افغانستانکابل بانک؛ از تشکیل تا بحران

کابل بانک از تکشیل تا بحران/ منبع: اطلاعات روز

 زنان

دنیایی مدرن با خشونت‌ مدرن
جامعه باز/ ۴/قوس/۱۳۹۳ خشونت علیه زنان، امری پنهان است؛ زیرا بسیاری از زنان در جوامع مختلف به دلایلی چون مجازات سخت و عدم حمایت‌ های قانونی از ابراز آن خودداری می‌ کنند. خشونت علیه زنان مرز نمی‌ شناسد؛ محدود به جوامع عقب‌ مانده نیست؛ بلکه در همه‌ جای دنیا، زنان کم ‌و ‌بیش مورد انواع خشونت‌ های جسمی، جنسی و کلامی واقع می‌ شوند.

 نگرانی آکسفام از سهیم نبودن زنان افغان در روند صلح
بی بی سی/ ۳/قوس/۱۳۹۳ نهاد بین‌المللی آکسفام گزارشی را در مورد عدم حضور زنان افغان در روند صلح زیر نام “پشت درهای بسته” منتشر کرد. اکرم ذکی از مسوولان این نهاد در افغانستان می گوید: در گفت ‌و گوهای جامعه جهانی و طالبان هیچ زنی شرکت نداشته و زنان تنها در دو مورد در گفت‌ و گوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان حضور داشته اند. نهاد آکسفام، ۲۳ مورد از گفت ‌و گوهای صلح میان طالبان، دولت افغانستان و جامعه جهانی را از سال ۲۰۰۵ به این سو تشخیص کرده اند.

انتقام گیری سخت یک زن از طالبان
خبرگزاری جمهور/ ۴/قوس/ ۱۳۹۳ یک زن فراهی همراه با عروس خود در واکنش به کشته شدن فرزندش که یک سرباز پلیس بود، ۲۳ تن از طالبان را از بین برد. مقامات محلی فراه می گویند: این رویداد در ولسوالی بالابلوک صورت گرفته است. محمدیونس رسولی، معاون ولایت فراه گفت: این درگیری پس از آن آغاز شد که حداقل ۳۰۰ تن از طالبان بالای یک پاسگاه پلیس حمله ور شده و سربازان آن جا را به قتل رساندند.

شماری از زنان معترض در بغلان خواهان گرفتاری و مجازات عامل قتل سمیه شدند
رادیو آزادی/ ۴/قوس/۱۳۹۳ شماری از زنان در ولایت بغلان با راه اندازی تظاهرات، خواهان گرفتاری و مجازات عامل قتل سمیه تازه عروسی که توسط شوهرش به قتل رسید شدند. این زنان همچنان گفتند: خشونت ها علیه زنان به دلیل عدم مجازات عاملین آن افزایش یافته است. آن ها از حکومت خواستند که هر چه زودتر برای جلوگیری از خشونت ها علیه زنان اقدام جدی نماید.

  حامیان و فعالان

توحیدی: به قضایای قتل خبرنگاران رسیدگی شود
سلام وطندار/ ۴/قوس/۱۳۹۳ صدیق ‌الله توحیدی مسوول دیدبان رسانه ‌ها در دفتر حمایت از رسانه ‌های آزاد افغانستان یا نی می گوید: مراجع مسوول، در چند سال گذشته به پرونده های قتل خبرنگاران توجه نکرده اند و بیشتر عاملان قتل خبرنگاران، آزادانه گشت و گذار می ‌کنند. به گفته‌ آقای توحیدی، در سیزده سال گذشته ۵۰۰ واقعه خشونت در برابر خبرنگاران در کشور صورت گرفته که از آن میان، ۴۷ پرونده قتل خبرنگاران است و بیشتر این پرونده‌ ها به صورت دقیق بررسی نشده ‌اند.

نهادهای جامعه مدنی: عاملان تجاوز و خشونت بر زنان مجازات شوند
خبرگزاری باختر/ ۳/قوس/۱۳۹۳ نهادهای جامعه مدنی و حقوق بشر در ولایت بلخ از دولت می خواهند تا عاملان تجاوز و خشونت علیه زنان و کودکان را شناسایی و مجازات نمایند. قاضی سامع رییس مستقل کمیسیون حقوق بشر ولایت بلخ گفت: خشونت علیه زنان شصت درصد در ولایات شمال افزایش یافته است. وی علت این افزایش را نبود امنیت، بیکاری، فقر، فرار از قانون، عدم مجازات عاملان رویدادهای جنایی از سوی دولت می داند.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

سه هزار افغان به زودی برای کار به کشور قطر می روند
فارسی.رو/ ۲/قوس/۱۳۹۳ ابراهیمی رییس تنظیم تامینات اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرد: آنان به زودی سه هزار نفر را برای کار به قطر اعزام می کنند. آقای ابراهیمی افزود: در تفاهم با کشورهای خلیجی، در نظر دارد حدود ۵ هزار کارگر مسلکی را به کشورهای خلیجی بفرستد. کاهش علاقمندی سرمایه گذاران خصوصی و عدم برقراری امنیت کامل در کشور از جمله عوامل مهم افزایش بیکاری می باشد.

نمایندگان: حکومت در مبارزه با پول‌ شویی ناکام است
۸صبح/ ۴/قوس/ ۱۳۹۳ شماری از اعضای کمیسیون اقتصاد ملی مجلس نمایندگان می‌ گویند: زورمندان و مافیا با همکاری برخی از صرافان سرای شهزاده و مقام ‌های افغان، در انتقال‌ غیر قانونی پول و تطهیر پول به خارج از کشور دست دارند. حبیبه دانش، عضو کمیسیون اقتصاد مجلس نمایندگان می‌گوید: یافته‌ های این کمیسیون نشان می ‌دهد که زورمندان با هماهنگی و همکاری برخی از مسوولان دولتی پول ‌شویی می ‌کنند.

بیش از ۵۰ درصد مردم سرپل آب آشامیدنی ندارند
فارسی.رو/ ۲۹/عقرب/۱۳۹۳ مقامات اداره احیاء و انکشاف دهات در شمال افغانستان گفته اند: بیش از ۵۰ درصد مردم ولایت سرپل به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. احمد جاوید جاوید؛ رییس اداره احیا و انکشاف دهات ولایت سرپل گفت: مطالعات بر روی منابع زیرزمینی آب ادامه دارد تا با حفر چاه های بیشتر سطح دسترسی به آب آشامیدنی صحی در این ولایت افزایش یابد. در جریان سال جاری حدود ۱۱۰ چاه عمیق و نیمه عمیق در این ولایت حفر شده که ۳۰۰ چاه دیگر زیر کار می باشد.

افغانستان غنی از ذخایر معدنی در دوراهی توسعه پایدار و بحران‌های عمیق
۸صبح/ ۴/قوس/۱۳۹۳ افغانستان با توجه به ویژگی ‌های زمین‌ شناسی خاص، بدون شک دارای ذخایر معدنی متنوع و غنی است. تخمین ‌های جالبی نیز تا به حال در باب ارزش این منابع از سوی نهادهای مختلفی چون سازمان زمین‌ شناسی امریکا و وزارت معدن افغانستان منتشر شده است. اما سوال این ‌جاست که افغانستان در مدیریت فرصت ‌ها و تهدیدهای بهره‌ برداری از این منابع تا به حال چه اندازه موفق بوده و رویکرد فعلی چه اندازه می‌ تواند امیدوارکننده باشد.

در سال جاری، ۱۰۰ کودک در حوزه جنوب غرب کشته شده اند
رادیو کلید/ ۳/قوس/۱۳۹۳ در جریان سال جاری ۱۰۰ کودک در حوزه جنوب غرب کشور به دلیل جنگ ها کشته و زخمی شده اند. دفتر ساحوی کمسیون مستقل حقوق بشر قندهار می گوید: از آغاز سال جاری تا کنون ۱۹ مورد تجاوز جنسی بالای کودکان در این ولایت ثبت شده است. در جریان جنگ ها در این بخش ۴۹ کودک کشته و ۷۳ کودک دیگر زخمی شده اند. کودکان افغان در کنار آسیب پذیری از جنگ، در بخش های مختلف کشور، مورد تجاوز جنسی نیز قرار گرفته اند.

کابل بانک؛ از تشکیل تا بحران
اطلاعات روز/ ۲۸/عقرب/۱۳۹۳ در جوزای ۱۳۸۳، کابل بانک، بانک خصوصی ‌ای که بعدها تبدیل به بزرگ‌ ترین بانک خصوصی در افغانستان شد، از بانک مرکزی افغانستان جواز فعالیت گرفت. کابل بانک از سوی شیرخان فرنود و چهار سهام‌ دار دیگر با سرمایه‌ ابتدایی ۵ میلیون دالر بنیان گذاشته شد؛ اما چهار سال پیش (۱۳۸۹) این بانک به دلیل فساد مالی و سوء رفتار سهام‌ داران آن ورشکست شد.

نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

کنفرانس لندن فرصتی برای اعتمادسازی دوباره‌ افغانستان با جامعه‌ جهانی
طلوع نیوز/ ۳/قوس/۱۳۹۳ آگاهان کنفرانس لندن را فرصتی مهم در بخش اعتمادسازی دوباره‌ افغانستان با جهان می‌ دانند. با این حال مسوولان وزارت امور خارجه می ‌گویند: این وزارت از چندی قبل بدین سو با وزارت مالیه درباره‌ آجندای نشست لندن کار می‌ کند. حکومت داری خوب، تأمین امنیت و گسترش روابط افغانستان با جهان از بحث ‌های اصلی دولت در این نشست خواهد بود.

یونیسف ۶۵۵ میلیون دالر را در افغانستان به مصرف خواهد رساند
ودصم/ ۲۹/عقرب/۱۳۹۳ صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می گوید: در پنج سال آینده ۶۵۵ میلیون دالر در افغانستان هزینه می نماید. گیتا راو معاون اجرایی این صندوق می گوید: این برنامه  طولانی ترین برنامه از لحاظ زمانی است که یونسف قرارداد آن را با وزارت خارجه افغانستان به امضاء رسانیده است. این برنامه از لحاظ ارزش مالی سومین برنامه در سطح جهان است که از سوی این نهاد اجراء می شود.

آلودگی هوای کابل حیات پایتخت نشینان را تهدید می کند
خبرگزاری باختر/ ۳/قوس/۱۳۹۳ آلودگی روز افزون هوای پایتخت خطرات جدی ای را متوجه صحت شهروندان این شهر کرده است. روزانه عده زیادی از بیماران امراض قلبی و تنفسی به شفاخانه ها مراجعه می نمایند و آلودگی هوا یکی از اسباب عمده این امراض را تشکیل می دهد. پروفیسور باجوری تعدد رستورانت ها، تردد وسایط ترانسپورتی با تیل های بی کیفیت، حمام هایی که از مواد سوخت غیر استندرد استفاده می کنند، نانوایی ها و منازل مسکونی که مواد دودزا مصرف می کنند، را از عوامل عمده آلودگی هوای شهر کابل می داند. 

کمیته بین ‌المللی صلیب سرخ به فعالیتش ادامه می ‌دهد
۸صبح/ ۴/قوس/۱۳۹۳ کرستین بیرلی معاون کمیته‌ بین ‌المللی صلیب سرخ، در دیدار با محمد اشرف ‌غنی رییس جمهور کشور، در رابطه به ادامه‌ فعالیت این کمیته در افغانستان اطمینان داده است. معاون کمیته بین ‌المللی صلیب سرخ گفته است، تمام فعالیت ‌های کمیته‌ بین ‌المللی صلیب سرخ در افغانستان با رعایت اصل بی ‌طرفی انجام می ‌شود و هدف آن خدمات بشر‌دوستانه به مردم افغانستان می ‌باشد.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
انفجار در قندوز شش غیر نظامی را کشت. در اثر انفجار مواد منفلق ناشده در ولایت دایکندی دو طفل کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
موتر سربازان اردوی ملی در کابل هدف انفجار قرار گرفت و شش سرباز زخمی شدند. بمب‌ گذاری در کابل موجب کشته شدن دو تن از نیروهای امنیتی ناتو شد. فرمانده نظامی طالبان در فاریاب سه روز پس از آغاز کارش کشته شد. نه طالب مسلح در ننگرهار کشته شدند. هشت طالب مسلح در ارزگان کشته شدند. قوماندان امنیه ولسوالی انجیل هرات با سه سرباز پولیس زخمی شدند.

 امنیت ملی افغانستان: حمله انتحاری پکتیکا کار شبکه حقانی است
بی بی سی/ ۳/قوس/۱۳۹۳ اداره عمومی امنیت ملی افغانستان می‌ گوید: حمله انتحاری در ولایت پکتیکا کار شبکه حقانی بوده است. در انفجار انتحاری در ولسوالی یحیی ‌خیل ولایت پکتیکا پنجاه نفر کشته و بیش از شصت تن دیگر زخمی‌ شده ‌اند. به اساس اطلاعات امنیت ملی، حمله‌ پنج ماه پیش در ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا نیز توسط شبکه حقانی سازماندهی شده بود. بیشتر بخوانید:
کمیتۀ المپیک: دولت باید با جدیت روی‌داد پکتیکا را پی‌گیری کند
واکنش ‌های جهانی به حملۀ مرگبار تروریستی در پکتیکا
چرا شورای علما خاموش است؟
عکس العمل برخی سفارت خانه ها و دیپلوماتان در مورد حمله انتحاری پکتیکا
عبدالله: رویداد مرگبار پکتیکا یک جنایت نابخشودنی است

 تجویز مخفیانه عملیات شبانه
خبرگزاری جمهور/ ۳/قوس/ ۱۳۹۳ نیویارک تایمز گزارش داده که دولت جدید افغانستان به رهبری اشرف غنی، بی سر و صدا ممنوعیت حملات شبانه را برای نیروهای ویژه برداشته است؛ ممنوعیتی که کرزی آن را وضع کرده بود. مقامات نظامی افغان و خارجی می گویند: واحد نیروهای ویژه ارتش افغانستان برای از سرگیری این عملیات در سال ۲۰۱۵ برنامه ریزی می کنند و در برخی موارد واحد نیروهای ویژه امریکایی نیز در نقش مشورتی شامل این عملیات خواهند بود.

  سیاست

غنی به منظور اشتراک در اجلاس سران سازمان سارک، عازم نیپال شد
خبرگزاری پژواک/ ۴/قوس/۱۳۹۳ اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، در راس هیات عالی رتبۀ دولتی به منظور اشتراک در هجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های جنوب آسیا (سارک) عازم کتماندو پایتخت نیپال گردید. رییس جمهور کشور در جریان این سفر سه روزه، علاوه بر اشتراک و سخنرانی در اجلاس سران سازمان سارک با رییس جمهور، صدراعظم نیپال و شمار دیگری از مقامات آن کشور دیدار خواهد کرد.

کابینه تقسیم شده، جابجایی افراد باقیمانده
صدای امریکا/ ۴/قوس/۱۳۹۳ یک مقام ارشد حکومت افغانستان می گوید: محمد اشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله رییس اجرایی، بر سر تقسیم کرسی های کابینه حکومت وحدت ملی به موافقه نهایی دست یافته اند اما بحث ها روی جابجایی افراد در پست های کابینه هنوز ادامه دارد. این مقام که خواست نامش گرفته نشود افزود: آقایان غنی و عبدالله توافق نموده اند که وزرای دفاع ملی و مالیه را رییس جمهور و وزرای داخله و خارجه را رییس اجرایی معرفی کند.

ریاست‌ جمهوری: اعضای کمیسیون مستقل انتخابات پی‌گرد عدلی- قضایی نمی‌ شوند
تلویزیون یک/ ۳۰/عقرب/۱۳۹۳ مشاور حقوقی رییس جمهور غنی در پیوند به نامه ای که به دادستانی کل فرستاده شده، گفته ‌است: فرستادن این نامه به مفهوم تعقیب عدلی اعضای کمیسیون انتخابات نیست. در این نامه به بررسی تقلب‌ ها در انتخابات شورای ولایتی تاکید شده ‌است. مشاور حقوقی رییس جمهور غنی می گوید: برخی این گونه تعبیر کرده‌ اند که گویا رییس جهمور غنی می‌ خواهد اعضای کمیسیون مستقل انتخابات را پی‌گرد قضایی نماید، در حالی که چنین چیزی نیست.

  فرهنگ

تاثیرپذیری از مساعدت ‌های فرهنگی خارجی
۸صبح/ ۴/قوس/۱۳۹۳ دولت عربستان سعودی اعلام کرده است که بزرگ ‌ترین مرکز آموزش‌ های اسلامی را در افغانستان می‌ سازد. نشر این خبر باعث شده که نگرانی ‌هایی از سوی برخی از فعالین رسانه ‌ای و اجتماعی ابراز شود. برخی از کاربران صفحات اجتماعی و شماری از تحلیل گران گفته ‌اند که این کمک می ‌تواند باعث اثرات متفاوت بر ساخت ‌و بافت و روابط اجتماعی موجود میان مردم افغانستان شود. به باور برخی از کارشناسان، کمک ‌های فرهنگی از سوی جوامع دیگر به افغانستان می‌ تواند در صورت عدم مدیریت از سوی دولت، به ‌عنوان تهاجم فرهنگی بر این سرزمین نقش منفی بگذارد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۷۴

پیوست‌ها: