زنان-690x259732474598742684521

منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

افغانستان نزدیک به ۹۰ درصد زنان افغان با یک نوع خشونت خانوادگی روبر هستند
خبرگزاری بخدی۲۶ نوامبر ۲۰۱۴  موسسه اکشن اید، با انتشار گزارش جدید از وضعیت زنان در افغانستان اعلام کرده است که بیشتر زنان افغان در محیط خانواده مورد خشونت های فزاینده قرار می گیرند. در گزارش این موسسه که امروز منتشر شده، آمده است ۸۷ درصد زنان افغان دست کم با یک نوع خشونت خانوادگی روبرو شده اند.یافته های جدید این موسسه نشان می دهد که ۶۲ درصد زنان از خشونت های فزاینده خانوادگی رنج می برند.
افغانستان “زنان متضرر از خشونت، از خدمات صحى یکسان بهره مند نمیشوند”
افغانستان هنوز فرهنگ معافیت در مورد خشونت علیه زنان در ولایات حاکم است

ایران تلفات خشونت علیه زنان با تلفات سرطان برابر است+ جدول رایج ترین خشونت ها
شهرزاد نیوز ۲۷ نوامبر ۲۰۱۴ بر پایه آماری که از زنان گرفته شده، کمتر از ۳۵  درصد زنانی که مورد خشونت خانگی قرار گرفته اند، حاضرند به پلیس گزارش دهند، با این تصور که با شکایت، حریم خصوصی شان در معرض دید عموم قرار می گیرد. همچنین از ۱۸۰ مورد مطالعه، ۱۲۰  زن که شکایت کرده بودند، حاضر به ادامه پیگیری شکایت شان نشدند.

آخرین آمار خشونت علیه زنان در ایران از زبان سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس
ایران مهرخانه ۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ در ایران کمتر از ۳۵ درصد از خشونت‌های خانگی به پلیس گزارش می‌شود و گاهی اصلاً این تصور وجود ندارد که این رفتار درستی نیست و نباید آن را تحمل کرد. در تحقیقی که انجام شده بود مشخص شد که از ۱۸۰ موردی که زنان علیه خشونت‌های خانگی شکایت کرده بودند، ۱۲۸ مورد آنها حاضر نشدند پیگرد قانونی صورت گیرد. ایران اسید پاشی های اصفهان از روی کینه شخصی نبود

ایرانحمله با چاقو به دست‌کم شش زن در جهرم
“ضارب زنان جهرم: یک روحانی گفته بود ریختن خون بدحجاب مباح است”
«همسرآزاری» علت ۸ درصد تماسها با اورژانس اجتماعی

تهران تفکر غلط و حاشیه سازی باادعای حضور دو جنسیتی ها در فوتبال زنان ایران
خبرگزاری جمهوری اسلامی ۱ دسامبر ۲۰۱۴ چند سالی است که موضوع حضور بازیکنانی با جنسیت مبهم در فوتبال زنان ایران مطرح بود، اما چند ماهی است که این موضوع کهنه با طرحی نو خواسته یا ناخواسته در فضای رسانه ای جار وجنجالی ایجاد کرده تا آنجا که رسانه های خارجی نیز با فرصت طلبی به آن دامن زده اند.

سوریه-فلسطین دختران جوانی که از جنگ داعش می گریزند
تغییر برای برابری در اردوگاه های پناهندگان اهل سوریه و فلسطین در جنوب بیروت، دختر پناهنده ۱۲ ساله ای به نام سابین را دیدم که چهره اش به زیبایی آدریانا لیما (مدل برزیلی) بود. پوستش تابشی قهوه ای – طلایی داشت و چشمان زیتونی روشنش تصویر دختر افغان را روی جلد مجله نشنال جغرافی در سال ۱۹۸۵ به یاد می آورد. وقتی در خیابان های اردوگاه قدم بر می داشت، از نگاه های زننده همراه با اشارات مزاحم و آزاردهنده روی می گرداند. مردان مسن شهر مزاحمش می شدند.

نابرابری و تبعیض؛ زنان ایرانی در هفت نما
تریبون زمانه ۲۸ نوامبر ۲۰۱۴ در این انیمیشن که توسط کمپین بین‌المللی حقوق بشر برای ایران تهیه شده است، برخی از زوایای نابرابری و تبعیض علیه زنان در ایران مورد توجه قرار گرفته است.

ایران تجاوز به الهام، جرمی که بی مجازات ماند
ایران وایر ۲۸ نوامبر ۲۰۱۴ ۱ زنای به عنف ( تجاوز) در قوانین ایران چگونه تعریف می شود و مجازات آن چیست؟ ٢. شرایط اثبات زنای به عنف (تجاوز) چیست؟ ٣. چه مشکلاتی می تواند در اثبات زنا وجود داشته باشد؟ محمد اولیایی فرد در این بلاگ، پرونده یکی‌ از موکل‌های خود را  مرور کرده و به این سوال ها  پاسخ می دهد.

سلاح‌های گرم کوچک و افزایش خشونت خانگی علیه زنان
ایران مهرخانه ۳۰ نوامبر ۲۰۱۴ اطلاعات، قدرت محسوب می‌شود و در این میان، برخی از اطلاعات به دلیل اینکه واجد جنبه‌های حیاتی و مهمی‌اند، بیش از سایر اطلاعات از اهمیت برخوردار هستند. به طور نمونه در گزارش اخیر کمیساریای عالی ملل متحد در مورد حقوق بشر، تأکید شده است که زنان و دختران باید دامنه و قلمروی اطلاعات خود پیرامون آثار زیان‌بار تسلیحات بر خودشان را اراتقا دهند و از این طریق حیات و زندگی خود را نجات دهند.

     دفاع از حقوق بشر

هفته بزرگ داشت حقوق بشر از ۷ تا ۱۰ دسمبر ۲۰۱۴ – ۱۶ تا ۱۹ قوس ۱۳۹۳ – کابل
آرمان شهر، ۶ دسامبر ۲۰۱۴ بنیاد آرمان شهر و انستیتیوت فرانسه در افغانستان به مناسبت بزرگداشت هفته حقوق بشر برنامه هایی متنوع را که همراه است با میزگردهایی با شخصیت های دولتی، جامعه مدنی و متخصصین بین المللی، شب شعرخوانی با حضور شاعرانی از سراسر افغانستان، نمایشگاه آثار هنری، نمایش فیلم، کنسرت موسیقی به مناسبت اهدای تندیس های “جشنواره بین المللی صلح سیمرغ” به هنرمندان برگزیده عرصه موسیقی در منطقه و توزیع کتاب های تازه انتشارات آرمان شهر تدارک دیده است.

نامه سرگشاده به ریاست جمهوری جناب آقای محمد اشرف غنی
آرمان شهر، ۳ دسامبر ۲۰۱۴
 رییس جمهوری جناب آقای محمد اشرف غنی
 به مناسبت کنفرانس لندن در باره افغانستان در تاریخ ۳ و ۴ دسامبر ۲۰۱۴ که مطمئنیم وضعیت حقوق بشر در افغانستان در آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بر اساس توانایی دولت شما به تعهد در زمینه بهبود وضعیت حقوق بشر برای تمام مردم افغانستان تمویل کنندگان بین المللی تصمیم هایی برای ادامه تمویل و پشتیبانی مالی اتخاذ خواهند کرد، از این فرصت استفاده می کنیم تا بعضی از مسایلی را که از نظر سازمان های ما در فعالیت به منظور حمایت از حقوق بشر و پیشبرد آن در افغانستان اساسی هستند، مطرح کنیم.

افغانستان کمپاین سراسرى محو خشونت علیه زنان آغاز گردید
خبرگزاری پژواک ۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ وزارت امور زنان، کمپاین سراسرى١۶ روزۀ محوخشونت علیه زنان را درحالى آغاز نموده که در سالجارى بیش از ٢٢٠٠ قضیۀ خشونت به شمول ده ها قتل، ثبت این وزارت شده است.

کننگهم: جلوگیرى از خشونت علیه زنان به عمل نیاز دارد
افغانستان خبرگزاری پژواک ۲۶ نوامبر ۲۰۱۴ سفیر امریکا در کابل، قانون محو خشونت علیه زنان در افغانستان را یک سندحقوقى لازمى خوانده و خواهان تطبیق آن میباشد.

 ایران در دفاع از حجاب اختیاری و نقد برهنگی
تریبون زمانه ۲۹ نوامبر ۲۰۱۴ در فرهنگ مبارزه، استفاده از هیچ ابزار اخلاقی ممنوع نیست، و تابوشکنی و برهنه شدن نیز گاه بسیار می تواند تاثیرگذار باشد. اما مساله دقیقا همین است که تابوشکنی هنگامی به کار می آید که کارآ و تاثیرگذار باشد، نه اینکه فقط برای جلب توجه بکار گرفته شود و راه میان بر برای شهرت یابی چند نفر باشد.

ایران عملکرد صندوق جمعیت سازمان ملل در کشورهای اسلامی و تصمیم معاونت زنان برای همکاری با این نهاد
مهرخانه ۲۹ نوامبر ۲۰۱۴ پاسخ به این سؤال، خصوصاً با توجه به رویکردهای اخیر نهادهای متکفل امور زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه معاونت زنان ریاست جمهوری اسلامی، می‌تواند حایز اهمیت باشد. یکی از نخستین گام‌ها برای یافتن پاسخی کارآمد و مؤثر برای سؤال فوق‌الذکر، نگاهی بر عملکرد صندوق جمعیت ملل متحد در کشورهای اسلامی و خصوصاً دستاوردها و پیشرفت‌هایی است که عاید این کشورها در پرتو این نوع همکاری‌ها شده است.

۱۱۰۰ زندانی زن در استان تهران/ خانواده‌های زندانیان، زنان زندانی را راحت‌تر می‌پذیرند
ایران به فکر امنیت دیگر سهیلاها باشیم
ایران زنان؛ ۷۵ درصد مراجعه‌کنندگان به اورژانس اجتماعی/ ابلاغ راهنمای عمل کار با زنان خشونت‌دیده ظرف دو هفته آینده

کودکان

کودکان افغانستان در انتظار کمک‌های بین‌المللی
بی بی سی فارسی ۲۶ نوامبر ۲۰۱۴ سازمان ملل متحد برای تامین نیازهای مردم افغانستان در سال آینده میلادی، درخواست بیش از ۴۰۰ میلیون دلار کمک کرده است. سازمان ملل برای امسال هم همین مقدار را از جامعه بین الملل خواسته بود اما حدود نیمی از آن را دریافت کرد. بیش از یک میلیون کودک افغان بشدت سوء تغذیه دارند. بهار جویا از کابل گزارش می دهد.

ایران دستان یخ زده دانش آموزان عشایر خوزستان چشم انتظار گرمای نگاه مسئولان
ایران خبرگزاری مهر ۱ دسامبر ۲۰۱۴ اهواز ـ بسیاری از دانش آموزان مدارس چادری عشایر به دلیل نبود بخاری های استاندارد به تعداد کافی و منع استفاده از بخاری های نفتی با سرمای شدید شمال خوزستان دست و پنجه نرم می‌کنند.

ایران تنبیه کودک شش ساله به خاطر خودارضایی!!
توانا: آموزشکده جامعه مدنی ایران نوامبر ۲۰۱۴ کودک شش ساله به خاطر خودارضایی! توسط مادر تنبیه می شود و قطع نخاع می شود.(به نظر شما باید چه تدابیری اندیشیده شود که تنبیه و شکنجه کودکان در خانواده‌ها کم‌تر شود؟
ایران معلمی باز دانش آموز ۱۵ ساله را روانه بیمارستان کرد
افغانستان کودکی که در ولایت کندز پیدا شده و تنها کلمه که به زبان میاورد ان هم شب ها در خواب است که مادر را به لهجه فارسی ایرانی ادا می کند.

      قوانین و لوایح

‘بی‌اعتمادی زنان افغان به سیستم قضایی’؛ نظرات و تجربه‌های شما
افغانستان بی بی سی فارسی ۲۷ نوامبر ۲۰۱۴ بر اساس گزارشی که در روز جهانی محو خشونت علیه زنان منتشر شده، هفتاد درصد زنان افغان، به سیستم قضایی کشورشان اعتماد ندارند. در این گزارش که توسط موسسه غیردولتی “اکشن اید” تهیه شده، آمده که بیش از نیمی از زنان در افغانستان به پلیس این کشور اعتماد ندارند.

ایران جایگاه زن در قانون اساسی و مناسبات اجتماعی
تریبون زمانه ۳۰ نوامبر ۲۰۱۴ بحث در این مطلب در خصوص قوانین حاکم بر زندگی زنان و ارتباط آن با ساختار کلی نظام حاکمه است. بطور معمول قانون در جایی که شکاف طبقاتی موجود است به توسط طبقات و اقشار حاکمه برای جهت دهی حرکت جامعه در سوی منافع حاکمین اعمال می گردد چرا که وجود قانون برای اعمال ستم طبقاتی و تضمین تداوم این شکاف امری ضروریست.

ایران مکثی بر کار نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی
شهرزاد نیوز ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴  تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی ۹ نفر و تعداد نمایندگان مرد ۲۷۶ نفر است. اعضای فراکسیون ۹ نفره زنان هم در مجلس بیشتر پیش برنده افکار مردسالارانه اند.

        حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان یک موسسه‌ی پژوهشی: بد دادن دختران در کشور کاهش چشمگیری داشته است
طلوع نیوز ۱ دسامبر ۲۰۱۴ موسسه‌ی ابتکار آزاد و مدنی برای صلح می‌گوید که در پژوهش تازه‌اش مشخص شده است که از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون تمایل مردم به بد دادن دخترانشان کم شده است.این موسسه‌ی پژوهش تازه‌اش را در این زمینه در نه ولسوالی سه ولایت کابل، پروان و پنجشیر تکمیل کرده است و ۷۰ درصد مردم گفته‌اند که آنان هیچ گواهی برای بد دادن دختران در ولسوالیهایشان نبودهاند.

معاون رئیس‌جمهور: نتایج طرح ملی بررسی اشکال خشونت خانگی علیه زنان گم شده است!
ایران بهار نیوز ۲۸ نوامبر ۲۰۱۴ گروه جامعه: معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: ۳۲ جلد کتاب نتایج حاصل از طرح ملی بررسی اشکال خشونت خانگی علیه زنان گم شده و هیچ نسخه‌ای از آن را در وزارت کشور و یا مرکز معاونت امور زنان و خانواده پیدا نکرده‌ایم!

ایران نامه فریبا کمال آبادی به دخترش ترانه
شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران ۳۰ نوامبر ۲۰۱۴ فریبا کمال آبادی، از اعضای زندانی گروه یاران، که به علت بهایی بودن، بیست سال حکم گرفته است، اجازه شرکت در عروسی دخترش را نیافت. مادری که ۷ سال است در زندان به سر می برد و یک بار هم به مرخصی نیامده است.

      فرهنگ و جامعه

افغانستان سیزده عکس، نشانگر تغییر و تحول پوشش زنان در افغانستان
بی بی سی فارسی ۲۸ نوامبر ۲۰۱۴در کابل، نمایشگاهی برگزار شده که تغییر و تحول پوشش زنان افغان را در دوره های مختلف نشان می دهد. نام آن “پس از چندی فراموشی” است. کاوون خموش به دیدن این نمایشگاه رفته است.

ایران خشونت در عرصه‌ی عمومی و نقش زنان در برابر آن
بیدارزنی ۲۹ نوامبر ۲۰۱۴  «نشست زن، خشونت و فضای عمومی»، در روز یکشنبه دوم آذر ۹۳، به مناسبت  ۲۵ نوامبر، روز جهانی «مبارزه با خشونت علیه زنان»، توسط انجمن اسلامی در محل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. این نشست که به دلیل لغو مجوز تنها ۲ ساعت پیش از آغاز جلسه، به‌جای سالن مطهری دانشکده به فضای محدود اتاق انجمن اسلامی منتقل شد، دو سخنران داشت.

ایران ما روشنفکران از مطالعات اسلامی‌ زنان بدمان می‌آید/ اصلاً فمینیسم نمی‌تواند اسلامی‌ باشد
مهرخانه ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ بسیاری از این مطالعات، کار ترجمه است که با نگاه‌های شرق‌شناسی نوشته شده‌اند. ما دچار فقر فراگیر در حوزه مطالعات زنان هستیم و همین فقر می‌تواند مولد و موجب خشونت باشد و تا تاریخ را شخم نزنید به جایی نخواهید رسید.

چهره‌های سرشناسی که از “تجدید فراش” خسته نمی‌شوند
دویچه وله ۳۰ نوامبر ۲۰۱۴ دل باختن، نامزد شدن و ازدواج کردن. شماری از ستارگان و چهرهای سرشناس فیلم، موسیقی و ورزش و حتی سیاست در جهان از چشیدن مزه ازدواج خسته نمی‌شوند، از الیزابت تایلور گرفته تا لوتار ماتئوس و یوشکا فیشر.

زنان مهاجر در دام خشونت‌های تازه • گفت‌وگو با ناهید کشاورز
ایران دویچه وله ۲۶ نوامبر۲۰۱۴ گفتگوی دویچه وله با ناهید کشاورز

تناتر: یکی از من مراقبت خواهد کرد
رادیو فراد ۱ دسامبر ۲۰۱۴ «یکی از من مراقبت خواهد کرد» اولین تجربه آزاده محمدی است که پاییز ۱۳۹۳ در شهر پراگ در تئاتر مشهور اشواندُوُ به روی صحنه رفت. این نمایشنامه را فرانک مکگینس ایرلندی نوشته است و در آن کورتیس ماتیو، مایکل پیتان وگُردُن تِروفیت بازی می کردند. نمایشنامه سراسر ترجمان زخم هایی است که تداوم پیدا می کنند به این امید که مرهمی برای آن ها پیدا شود و یا اینکه زخم ها رفته رفته پذیرفته می شوند. محمد ضرغامی از این نمایش گزارش می دهد.

      سیاست

دستگیری زنان مظنون به افراط گرایی توسط ازبکستان
۱ دسامبر ۲۰۱۴ آسیای میانه آنلاین تاشکند – اینترفکس در تاریخ ۱ دسامبر به نقل از یک سخنگوی دادگاه استان تاشکند گزارش داد که این دادگاه به تازگی محاکمۀ شماری از افراد مظنون به عضویت در یک سازمان افراطی مختص زنان را آغاز کرد. وی نام سازمان مذکور و یا تعداد متهمان را اعلام نکرد. اما بنا بر اعلام Regnum.ru، او گفت که این سازمان بیش از ۲۰ عضو داشته است.

زنی که دیوار سکوت در سومالی را می شکند
تغییر برای برابری عدن، سه سال پس از قتل وحشیانه شوهرش در سال ۱۹۹۹، با سه دخترش به کانادا پناهنده شده بود. شش سال قبل، تصمیم جسورانه ای گرفت که دخترانش را در کانادا تنها بگذارد و خودش به سرزمین مادری‌اش برگردد تا به زنان و جوانان سومالی که از جنگ رنج می‌­بردند، کمک کند. عدن امنیت خود را به خطر ­انداخت تا پناهگاهی برای قربانیان تجاوز تهیه کند.

زنان پولیس افغان
طلوع نیوز ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ افغانستان این روزها شاهد گزراش‌های از وضعیت بد زنان، اما وضعیت زنان در نهادهای امنیتی چگونه است؟

افغانستان خاوری: نقش نمایشى زنان بامیان را به نقش واقعى تبدیل خواهم کرد
خبرگزاری پژواک ۲۷ نوامبر ۲۰۱۴ اولین رییس شوراى ولایتى زن در سطح کشور می گوید که میخواهد کارکرد زنان در بامیان را که سمبولیک خوانده می شود، به کارکرد واقعى و حقیقى تبدیل نموده و ثابت نماید که زنان، حتى بهتر از مردان نقش بازى کرده مى توانند.

  گزارش، پژوهش و کتاب

“تجاوز در بستر زناشویی” و سکوت قانون
بی بی سی فارسی ۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ خشونت علیه زنان، علی رغم بسیاری از موضوعات دیگر که تعلق به یک جغرافیای خاص دارد، مرز و محدوده ای نداشته و یک پدیده جهانی است. پدیده ای است که در اشکال مختلف جسمی، روحی، روانی و اقصادی رخ می نماید و حوزه خصوصی و عمومی زندگی زنان از هر قشر و طبقه که باشند را در بر می گیرد.

ایران از منع حمام کردن تا فروکردن پیچ‌گوشتی در بدن زن!
بیدارزنی۲۹ نوامبر ۲۰۱۴ خشونت علیه زنان چهره‌هایی گوناگونی دارد؛ فیزیکی، کلامی، اقتصادی و جنسی. خشونت علیه زنان محدود به طبقه خاص اجتماعی نیست. زنان در همه جای دنیا با هر سطح از تحصیلات یا درآمد، ممکن است قربانی خشونت باشند. دیده شده مرد تحصیل‌کرده نیز مانند مرد بی‌سواد همسرش را مورد ضرب و شتم قرار دهد یا با کلمات تحقیرآمیز با او سخن بگوید.

ایران آسیه امینی: در مقابله با خشونت کلامی٬ آب در هاون می‌کوبیم
ایران وایر ۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ اکتبر ۱۹۹۹ شورای عمومی سازمان ملل متحد٬ بیست و پنجم نوامبر را روز جهانی «رفع خشونت علیه زنان» نام‌گذاری کرد تا هر ساله یادآور عزمی همگانی در این راستا باشد. بهانه‌ این نام‌گذاری کشته شدن «خواهران میرابال» در ۲۵ نوامبر ۱۹۶۰ بود. این سه فعال سیاسی دومینیکن٬ در جریان مبارزه با رافائل تروخیو٬ حاکم نظامی این کشور٬ ترور شدند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره:  خبرگزاری بخدی، بی بی سی فارسی ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تغییر برای برابری ،ایران وایر ، مهرخانه ، شهرزاد نیوز، طلوع نیوز پژواک، مهر نیوز ، تریبون زمانه، بیدار زنی، آسیای میانه آنلاین، مجله هفته ، خبرگزاری جمهور، اخبار روز، پایگاه اطلاع رسانی اصلاح، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران،  شبکه بین المللی همبستگی با زنان مبارز ایران، مدرسه فمینیستی ،هرانا ، دویچه وله ، رادیو فردا، بهار نیوز ، ایران وایر ، توانا آموزشکده جامعه مدنی ایران ، العربیه

۷۳

پیوست‌ها: