iran7345216568641321323

شانزدهمین سالگرد قتل فروهرها

     مواد نقض فاحش حقوق بشر

بازداشت یکی از پیروان عرفان حلقه
سحام‌نیوز ۲۹ آبان ۱۳۹۳ روز سه شنبه ۲۷ آبان ماه ساعت ۱۱ صبح سعید یسایی درحالی که درمقابل دادگاه کیفری درخیابان خیام قصد ترک محل و رفتن به منزل را داشت، بازداشت شد.
قرار بازداشت آرش صادقی پس از دو ماه بازداشت موقت، تمدید شد

از سخنرانی دکتر ملکیان در دانشگاه تهران ممانعت به عمل آمد
ملی مذهبی ۲۸ آبان ۱۳۹۳ نهادهای امنیتی روز ۲۸ آبان از سخنرانی مصطفی ملکیان در دانشگاه تهران جلوگیری کردند.

 پلمب شماری ازکافههای «پرمشتری» تهران به دلیل«مشتریان بدحجاب»
بیدارزنی ۳ آذر ۱۳۹۳ دست‌کم ۲۶ کافه در تهران به دلیل اینکه زنان «بدحجاب» مشتری‌شان بوده‌اند یا اینکه «دختران و پسران کنار هم می‌نشسته‌اند»، توسط پلیس ایران پلمب شدند.

ممانعت از برگزاری مراسم شانزدهمین سالگرد قتل فروهرها
رادیو فردا  آذر ۱۳۹۳ گزارش ها حاکی است که  ماموران امنیتی روز شنبه اول آذرماه مانع برگزاری مراسم شانزدهمین سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر در تهران شده اند.

     زندان

حکم ۴۴ سال زندان برای ٣ جوان کرمانشاهی نهایی شد
کردپا ۲۷ آبان ۱۳۹۳ دادگاه انقلاب، محسن خدابنده‌لو اهل صحنه و کیانوش رستمی اهل کرمانشاه را هر یک به ١۵ سال زندان محکوم کرد. نعمت فتحی اهل کرمانشاه از سوی دستگاه قضایی ایران به ۱۰ سال زندان محکوم شد

انتقال سراج الدین میردامادی به بند زندانیان مالی: به دلیل شلوغی، در راهرو بند می خوابد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۷ آبان ۱۳۹۳ یک منبع آگاه به پرونده سراج الدین میردامادی، فعال سیاسی و روزنامه نگاری که از روز ۲۱ آبان ماه از سلول انفرادی به بند زندانیان مالی زندان اوین منتقل شده است به کمپین بین الللی حقوق بشر در ایران گفت: «سراج هنوز به دلیل شلوغ بودن، جای خواب ثابتی در این بند پیدا نکرده و در راهرو بند می خوابد.»

سه نوکیش مسیحی در انتظار حکم دادگاه تجدید نظر
رادیو زمانه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ بهنام ایرانی، سید علیرضا علی‌حق‌نژاد و رضا ربانی، سه نوکیش مسیحی، به جرم تغییر دین زندانی شده‌اند. آنان در زندان مرکزی کرج نگهداری می‌شوند

دیوان عالی کشور پرونده امید کوکبی را دوباره بررسی میکند
رادیو زمانه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ پرونده امید کوکبی دانشجوی دکترای فیزیک اتمی که به دلیل خودداری از کمک به تحقیقات تسلیحاتی در ایران به ۱۰ سال حبس محکوم شده است، دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اعتصاب غذای محمد علی طاهری پس از بازجویی های چندساله برای اتهام مفسد فی الارض
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۹ آبان ۱۳۹۳ یکی از شاگردان و آگاهان به وضعیت محمد علی طاهری، بنیان گذارعرفان حلقه (کیهانی) که از سال ۱۳۹۰ در بازداشت به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت این زندانی در اعتراض به اینکه سه سال و نیم در سلول انفرادی بند ۲ الف سپاه پاسداران به سر می برد و به تازگی به اتهام مفسد فی الارض مجددا مورد بازجویی قرار گرفته است از هفته گذشته دست به اعتصاب غذای خشک زده است که به دنبال آن در روز ۲۵ آبان ماه به بیمارستان رجایی منتقل شده  اما روز ۲۹ آبان ماه در میانه درمان به زندان بازگردانده شده است.

انتقال محمدعلی طاهری از بیمارستان شهید رجایی به زندان اوین
سحام‌نیوز ۱ آذر ۱۳۹۳ محمدعلی طاهری در بیست و هفتمین روز از اعتصاب و پس از پنج روز بستری بودن در بیمارستان رجایی، به سلول انفرادی بند ۲-الف زندان اوین برگردانده شد.

طفاح، پیرترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی در زندان رجایی شهر
سحام نیوز ۲ آذر ۱۳۹۳ حسن طفاح» ایرانی است اما درعراق متولد شده است و به زحمت راه می رود. خودش می گوید:«باید حتما ازکنار دیوار راه بروم تا اگرافتادم دستم را به جایی بند کنم.»

حکم اعدام سهیل عربی در دیوان عالی کشور تایید شد
سحام‌نیوز ۳ آذر ۱۳۹۳ حکم اعدام سهیل عربی، فعال فیسبوکی به اتهام سب النبی و ائمه اطهار در دیوان عالی کشور تایید و پرونده وی به اجرای احکام ارسال شد.

    دفاع از حقوق بشر

شرح فعالیتهای فزایندۀ حکومت ایران برای کنترل محتوای اینترنت کاربران در یک گزارش جدید
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۸ آبان ۱۳۹۳ دولت حسن روحانی باید از همه امکانات و توانایی های خود برای پایان دادن به سیاست‌ها ِو برنامه‌های مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و حکومتی برای محدودسازی دسترسی ایرانیان به اینترنت استفاده کند، تلاشهای حکومت برای نظارت بر حسابهای کاربران آنلاین را فورا متوقف کند، و به تعقیب قضایی افراد برای فعالیتهای مسالمت‌آمیز آنلاین پایان دهد.

قطعنامه هشدار آمیزسازمان بین المللی مخابرات؛ سلامتی شهروندان، پارازیت و مسوولیت دولتها
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۸ آبان ۱۳۹۳ سازمان بین المللی مخابرات (آی.تی.یو)، وابسته به سازمان ملل در کنفرانس اخیر خود (The Plenipotentiary Conference) که در  آبان ماه ۱۳۹۳ (۲۰ اکتبرتا ۷نوامبر) در شهر بوسان کره جنوبی با حضور کشورهای عضو این سازمان برگزار شد، قطعنامه  هشدارآمیزی (Resolution 176 , صفحه ۲۷۷ در فایل pdf) را تصویب کرد که برای دولت‌های عضو این سازمان وظایفی در حوزه حفاظت از سلامت شهروندان دربرابرامواج الکترومغناطیسی که شامل پارازیت‌های ماهواره‌ای هم می‌شود تعیین کرده است.

جمهوری اسلامی و بحرانی به نام کنترل روش زندگی مردم؛ ناکامی در یک جدال سی و پنچ ساله
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۳۰ آبان ۱۳۹۳ اسیدپاشی‌های اخیر در شهر اصفهان، گشت‌های ارشاد، پارازیت‌ماهواره‌ای، ممنوعیت‌های مختلف اجتماعی درپوشش مردان و زنان، فیلترینگ و سانسور اینترنت، ممنوعیت یا محدودیت از پرداختن به موضوعات مرتبط با آزادی و برابری زنان در جامعه، سیاست‌های مرتبط با باروری و کنترل موالید همه و همه تنها بخشی از موضوعاتی هستند که چه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از علاقه و نگرش جمهوری اسلامی و زیر مجموعه‌های وابسته به آن برای کنترل و جهت دهی به روش زندگی مردم به شمارمی روند و سیاست‌گذاری‌های کلان و خرد کشور که از طریق نهادهای مختلف طراحی  و اجرا می‌شود،  تلاش می کنند که یک الگوی مشخص و یکسان از روش زندگی را – که در برگیرنده دیدگاه‌ها و ایدئولوژی حاکم است – در جامعه ایران مسلط کنند

تمرکز دستگاه های امنیتی بر تخریب نهادهای مدنی
کانون مدافعان حقوق بشر ۲ آذر ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در آبان ماه ۱۳۹۳ پرداخت.

قطعنامه “منع ازدواج کودکان” در کمیته حقوق بشر سازمان ملل تصویب شد
دویچه وله ۱ آذر ۱۳۹۳ سازمان ملل متحد می‌گوید دیگر توجیه “فرهنگی و عرفی” برای ازدواج هیچ کودک زیر ۱۸ سالی قابل پذیرش نیست. قطعنامه برای تصویب نهایی به مجمع عمومی خواهد رفت. تنها ایران و سودان با این قطعنامه مخالفت کردند.

     زنان

مهمترین دغدغه زنان کارتن خواب
خبرگزاری مهر ۲۶ آبان ۱۳۹۳ معاون جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها، مهمترین دغدغه بسیاری از زنان کارتن‌خواب را که داوطلب پاک شدن هستند، سرنوشت فرزندانشان عنوان کرد و اینکه معمولا پس از بهبودی نمی‌توانند فرزندانشان را پس بگیرند.

از هر سه زن در جهان یک نفر قربانی خشونت شده است
رادیو فردا ۳۰ آبان ۱۳۹۳ سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تحقیقات جدید خود اعلام کرد که در جهان از هر سه زن یک نفر با خشونت خانگی روبه‌رو شده است. این سازمان در مورد خشونت علیه زنان در جهان هشدار داد.

یکسوم مبتلایان جدید ایدز در سال پیش، زن بودند
بیدارزنی ۳ اذر ۱۳۹۳ رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ابتلا به ایدز در بین زنان کشور نسبت به گذشته سرعت بیشتری یافته است، گفت: زنان، در سال گذشته یک سوم موارد ثبت شده به اچ آی وی/ ایدز در کشور را تشکیل دادند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

سرطان روند رو به افزایشی دارد
روزنامه آرمان ۲۶ آبان ۱۳۹۳ با مرگ یک خواننده پاپ در ایران و ابراز احساسات شهروندان، بار دیگر موضوع سلامت ایرانیان با توجه به شیوع بیماری‌های غیر واگیر در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت.
زنگ خطر مرگهای سرطانی در ایران/ سونامی سرطان

بیماران دیابتی توان خرید کفش مناسب پیشگیری از زخم پا را ندارند
خبرگزاری مهر ۲۶ آبان ۱۳۹۳ رئیس انجمن علمی ارتوز و پروتز ایران، یکی از مشکلات اصلی مبتلایان به دیابت در ایران را کفش دیابتیک دانست و گفت: حل این مشکل نیازمند همکاری دولت است.

هوای٧ شهر کشور در وضعیت هشدار
روزنامه شهروند ۲۷ آبان ۱۳۹۳ نفس مردم به شماره افتاد. تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع، سوزش چشم، گلودرد و خستگی و بی حالی، سراغ بیشتر ساکنان شهرهای تهران، کرج، اصفهان، اراک، خوزستان، مشهد، تبریز و… رفته، مراجعه بیماران قلبی و ریوی به بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها و درمانگاه ها زیاد شده، نفس‌ها در چهار روز گذشته به سختی بالا می آید.

     فرهننگ 

سخنان صریح دولتآبادی با مدیران ارشاد
خبرگزاری ایسنا ۲۶ آبان ۱۳۹۳ محمود دولت‌آبادی در مراسمی با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با لحنی اعتراضی گفت: سال‌هاست حقوق مدنی و انسانی من، حق کار، بازنشستگی، بیمه نشر آثار و حق پیگیری سرقت آثار من در سینما و تلویزیون زیر پا له شده است.
نشان شوالیه برای محمود دولت‌آبادی

تازهترین مجموعه سیدعلی صالحی به بازار آمد
روزنامه آرمان ۲۶ آبان ۱۳۹۳ شبانه‌ها در غیاب احمد شاملو نام تازه ترین کتاب سید‌علی صالحی است که هفته‌ گذشته  در  نشر چشمه  منتشر شده است.

میانگین آمار تیراژ کتاب در کشور ۲۱۰۰ نسخه است
خبرگزاری تسنیم ۲۹ آبان ۱۳۹۳ معاون امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه براساس آمار خانه کتاب میانگین آمار تیراژ کتاب امسال ۲ هزار و ۱۰۰ نسخه است، گفت: ۱۴ هزار ناشر در کشور مجوز فعالیت دارند.

هشت فیلمی که به دستور مجلس ممنوع شدهاند؛ «توقیفیها»
رادیو فردا ۱ آذر ۱۳۹۳ عقب‌نشینی وزارت ارشاد و سازمان سینماییِ دولت یازدهم دربرابر فشارها، از جشنواره فیلم فجر سال گذشته شروع شد؛ جایی که سانس‌های فوق‌العاده «عصبانی نیستم» لغو شدند، نشست مطبوعاتی این فیلم برگزار نشد و از همه مهم‌تر این‌که کارگردان را مجبور کردند فیلمش را از داوری جشنواره خارج کند.

   سیاست

مجلس بازهم به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری رای اعتماد نداد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۷ آبان ۱۳۹۳ مجلس ایران صلاحیت فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، فرد پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را رد کرده و باعث طرح مساله تمدید سرپرستی این وزارتخانه شده است.

فقدان نشانه های پیشرفت در وین؛ بررسی تمدید مذاکرات
بی‌بی‌سی فارسی ۳ آذر ۱۳۹۳ با نزدیک شدن مهلت ۲۴ نوامبر، وزرای خارجه گروه پنج به علاوه یک که در روز یکشنبه همچنان به مذاکرات فشرده برای رسیدن به توافق جامع با ایران ادامه دادند، درحال بررسی تمدید مذاکرات هستند.

  آرمان شهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، تسنیم، مهر روزنامه‌های آرمان، شهروند سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، کانون مدافعان حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۷۳

پیوست‌ها: