افغانستان7325412448963324896

زندگی دشوار دانشجویی در بامیان

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان دولتی

یک دادگاه محلی در کاپیسا حکم دره را بالای دو جوان جاری ساخت
خامه پرس/ ۲۷/۸/۱۳۹۳ یک دختر و پسر جوان در ولایت کاپیسا به اتهام زنا دره زده شدند. عبدالعظیم کوهستانی فرماندۀ امنیۀ حصۀ دوم کوهستان در کاپیسا می ‌گوید: آن ها یک‌ ماه ‌پیش به اتهام زنا بازداشت شده بودند؛ حکم دره بالای این پسر و دختر جوان زمانی جاری شد که پس از یک ‌ماه بررسی، جرم آنان در دادگاه ثابت شد. دادگاۀ حصۀ دوم کوهستان بالای هر یک از این دو جوان در محضر عام صد دره را جاری کرده ‌است.

 زنان

یک جوان در فاریاب خواهر خود را به قتل رساند
افغانستان.رو/ ۲۵/۸/۱۳۹۳ مسوولان امنیتی در ولایت فاریاب تایید کردند که یک جوان، خواهر خود را در ولسوالی پشتونکوت این ولایت با ضربات چاقو به قتل رسانده است. سید مسعود یعقوبی؛ سخنگوی پولیس ولایت فاریاب می گوید: تاهنوز علت و انگیزه این رویداد مشخص نشده است اما قاتل، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

خشونت علیه زنان در بدخشان افزایش یافته است
رادیو آزادی/ ۲۵/۸/۱۳۹۳ رییس امور زنان ولایت بدخشان از افزایش میزان خشونت علیه زنان خبر می ‌دهد. ذفنون حسام ناطق گفت: سال گذشته هم گراف خشونت علیه زنان در این ولایت بلند بوده است. خانم ناطق می افزاید: هم اکنون اکثر زنان در بدخشان با موارد مختلف خشونت هایی چون لت و کوب، ازدواج های اجباری و طلاق های غیر موجه مواجه اند.

زنی در بامیان برای ولـادت طفلش، خودش دست به جراحی زد
انصار/ ۲۵/۸/۱۳۹۳ یک زن در ولسوالی یکاولنگ ولـایت بامیان برای به دنیا آوردن فرزند پنجمش بطن خود را خودش جراحی کرده است. مسوولین شفاخانه مرکز بامیان گفتند: این زن با تن خون آلود برای درمان به شفاخانه آورده شده بود. شهلـا که مادر چهار فرزند است، شکمش را با تیغ به طول دوازده سانتی متر پاره نموده است.

پیشنهادات زنان افغان به کنفرانس لندن
رادیو وطندار/ ۲۲/۸/۱۳۹۳ شبکه زنان افغان در نشست خبریی سند موقف این شبکه را به کنفرانس لندن ارایه کرد. سمیرا حمیدی عضو شبکه زنان افغان در این نشست گفت: آنان این سند را با مشوره با ۱۵۰ زن در ۳۴ ولایت کشور تهیه کرده ‌اند. به گفته‌ بانو حمیدی، در این سند اولویت‌ های زنان شناسایی شده و آنان برای جلب حمایت جامعه جهانی بعد از ۲۰۱۴ میلادی، پیشنهادهای شان را ارایه کرده‌ اند.

یک پسر مادر پیرش را با چاقو به قتل رساند
انصار/ ۲۵/۸/۱۳۹۳ مقام هـای محلی در ولـایت غزنی می گویند: یک پسر جوان در مربوطات شهر غزنی مادر پیرش را با ضربات چاقو به قتل رسانده است. سمنوال اسداله انصافی آمر امنیه فرماندهی پلیس ولـایت غزنی می گوید: مادر قاتل هفتاد سال داشته است. این رویداد در منطقه موسوم به “شهرکهنه” شهر غزنی به وقوع پیوسته است.

یک بانو در هرات خود را حلق‌آویز کرد
رادیو وطندار/ ۲۱/۸/۱۳۹۳ عبدالرووف احمدی سخنگوی پولیس هرات گفت: یک زن ۲۲ ساله در منطقه تورغندی ولسوالی کُشک رباط سنگی این ولایت خودش را حلق ‌آویز کرده است. سخنگوی پولیس هرات دلیل این خودکشی را خشونت ‌های خانوادگی عنوان کرد. پولیس، شوهر این بانو را به اتهام این رویداد بازداشت کرده است.

  حامیان و فعالان

ساختار انتخاباتی کشور باید به صورت بنیادی تغییر کند
رادیو وطندار/ ۱۹/۸/۱۳۹۳ نهادهای انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، بنیاد انتخابات شفاف (تیفا)، موسسه دیدبان انتخابات (ایوا)، سازمان خط نو، انتر نیوز، دفتر حمایت کننده‌ رسانه‌ های آزاد افغانستان (نی) و موسسه ملی جوانان افغانستان می گویند: اگر در نظام انتخاباتی کشور اصلاحات اساسی وارد نشود، انتخابات پارلمانی با مشکل جدی مواجه خواهد. آنان نه تنها خواهان تغییر در ساختار انتخاباتی می ‌باشند، بلکه خواهان تغییرات قانون انتخابات نیز هستند.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

عبدالله: ادامه کمک های جامعه جهانی وابسته به اصلاح ادارات دولتی از فساد است
خبرگزاری بخدی/ ۲۶/۸/۱۳۹۳ عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی کشور می گوید: تمامی ادارات دولتی باید از توصیه کمیته مستقل نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری استفاده کنند و طرح این کمیته برای کاهش فساد را عملی کنند. آقای عبدالله از تمامی ادارات دولتی خواست تا خود با فساد مبارزه کرده و در این راستا گام های جدی بردارند. او افزود: ادامه کمک های جامعه جهانی وابسته به کاهش فساد در ادارات دولتی کشور است و مبارزه ادارات با این پدیده باید بیشتر تقویت شود.

رییس خدایداد؛ مردی که از مدیر‌ ورزشگاه بوکس، به قاتل نام‌دار افغانستان تبدیل شد
اطلاعات روز/ ۲۷/۸/۱۳۹۳ رییس خدایداد، کسی که چندین گروه آدم‌ ربا را در سراسر افغانستان و چندین کشور منطقه رهبری می ‌کرد، طی یک عملیات «بزرگ و ویژه» از سوی نیروهای قطعه‌ واکنش سریع دستگیر شد. رییس خدایداد در ۱۹ مورد قتل و ۵۰ مورد اختطاف، به‌ شمول ۵ مورد اختطاف خارجی ‌ها دست داشته است.

توزیع شناسنامه‌ های الکترونیکی به زودی آغاز خواهد شد
رادیو وطندار/ ۲۵/۸/۱۳۹۳ از دو سال به این طرف مقامات وزارت داخله گفته‌ اند که شناسنامه‌ های الکترونیکی آماده توزیع می ‌باشد اما به دلایلی هنوز توزیع آن آغاز نشده است. پیش از این وزارت داخله گفته بود که منتظر توشیح قانون ثبت احوال نفوس از سوی رییس جمهور هستند تا مطابق آن توزیع تذکره آغاز گردد.

دولت جدید و لزوم طرح استراتژی جامع ضد‌فساد
اطلاعات روز/ ۲۷/۸/۱۳۹۳ برای رسیدگی به پرونده‌ کابل بانک و سایر پرونده‌ های فساد اداری در کشور، طرح استراتژی جامع ضد‌فساد نیاز است که یکی از مهم ‌ترین اولویت‌ های دولت جدید را تشکیل می ‌دهد. بازگشایی پرونده‌ کابل بانک، لزوم طرح یک برنامه‌ عمل جامع و استراتژیک در امر مبارزه با فساد اداری را بیشتر از هر زمان دیگری جدی ساخته است. موفقیت رسیدگی به این پرونده و سایر پرونده ‌های فساد اداری، مستلزم ایجاد پیش ‌نیازهای اساسی است که قبل از پرداختن موردی به فساد اداری، لازمی می ‌باشند.

نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت و ساختمان در هرات
صدای امریکا/ ۲۹/۸/۱۳۹۳ محمد مهدی جوانمرد، آتشه تجارتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه صنعت و ساختمان در ولایت هرات گفت: در این نمایشگاه ۵٠ غرفه از پیشرفته ترین خدمات صنعتی و ساختمانی برای ۵ روز به نمایش گذاشته شده که ۴ غرفه آن مربوط به تاجران افغان است.

