3 (1)

۱۷ عقرب ۱۳۹۳ برابر با ۸ نوامبر ۲۰۱۴

دومین دور “جشنواره بین‏المللی فیلم زنان – هرات” در حالی برگزار می‏شود که با بیش از ۵۰۰ فیلم از کشورهای مختلف دنیا مورد استقبال جامعه سینمایی جهان قرار گرفت.

از مجموعۀ این فیلم‏ها ۶۱ فیلم از ۱۵ کشور جهان در سه روز جشنواره به نمایش در خواهد آمد که در این جمله ۱۸ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم بین المللی در دو بخش داخلی و خارجی برای ربودن تندیس‌های جشنواره رقابت خواهند کرد و ۱۸ فیلم داخلی و بین المللی در بخش خارج از مسابقه به نمایش در خواهند آمد. فیلم‌های رسیده به دبیرخانه دومین دور “جشنواره بین‏المللی فیلم زنان – هرات” در قالب‏های داستانی، داستانی کوتاه، مستند و انمیشین ساخته شده است.

اولین دور این جشنواره تنها به نمایش فیلم‏های برگزیده اکتفا کرد و خرسندیم که دومین دور آن با اهدای تندیس به سینما‏گران برگزیده قدم بلندتری در راستای تشویق و ترغیب فیلم‏سازان برمی‏دارد و با خرسندی ابراز می‏داریم که در این دور جشنواره توانستیم با ارایه آموزش‏های بیشتر به تعدادی از فیلم‏سازان جوان در قالب کارگاهی آموزشی زمینۀ امکانات پیش‏رفتۀ تکنیکی و مالی تولید دو فیلم کوتاه معیاری را به همت این جوانان فراهم کنیم که با نام‏های “یک روز عکاسی” و “داستان خانم فرشته” در روزهای جشنواره به نمایش خواهند آمد.

قابل یادآوری می‏دانیم که در این دور جشنواره بر علاوۀ مهمان‏هایی که از ولایت‏های دیگرِ کشور تشریف آورده‏اند از کشورهای ایتالیا، ایران، هند، تاجیکستان، امریکا و انگلستان چهره‌های سرشناسی حضور دارند.

این جشنواره محصول کار مشترک خانۀ فیلم رویا و بنیاد آرمان شهر است و با همکاری بی‏دریغانۀ تعدادی از سازمان‌های ملی و بین المللی و همچنان نهادهای دولتی برگزار شده است. هدف برگزاری “جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات” برجسته ساختن نقش زنان به عنوان کنش‌گرانی است که می‌توانند هم‌دوش و هم‌شانۀ مردان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عمل کنند. نکته‌ای که با وجود زنان فیلم‌ساز و دست اندرکار سینما عملا می‏توان مشاهده کرد و از سویی دیگر نقش و اهمیت زنان را در فیلم‏های ساخته شده توسط آنان و یا کارگردان‏هایی که به سوژۀ زنان پرداخته‏اند می‏شود به وضوح دید.

ما نزدیکی زمانی این جشنواره با ایجاد دولت جدید در افغانستان را به فال نیک می گیریم و از این دولت می خواهیم در این دورۀ سرنوشت‏ساز تاریخی یکی از مهم‏ترین اولویت‏های کاری خود را زدودن انواع تبعیض جنسیتی و ایجاد زمینۀ حضور عادلانۀ زنان در تمام عرصه‏ها قرار دهد و از این نیروی عظیم به نفع افغانستانی آباد، با ثبات و عدالت محور استفاده کند.

به امید روزی که ما – زنان و مردانی که انسان را گرامی می داریم – از فاجعه و تبعیض جنسیتی تنها به عنوان یک خاطرۀ تلخ و دور روایت کنیم.

دبیرخانۀ دومین دور جشنواره بین‏المللی فیلم زنان – هرات

elamiya (1)

پیوست‌ها: