینما عنوان میشود.
آریا رئوفیان رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات در مورد مزایای این جشنواره می گوید:” جشنواره فیلم زنان بر محوریت نقش زنان برگزار میشود و از این رهگذر هم میشود این موضوع را ارزیابی کرد و ارزش فراوانی دارد در شرایطی که در افغانستان با مشکلات زیادی در سر راه زنان وجود دارد و دست و پنجه نرم میکند و این مجموعه فیلم ها میتواند عمق فاجعه دردها و مشکلاتی که در بین زنان افغانستان وجود دارد را به تصویر بکشد”.
با این وجود برگزاری چنین جشنواره هایی نه تنها میتواند مشکلات زندگی زنان در افغانستان را به تصویر بکشد بلکه میتواند انگیزه ایجاد کارهای بهتر و اجرای نقش های بهتر از سوی بازیگران را در پی داشته باشد.
لینا عالم یکی از بازیگران فیلم ها در کشور میگوید که با دیدن این فیلم ها انگیزه بهتری در وی ایجاد میشود.
“زنان تشویق میشوند و میفهمند که از آنها قدر دانی میشود و مردم به قصه های آنها گوش میکنند بسیار میتواند تاثیر گذار باشد بر روی خانم هایی که میخواهند به سینما بیایند و من هم با دیدن این موضوع انگیزه بهتری دارم و سعی میکنم که در آینده کوشش بیشتری بکنم”.
برگزاری جشنواره فیلم زنان هرات میتواند ابعاد مختلف مشکلات زنان افغان را به تصویر بکشد.
از سویی دیگر دعوت میهمانان خارجی و اهل هنر میتواند زمینه را برای تعامل فرهنگ ها و استفاده از تجربیات دیگران را فراهم کند.
گفتنیست که جشنواره بین المللی فیلم در ولایت هرات برای سه روز ادامه خواهد داشت.