غلبه «خط تاپی» بر «لوله صلح»
روزنامه افغانستان/ ۲۸/۸/۱۳۹۳ در کنار سایر دستاورهای سفر اخیر رییس جمهور، یکی از مهم ترین دستاوردها که با خوشحالی مقامات دو کشور همراه بود، امضای توافق برای عبور خط لوله تاپی از مسیر افغانستان بود. پیش از این چانه زنی ها برای عبور این خط تحت عنوان لوله صلح از مسیر ایران مورد بحث بود. بر اساس این توافق گاز میادین ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند منتقل خواهد شد.

نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

نخستین شبکه گزارش ‌دهی انتخاباتی با حضور ۷۰ خبرنگار تاسیس گردید
ودصم/ ۲۵/۸/۱۳۹۳ در حدود ۷۰ گزارشگر محلی افغان از ۳۴ ولایت کشور در جریان دو روز کار و بحث ‌های فراوان، نخستین شبکه فراگیر گزارش ‌دهی انتخاباتی را رسماً ایجاد کردند. این شبکه به سعی و تلاش میدیوتیک افغانستان تأسیس و توسط دولت فدرالی آلمان همکاری تخنیکی می شود. شبکه گزارش‌ دهی انتخاباتی خبرنگاران افغان، نخستین شبکه‌ در نوع خود به هدف توانمندسازی گزارشگران افغان است و قرار است تا در جریان انتخابات پارلمانی سال آینده، بصورت جامع و با درنظرداشت ارزش ‌های خبرنگاری از مسایل و رویدادهای مختلف گزارش دهند. بیشتر بخوانید: رسانه های همگانی درگیر با مشکلات

سرما، نم، فقر؛ زندگی دشوار دانشجویی در بامیان
بی بی سی/ ۲۵/۸/۱۳۹۳ با فرارسیدن فصل سرما و باریدن برف و باران، دانشجویان مسافر در بسیاری از مناطق افغانستان به ‌ویژه مناطق بسیار سرد مانند بامیان، با دشواری ‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌ کنند. دانشگاه بامیان خوابگاه ندارد. هزارها دانشجوی تنگدست دختر و پسر دانشگاه بامیان دکان ‌های پسکوچه ‌های بازار بامیان را ماهیانه دو تا چهار هزار افغانی به کرایه می‌ گیرند. دانشجویان مجرد به دلیل محدودیت فرهنگی، نمی ‌توانند همسایه روستاییان و خانواده ‌های محلات شهری شوند.

ایشیا فوندیشن: بیشتر افغان ها معتقدند که گفتگوهای صلح نیتجه می دهد
رادیو آزادی/ ۲۷/۸/۱۳۹۳ بر اساس یافته های نظر سنجی تازه ایشیا فوندیشن ادامه ناامنی، فساد و بی کاری از بزرگ ترین مشکلات در افغانستان به حساب می آیند. این نظر سنجی نشان می دهد که حدود دو سوم افغان ها معتقد اند که تلاش های حکومت افغانستان در راستای مصالحه با مخالفین مسلح باعث افزایش ثبات در کشور خواهد شد. نتایج این نظر سنجی نشان دهنده آن است که بیشتر افغان ها امیدوار اند که نتایج انتخابات اخیر، وضعیت زندگی شان را بهتر کند. 

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در نتیجه یک انفجار در ولسوالى باک ولایت خوست یک زن کشته و ۸ تن زخمی شدند. یک مخالف مسلح دولت در ولایت فاریاب سه  عضو خانواده اش را کشته و یک کودک دیگر را نیز زخمی کرد. یک بزرگ قومی در ولایت پکتیا توسط طالبان کشته شد.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
نوزده عضو طالبان در یک درگیری در شمال افغانستان کشته شدند. در عملیات تهاجمی نیروهای امنیتی فراه بالای طالبان، تاکنون ۲۵ تن از افراد مخالف دولت کشته و ۳۰ تن هم زخمی شدند. یک فرمانده مهم طالبان در ننگرهار کشته شد. ده طالب مسلح در ولایت کنر کشته شدند. چهار مخالف مسلح در کندهار کشته شدند.

شکریه بارکزی آماج حمله انفجاری قرار گرفت
رادیو وطندار/ ۲۵/۸/۱۳۹۳ صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله می ‌گوید: هدف حمله کننده انتحاری شکریه بارکزی عضو مجلس نمایندگان بوده است. آقای صدیقی می ‌افزاید: در این حمله سه تن کشته شدند و به شمول خانم بارکزی ۲۰ تن دیگر زخم برداشته‌‌ اند.

نقش عوامل نفوذی در ناامنی های اخیر
روزنامه افغانستان/ ۲۸/۸/۱۳۹۳ اگرچه از یک سال بدین سو گراف نا امنی و حملات انتحاری در کشور بالا رفته است؛ اما پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی انجام حملات انتحاری تقریبا به یک امر عادی و روزمره تبدیل شده است. حمله خطرناک انتحاری در قوماندانی امنیه کابل به قصد از بین بردن قومندان امنیه، حمله انتحاری در سرک دارالامان به هدف از بین بردن یک وکیل پارلمان و حمله انتحاری در ناحیه نهم امنیتی کابل که یک شرکت خارجی را هدف قرار داده بود؛ تنها در همین چند روز رخ داده است. شهروندان پایتخت تقریبا عادت کرده اند که هر صبح با صدای انفجار روزشان را آغاز کنند.

  سیاست

اشرف غنی: مسایل سیاسی بر امنیت ملی تاثیر نخواهد گذاشت
خبرگزاری بخدی/ ۲۶/۸/۱۳۹۳ محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در دیدار با ماموران اداره امنیت ملی اعلام کرده است: مسایل سیاسی در کشور، امنیت ملی را تحت تاثیر نخواهد برد. محمد اشرف غنی، از زمانی که به ریاست جمهوری رسیده همواره تاکید داشته تا نیروهای امنیتی ملی سیاسی نباشند. او در سخنرانی های خود گفته است که نفوذ سیاسی در ادارات امنیتی باعث ضعف این نهادها شده و تاکید کرده که در ادارت اصلاحات بنیادی خواهد آورد.

احزاب سیاسی شمال افغانستان خواستار معرفی لیست اعضاء کابینه شدند
فارسی.رو/ ۲۵/۸/۱۳۹۳ شماری از احزاب سیاسی در شمال افغانستان از روند سیاسی حکومت فعلی انتقاد کردند و خواستار معرفی لیست اعضاء کابینه جدید شدند. آنان  دلیل تاخیر در تشکیل کابینه جدید را جنجال بر سر تقسیم وزارت خانه ها از سوی حکومت می دانند. اشرف غنی در روز تحلیف تعهد کرد که طی ۴۵ روز کابینه را معرفی می کند، اما این زمان به سر رسید و تاکنون هیچ نشانه ای از معرفی کابینه جدید افغانستان نیست.

  فرهنگ

تشدید تلاش ها بخاطر شمولیت هرات در فهرست میراث های جهانی
خبرگزاری باختر/ ۲۷/۸/۱۳۹۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ می خواهد تا روند شمولیت هرات در فهرست میراث های جهانی را سرعت بخشد. معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ که به ولایت هرات سفر نموده است در دیدار با سید فضل الله وحیدی سرپرست ولایت هرات ضمن بیان این مطلب گفت: با تحقق خواست های یونسکو، ولایت هرات شامل فهرست میراث های فرهنگی می گردد. بیشتر بخوانید: سازمان یونسکو: هزینۀ بازسازی مصلی هرات را تامین می کنیم

فرهنگ مطالعه به ویژه مثنوی و شاهنامه خوانی در پنجشیر رو به فراموشی است
خبرگزاری باختر/ ۲۳/۸/۱۳۹۳ مثنوی و شاهنامه خوانی که فرهنگ دیرینه مردم وادی پنجشیر به حساب می آید در حال فراموشی است. شماری از فرهنگیان و فرهیختگان شعر و ادب این وادی علت دوری جستن مردم را از چند سال بدین، افول فرهنگ اصیل، تحولات چهار دهه اخیر در کشور، فقر و تنگدستی بیان می کنند. 

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۷۳

پیوست‌ها: