iran  

irr

     مواد نقض فاحش حقوق بشر

 اینستاگرام فیلتر هوشمند می‌شود
خبرنگاران ایران ۲۱ آبان ۱۳۹۳ عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه از نتیجه جلسه روز گذشته کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در دادستانی خبر داد و گفت: موضوع فیلتر اینستاگرام در جلسه روز گذشته کار گروه مصادیق مجرمانه مطرح شد اما رای نیاورد و با مخالفت رو به رو شد.

 منزل دو شهروند بهایی در توابع همدان به آتش کشیده شد
هرانا ۲۴ آبان ۱۳۹۳    منزل دو شهروند بهایی در روستاهای اطراف همدان به نام‌های «همتی» و «اقدسی» در روستاهای اوج تپه و امزاجرد از توابع استان همدان به آتش کشیده شد.

     زندان

غنچه قوامی به میان «مجرمان خطرناک» منتقل شد
رادیو زمانه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ غنچه قوامی، شهروند ایرانی – بریتانیایی که تا پیش از این در زندان اوین در حبس بود، به زندان قرچک (زندان شهر ری) که به‌گفته منابع خبری ایران، محل نگهداری «مجرمان خطرناک» است، منتقل شده است.

 خانواده مصطفی دانشجو: مسوول عوارض جسمى مصطفى، مسوولان قضایی هستند
مجذوبان نور ۲۰ آبان ۱۳۹۳ مصطفی دانشجو وکیل زندانی دراویش گنابادی، که بیش از دو هفته است که خانواده وی برای گوشزد عوارض وخیم ناشی از عفونت ریه وی به مسئولین در تلاش هستند، صبح امروز برای ساعاتی به بیمارستان منتقل اما بدون رسیدگی پزشکی به زندان بازگردانده شد.

 نیاز شدید دو زندانی سیاسی کرد به معالجه و بی توجهی مسوولان زندان میناب
کمپین‌ بین‌ المللی حقوق بشر در ایران ۲۱ آبان ۱۳۹۳ یک فعال حقوق بشر با بیان اینکه دو زندانی سیاسی کرد در زندان شهر میناب نیاز به درمان سریع دارند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت یکی از این زندانیان به دلیل بیماری سرطان و دیگری به دلیل شکنجه های دوران بازجویی به درمان سریع در بیمارستان نیاز دارند با این حال مسوولان قضایی از اعزام آنها به بیمارستان خودداری می کنند.

 زندانی سیاسی کُرد پس از ۴ سال بلاتکلیفی به ۶ سال حبس محکوم شد
کردپا ۲۲ آبان ۱۳۹۳ هادی رسولی اهل شهر اشنویه که سال ٨٩ از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بود، سرانجام دادگاه انقلاب ارومیه حکم زندان تعزیری این زندانی سیاسی کُرد را صادر کرد.

 سید سراج الدین میردامادی به بند مالی اوین منتقل شد
ملی مذهبی ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ سید سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار و فعال اصلاح طلب که به شش سال حبس محکوم شده است، به جای انتقال به بند ۳۵۰ زندان اوین که زندانیان سیاسی در آن به سر می برند، به اندرزگاه ۸ این زندان که محل نگهداری زندانیان مالی است، منتقل شد.

 وخامت حال محمدعلی طاهری درحین اعتصاب غذا
سحام نیوز ۲۵ آبان ۱۳۹۳ محمدعلی طاهری زندانی عقیدتی جمهوری اسلامی ایران به دلیل ضعف شدید جسمانی در حین اعتصاب غذا شرایط وخیمی دارد

    دفاع از حقوق بشر

 اعتراض تریبون آزاد وکلا به زندانی شدن مسعود شمس وکیل دادگستری
مرکز حامیان حقوق بشر ۱۹ آبان ۱۳۹۳  تریبون آزاد وکلا: درپی اعزام مسعود شمس نژاد وکیل دادگستری جهت اجرای حکم ۴ ماه زندان، “تریبون آزاد وکلا” با ارسال نامه‌ای خطاب به کانون بین المللی وکلا که رونوشت آن‌ نیز برای گزرشگران ویژه مربوط به این مسله در سازمان ملل ارسال شده، نسبت به زندانی شدن همکار خود اعتراض کردند

     زنان

رئیس پلیس ایران: امسال ۳۸۰ مورد اسید پاشی صورت گرفته است
بی‌بی‌سی فارسی ۲۱ آبان ۱۳۹۳ اسماعیل احمدی مقدم، رئیس پلیس ایران گفته که امسال ۳۸۰ مورد اسید پاشی به خودرو، اشیاء و افراد صورت گرفته که بسیاری از آنها جنبه انتقامی و روانی داشته و اغلب عاملان آن نیز دستگیر شده اند.

 استاندار اردبیل: دختران نیازی به ریاضی و فیزیک ندارند
بیدارزنی ۲۴ آبان ۱۳۹۳ مجید خدابخش،استاندار اردبیل، شنبه شب گذشته، در جلسه بررسی وضعیت استخدام فارغ التحصیلان گفت: در برخی حوزه‌ها از جمله آموزش و پرورش کشور، استانداردهای بین‌المللی را رعایت می‌کند.

 یک ماه از اسیدپاشی‌های اصفهان گذشت؛ عاملان هنوز دستگیر نشده‌اند
رادیو فردا ۲۴ آبان ۱۳۹۳ پس از گذشت یک ماه از انتشار اولین خبر درباره اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان هنوز عامل یا عوامل این اقدام دستگیر نشده‌اند، این در حالی است که در یک ماه گذشته حداقل چهار نفر به دلیل انتشار خبر و عکس درباره این حادثه و اعتراض به آن بازداشت شده‌اند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمار دقیقی از کودکان کار وجود ندارد
رادیو زمانه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران با اشاره به ضعف آماری موجود درباره کودکان کار گفته است: «تا وقتی آمار درست و دقیقی از تعداد کودکان کار وجود نداشته باشد، تصمیماتی که گرفته می‌شود درست نخواهد بود.»

 چرخش مالی مواد مخدر ایران ۳ میلیارد دلار است
رادیو زمانه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ وزیر کشور می‌گوید ۵/ ۹۸درصد مردم ایران در حوزه مواد مخدر پاک هستند اما چرخش مالی سه میلیارد دلاری در این عرصه، موجب فساد، ناامنی و ناهنجاری است و باید با سرشبکه‌های قاچاق مواد مخدر مبارزه شود.

 هوای تهران در آستانه هشدار / شهر ری آلوده ترین منطقه پایتخت
خبرگزاری مهر ۲۵  آبان ۱۳۹۳ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد ۱۴۲ در آستانه شرایط هشدار قرار گرفت.

     فرهننگ 

۱۹ فیلم ایرانی در دومین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان افغانستان
دویچه وله ۱۸ آبان ۱۳۹۳ دومین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان در هرات برگزار شد. این جشنواره سه‌روزه نگاه ویژه‌ای به مسائل زنان در سراسر دنیا داشت. ۵۰۰ فیلم از سراسر جهان به این جشنواره فرستاده شده بود که ۱۹ فیلم را ایرانی‌ها کارگردانی کرده بودند.

 نجف دریابندری به دلیل سکته مغزی بستری است
رادیو زمانه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ نجف‌ دریابندری، مترجم آثار همینگوی، بکت، فاکنر، مارک تواین و نویسنده «کتاب‌‌ مستطاب آشپزی»، به دلیل سکته مغزی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شده است.

 تشییع پیکر مرتضی پاشایی
خبرگزاری ایسنا ۲۵ آبان ۱۳۹۳ منطقه‌ای مرکزی در تهران یکی از پرازدحام‌ترین روزهایش را با حضور هزاران نفر در خیابان‌های منتهی به تالار وحدت، برای تشییع پیکر یک خواننده‌ی جوان به سوی خانه‌ی ابدی‌اش تجربه کرد.

گزارش تصویری

   سیاست

ایران پس از بیش از یک دهه با سفر گزارشگران حقوق بشری موافقت کرد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۱ آبان ۱۳۹۳ هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه ایران، از موافقت مقام‌های ایرانی با سفر دو گزارشگر حقوق بشری به ایران خبر داده است.

 اوباما وضعیت ملی اضطراری در رابطه با ایران را تمدید کرد
دویچه وله ۲۱ آبان ۱۳۹۳ قانون وضعیت ملی اضطراری آمریکا برای سی و ششمین بار برای ایران تمدید شد. این قانون مبنای بسیاری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. دو سناتور آمریکایی نیز در پی طرحی برای تشدید تحریم‌ها در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای هستند.

 نخستین قرارداد ایران و بویینگ پس از ٣۶ سال
روزنامه شرق ۲۲ آبان ۱۳۹۳ فرسودگی هواپیما در ٢۵‌سال گذشته به ٢٠٠ حادثه و مرگ ٢‌هزار نفر منجر شد . لغو تحریم فرصت ایده‌آل بویینگ و ایرباس

 سعید مرتضوی به طور دائم از قضاوت محروم شد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۴ آبان ۱۳۹۳ براساس گزارش‌ها از ایران، دیوان عالی کشور حکم قضایی علیه سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران را تایید کرده است. براساس این حکم، او به طور دائم از شغل قضاوت محروم و برای پنج سال از داشتن کارهای دولتی منع شده است.

  آرمان شهر

دومین «جشنواره بین ‏المللی فیلم زنان – هرات»
آرمان شهر دومین «جشنواره بین‏المللی فیلم زنان – هرات»* بیش از ۵۰۰ فیلم از سراسر دنیا دریافت کرده است. گزیده ای از این فیلم ها در جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهر روزنامه‌های شرق سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، هرانا، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران شماره ۷۲ 

پیوست‌ها: