iran745874126447

به نام مقدسات / مانا نیستانی

     مواد نقض فاحش حقوق بشر

علی غزالی، مدیرمسئول وبسایت بازتاب امروز “بازداشت شد”
خبرنگاران ایران ۹ آذر ۱۳۹۳ علی غزالی، مدیر مسئول دو وبسایت «بازتاب امروز» و «آینده آنلاین» از سوی مأموران امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.
با بازداشت یک تن در قروه، نهمین بازداشتی آذرماه به ثبت رسید

شمس الواعظین به خاطر نوشته‌های فیس بوکی محاکمه می‌شود
خبرنگاران ایران ۶ آذر ۱۳۹۳ ماشالله شمس الواعظین روزنامه نگار ایرانی به خاطر نوشته‌های فیس بوکی، ۹ آذر ماه در دادگاه حاضر می‌شود.

نسرین ستوده: همچنان به تحصن خود تا لغو حکم محرومیتم از وکالت ادامه خواهم داد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۶ آذر ۱۳۹۳ نسرین ستوده، وکیل دادگستری در پایان یک ماه تحصن خود در مقابل کانون وکلا در اعتراض به حکم محرومیت سه ساله اش از حرفه وکالت به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت او به تحصن خود تا لغو حکم محرومیتش از وکالت ادامه خواهد داد.  خانم ستوده به کمپین گفت: «من تحصنم را هر روز صبح در مقابل درب کانون وکلا ادامه خواهم داد تا زمانیکه بتوانم دوباره به حرفه ام برگردم.»

اسیدپاشی بر روی رئیس بیمارستان ضیاییان تهران
خبرگزاری فارس ۸ آذر ۱۳۹۳ رئیس بیمارستان ضیاییان تهران هنگام مراجعت به منزل توسط راکبین یک دستگاه موتور سیکلت مورد اسیدپاشی قرار گرفت. دستگیری اسیدپاشان در دستور کار پلیس تهران قرار گرفته و یک تیم ویژه برای این کار اختصاص یافته است.

     زندان

همسر سهیل عربی: از حکم اعدام همسرم ترسیده‌ام
مرکز حامیان حقوق بشر ۳ آذر ۱۳۹۳ حکم اعدام سهیل عربی به اتهام سب النبی در دیوان عالی کشور تایید و بلافاصاله پرونده او به اجرای احکام شعبه ۷۶ کیفری استان ارجاع شده است.
درواکنش به دروغ سازی رسانه‌های امنیتی، تصویردادنامه سهیل عربی منتشر می‌شود

اعتصاب غذای سی نفر از زندانیان سیاسی زندان مرکزی اورمیه
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۳ آذر ۱۳۹۳ یک فعال حقوق بشر کرد با اظهار اینکه ۳۰ نفر از زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در نگهداری زندانیان و تراکم بیش از ظرفیت  از روز پنجشنبه ۲۹ آبان ماه دست به اعتصاب غذا (تر) زده اند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت این افراد اعلام کرده اند تا رسیدگی به خواسته خود دست از اعتصاب غذا برنخواهند داشت.

به جای انتقال به بیمارستان، دو زندانی سیاسی کرد به سلول انفرادی منتقل شدند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۳ آذر ۱۳۹۳ افشین سهراب زاده، زندانی زندان میناب که به بیماری سرطان مبتلا است در اعتراض به عدم انتقالش به بیمارستان از روز ۱۹ آبان ماه دست به اعتصاب غذا زده است همچنین علی مرادی، زندانی دیگر این زندان که روز ۱۸ آبان ماه به عدم انتقال آقای سهراب زاده به بیمارستان اعتراض کرده مورد ضرب و شتم ماموران زندان قرار گرفته و پس از آن به سلول انفرادی منتقل شده است.

سید قاسم آبسته، زندانی عقیدتی اهل سنت با خطر از کارافتادن کلیه روبرو است
ملی مذهبی ۴ آذر ۱۳۹۳ سید قاسم آبسته، زندانی عقیدتی اهل سنت از دو هفته پیش بیماری‌اش شدت گرفته‌است و ممکن است کلیه‌اش را از دست بدهد.

بازداشت محمدعلی هاشمی برای اجرای حکم ۱۱ سال حبس
سحام نیوز ۵ آذر ۱۳۹۳ هاشمی فعال ملی مذهبی روز دوشنبه سوم آذرماه ازسوی اطلاعات سپاه بازداشت و به منظور اجرای حکم ناعادلانه یازده سال حبس به زندان اوین منتقل شده است.

دادگاه انقلاب کرمانشاه دو جوان روانسری را به ٢ سال حبس تعزیری محکوم کرد
کردپا ۵ آذر ۱۳۹۳ دو جوان کُرد ساکن شهر روانسر در استان کرمانشاه، پس از اینکه از سوی دادگاه انقلاب این شهر، هر کدام به یک‌سال زندان تعزیری محکوم گردیدند به زندان منتقل شدند.

کاهش محکومیت سراج الدین میردامادی از شش سال به سه سال
جرس یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ وکیل مدافع سراج الدین میردامادی از تقلیل محکومیت موکل خود از شش به سه سال خبر داد.

    دفاع از حقوق بشر

تاکید بان کی مون بر مسئولیت فردی برا ی جلوگیری و خاتمه خشونت علیه زنان
مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد ۴ آذر ۱۳۹۳ دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی  به مناسبت روز جهانی امحای خشونت علیه زنان ۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ برابر با ۴ آذر ماه جاری ضمن تاکید براینکه هر فرد مسئولیتی برای جلوگیری و خاتمه خشونت علیه زنان و دختران دارد خواستار نابودی کلیشه ها و شیوه برخورد منفی جنسیتی شد.

حکم اعدام سهیل عربی را متوقف کنید
امنستی ۴ آذر ۱۳۹۳ سازمانن عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف اجرای حکم سهیل عربی شد.
بیانیه ائتلاف جهانی علیه مجازات مرگ در مورد حکم اعدام سهیل عربی: آزادی بیان جرم نیست

     زنان

بیانیه «کانون شهروندی زنان» به مناسب روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان
مدرسه فمینیستی ۳ آذر ۱۳۹۳ مهرماه سال جاری اسیدپاشی های زنجیره ای در اصفهان که شکلی عریان از خشونت علیه زنان بود، باعث نگرانی و اعتراض گسترده زنان و مردان شد. شاید این برای نخستین بار بود که جامعه ایران اعتراضی را با چنین وسعتی نسبت به اعمال خشونت علیه زنان ابراز می کرد.

سازمان‌ بین‌المللی کار مانع تصویب طرح “جامع جمعیت و تعالی خانواده”شود
عدالت برای ایران ۴ آذر ۱۳۹۳ عدالت برای ایران از سازمان‌ بین‌المللی کار (ILO) خواست که به نقض حق اشتغال برابر زنان در “طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده” اعتراض کرده و از دولت جمهوری اسلامی ایران بخواهد که این طرح را از دستور کار مجلس خارج کند.

نابرابری و تبعیض؛ زنان ایرانی در هفت نما
رادیو زمانه ۷ آذر ۱۳۹۳ در این انیمیشن که توسط کمپین بین‌المللی حقوق بشر برای ایران تهیه شده است، برخی از زوایای نابرابری و تبعیض علیه زنان در ایران مورد توجه قرار گرفته است.

در ایران، «کمتر از ۳۵ درصد» خشونت‌های خانگی به پلیس گزارش می‌شود
رادیو فردا ۷ آذر ۱۳۹۳ سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران می‌گوید که میزان مرگ ناشی از خشونت در بین زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله در ایران با میزان مرگ ناشی از سرطان «برابر است»، اما در عین حال «کمتر از ۳۵ درصد» از خشونت‌های خانگی در کشور به پلیس گزارش می‌شود.

روایت دو زن ایرانی از ثبت زندگی در دل جنگها
ایسنا ۸ آذر ۱۳۹۳ شتراکاتشان فراتر از جنسیت است. وقتی به چشمانشان نگاه می‌کنی هنوز دخترکان ۱۶ – ۱۷ ساله‌ای را می‌بینی که هر آنچه ترشح آدرنالین خونشان را افزایش می‌دهد، دوست دارند.

ختنه زنان در ایران، نقش سنت، نقش دولت
رادیو فردا ۹ آذر ۱۳۹۳ بیست و پنجم نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان در جهان است. خشونتی که به گفته سازمان ملل یکی از اشکال آن ختنه یا ناقص‌سازی جنسی است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل اکنون ۳۰ میلیون دختر کمتر از ۱۵ سال در سراسر جهان در معرض خطر ختنه شدن قرار دارند و بیش از ۱۳۰ میلیون در جهان ختنه شده‌اند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

سن گرایش به مصرف مواد مخدر در ایران به پانزده سال رسیده است
رادیو فردا ۷ آذر ۱۳۹۳ به گفته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، سن گرایش به مصرف مواد مخدر در ایران به پانزده سال رسیده است.

ورسای تهران در آستانه تخریب
رادیو زمانه ۹ آذر ۱۳۹۳ کاخ ثابت پاسال با مساحت بیش از ۱۱ هزار و ۵۴۳ متر مربع در خیابان جردن تهران، در آستانه تخریب قرار دارد. قرار است به زودی در این مکان گودبرداری عظیمی انجام شود و به جای این عمارت تاریخی، یک مجتمع عظیم تجاری ساخته شود.

     فرهننگ 

هفت فیلم از هفت زن
رادیو زمانه ۸ آذر ۱۳۹۳ حرفه مستندساز ساخته هفت زن فیلمساز ایرانی در هفت اپیزود در جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) به نمایش درآمد.

   سیاست

صدور قرار کفالت دو میلیارد تومانی برای مرتضوی
بی‌بی‌سی فارسی ۳ آذر ۱۳۹۳ سعید مرتضوی با صدور قرار کفالت دو میلیارد تومانی از سوی دادسرای کارکنان دولت در ایران آزاد ماند.

آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر شد
خبرنگاران ایران ۴ آذر ۱۳۹۳ آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که به تصویب هیئت وزیران رسیده، منتشر شد.

توافق کلی پس از توافق جزیی وین به‌دست می‌آید
روزنامه شهروند ۹ آذر ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی روز گذشته یک میهمان ویژه داشت؛ محمدجواد ظریف. چنانکه علی لاریجانی پیش از این به نمایندگان وعده داده بود بلافاصله پس از بازگشت از وین در جلسه‌ای غیرعلنی حاضر شد تا به نمایندگان درباره مشروح مذاکرات با ۶کشور گزارش بدهد.حسین سبحانی‌نیا عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره این جلسه به خبرگزاری خانه ملت گفته است:  نمایندگان سوالات خود درخصوص مذاکرات را مطرح کردند و وزیر امورخارجه به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد، البته باید تأکید کرد که گزارش ظریف از مذاکرات مثبت بود و نمایندگان از مذاکرات و مقاومت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مقابل زیاده‌خواهی ١+۵ اعلام حمایت کردند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، تسنیم،  فارس، مهر روزنامه‌های آرمان، شهروند سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، خبرنگاران ایران، بی‌بی‌سی‌ فارسی، مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، عدالت برای ایران، مرکز حامیان حقوق بشر

بولتن ایران شماره ۷۴

پیوست‌ها: