زنان-690x259

شماره ۷۰ – ۷۱ / ۱۶ نوامبر۲۰۱۴ برابر با ۲۵ عقرب/آبان ۱۳۹۳

festprize
تندیس جشنواره بین المللی فیلم زنان-هرات

   جشنواره بین المللی فیلم زنان-هرات 

‘رویای دریا’ برنده جایزه اول جشنواره فیلم زنان هرات شد
بی بی سی ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴ دومین جشنواره فیلم زنان هرات با اهدای تندیس به چندین فیلم برتر این جشنواره پایان یافت. در پایان این جشنواره فیلم رویای دریا ساخته جلیل حسینی، فیلم‌ساز، افغان جایزه اول در بخش فیلم داستانی را بدست آورد. در بخش فیلم‌های مستند، جایزه اول این جشنواره را ‘تقدیر شکسته یک شاعر’ از رحمت حیدری و ‘آنسوی برقع’ از صحرا موسوی به صورت مشترک بدست آوردند.

اسامی برندگان دومین جشنواره بین المللی فیلم زنان-هرات

اعلامیه مطبوعاتی به مناسبت برگزاری دومین دور جشنواره بین‏المللی فیلم زنان – هرات
آرمان شهر ۸ نوامبر ۲۰۱۴ دومین دور “جشنواره بین‏المللی فیلم زنان – هرات” در حالی برگزار می‏شود که با بیش از ۵۰۰ فیلم از کشورهای مختلف دنیا مورد استقبال جامعه سینمایی جهان قرار گرفت. از مجموعۀ این فیلم‏ها ۶۱ فیلم از ۱۵ کشور جهان در سه روز جشنواره به نمایش در خواهد آمد که در این جمله ۱۸ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم بین المللی در دو بخش داخلی و خارجی برای ربودن تندیس‌های جشنواره رقابت خواهند کرد و ۱۸ فیلم داخلی و بین المللی در بخش خارج از مسابقه به نمایش در خواهند آمد.

 هرات میزبان جشنوارۀ بین المللی فیلم زنان
صدای آمریکا.آشنا ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ دومین جشنواره بین المللی فلم زنان، به منظور توجه بیشتر جهانیان به وضعیت زنان به ویژه زنان افغان، در ولایت هرات افتتاح شد. این جشنواره محصول کار مشترک خانۀ فلم رویا و بنیاد آرمان شهر می باشد که با همکاری چندین نهاد ملی، بین المللی و دولتی برای دومین سال پیاپی در قلعه تاریخی اختیارالدین خان ولایت هرات برگزار می شود.

 فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از جشنواره بین المللی فیلم زنان ـ هرات پشتیبانی می کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ نوامبر ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر مفتخر است که برای دومین سال پیاپی از جشنواره بین المللی فیلم زنان ـ هرات که امسال از ۸ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴ در هرات، افغانستان، برگزار خواهد شد، پشتیبانی می کند. این جشنواره را آرمان شهر/ OPENASIA، سازمان عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در افغانستان، و خانه فیلم رویا، برگزار می کنند.

خبرهای بیشتر از این جشنواره را می توانید در لینک های زیر بخوانید:

بی بی سی فارسی رویای دریا’ برنده جایزه اول جشنواره فیلم زنان هرات شد
رادیو بین المللی فرانسه جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات و “گل سرخ” در چند فستیوال بین‌المللی فیلم
رادیو آزادی  دومین دور جشنواره بین المللی فلم زنان در هرات آغاز می شود
دویچه وله فارسی دومین جشنواره بین المللی فلم زنان در افغانستان آغاز شد
رادیو سلام وطندار دومین جشنواره بین‌المللی فلم زنان افغان در هرات برگزار شد
خبرگزاری صدای افغان (آوا ) دومین جشنواره بین المللی فلم زنان در هرات
شبکه خبر رسانی افغانستان دومین جشنواره بین المللی فیلم زنان در هرات
افغان نیوز دومین جشنواره بین المللی فیلم زنان در هرات
رادیو مژده جشنواره بین المللی فلم زنان هرات امروز در ارگ این ولایت گشایش یافت
خبرگزاری پامیر فیلم ایرانی، به دومین جشنواره بین المللی زنان در هرات راه یافت
افغانستان امروز جشنواره بین المللی سینما گران زن درهرات
مهر نیوز بانوان هنرمند ایرانی در جشنواره فیلم‌های زنان «هرات
فیلم کوتاه نوزده فیلم ایرانی در دومین جشنواره زنان «هرات
ایسنا خراسان دومین جشنواره بین المللی فیلم زنان- هرات روز گذشته در این استان آغاز شد
نو اندیش دو سینماگر زن ایرانی مهمان ویژه جشنواره زنان «هرات
خبرگزاری جمهور جشنواره بین المللی فیلم زنان در هرات آغاز شد
خبرگزاری ایسکا نیوز حضور لاله اسکندری در جشنواره فیلم زنان هرات – افغانستان
تی  نیوز دومین جشنواره بین المللی فیلم زنان در هرات
بالا ترین جشنواره بین المللی فیلم زنان در هرات
خامه نیوز  Second International Women’s film festival kicks off in Afghanistan
رادیو زمانه  جشنواره بین المللی فلم زنان در هرات برگزار شد
خبرگزاری بخدی استقبال گسترده از برگزاری دومین جشنواره بین المللی فیلم زنان در هرات
تریبون زمانه فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از جشنواره بین المللی فیلم زنان ـ هرات پشتیبانی می کند
شعر چشتی جشنواره فیلم
خبرگزاری فرانسه  De la burka à la caméra
خبرگزاری جمهور جشنواره بین المللی فیلم زنان در هرات آغاز شد
عکس های این جشنواره را می توانید در اینجا ببیند.

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

 افغانستان  سازمان ملل: نقض حقوق زنان در افغانستان همچنان ادامه دارد
بی بی سی فارسی  ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴   دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید توصیه‌هایی که در سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۵ برای مبارزه با خشونت علیه زنان در افغانستان ارائه کرده، را قابل تجدید می‌داند. رشیده مانجو گزارشگر ویژه دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در سفری هشت روزه به افغانستان، وضعیت ۹ سال گذشته زنان و دختران افغان را بررسی کرده و می‌گوید که به دلایل زیادی زنان هنوز در موارد زیادی به حقوق شان دسترسی ندارند و خشونت ها علیه زنان ادامه داشته است.

 افغانستان  خانم حامله در بامیان شکم خود را پاره نمود
خبرگزاری پژواک ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ یک خانم حامله دربامیان به علت دورى مرکز صحى مجبورشد که  دست به عمل جراحی زده وخود درمانی نماید.

 رئیس پلیس ایران: در ۶ ماه امسال، ۳۱۸ مورد اسیدپاشی داشتیم
صدای آمریکا ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ اسماعیل احمدی مقدم، رئیس پلیس ایران، اعلام کرد که تعداد اسیدپاشی‌ها در ایران در ۶ ماه نخست امسال، ۳۱۸ مورد بوده .احمدی مقدم که روز چهارشنبه در حاشیه یک همایش با خبرنگاران گفت و گو میکرد، گفت: «ما در شش ماهه امسال ۳۱۸ مورد اسیدپاشی داشتیم که در این آمار علاوه بر افراد، اسیدپاشی بر روی خودروها و اشیا نیز لحاظ شده است.»

مبارزه با “بدحجابی” و اسید پاشی؛ گسترش خشونت علیه زنان

ایران  آمریکا اعدام ریحانه جباری را محکوم کرد
صدای آمریکا ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعدام ریحانه جباری در ایران را محکوم کرده است. جن ساکی روز شنبه در بیانیه ای گفت نگرانی هایی جدی در باره عادلانه بودن محاکمه و شرایط پیرامون آن وجود دارد.او از جمله به گزارش هایی که حاکی است بازجویان ریحانه را ناچار ساختند اعتراف کنند اشاره می کند و می گوید  مقامات قضایی ایران حکم اعدام را علیرغم درخواست های فعالان حقوق بشر در ایران و خشم بین المللی اجرا کردند

 مریم یحیوی، فعال مدنی در ایران بازداشت شد
رادیو زمانه ۳ نوامبر ۲۰۱۴ مریم سادات یحیوی، فعال مدنی که به بیماری سرطان مبتلاست و در حال شیمی‌درمانی بوده، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. هرانا، سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز دوشنبه ۱۲ آبان گزارش داد که منابع نزدیک به خانم یحیوی گفته‌اند او عصر یکشنبه در منزل شخصی‌اش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه‌ای نامعلوم منتقل شده است.

 ایران  حکم غنچه قوامی صادر شده، اما اعلام نمی‌شود
هند مرگ ۱۵ زن پس از جراحی عقیم‌سازی
زن هندی برهنه روی خر گردانده شد

 و بیشتر بخوانید:
جنایات جنگی علیه غیرنظامیان ؛ و جنایت علیه بشریت” دو گزارش خبری در باره تحقیق سازمان ملل متحد در باره داعش

     دفاع از حقوق بشر

افغانستان راه اندازی برنامه ۵ ساله افغانستان و امریکا برای توانمند سازی زنان افغان
خبرگزاری بخدی ۸ نوامبر ۲۰۱۴ برنامه مشترک پنج ساله افغانستان و ایالات متحده امریکا برای توانمند سازی زنان افغان امروز در کابل با حضور مقام های افغان و امریکایی راه اندازی شد.

 ایران نامه نرگس محمدی به حسن روحانی درباره سرکوب نهادهای مدنی
رادیو زمانه ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نحوه بازجویی خود را در دادسرای شهید مقدس -اوین- توضیح داده است.

 آلبوم عکس: فریادهای دختران افغان برای رفع خشونت
دویچه وله ۲۸ اکتبر ۲۰۱۴ دختران افغان در سال های اخیر علاوه بر دیگر فعالیت های اجتماعی شان برای مبارزه با خشونت علیه زنان، از طریق هنرهای مختلف نیز کارهایی در این زمینه انجام داده اند که از آن جمله چندین آهنگ نیز علیه خشونت بر زنان خوانده اند.

 شکاف جنسیتی در سال ۲۰۱۴ به گزارش مجمع اقتصاد جهانی
رادیو زمانه ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ گزارش شکاف جنسیتی در سال ۲۰۱۴، که مجمع اقتصاد جهانی آن را بر اساس اطلاعات دریافتی و بررسی‌های کارشناسانه تهیه و تدوین می‌نماید، منتشر شد. این گزارش یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین گزارش‌ها در سطح جهان است که در سال ۲۰۱۴ با بررسی وضعیت ۱۴۲ کشور جهان، میزان نابرابری بین زنان و مردان را مشخص ساخته و راه‌حل‌های مناسبی برای کم کردن شکاف جنسیتی بین زنان و مردان ارائه داده است.

 مخالفت دادگاه هند با ممنوعیت ورود دانشجویان دختر به کتابخانه
بی بی سی ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴  یک دادگاه در هند اعلام کرده که ممنوعیت ورود دانشجویان دختر به کتابخانه اصلی یک دانشگاه نقض قانون اساسی این کشور است. مقامات دانشگاه اسلامی الیگره در ایالت اوتار پرادش ورود چند هزار دانشجوی دختر این دانشگاه را به کتابخانه مرکزی ممنوع کرده‌اند.

 ایران اعتراض ۲۴۰ تن از فعالان اجتماعی به افزایش خشونت علیه زنان
رادیو زمانه ۲۹ اکتبر ۲۰۱۴ بیش از ۲۴۰ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی و حامیان آنها با امضای بیانیه‌ای نسبت به افزایش خشونت علیه زنان در شکل اسیدپاشی و ایجاد حاشیه امن برای خشونتگران از طریق تصویب کلیات طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر درمجلس اعتراض کردند.

واکنش لیلی رشیدی به اسیدپاشی ها: گاه شیوه حرف زدن مسئولان عواقب وحشتناکی دارد

کودکان

عکس روز از یورونیوز نگاه کودکان به واقعیت تلخ و خشن در رفح 

      حقوق مدنی و سیاسی

مجلس ایران از وزیر دادگستری در مورد نسرین ستوده توضیح می خواهد
صدای امریکا ۱۳ نوامبر ۲۰۱۴ یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت نسرین ستوده گفته است که مجلس از وزیر دادگستری توضیح خواهد خواست. به گزارش ایلنا محمد حسن آصفری گفته است قرار است هیاتی برای بررسی و بازدید از وضعیت نسرین ستوده در زندان اوین تعیین شود. وی به زمان دیدار از زندان اوین اشاره ای نکرده است.

 افغانستان بورد مشورتى زنان ایجاد می گردد
خبرگزاری پژواک ۳۰ اکتبر ۲۰۱۴ قراراست که به هدف رفع مشکلات زنان، بوردى تحت نام “بورد مشورتى تخصصى زنان براى رییس جمهور”، طی حدود دو ماه آینده ایجاد گردد.

 زنان افغان در کابینه جدید وزارتخانه های بیشتر می خواهند
دویچه وله ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ درگیر و دار تلاش ها برای معرفی کابینه جدید، زنان افغانستان خواهان به دست آوردن حداقل پنج وزارتخانه تاثیرگذار هستند. وزارت زنان این کشور می گوید حکومت وحدت ملی باید برای بیشتر شدن نقش زنان در رهبری اقدام عملی کند.

        فرهنگ و جامعه

خشونت به زنان: حساسیت مردم چقدر است؟
رادیو زمانه ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ آیا حساسیت عمومی نسبت به خشونت به زنان و یا خشونت خانگی به حدی است که اگر کسی شاهد این خشونت‌ها باشد، اقدامی انجام دهد، مقابل خشونت واکنش نشان دهد و یا به پلیس خبر دهد؟

سکسیسم در طنز، جلوه‌ای از خشونت علیه زنان

شوخی‌های جنسیتی و یک پرسش مهم

 معاون وزارت ورزش ایران: بخشی از ورزشگاه‌ها به زنان اختصاص پیدا می‌کند
بی بی سی فارسی ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ رباب شهریان، معاون وزیر ورزش ایران در تازه‌ترین اظهار نظر در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفته که قرار است قسمتی از سالن‌های ورزشی به زنان اختصاص پیدا کند. معاون ورزش بانوان وزارت ورزش در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است: “با آقای داورزنی (رئیس فدراسیون والیبال ایران) صحبتی داشتیم و من گفتم که بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مطالبات بانوان ایران است.”

 افغانستان امور زنان تجارت پیشه در جوزجان با رکود مواجه است
آژانس خبری پژواک  ۹ نوامبر ۲۰۱۴ شبرغان (پژواک١٨عقرب٩٣): انجمن زنان تجارت پیشه، از رکود کار زنان تجارت پیشه در ولایت جوزجان ابراز نگرانى کرده و علت آنرا حمایت نکردن نهادهاى دولتى و غیردولتى از آنان میداند.این انجمن میگوید که تا دو ماه قبل، تعداد زنان تجارت پیشه به ٧٠ تن میرسید؛ اما حالا سه برابر کم شده است.

 قدردانی از ۵۰ زن روزنامه‌ نگار در افغانستان
شهرزاد نیوز ۱۱ نوامبر ۲۰۱۴ وزارت امور زنان افغانستان با اعطای تقدیر نامه به ۵۰ زن و دختر روزنامه‌نگار در این کشور که درعرصه اطلاع رسانی حقوق زنان و گزارش های مربوط به زنان نقش بارز ایفا کرده اند، قدردانی کرد.

      سیاست

افغانستان رییس جمهورغنى: مشارکت زنان در حکومت کمرنگ است
آژانس خبری پژواک ۸ نوامبر ۲۰۱۴  برنامۀ مشترک امریکا-افغانستان برای توانمندسازی زنان که ٧۵هزار زن افغان را کمک میکند، درحضور رییس جمهور اشرف غنى امروز گشایش یافت.

 افغانستان فیصدى زنان در تصمیم گیریها افزایش یافته است
آزانس خبری پژواک ۵ نوامبر ۲۰۱۴  سروى جدید احصائیه مرکزى نشان مى دهد که رقم زنان، در تصمیم گیرى ها نسبت به پنج سال قبل، ٢٠ درصد افزایش یافته است.

 ایران بازداشت و احضار زنان معترض به جای اسیدپاشان
شهرزاد نیوز  ۷ نوامبر ۲۰۱۴ نرگس محمدی  در مراسم دومین سالگرد درگذشت ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس، با اشاره به “شکنجه” وی در ایام بازداشت، گفته بود: “چگونه است که امروز در مجلس، نمایندگان  طرح امر به معروف و نهی از منکر را علم کرده‌اند، اما دو سال است که این مادر بر سر این مزار می‌گرید و ستار ستار می‌گوید؟ چرا هیچ نامی از منکری تا کنون صدایش درنیامده؟”

نرگس محمدی: کاهش خشونت علیه زنان در گرو تغییر قوانین تبعیض آمیز است

      گزارش، پژوهش و کتاب

حرمت زنان شاغل با طرح «تفکیک جنسیتی» تأمین نمی شود
 ایران مدرسه فمینیستی: ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴ در شرایطی که وضع استخدامی و اشتغال زنان کشور ما در بازار کار با انواع محدودیت ها و رفتار تبعیض گونه روبروست ارایه طرح های جدیدی در حوزه کار زنان از جانب برخی نهادهای قدرت، دغدغه ها و نگرانی های جدیدی را در حوزه اشتغال زنان به وجود آورده است.

 حجاب اجباری: نفی هویت جنسی و یکپارچگی شخصیت زن
رادیو زمانه ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ مساله حجاب اجباری مورد بحث فراوان بوده، اما کمتر از زاویه حقوق بشری بدان پرداخته شده است. در اینجا حجاب اجباری برای زنان از زاویه حقوق بشری بررسی می شود. این نوشته تلاشی است برای روشن کردن عملکرد حجاب اجباری در نقض حقوق جنسی زنان. در این نوشته بطور مشخص، نفی هویت جنسی و نقض یکپارچگی جسمانی و روانی زن توسط حجاب اجباری مورد توجه است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره:
آرمان شهر/OPENASIA، صدای امریکا، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، بی بی سی، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو آزادی، دویچه وله، رادیو سلام وطندار، خبرگزاری صدای افغان (آوا)، شبکه خبررسانی افغانستان، افغان نیوز، رادیو مژده، خبرگزاری پامیر، افغانستان امروز، مهرنیوز، فیلم کوتاه، ایسناخراسان، نواندیش، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری ایسکا نیوز، تی نیوز، بالاترین، خامه نیوز، رادیو زمانه، خبرگزاری بخدی، تریبون زمانه، شعر چشتی، خبرگزاری فرانسه، یورو نیوز، آیانس خبری پژواک، شهرزاد نیوز، مدرسه فمینیستی.

هفت روزنامه حقوق بشری ایران شماره ۷۲

 

پیوست‌ها: