haft0,,18091268_303,00

دو واقعیت: زندگی متفاوت سیاهان و سفیدان آمریکا
عکس: اس لام/رویترز در وبگاه دویچه وله

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
آمریکا سازمان ملل متحد از خشونت پلیس آمریکا انتقاد کرد
هنگ‌کنگ پلیس رهبران معترضان را بازداشت کرد
آمریکا پلیس یک پسر ۱۲ ساله را که تفنگ قلابی همراه داشت کشت
ترکیه پوشش رسانه‌ای تحقیقات مربوط به فساد وزیران سابق را ممنوع کرد

عوامل غیردولتی
نیجریه ده‌ها نفر در انفجار مسجد کانو کشته شدند
جمهوری دموکراتیک کنگو قتل عام یک صد نفر دیگر
پاکستان زوج مسیحی در کوره آجرپزی سوزانده شدند

     عدالت

دیوان عالی حقوق بشر اروپا خواستار موضع‌گیری روسیه درباره کریمه شد

       حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا تگزاس نباید مرد معلول ذهنی را اعدام کند
۲۸ نوامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل کمتر از یک هفته پیش از اجرای برنامه شرم آور اعدام مردی که دچار عقب ماندگی ذهنی است گفت ایالت تگزاس باید اعدام او را متوقف کند. اسکات پانتی، مردی ۵۶ ساله که تاریخ شروع عقب ماندگی ذهنی او پیش از دو قتل سال ۱۹۹۲ است و در انجام قتل ها نیز موثر بوده بناست در روز ۳ دسامبر اعدام شود. او ۲۰ سال است که زیر حکم اعدام به سر می برد.

پاکستان حکم زندان برای کفرگویی علیه تلویزیون خصوصی تاثیر ناگواری بر آزادی رسانه ها دارد
۲۶ نوامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد: حکم زندان علیه چهار تن از جمله مالک یک کانال تلویزیونی خصوصی بزرگ و یکی از بازیگران برجسته زن آن که امروز در دادگاهی در پاکستان صادر شد تاثیر بدی بر آزادی بیان و رسانه ها خواهد گذاشت.

آمریکا بیدارشو، این ندای فرگوسن است
دیده بان حقوق بشر ۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ پرسش های زیادی در باره تصمیم هیأت منصفه برای عدم پیگرد دَرِن ویلسن، پلیس سفیدپوستی که در آگوست در فرگوسن با گلوله مایکل براون نوجوان سیاهپوست را کشت، مطرح شده است. با وجود این، بسیاری از این پرسش ها به حکم ضرورت بدون جواب خواهند ماند: بدون شنیدن مطالبی که هیأت منصفه در جلسه های بسته در چهار ماه گذشته شنیده، ارزیابی درستی تصمیم این هیأت بسیار سخت است. آن چه با اطمینان می توان گفت این است که این تصمیم تعجب برانگیز نبود. با وجود مرسوم بودن شکایت از خشونت پلیس در آمریکا، پیگرد کیفری این شکایت ها یا حتا تنبیه های انضباطی برای آنها بسیار به ندرت رخ می دهد.

آمریکا در پی حکم فرگوسن به حق تظاهرات مسالمت آمیز احترام بگذارید
۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: با ورود معترضان به خیابان ها برای اعتراض به تصمیم هیأت منصفه در عدم پیگرد مامور پلیس متهم به کشتن مایکل براون نوجوان، ماموران اجرای قانون در ایالت میسوری آمریکا نباید از خشونت افراطی استفاده کنند.  پلیس چند ماه پیش از روش های خشنی برای سرکوب اعتراض های اغلب مسالمت آمیز استفاده کرد. عفو بین الملل آمریکا نگرانی های خود را در گزارشی با عنوان در خیابان های آمریکا: نقض حقوق بشر در فرگوسن منتشر کرده است.

تاجیکستان پیش نویس قانون محدودیت بر بودجه سازمان های غیردولتی را پس بگیرید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ بیش از ۹۰ سازمان جامعه مدنی نگرانی خود را از تلاش اخیر دولت تاجیکستان برای محدود کردن دسترسی سازمان های غیردولتی به کمک مالی ابراز کردند. پیش نویس قانونی که در دست بررسی دولت است خلاف موازین بین المللی محافظت از آزادی تشکل است و فعالیت سازمان های غیردولتی را به خطر می اندازد. ما از دولت تاجیکستان می خواهیم این پیش نویس قانونی را پس بگیرد و به حق سازمان های غیردولتی برای دسترسی بی مانع به تامین مالی احترام بگذارد. علاوه بر شمار زیادی از گروه های حقوق بشری و حقوق مدنی در تاجیکستان، اوکراین، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، لهستان و کشورهای مختلف اروپایی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، عفو بین الملل و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه نیز این نامه را امضا کرده اند.

آمریکا اعتراضات در فرگوسن به ۱۷۰ شهر دیگر هم کشیده شد
دویچه وله ۲۶ نوامبر ۲۰۱۴ دامنه اعتراضات نسبت به تبرئه یک مأمور پلیس از اتهام قتل یک نوجوان سیاه‌پوست در شهر فرگوسن، به سراسر آمریکا کشیده شده است. همزمان این مأمور پلیس در نخستین مصاحبه‌اش پس از برائت، گفته است که “احساس عذاب وجدان ندارد.” ادامه تبعیض نژادی در آمریکا: دو واقعیت ـ سیاهان و سفیدان آمریکا زندگی متفاوتی دارند و برداشت‌شان از واقعیت‌های موجود در آمریکا نیز باهم متفاوت است. سیاه پوستان آمریکا فکر می‌کنند که در عرصه‌های مختلف اجتماعی تبعیض نژادی در موردشان اعمال می‌شود؛ عرصه‌هایی چون برخورد با پلیس، برخورد با آنها در دادگاه، در محل کار، در فروشگاه یا رستوران. گالری عکس
فرانسه در صورت شکست مذاکرات صلح،‌ فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
کشمکش سیاسی در اسرائیل پیرامون قانون ملت- دولت

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

مصر به موج تخریب خانه ها و اخراج ها در سینا پایان دهید
۲۷ نوامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد: دولتمردان مصری باید به تخریب خودسرانه صدها خانه و اخراج گسترده مردم در رفح در شمال صحرای سینا که به منظور ایجاد منطقه حائل با نوار غزه انجام می گیرد پایان دهند.
یونان بحران اقتصادی و اعتصاب عمومی
بریتانیا ۱۳ هزار نفر قربانی برده داری مدرن
سیلاب در ویرانه های غزه صدها آواره دیگر بر جا گذاشت 

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

 در سال ۲۰۱۳ جنگسالاران ۱۷۴۷ بیلیون دلار برای ماشین های کشتار خرج کردند
دیده بان اشتباهات بشر ۲۳ نوامبر ۲۰۱۴ به گزارش تسلیحات، خلع سلاح و امنیت بین المللی، کتاب سال ۲۰۱۴ موسسه پژوهش صلح استکهلم (SIPRI) هزینه نظامی جهان در سال ۲۰۱۳ در حدود ۱۷۴۷ بیلیون دلار برآورد می شود که ۴/۲ درصد تولید ناخالص داخلی جهان یا ۲۴۸ دلار برای هر شخص زنده است. ارقام افزایش به ویژه در آفریقا و خاورمیانه بالاست. آمریکا هنوز بیشترین هزینه نظامی را دارد و چین و روسیه با فاصله در رتبه دوم و سوم هستند. به نظر می رسد دو روند واگرا در هزینه های نظامی وجود دارد: روند رو به کاهش در غرب به علت ریاضت اقتصادی، کوشش برای کنترل کسری بودجه و پایان یافتن جنگ های طولانی؛ و روند رو به افزایش در باقی جهان، ناشی از ترکیب رشد اقتصادی، ملاحظات امنیتی، بلندپروازی های ژئوپولیتیکی و اغلب عوامل سیاسی داخلی. در آغاز ۲۰۱۴، نه کشور ـ آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسراییل و کره شمالی ـ دارای در حدود ۴۱۵۰ اسلحه هسته ای عملیاتی بودند. از این تعداد، در حدود ۱۸۰۰ اسلحه در آمادگی زیاد به سر می برند. در صورت شمارش کلاهک های هسته ای، این کشورها در مجموع دارای ۱۶۳۵۰ اسلحه هسته ای هستند و در آغاز ۲۰۱۳ دارای ۱۷۲۷۰ اسلحه هسته ای بودند. منبع: خلاصه کتاب سال ۲۰۱۴ سیپری به انگلیسی

     دفاع از حقوق بشر

مراکش اصلاحات قضایی: زمان نتیجه گیری و اجرای موثر
۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر امروز در مراکش با معرفی گزارش خود (به دو زبان فرانسوی و عربی) که بر اساس بازدید جون ۲۰۱۴ از این کشور تهیه شده، اعلام کرد: اصلاحات قضایی که دولتمردان مراکش در سال ۲۰۱۱ در دست گرفتند مهم هستند ولی نمی توانند از حقوق بشر به نحو موثری محافظت کنند. فدراسیون از سرکوب خشونت بار اشخاصی که به طور علنی و مسالمت آمیز به سیاست های کشور اعتراض می کنند نگران است. فدراسیون استفاده افراطی از زور علیه معترضان و محدودیت های اعمال شده بر آزادی تشکل در ماه های اخیر (برای نمونه: ممنوعیت تظاهرات و جلسه های انجمن حقوق بشر مراکش، عفو بین الملل، جامعه دفاع از حقوق بشر مراکش) و به کارگیری رویه های ناعادلانه قضایی علیه فعالان و اشخاص متهم به تهدید علیه امنیت ملی را محکوم می کند. برای اطلاع بیشتر در باره حقوق بشر در مراکش، موضع گیری ما را بخوانید: نقض جاری حقوق بشر: مراکش باید به راه درست بازگردد. گزارش تازه فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر را از اینجا دریافت کنید: فرانسوی و عربی  

اروپا متعهد اما شرمنده از حمایت از حقوق بشر در مالزی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ رشد اقتصادی و اجتماعی مالزی توجه بیشتر اتحادیه‏ اروپا به امور حقوق بشر را ایجاب می کند نه توجه کمتر. با ارتقا مالزی به سطح کشوری با درآمد متوسط رو به بالا، این کشور دیگر از کمک دوجانبه اتحادیه‏ اروپا بهره مند نخواهد شد. با وجود این، توسعه اقتصادی به طور اتوماتیک با بهبود حقوق بشر برابر نیست. رشد تولید ناخالص داخلی در مالزی بر افزایش استبداد، حکومت داری بد، فساد رو به اوج و کاهش رواداری دینی پرده می افکند. نخست وزیر مالزی چند ماه پیش به صراحت «انسان گرایی، سکولاریسم، لیبرالیسم و حقوق بشر» را خطرهای تازه ای برای کشور تلقی کرد. اروپا باید آشکار کارنامه مالزی در باره حقوق بشر را بررسی کند؛ به تاثیر فعالیت های اقتصادی بر حقوق بشر توجه کند؛ از گفتگوهای در باره پیمان ها برای دریافت تعهدات واقعی درباره حقوق بشر استفاده کند؛ از فعالیت های جامعه مدنی حمایت کند. گزارش دفاعی مشترک فدراسیون و سورام (سازمان عضو آن) را بخوانید.

نشست هیأت بین المللی فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در مراکش
۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از ۲۴ تا ۲۶ نوامبر نشست هیأت بین المللی خود را در مراکش برگزار کرد. اعضای هیأت از تمام مناطق جهان مدت ۳ روز در مراکش به بحث در باره استراتژی های سازمان پرداختند. اخبار این رویداد را به طور منظم در #FidhMA  منتشر شد.

اسراییل گروه های حقوق بشری فلسطینی و اسراییلی تخریب خانه ها را محکوم کردند
العربیه نیوز انگلیسی ۲۶ نوامبر ۲۰۱۴ خانه عبدالرحمان الشعلودی، فلسطینی ۲۱ ساله که با اتومبیل به مردم منتظر قطار در بیت المقدس کوبید و دختری سه ماه و توریستی اکوادوری را کشت روز ۱۹ نوامبر با خاک یکسان شد. گروه های حقوق بشر فلسطینی الحق، بِتسلم اسرایی و کمیته ضد تخریب خانه ها در ا سراییل دستورتخریب را مجازات دسته جمعی توصیف کردند. پژوهشگر حقوقی و مسؤول دفاعی الحق گفت: این دستور نقض حقوق بین المللی عرفی، نقض مقررات لاهه و اساسنامه رُم است. لیلا فرها، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای مسکن مناسب نیز گفت: «تخریب خانه ها به عنوان اقدام تنبیهی نوعی مجازات دسته جمعی و خلاف حقوق بین المللی است. اسراییل باید فوری به این رویه ویرانگر پایان دهد.» سخنگوی بتسلم نیز گفت: «تخریب تنبیهی غیرقانونی است. بتسلم به طور اصولی با آن مخالف است برای این که غیرقانونی و غیراخلاقی است.»
اهدای جایزۀ “ساخاروف” به حامی زنان قربانی تجاوز

     زنان

منع سقط جنین خشونت علیه زنان است
۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در آستانه روز جهانی محو خشونت علیه زنان اعلام کرد: قوانین سرکوبگری که دسترسی به سقط جنین را جرم می انگارند هنوز در تمام قاره ها جاری و ناقض جدی حقوق زنان هستند. در نیکاراگوئه، السالوادور، شیلی و جمهوری دومینکن، سقط جنین در هر شرایطی ممنوع است. در ایرلند، سنگال، ساحل عاج و بنگلادش، قوانین به شدت محدودکننده سقط جنین را تنها در صورتی مجاز می شمرند که زندگی زن در خطر باشد. در مالت و لهستان سقط جنین غیرقانونی است مگر در مورد تجاوز یا غیرعادی بودن جنین. در اسپانیا، به تازگی اصلاحات مشابهی در اثر اعتراض های گسترده مدافعان حقوق زنان منتفی شد… ۲۵ نوامبر آغاز ۱۶ روز فعالیت عملی بر ضد خشونت علیه زنان است. فدراسیون این دوره را در روز ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، با سمیناری منطقه ای در تونس در باره بهترین عملکرد در مورد مبارزه با خشونت علیه زنان به پایان خواهد برد. این سمینار در چارچوب حرکت دولتمردان تونس برای تهیه چارچوبی قانونی در باره خشونت علیه زنان ـ که اولین مورد از نوع خود در منطقه است ـ برگزار خواهد شد. تحقیق فدراسیون در باره حقوق جنسی و بازتولید در سنگال در آستانه اجلاس سران سازمان بین المللی کشورهای فرانسوی زبان (Organisation internationale de la Francophonie) در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۴ در داکار منتشر خواهد شد.

مصر دادگاه ضرورت مبارزه با مثله کردن آلت تناسلی زنان را به نمایش گذاشت
۲۷ نوامبر ۲۰۱۴ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: در پی صدور حکم تبرئه در اولین دادگاه مربوط به مثله کردن آلت تناسلی زنان، دولتمردان باید دست به اقدام آشکاری برای پایان دادن به این جرم بزنند. دادگاه در مصر برای رسیدگی به مرگ دختری ۱۳ ساله در سال ۲۰۱۳ برگزار شد. دکتر مربوطه و پدر دختر که او را نزد دکتر برده بود تبرئه شدند. این مورد ضرورت اقدامات جدی از جمله اجرای قانون و در پیش گرفتن استراتژی ملی برای افزایش آگاهی از زیان های این کار را روشن می سازد. دادستانی به حکم تبرئه اعتراض کرده است.
فعال زن ژاپنی: خانواده ام گفتند ماجرای تجاوز سرباز آمریکایی را فراموش کن
ترکیه اردوغان: برابری زن و مرد بر خلاف طبیعت است
لغو چند برنامه بیل کازبی به دلیل اتهامات تعرض جنسی 

     کودکان

کارکنان انجمن «کودکان را نجات دهید» از اعطای جایزه «میراث جهانی» به تونی بلر بسیار خشمگین هستند
گاردین ۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ انجمن خیریه کودکان را نجات دهید پس از اعطای «جایزه میراث جهانی» به تونی بلر هفته گذشته در نیویورک ـ با وجود این که به طورخصوصی پذیرفته بود که وی شخصیت جنجالی و تفرقه برانگیزی است ـ با اعتراض شدید کارکنان خود روبرو شده است. در نامه ای که در شش ساعت اول انتشار آن امضای ۲۰۰ تن ازکارکنان از جمله کارکنان ارشد منطقه ای را جلب کرد، اعلام شد که اعطای جایزه «به لحاظ اخلاقی شرم آور» است و اعتبار این انجمن را در سطح جهان به خطر می اندازد. امضا کنندگان خواهان پس گرفتن جایزه شدند. رییس اجرایی این انجمن در بریتانیا، جاستین فورسایت، سه سال مشاور ویژه بلر بود و جاناتان پاول، رییس دفتر پیشین بلر، در حال حاضر عضو هیأت مدیره انجمن است. در فراخوانی در اینترنت که از انجمن می خواهد جایزه را پس بگیرد اعلام شده که بسیاری بلر را «عامل مرگ کودکان بی شماری در خاورمیانه می دانند.» این فراخوان را امروز ظرف چند ساعت بیش از ۸۱۰۰۰ تن امضا کرده بودند.

فعالیت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برای پایان دادن به ازدواج کودکان
۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آنتونیو گوترز ازدواج کودکان را محکوم کرد و گفت کمیساریای عالی تمام کوشش خود را برای پایان دادن به این رویه که سالانه در حدود ۱۵ میلیون دختر را شامل می شود به کار خواهد گرفت. اظهارات او در مراسم کوتاهی در ژنو به مناسبت ۱۶ روز فعالیت علیه خشونت جنسی و جنسیتی مطرح شد. امسال، موضوع انتخابی کمیساریای عالی امور پناهندگان «حمایت از حقوق کودکان و حفظ کودکی: همکاری برای توجه به ازدواج کودکان» است.
سازمان ملل: «یک سوم قربانیان قاچاق انسان کودک هستند»

     فرهنگ و اندیشه

بیست وچهار/هفت= سرمایه داری: پایانی بر خواب و آرامش
آیا می دانستید که در بولیوی…؟

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، العربیه نیوز انگلیسی، ایران وایر، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، گاردین، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۷۶

پیوست‌ها: