haft

شماره ۷۴ ـ ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ـ ۱۶ نوامبر۲۰۱۴۳یر
img_pod_children-palestine-hamas-pod-1411RTR4E1NP

دوربین بر فراز دخترک فلسطینی و رژه نظامی جنگجویان در رفح
عکس: ابراهیم ابومصطفی/رویترز در وبگاه یورو نیوز فارسی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

اسراییل خودداری از صدور روادید برای کمیته تحقیق سازمان ملل
رادیو زمانه ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ سخنگوی وزارت خارجه اسراییل به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما با آن‌ها همکاری نمی‌کنیم و به آن‌ها اجازه سفر به اسراییل را نمی‌دهیم.» در آگوست سال جاری، سازمان ملل به اعضای کمیته تحقیق شورای حقوق بشر مأموریت داد که احتمال وقوع جنایت جنگی در نوار غزه از سوی طرفین درگیری را بررسی کند. در آن زمان اسراییل اظهار نگرانی‌ کرد و به تحقیق سازمان ملل پیرامون احتمال وقوع جنایت جنگی در نوار غزه اعتراض کرد.

آمریکا اعتراف به استفاده از شکنجه پس از حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر
دویچه وله ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ در جلسه بررسی پایبندی آمریکا به میثاق ضد شکنجه در سازمان ملل، نماینده آمریکا به استفاده از شکنجه پس از حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر اعتراف کرد و اقرار کرد که آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در بازجویی‌ها شکنجه اعمال کرده است. کمیته ضدشکنجه به آمریکا انتقاد کرد که هنوز هم از روش‌های غیرقانونی در برخورد با زندانیان استفاده می‌کند. در این زمینه، دیده بان حقوق بشر نیز روز ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ اعلام کرد که بیانیه آمریکا در باره پایبندی به میثاق ضد شکنجه در روز ۱۲ نوامبر در مقایسه با موضع قبلی آن مثبت است اما هنوز از تعهدات بین المللی آن بسیار عقب است.

اسراییل  یک فلسطینی ‘به ضرب گلوله ارتش کشته شد’

عاملان غیردولتی

جنایات جنگی علیه غیرنظامیان ؛ و “جنایت علیه بشریت” دو گزارش خبری در باره تحقیق سازمان ملل متحد در باره داعش
نیجریه انفجار انتحاری در دست کم ۴۸ کشته بر جای گذاشت
هند مرگ ۱۵ زن پس از جراحی عقیم‌سازی
زن هندی برهنه روی خر گردانده شد

     عدالت

آمریکا  زندانی پیشین گوانتانامو در کمیته ضد شکنجه سازمان ملل خواهان پاسخگویی آمریکا و بستن زندان شد
مرکز حقوق اساسی ۱۱ نوامبر ۲۰۱۴ مورات کورناز که ۵ سال در زندان آمریکا در قندهار و سپس در گوانتانامو بود و شکنجه شده بود امروز طی اجلاس بررسی پایبندی آمریکا به میثاق ضد شکنجه در سازمان ملل خطاب به دولت آمریکا و اعضای کمیته ضد شکنجه سخن گفت. از سوی دیگر، به گزارش دیده بان حقوق بشر در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴، پنج مرد که سازمان اطلاعات آمریکا طی برنامه انتقال و بازجویی بازداشت کرده بود در آستانه رسیدگی به کارنامه آمریکا در پایبندی به میثاق ضد شکنجه نامه ای به کمیته ضد شکنجه سازمان ملل ارسال کردند. دیده بان حقوق بشر مسایل این پنج تن را در گزارش سال ۲۰۱۲ خود با عنوان «تحویل به دشمن: نقض حقوق و انتقال مخالفان به رژیم قذافی در لیبی» مستند کرده بود. گرچه این نامه را دیده بان حقوق بشر ننوشته است، محتوای آن در بحث جاری در باره ضرورت پاسخگویی در زمینه نقض حقوق بشر به دست آمریکا از جمله شکنجه از اهمیت برخوردار است.

مالی نقشه راه برای فرایند حقیقت، عدالت و آشتی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ فدراسیون و سازمان عضو آن جامعه حقوق بشر مالی (AMDH) در روزهای ۶ و ۷ نوامبر سمیناری بین المللی در باره عدالت در گذار و مصالحه ملی در مالی برگزار کردند که با سخنان نخست وزیر موسی مارا آغاز شد. ۲۳۰ شرکت کننده نقشه راه برای فرایند آشتی را در مالی ـ که هر گونه عفو در مورد جنایت های گذشته را رد می کند ـ به تصویب رساندند.

هند پیروزی برای بازماندگان نشت گاز در بوپال
عفو بین الملل ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ دولت هند موافقت کرد ادعای جبران خسارت علیه شرکت یونیون کارباید را به خاطر نشت گاز در واحد تولید آفت کش این شرکت که بیش از نیم میلیون تن را مسموم کرد، به میزان چند بیلیون دلار افزایش دهد. دولت قول داد شمار تلفات و زخمی هایی را که برایشان درخواست خسارت کرده دوباره مورد بررسی قرار دهد تا به اعتصاب غذای پنج زن که از ۱۰ نوامبر آغاز شده پایان دهد.

هند غیبت شرکت شیمیایی داو از دادگاه مربوط به فاجعه بوپال
 ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد که شرکت غول آسای آمریکایی شیمیایی داو  یک بار دیگر با خودداری از پایبندی به احضاریه دادگاه هند در مورد فاجعه نشت گاز در بوپال در سال ۱۹۸۴ که هزاران تن را کشت و بسیاری دیگر را به بیماری های مزمن و ناتوان ساز گرفتار کرد، از عدالت فرار کرده است. رییس عفو بین الملل در هند گفت: «شرکت شیمیایی داو باز هم ده ها هزار قربانی و بازمانده بدترین فاجعه صنعتی هند را به مسخره گرفت. اندوهناک است که پس از سال ها انکار شرکت داو، این بی مسؤولیتی تاسف بار همان چیزی است که انتظار داشتیم.»

نیجریه اسناد دادگاه ادعاهای دروغین شرکت شل در مورد نشت نفت را افشا کرد
عفو بین الملل ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ اسناد دادگاه که عفو بین الملل امروز افشا کرد نشان می دهند که شرکت نفتی شل بارها در باره میزان و تاثیر دو بار نشت نفت در بودو/نیجریه ادعاهای دروغ کرده تا حداقل خسارت را پرداخت کند.

خودداری دادگاه بین المللی جزایی از تحقیق در باره جنایت های جنگی اسراییل توهین آمیز است
۶ نوامبر ۲۰۱۴ مرکز حقوق اساسی (سازمان عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در آمریکا) بیانیه ای در واکنش به خودداری دادگاه بین المللی جزایی از آغاز تحقیق کامل در باره حمله اسراییل به کشتی امدادرسانی به غزه در سال ۲۰۱۰ منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «توهین آمیز است که دادگاه بین المللی جزایی از پیگرد مسؤولان اسراییلی خودداری می کند با وجود این که می پذیرد که دلایل منطقی وجود دارد که جنایت های جنگی انجام شده است. در حالی که نیروهای اسراییلی به کشتی های بین المللی در آب های بین المللی حمله کردند، نه تن را کشتند و بسیاری دیگر را به شدت زخمی کردند، گفتن این که “تناسب شدت عمل اقدام بیشتر را توجیه نمی کند” نفی هر گونه درک منطقی از عدالت و حقوق بین المللی است.» این مرکز در سال ۲۰۱۱ با طرح شکایتی خواهان دریافت اسناد در باره اطلاع دولت آمریکا از این حمله مرگبار و نقش آن شد و از آن پس از طریق حقوقی موفق به دریافت هزاران صفحه سند شده است.

مکزیک سفر اعتراضی بستگان دانشجویان ناپدیدشده

       حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا  حق حریم خصوصی برای همگان باید به رسمیت شناخته شود
دیده بان حقوق بشر ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ در هفته جاری که آلمان و برزیل باز در مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای در باره حق حریم خصوصی در عصر اینترنت ارایه می کنند، آمریکا دوباره بازی ریاکارانه ای در پیش گرفته است. درست مثل سال پیش، آمریکا کاملا از آن حمایت می کند به شرط این که بتواند با زور کشورهای دیگر را وادارد بخش هایی را که عملکرد آمریکا در مورد شنود گسترده ارتباطات را مشکل حقوق بشری می دانند، از آن حذف کنند.

مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا: کشور فلسطین باید تشکیل شود
اسپانیا در همه‌پرسی نمادین کاتالونیا ۸۰ درصد خواستار جدایی شدند
روز غمگین اسپانیا، روز خوش کاتالونیا
هنگ کنگ از سفر رهبران اعتراضات به چین جلوگیری شد

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

قطر اقدامات انجام شده برای پایان دادن به استثمار کارگران مهاجر پیش از جام جهانی «به شدت ناکافی» است
۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد که دولتمردان قطر شش ماه پس از اعلام اصلاحات برای مقابله با استثمار پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ در کوشش های مربوط به نقض فاحش حقوق کارگران مهاجر به شدت عقب مانده اند. گزارش خبری را بخوانید: وضع کارگران خارجی در قطر همچنان غیرانسانی: عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای که از وضع کارگران خارجی در قطر منتشر کرده است، اعلام کرده که این کشور به تعهداتش نسبت به بهبود وضع کارگران خارجی و جلوگیری از سوءاستفاده و بهره‌کشی از آنان عمل نکرده است. عفو بین‌الملل گزارش می‌‌دهد که قطر برای جلوگیری از استثمار کارگران و سوءاستفاده از نیروی کار آنان، «به طرز رقت‌باری» دست روی دست گذاشته. پیش از این در بهار سال جاری، عفو بین‌اللمل گزارشی از وضع اسفناک کارگران خارجی در قطر منتشر کرده بود. اکنون گزارش می‌دهد که از آن زمان تاکنون در عمل اتفاقی برای بهبود وضع کارگران نیفتاده است.

 کویت بازی با زندگی بیش از ۱۰۰۰۰۰ بِدون بازی
۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل در بیانیه ای گفت: اعلام مسؤولان کویت که هزاران نفر از اشخاص بدون تابعیت موسوم به بِدون  می توانند از اتحادیه کومور «تابعیت اقتصادی» دریافت کنند خیانت شرم آوری به تعهدات بین المللی حقوق بشری کویت است.

 مصر ده ها آواره سوری و فلسطینی در خطر اخراج
عفو بین الملل ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ دولتمردان مصر باید فوری دست کم ۶۶ پناهجوی اهل سوریه و غزه، از جمله شماری از کودکان، را که غیرقانونی در این کشور بازداشت شده اند، آزاد و از اخراج آنها خودداری کنند.

 ایتالیا  تظاهرات خشونت آمیز در در اعتراض به قوانین کار
 سازمان ملل: ۱۳.۶ میلیون نفر به دلیل جنگ عراق و سوریه آواره شده‌اند
استرالیا  سازمان ملل: شرایط بی‌رحمانه پناهجویان در اردوگاه‌های جزیره‌ای
 دیوارهایی که هنوز انسان‌ها را از هم جدا می‌کنند
هشدار بان کی مون درباره گرفتار شدن جهان در یک نوع جنگ سرد

   دفاع از حقوق بشر

همکاری نزدیک تر به حمایت بیشتر از مدافعان حقوق بشر منجر خواهد شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد مدافعان حقوق بشر، میشل فورست، در چارچوب اولین بخش از دیدار «بین مکانیزم ها» با نمایندگان مکانیزم های منطقه ای مدافعان حقوق بشر ملاقات کرد. گزارشگر ویژه در اولین گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر ۲۰۱۴ تقویت همکاری بین مکانیزم های سازمان ملل و همکاران منطقه ای آن را اولویت خود دانسته بود. در این دیدار، نمایندگانی از سازمان ملل، سازمان بین المللی «فرانسوی زبان ها» (OIF)، کمیسیون حقوق بشر و مردم آفریقا، کمیسیون حقوق بشر کشورهای قاره آمریکا، دفتر کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، اتحادیه‏ اروپا و نیز سازمان های غیردولتی بین المللی حضور داشتند. این دیدار به میزبانی سازمان بین المللی «فرانسوی زبان ها» و با کمک برنامه نظارت برای حمایت از مدافعان حقوق بشر (برنامه مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) در پاریس برگزار شد.

کامبوج  یازده مدافعان حقوق بشر به زندان افتادند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ برنامه نظارت برای حمایت از مدافعان حقوق بشر (برنامه مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) امروز اعلام کرد که دولت کامبوج باید به سرکوب مدافعان حقوق مالکیت بر زمین پایان دهد و آن دسته از مدافعان را که از ۱۱ـ۱۲ نوامبر در زندان هستند آزاد کند.

اندونزی اتحادیه‏ اروپا باید برای پاسخگویی به خاطر نقض حقوق بشر در گذشته به دولت فشار آورد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴ فدراسیون و سازمان عضو آن کُنترا‏ ‏اِس امروز اعلام کردند که اتحادیه‏ اروپا باید به دولت اندونزی فشار آورد تا به تعهد خود برای تحقیق در باره نقض حقوق بشر در گذشته عمل کند. این فراخوان در آستانه پنجمین گفتگوی حقوق بشری اتحادیه‏ اروپا و اندونزی در جاکارتا در ۱۱ نوامبر منتشر شد.

نشان حقوق بشری برای اسنودن، پویترس و گرینوالد
رادیو زمانه ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ «جامعه بین‌المللی حقوق بشر »[۱] [واقع در آلمان] نشان کارل فون اوسیتسکی خود را امسال به سه افشاگر اسناد جاسوسی آمریکا، ادوارد اسنودن، مأمور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)، لورا پویترس، مستندساز آمریکایی و گلن گرینوالد، روزنامه‌نگار گاردین، اهدا کرد.


[۱]  در گزارش رادیو زمانه، به اشتباه از این سازمان با عنوان «فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر» یاد شده است. در حالی که «جامعه بین‌المللی حقوق بشر» (ILMR) یکی از سازمان های عضو «فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر» (FIDH) است.

     زنان

حجاب اجباری: نفی هویت جنسی و یکپارچگی شخصیت زن
سکسیسم در طنز، جلوه‌ای از خشونت علیه زنان
شوخی‌های جنسیتی و یک پرسش مهم

      کودکان 

نگاه کودکان به واقعیت تلخ و خشن در رفح 

     فرهنگ و اندیشه

آواز نخوانده موفقیت برای چپ
لوموند دیپلماتیک نوامبر ۲۰۱۴ در دوره های بحران، رییس کشوری که دو دوره خدمت کرده و باز در دور اول انتخابات پیروز می شود واقعا کمیاب است. یکی از اینها اِوو مورالس (بولیوی) است که با کسب ۶۱% آرا باید توجه بیشتری به او جلب می شد. پیروزی او در پی ۲۵% کاهش در فقر و ۸۷% افزایش دستمزد حداقل، کاهش سن بازنشستگی و رشد اقتصادی سالانه بیش از ۵% از سال ۲۰۰۶ تاکنون به دست آمده است. چرا این خبرهای خوب گسترده تر منتشر نشده؟ آیا دلیل آن این است که این دستاوردها از اصلاحات مترقی به دست رژیمی چپ گرا ناشی شده اند؟ رسانه های بزرگ مایل نیستند در باره موفقیت دولت های آمریکای لاتین حرفی بزنند و شکست های رژیم های محافظه کار را از جمله در زمینه امنیت نادیده می گیرند. برای نمونه، امسال، پنج روزنامه نگار در مکزیک کشته شده اند.. در ۲۶ و ۲۷ سپتامبر ۴۳ دانشجوی مکزیکی علیه اصلاحات نئولیبرالی ریاست جمهوری در بخش آموزش اعتراض کردند. پلیس اتوبوس آنها را متوقف کرد و به احتمالی آنها را تحویل کارتل های مواد مخدر داد… گورهای دسته جمعی زیادی در مکزیک کشف شده است.

نتیجه گیری های کوتاه
یوتیوب ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ فیلم کوتاه «قرار موجز» (با زیرنویس انگلیسی) بر اساس قصه ای از غسان کنفانی نویسنده و روزنامه نگار فلسطینی است که در سال ۱۹۷۲ در یک حادثه تروریستی موساد، در بیروت، با انفجاری بمبی که در ماشینش قرار داده بودند، به همراه خواهرزاده‌اش ترور شد.

آن که بذر تروریسم می کارد، تروریست درو خواهد کرد
اخوان‌المسلمین، اردوغان و داعش
«خشن ترین سال» فیلمی علیه خشونت
راه‌اندازی کتابخانه جهانی علوم توسط یونسکو
هابرماس : اروپا در دام انفعال و سرگشتگی گرفتار شده است

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، ایران امروز، بی بی سی، دیده بان حقوق بشر، دویچه وله، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، لوموند دیپلماتیک، مرکز حقوق اساسی امریکا، یوتیوب، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۷۴

پیوست‌ها: