زنان-690x259725554336668743132

 ۲۵ نوامبر روز جهانی “محو خشونت علیه زنان” / منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش تجاوز جنسی خبر داد
خبرگزاری افغان ایرکا ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴ کمیسیون مستقل حقوق بشر از افغانستان خواست تا اقدامات فوری را برای برخورد با آزار و اذیت جنسی زنان در بخش‌ معارف، محل کار و فضاهای عمومی تطبیق کند.این نهاد گفته است که در افغانستان هیچ قانونی وجود ندارد که مانع آزار و اذیت جنسی شود و از قربانیان حمایت کند.سیدمحمدسامع؛  رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر درشمال گفت: میزان خشونت علیه زنان امسال در ۴ ولایت شمالی، سرپل، جوزجان، بلخ و سمنگان ۶۰ درصد افزایش یافته است.

افغانستان بازداشت سه تن در تخار به اتهام تجاوز به یک دختر ۳ ساله
مردی در بغلان نو عروسش را کشت
مردی در ولایت هرات خانم جوانش را سر برید

از هر سه زن در جهان یک نفر قربانی خشونت شده است
رادیو زمانه ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴ سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تحقیقات جدید خود اعلام کرد که در جهان از هر سه زن یک نفر با خشونت خانگی روبه‌رو شده است. این سازمان در مورد خشونت علیه زنان در جهان هشدار داد. در تحقیقات جدید سازمان بهداشت جهانی که در مجله پزشکی The Lancet منتشر شده، آمده است که در جهان بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون دختر جوان و زن از ختنه رنج می‌برند.

افغانستان حمله کننده انتحاری، شکریه بارکزی را هدف قرار داد
بازداشت دو نفر در ارتباط با قتل ملکه زیبایی هندوراس و خواهرش
راننده صهیونیست زن فلسطینی را هدف قرار داد

زنان بسیاری بر اثر نبود توالت جانشان را از دست می دهند
تغییر برای برابری امروز، دو و نیم میلیارد نفر به توالت دسترسی ندارند. زنان مجبور می شوند برای پیدا کردن یک جای امن برای رفع نیاز طبیعی شان به مکان های تاریک و گاهی خطرناک .قدم بگذارند. در همین محل هاست که مردانی کمین کرده و به آنها حمله می کنند.

فرشته قاضی: بازجوی من یک بیمار جنسی بود
ایران وایر ۲۱ توامبر ۲۰۱۴ روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی و سیاسی زیادی در دوران بازداشت با اتهام های اخلاقی تهدید و شکنجه شدند اما «فرشته قاضی» یکی از اولین زنانی بود که پس از آزادی، از این موضوع آشکارا سخن گفت.

اندونزی: ‘تست بکارت’ برای زنان پولیس
دیدبان حقوق بشر ۱۸ نوامبر ۲۰۱۴ دیدبان حقوق بشر اعلام کرد دولت اندونزی از متقاضیان زن برای پولیس ملی این کشور تست های تبعیض آمیز و تحقیرآمیز بکارت در خواست می کند. دیده بان حقوق بشر  با چند زن متقاضی پلیس و افسر پلیس زن در شش شهرستان این کشور در این باره مصاحبه کرده است که این تست ها را سپری کرده اند. بر اساس این مصاحبه ها متقاضیانی که “شکست خورده” بودند از نیروی پلیس اخراج نشدند، اما تمام زنان مصاحبه شده این تست ها را دردناک و تحقیرآمیز  توصیف کردند.

اردوگاه های عقیم سازی هند باید به برنامه ریزی خانواده راه دهند
گاردین ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴ این یکی از بدترین بلایای پزشکی در تاریخ هند به شمار می رود. پس از یک روش ساده به نام لاپاروسکوپی که در دو اردوگاه عقیم سازی در منطقه بیلاسپور  ایالات چتیسگر انجام شد، ۱۴ مادر – برخی با نوزادان به خوردی شش ماه جان خود را از دست دادند و بیش از ۷۰ نفر در بیمارستان بستری شدند.

     دفاع از حقوق بشر

نهادهای بین‌المللی به استقبال روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان می‌روند
مهر خانه ۱۶ نوامبر ۲۰۱۴ با توجه به اینکه بیست و پنجم نوامبر (۴ آذر)، روز جهانی مقابله با خشونت است، بسیاری از نهادهای بین‌المللی؛ اعم از جهانی و منطقه‌ای، فعالیت‌ها و اقداماتی را در این رابطه انجام داده‌اند که به طو.ر نمونه می‌توان به اقدامات نهادها و ارکان ملل متحد و نیز اقدامات به‌عمل‌آمده در چارچوب شورای اروپا اشاره کرد.
زنان و کودکان همیشه اولین قربانیان خشونت هستند
آتش‌بس اعلام شد؛ خشونت علیه زنان هم‌چنان ادامه دارد

 ایران : درخواست ۳۰۰ کنشگر اجتماعی برای آزادی مهدیه گلرو
شهرزاد نیوز ۲۰ نوامبر ۲۰۱۴ امضا کنندگان در پایان نامه آورده‌اند که زندانی کردن مهدیه گلرو را که جرم اش صرفاَ اعتراض به اسیدپاشی های اخیر بوده است، خلاف قانون، انصاف و اخلاق و نیز مغایر وعده های انتخاباتی رئیس جمهور می‌دانند و مصرانه خواستار آزادی او هستند.

پزشکی سازی گرایش جنسی و هویت جنسیتی در ایران
ولد ۲۳ نوامبر ۲۰۱۴ دومین بررسی های دوره ای جهانی حقوق بشر (Universal Periodic Review)  در ارتباط با ایران روز جمعه ۳۱ اکتبر ۲۰۱۴ در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو صورت گرفت. در طول این جلسه، ۵۰ توصیه به طور مستقیم خطاب به موضوع ازدواج اجباری، حقوق زنان، تغییر جنسیت و شهروندان همجنسگرا بود. در این ویدئو،  سازمان عدالت برای ایران (JFI) همکار  سازمان ولد (WELDD)، در باره ی نقض حقوق بشر به دلیل پزشکی سازی گرایش جنسی و هویت جنسیتی در ایران در جلسه ای قبل از بررسی های دوره ای جهانی  توضیحاتی ارائه می دهد.

ماموریت سازمان ملل متحد برای  رسیدگی به تجاوز جمعی در شهر شمالی دارفور
مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴ اتهامات تجاوز جمعی به ۲۰۰ زن و دختر در یک شهر شمالی دارفور در منطقه جنگ زده سودان نگران کننده بوده و عنوان ماموریت ترکیبی ویژه ی اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد است.

چگونه مادر هلندی دخترش را از چنگ داعش در رقه نجات داد
دویچه وله ۱۹ نوامبر ۲۰۱۴ یک دختر هلندی ۱۸ ساله و تازه مسلمان به سوریه رفت تا به گروه «دولت اسلامی» بپیوندد، اما رویاهایش در رقه رنگ باختند. او برای بازگشت مادرش را به کمک طلبید و اینک در ترکیه است.

کودکان

سازمان نجات کودکان در افغانستان: به کودکان آسیب‌پذیر توجه کنید
بی بی سی فارسی ۱۹ نوامبر ۲۰۱۴ سازمان نجات کودکان وضعیت کودکان آسیب‌پذیر در افغانستان را “نگران‌کننده” خوانده و گفته حفاظت از حقوق آنها نیاز به توجه جدی‌تری دارد. مسئولان این سازمان در آستانه روز جهانی کودک (۲۰ نوامبر) در مراسمی در کابل این موضوع را عنوان کردند.

کمک ۶۵۵ملیون‌دالری یونسف به کودکان افغان
خامه پرس ۲۰ نوامبر ۲۰۱۴ ادارۀ حمایت از کودکان سازمان ملل یا یونیسف می‌گوید ۶۵۵ملیون‌دالر را به خاطر پشتی‌بانی از کودکان افغانستان در پنج‌سال آینده تطبیق می‌کند.

عبدالله عبدالله: اقداماتی را به خاطر بهبود وضعیت کودکان روی‌دست خواهند گرفت.
خامه پرس ۲۰ نوامبر ۲۰۱۴ اقای  عبدالله که روز پنج‌شنبه (۲۹ عقرب) در همایشی به هدف روز کودک در کابل صحبت می‌کرد گفت که از حالت کنونی کودکان افغان راضی نیست.وی گفت:” ما شاهد مشکلات روزافزون کودکان هستیم”. آقای عبدالله تاکید کرد که حکومت بالای کودکان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
روز جهانی کودک و رنج بی‌پایان کودکان ما

تجاوز به کودکان چرا؟
افغانستان جامعه باز ۱۶ نوامبر ۲۰۱۴ دهشت‌هایی که بخشی از زندگی روزمرّه ما را تشکیل می‌دهند، تجاوز به کودکان از همه تکان‌دهنده‌تر و زجرآورتر است. هرازچندگاهی تجاوز و قتل کودکان خبرساز می‌شود. خبری که بعد از چند روزی، در لابلای رویدادهای تراژیک دیگر، از یاد برده می‌شود. در روزهای اخیر، در ولایت تخار دو مورد تجاوز به کودکان، گزارش شده است.
خانواده‌ی دخترک ۳ساله‌ از حکومت می‌خواهد متجاوزان دخترشان را اعدام کند آزادی بی قید و شرط او هستند.
مجلس نمایندگان افغانستان: عاملان تجاوز جنسی به کودکان باید اعدام شوند
راهکارهایی برای جلوگیری از تعرض جنسی اطفال

      قوانین و لوایح

شرط ضمن عقد “بیمه زنان خانه‌دار به جای مهریه” چه تبعات حقوقی برای زنان خواهد داشت؟
مهر خانه ۱۹ نوامبر ۲۰۱۴ چندی پیش شهیندخت مولاوردی، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، از پیشنهاد جایگزینی بیمه زنان خانه‌دار به جای بخشی از مهریه به قوه قضائیه خبر داد. بنابر اظهارات وی، این طرح یکی از دو طرحی است که در خصوص بیمه زنان خانه‌دار ارائه خواهد شد.  به گزارش مهرخانه، طرح بیمه زنان خانه‌دار که از سال ۸۱ در دستورکار دولت قرار گرفته ‌است، تاکنون شاهد تغییراتی بوده و موافقان و مخالفان بسیاری داشته است.

آیا قانون‌گذار به مسائل دوران نامزدی توجه دارد؟
مهر خانه ۱۷ نوامبر ۲۰۱۴ بی‌شک عقد نکاح از مهم‌ترین عقود است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان آن را قرارداد سرنوشت و زندگی نامید؛ زیرا کسی که بتواند ازدواج مناسب و شایسته‌ای داشته باشد، قدم بزرگی در راه پیروزی خود برداشته است که این نخستین گام زمینه خوشبختی و موفقیت‌های بعدی او را نیز فراهم می‌کند. خواستگاری و نامزدی مقدمه نکاح است و با توجه به اهمیت ذی‌المقدمه، مقدمه هم مهم تلقی می‌شود.

اطلاعیه دادسرای تهران درباره پرونده غنچه قوامی
خودنویس ۱۸ نوامبر ۲۰۱۴ دادسرای تهران اعلام کرد غنچه قوامی ضمن «ارتباط با دست‌اندرکاران و مرتبطان شبکه‌های ماهواره‌ای و اپوزیسیون خارج از کشور»، در «تجمعات و راهپیمایی‌های ضدنظام» حضور داشته است.

        حقوق مدنی و سیاسی

زنانه شدن پدیدۀ مهاجرت
مجله هفته ۱۵ نوامبر ۲۰۱۴ امروزه میزان مهاجرت زنان به مثابه گرایشی نوین، به طور حیرت انگیزی در جهان افزایش یافته است. در گذشته تنها مردان اقدام به مهاجرت می کردند و زنان دنبال روی آنان بودند. ولیکن طی بیست سال گذشته، پدیده مهاجرت چهره ای زنانه پیدا کرده است، به طوری که زنان بیش از نیمی از مهاجران را تشکیل می دهند. علاوه بر این، بیشتر زنان مهاجر یگانه و یا اصلی ترین نان آور خانواده هایشان هستند.

ایران دریا صفایی از فعالیت‌هایش برای بازگرداندن زنان ایرانی به ورزش‌گاه‌ها می‌گوید
تریبون زمانه ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴ دریا صفایی”، دندانپزشک ایرانی مقیم بلژیک است که در ماه‌های گذشته و در جریان مسابقات جهانی والیبال، این شعار را به استادیوم‌های محل برگزاری این مسابقات در کشورهای مختلف اروپایی آورد: «بگذارید زنان ایرانی وارد ورزشگاه‌ها شوند.» حرکتی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف بین‌المللی داشت.

زنان تاجیکستان مهارت های زندگی را به زنان افغان آموزش می دهند
اسیای میانه انلاین ۱۴ نوامبر ۲۰۱۴  منطقه درواز، تاجیکستان – زنان منطقه درواز تاجیکستان و افغانستان، منطقه ای که توسط رودخانه پنج و ناملایمات تاریخ به دو قسمت تقسیم شده است، از طریق آموزش و فراگیری مهارت های با ارزش گرد هم آمده اند.

ایران حضور بانوان محقق صنایع هوایی برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی هوانوردی
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴ تهران-ایرنا-تاکنون هفت دوره از نمایشگاه بین المللی دوسالانه صنایع هوایی و هوانوردی در کشور برگزار شده که امسال (هفتمین دوره ) برای اولین بار بانوان محقق و متخصص در صنعت هوایی و هوانوردی در این نمایشگاه حضور داشتند.

      فرهنگ و جامعه

ایران سه هزار کارتن‌خواب زن در تهران
بیدار زنی ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴ رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران روز جمعه،‌۳۰ آبان، اعلام کرد که در پایتخت ایران بیش از سه هزار کارتن‌خواب زن سرگردان است. به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ رحمت‌الله حافظی در عین حال از فراهم شدن مقدمات تاسیس نخستین گرمخانه زنان در تهران خبر داد و خواستار همکاری نمایندگان مجلس برای مرتفع شدن مشکلات قانونی آن شد.

مامان؛ تازه‌‌ترین فیلم زاویه دولان .یک زندگی بی‌در و پیکر
رادیو زمانه ۱۷ نوامبر ۲۰۱۴ وقتی زاویه دولان می‌خواهد فیلم بسازد، همه کارها را خودش دست می‌گیرد: تولید، فیلم‌نامه، تدوین و در کنار همه این‌ها طراحی لباس. او فقط فیلمبرداری را به دیگری می‌سپارد، آن هم دلیل دارد: به عنوان بازیگر گاهی مقابل دوربین می‌رود.

ایران “شیار ۱۴۳” نگاه زنانه به دفاع مقدس است/ موضوع فیلم بعدی‌ام اجتماعی و انقلابی خواهد بود
باشگاه خبرنگاران ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴ نرگس آبیار کارگردان سینما و مستند ساز در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی فیلم را با مخاطبان در سینما تماشا می کنم شاهد تاثیرات فیلم بر گروه‌های سنی مختلف هستم، خوشحالم که چنین فیلمی ساخته شده و این برای من باعث افتخار است که مردم به  این فیلم احترام می‌گذارند.

ما زنان چیزی بیشتر از بدن‌هایمان هستیم
بیدار زنی ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴ دختران و زنان چیزی بیشتر از یک جسم هستند. با این حال شما با نگاه کردن به رسانه‌ها و آموزه‌های مذهبی٬ این حقیقت را درباره زنان در‌نمی‌یابید و همچنین اگر به روش‌هایی که امروزه در مورد موضوع لباس مناسب یا حیا انجام می شود، گوش داده باشید نیز متوجه این امر نمی‌شوید.ما در حالی بزرگ می‌شویم و پا به سن می‌گذاریم که توسط رسانه‌های سودجو که روی بدن زنان متمرکز شده‌اند٬ محاصره شده‌ایم .

افغانستان مسابقۀ بایسکلرانی دختران در بامیان برگزار گردید
خبرگزاری پژواک ۱۵ نوامبر ۲۰۱۴ مسابقه بایسکلرانی دختران بامیان به منظور انتخاب یک تن برای عضویت در تیم ملی بایسکلرانی کشور برگزار شد.

ایران ساره جوانمردی بهترین ورزشکار زن سال ۲۰۱۴ آسیا شد
باشگاه خبرنگاران ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴ به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛طبق اعلام کمیته پارالمپیک آسیا، ساره جوانمردی، بانوی ملی پوش تیم تیراندازی جانبازان و معلولین مفتخر به دریافت جایزه ورزشی APC در سال ۲۰۱۴ شده است.

      سیاست

صدای زنان افغان برای ساختن کشوری بهتر باید شنیده شود
گاردین ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴ کنفرانس لندن در رابطه با افغانستان، در تاریخ ۴ دسامبر، فرصتی مهم برای دولت افغانستان و جامعه بین‏المللی است تا ادامه تعهد های متقابل و همکاری خود را پس از پایان سال جاری یعنی زمانی که اکثر نیروهای آمریکایی و بریتانیایی افغانستان را ترک خواهند کرد، مورد بررسی قرار دهند. در حالی دعوت دولت انگلستان از جامعه مدنی افغانستان، امری دلگرم کننده است و یک برنامه جانبی نیز قبل از شروع کنفرانس برای پرداختن به مسائل زنان اختصاص داده شده اما اطلاعات کمی در مورد تعداد زنان در هیئت رسمی دولت افغانستان وجود دارد. همچنان که بحث ها و مذاکرات در مورداعلامیه نهایی ادامه دارد، هنوز با گروه های زنان در دولت و جنبش زنان مشوره نشده است و اطلاعات اندکی در مورد اولویت های دولت برای این کنفرانس وجود دارد.

بیانیه فوروم سالانه “حقوق زنان، صلح و امنیت”: جهان بر سر دو راهی: زنان راه حل ها را می دانند
آرمان شهر ۲۰ نوامبر ۲۰۱۴  ما، ۶۰ زن به نمایندگی از ۱۳ کشور از خاورمیانه، افریقای شمالی و آسیا همراه با همکارانمان از اروپا و امریکا که در سومین فوروم سالانه ” حقوق زنان، صلح و امنیت” که توسط ” شبکه بین المللی اقدام جامعه مدنی” (ICAN) در کشور ترکیه برگزار شد، تنها یک کلمه دارییم که با جهان شریک بسازیم: بس است!

خشونت بس است، ورود ایدیولوژیهای افراطی که هیچ ریشه ای در فرهنگهای سرزمینی، مذهب و تاریخ ما ندارد، بس است، تجارت سلاح و بمباران که ما را مجبور به دفن مردم، به ویژه کودکانمان در سنی که باید به مدرسه بروند و اینده شان را بسازند، می کند، بس است.

سوریه: زنانی که برای گسترش صلح در سوریه آواز می خوانند و دیوار ها را رنگ می کنند
ولد ۷ نوامبر ۲۰۱۴ یک سازمان غیردولتی سوری سوریه را به جایی رنگین برای زندگی تبدیل می کند. از زمانی که جنگ در سوریه سه سال پیش آغاز شد، زنان سوریه خلاقیت استثنایی و انعطاف پذیری بسیاری از خود نشان داده اند. اغلب به عنوان تنها مراقبان و نان آوران خانواده هایشان پس از کشته، اسیر و یا دستگیر شدن شوهرانشان، مسئولیت های جدیدی را پذیرفته و با زخم های به جا مانده از جنگ رو به رو هستند. انجمن زنان سوریه برای صلح، در راه توانمند سازی زنان برای سازنده کردن نقش آنها در ایجاد صلح تلاش می کند.

تونس «هاجر الجندوبی» فعال مدنی تونسی در گفت وگو با «شرق»: زنان تونسی حق خود را به رسمیت شناسانده اند
پایگاه اطلاع رسانی اصلاح  ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ تونس، نخستین کشوری که پس از خودسوزی اعتراضی یک دستفروش؛ «بهارعربی» را تجربه کرد؛ تحولی که از مرزهای تونس فراتر رفته و مرزهای چندکشور عربی دیگر را نیز درنوردید و خوشبینی ایجاد کرد که اغلب، دیری نپایید. تونس، اما امروز پس از گذشت چهارسال آزمون و خطا؛ راه خود را یافته است. آزمون برگزاری انتخابات آزاد پارلمانی در این کشور نشان داد که هرکدام از احزاب و جریان های فکری چه جایگاهی در جامعه تونس دارند.

جنگ، عالی ترین شکل خشونت علیه زنان
اخبار روز  ۱۶ نوامبر ۲۰۱۴ حاکمیت خشونت دیگر زن و مرد و کودک نمی شناسد و هر آن چه در مقابل خود می بیند، نابود می کند. با این حال زنان و کودکان همواره خشونت را به طور مضاعف تجربه می کنند. تجاوز به زنان که گوئی ذاتی جنگ است و حاکمیت مردسالارانه و تحقیر که هیچ گاه از جوامع رخت برنبسته، زنان را به ویژه، به قربانیان اصلی جنگ و خشونت تبدیل می کند.
سوریه “عروس بهشت” در خدمت داعش +عکس ۲
آیا افزایش حضور زنان در نیروهای نظامی ‌و پلیس در کاهش خشونت علیه زنان مؤثر است؟

ایران پرستو فروهر با تحصن امروز نسرین ستوده همراه شد
شبکه بین المللی همبستگی با زنان مبارز ایران ۱۶ نوامبر ۲۰۱۴ پرستو فروهر، دختر جان باختگان پروانه و داریوش فروهر، در محل تحصن نسرین ستوده در برابر ساختمان کانون وکلای مرکز واقع در میدان آرژانتین تهران حاضر شد و به او پیوست. نسرین ستوده از روز ۲۹ مهر برای اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران و نیز برای احقاق حقوق شغلی خود به تحصنی نا محدود در برابر کانون وکلای دادگستری دست زده است.

جنبش «اصلاح مدونه»: انقلابی مسالمت‌آمیز برای زنان مراکشی
 مراکش توانا ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴ در مراکش و مناطقی که بر ارزش‌های نظام اجتماعی مراکش استوار است، زنان در مرکز ساختار خانواده هستند. مدونه، مجموعه قوانین خانواده که حاکم بر حوزه حقوق خانواده از جمله ازدواج، طلاق، ارث و حق حضانت کودک است، از زمانی که اولین بار در سال ۱۹۵۸، مورد پذیرش واقع شد، حقوقی را برای زنان قائل شده که انعکاسی از رسوم و سنن قرون گذشته بود. مطابق قانون، هنگامی که حق زنان برای طلاق بسیار محدود بود، مردان می‌توانستند زنان خود را به طور یک‌جانبه طلاق دهند. زنان بدون رضایت قانونی ولی یا قیم، قادر به ازدواج نبودند. زنان متأهل طبق قانون، مجبور بودند از شوهران خود اطاعت کنند و مردان می‌توانستند بدون رضایت همسران خود با زنان متعددی ازدواج کنند. یک گروه مدافع حقوق زنان به نام «اتحادیه حرکت زنان» و هم‌پیمانان آن، خواهان اصلاح این قوانین ناعادلانه و تامین حقوق برابر برای زنان، تحت مجموعه قوانین خانواده شدند و بدین ترتیب جنبش اصلاح مدونه را تسریع کردند. مقاله کامل دو زبانه

  گزارش، پژوهش و کتاب

منزلت زنان در اسلام: تفسیری مدرنیستی
ایران مدرسه فیمنیستی  ۱۱ نوامبر ۲۰۱۴ فضل الرحمان (۱۹۸۸-۱۹۱۹) یکی از تاثیرگذارترین اصلاح طلبان مسلمان در قرن بیستم بود. او پیش از جدایی پاکستان از هند به دنیا آمد و به وسیله پدرش که اندیشمند اسلامی مشهوری بود علوم اسلامی سنتی را فراگرفت. رحمان در رویکرد خود به متون مقدس اسلامی قائل به روند تاریخی و تدریجی بودن وحی و قانونگذاری است. قران “پاسخی الهی است که به واسطه ذهن پیامبرجاری می شود و نسبت به شرایط اخلاقی و اجتماعی عرب عصر پیامبر، خصوصا به مسایل اقتصادی جامعه مکه در آن روزگار قابل بررسی است”. تمام این راه حل ها برای همه زمانها و همه بسترها کاربردی نیستند.

در ستایش تجربه گرایی زنان نسل جدید و قدیم: داستان هایی از “زنان” نسل من
اخبار روز ۱۶ نوامبر ۲۰۱۴ انگیزه ی نوشتن این داستان ها چند واقعه ی جدید از جمله اسیدپاشی ها به صورت زنان در اصفهان و اعدام ریحانه ی جباری است و مناسبت نوشتن ۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان می باشد.در بازگویی داستان های زنان نسل خودم قصد دارم روی تجربه گرایی آن ها تاکید کنم. تجربه گرایی یکی از عامل های مهم ایجاد فضاهای جدید و تغییرات اجتماعی است.

وضعیت زنان در عربستان
مجله نگاه زن این مقاله با توجه به اینکه به قلم یک زن عربستانی نگاشته شده و مشکلات زنان عربستان را بازگو مینمود متاسفانه در روزنامه “الحیات” در عربستان چاپ نگردید. ازاینرو با حفظ امانت داری این مقاله بدون کم و کاست در معرض دید خوانندگان قرار می گیرد: آیا زمان آن نرسیده که مسئولان مردسالار جامعه به این شیوه تفکر که تاثیرات بسیار منفی در تمام ابعاد زندگی داشته، بیندیشند و در آن تغییری ایجاد کنند.

حقوق زنان در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۰: ایران
 ایران توانا ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴ در این پژوهش، وضعیت زنان در خاورمیانه و شمال آفریقا بررسی شده است. گزارش اختصاصی ایران، نوشته شده توسط نیره توحیدی، به تشریح پیشرفت حقوق زنان و همچنین رویه‌های تبعیض آمیز علیه زنان در ایران می‌پردازد. این منبع تنها به زبان انگلیسی است.
سکسیسم در طنز، جلوه‌ای از خشونت علیه زنان
کتاب خانه فمینیستی ولد
منبع چند زبانه در زمینه حقوق زنان/فمینیسم

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: خبرگزاری بخدی، هشت صبح ،خبرگزاری افغان، بی بی سی فارسی ، رادیو زمانه ، خبرگزاری جمهوری اسلامی، تغییر برای برابری ،ایران وایر ،دویچه وله، مهرخانه ، شهرزاد نیوز، طلوع نیوز،خامه پرس، روزنامه جامعه باز، افغان ایرکا، خودنویس، پژواک، باشگاه خبرنگاران، تریبون زمانه، بیدار زنی، آسیای میانه آنلاین، مجله هفته، خبرگزاری جمهور، اخبار روز، پایگاه اطلاع رسانی اصلاح، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، شبکه بین المللی همبستگی با زنان مبارز ایران، مدرسه فمینیستی ، نگاه زن، توانا ، بی بی سی، گاردین ، مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد.

هفت روزنامه حقوق بشری زنان- شماره ۷۲

پیوست‌ها: