haft05f83c2f45661bd221b226a2c961be78

مدافعان حقوق زمین: «ما نمی ترسیم!»
عکس: در وبگاه فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

آمریکا نمی توانم نفس بکشم
گاردین ۴ دسامبر ۲۰۱۴ فیلم ویدیویی که یکی از حاضران در محل ضبط کرده، نشان می دهد که در روز ۱۷ جولای ۲۰۱۴ یکی از ماموران پلیس نیویورک اریک گارنر را به زمین کوبیده و گلویش را فشار می دهد. صدای این پدر ۴۳ ساله شنیده می شود که می گوید «نمی توانم نفس بکشم.» درگذشت او کمی بعد در بیمارستان اعلام شد. اکنون در پی مخالفت روزهای اخیر هیأت منصفه با اعلام جرم علیه مامور پلیس تظاهرات اعتراضی در نیویورک پا گرفته است. گزارش های خبری: سومین سیاه‌پوست توسط پلیس کشته شد ؛ نگرانی سازمان ملل از تبعیض نژادی در سیستم قضایی آمریکا

مصر دادگاه ۱۸۸ نفر را به اعدام محکوم کرد
اوکراین اتهام سنگین علیه دولت در پرونده سقوط پرواز  MH17

عوامل غیردولتی

کنیا ده‌ها معدنچی در حمله اسلامگرایان کشته شدند
نیجریه کشته شدن ده‌ها نفر در عملیات انتحاری  

     عدالت

پنج افسانه درباره مشارکت قربانیان در دادرسی های دادگاه بین المللی جزایی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ دسامبر ۲۰۱۴ در آستانه برگزاری سیزدهمین نشست مجمع کشورهای عضو اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر گزارشی را برای ساختارزدایی از پنج افسانه درباره مشارکت قربانیان در دادرسی های دادگاه بین المللی جزایی منتشر می کند. فدراسیون در طول سالها با نگرانی شماری از اشتباه های معمول در باره منظور از حق قربانیان در دادرسی ها و استفاده از این حقوق را مد نظر قرار داده است. ما مشاهده کرده ایم که تنها شمار کمی از کارشناسانی که تجربه مستقیم حمایت از قربانیان را در دادرسی های قضایی دارند با هدف، امتیازها و محدودیت های مشارکت قربانیان در محاکمه کیفری آشنا هستند. مشارکت قربانیان ویژگی نوینی در حقوق بین المللی کیفری است و فرایند تعیین خطوط آن هنوز در جریان است. با وجود این، بارها ـ از نظر ما در مراحل بسیار اولیه ـ شاهد نتیجه گیری هایی در باره زیان های مشارکت قربانیان در دادرسی های دادگاه بین المللی جزایی بوده ایم. ملاحظه کرده ایم که اظهارنظرها همیشه بر اساس تجربه مستقیم و دست اول از کارکردِ مشارکت قربانیان در عمل، به ویژه در محل، ابراز نمی شود. بلکه این اظهارنظرها بر پندارهای نادرست یا حتا افسانه بنا شده اند.

توصیه هایی به سیزدهمین مجمع کشورهای عضو اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ دسامبر ۲۰۱۴ به مناسبت سیزدهمین نشست مجمع کشورهای عضو اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی که از ۸ تا ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ در نیویورک برگزار خواهد شد، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر هیأتی چند ملیتی را برای ارایه موضع خود در باره مسایل مربوط به کارکرد دادگاه و نقش آن در تأمین عدالت و پاسخگویی به قربانیان در سراسر جهان به نیویورک اعزام خواهد کرد. در شرایطی که نشست مجمع کشورهای عضو به تهدیدهای جدی علیه بنیاد اختیارات دادگاه بین المللی جزایی توجه خواهد کرد، فدراسیون موضع گیری خود را با توصیه هایی به کشورهای عضو و دادگاه بین المللی جزایی و نیز گزارش پنج افسانه…  را منتشر می کند…. کشورهای عضو پیشنهادهایی را برای اصلاح رویه رسیدگی به دلایل و نیز اساسنامه را مورد بحث قرار خواهند داد. آنها در باره مسایلی از جمله همکاری، اصل تکمیلی بودن، قربانیان و جوامع متاثر از جرایم، کمک حقوقی و واسطه ها رهنمودهایی به دادگاه و طرف های دیگر ارایه خواهند کرد. فدراسیون از کشورهای عضو می خواهد از کوشش های دادگاه بین المللی جزایی برای مقابله با معافیت از مجازات در مورد نسل کشی، جنایت های علیه بشریت و جنایت های جنگی پشتیبانی و از یکپارچگی اساسنامه رُم حمایت کنند. کشورهای عضو باید مشارکت واقعی قربانیان در دادرسی های دادگاه بین المللی جزایی را که نوآوری تاریخی اساسنامه آن است، تقویت کنند.

کنیا عدالت برای قربانیان خشونت پس از انتخابات هنوز اولویت فوری است
عفو بین الملل ۵ دسامبر ۲۰۱۴ در پی اقدام دادستانی دادگاه بین المللی جزایی برای پس گرفتن اتهام های مربوط به جنایت های علیه بشریت علیه اوهورو کنیاتا، رییس جمهور کنیا، عفو بین الملل اعلام کرد: عدالت برای قربانیان خشونت پس از انتخابات ۲۰۰۸ـ۲۰۰۷ هنوز اولویت فوری است. رییس منطقه ای شرق، شاخ و دریاچه های بزرگ آفریقا در عفو بین الملل گفت: «هزاران تن در خشونت های پس از انتخابات کنیا کشته شدند و این رویداد نور را روی تداوم معافیت از مجازات مرتکبان این جرایم جدی می تاباند. قربانیان این جنایت ها هنوز منتظر عدالت هستند. پس گرفتن اتهام ها تایید حقانیت رییس جمهوری کنیاتا نیست، بلکه کیفرخواستی علیه دولت کنیا و دادگاه بین المللی جزایی است که هر دویشان هنوز با انکار عدالت برای قربانیان خشونت پس از انتخابات حق آنها را زیر پا می گذارند.»

بریتانیا حکم دادگاه در باره مراقبت گسترده دولتی کافی نیست
عفو بین الملل ۵ دسامبر ۲۰۱۴ دادگاهی که بر عملکرد سازمان های امنیت بریتانیا نظارت دارد امروز حکم داد که قانون حاکم بر عملکرد مراقبتی بر ارتباطات دربریتانیا با قانون حقوق بشر سازگار است. عفو بین الملل اعلام کرد: این حکم «تعجب آور نیست اما مایوس کننده است» و در استراسبورگ به آن اعتراض خواهیم کرد.

نظرخواهی های تازه از شرکت آمریکایی می خواهند به خاطر فاجعه بوپال به دادگاه برود
عفو بین الملل ۱ دسامبر ۲۰۱۴ بر اساس نتایج نظرخواهی های تازه ای که امروز منتشر شد، در هند و آمریکا مردم می خواهند شرکت آمریکایی یونیون کارباید در دادگاه هند به خاطر فاجعه نشت گاز بوپال که در سال ۱۹۸۴ بیش از ۲۰۰۰۰ تن را کشت و بیش از نیم میلیون تن را مسموم کرد، حضور یابد. در سی امین سالگشت فاجعه، این نظرخواهی ها که «یوگاو» برای عفو بین الملل اجرا کرد نشان می دهند که ۸۲ درصد هندی ها و در حدود ۶۲ درصد آمریکایی هایی که مورد پرسش قرار گرفتند می خواهند یونیون کارباید در دادگاه هند حضور یابد. این شرکت پیوسته از پاسخگویی به اتهام قتل غیرعمد سر باز زده است.
راه آهن فرانسه به بازماندگان هولوکاست غرامت می‌پردازد
رسیدگی به سومین مورد از قتل یک سیاه‌پوست به دست پلیس در آمریکا

       حقوق مدنی و سیاسی

عربستان سعودی ۷ روش به سکوت کشاندن کاربران اینترنت
عفو بین الملل ۶ دسامبر ۲۰۱۴ ‏رائف بدوی‎ حکم ۱۰ سال زندان را در اساس به خاطر برپا کردن یک وبگاه در عربستان سعودی می گذراند. ما با وبلاگ نگار دیگری ـ که به خاطر امنیتش ناشناس می ماند ـ در باره ۷ روش مختلف دولتمردان برای به سکوت کشاندن کاربران اینترنت گفتگو کرده ایم: بستن دهان صاحب نظران مستقل؛ نسبت دادن همه چیز به تروریسم؛ حمله های شخصی به وبلاگ نگاران؛ ممنوعیت، اتهام های دروغ و اخراج از کار؛ مراقبت و سانسور گسترده اینترنتی؛ به کارگیری ارتش الکترونیکی؛ مجازات های ظالمانه.

قطعنامه سازمان ملل: اسراییل به معاهده منع تکثیر سلاح هسته‌ای بپیوندد
رادیو فردا ۳ دسامبر ۲۰۱۴ به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این قطعنامه که با ۱۶۱ رای موافق در برابر ۵ رای مخالف به تصویب رسید از اسراییل به عنوان تنها کشور خاورمیانه یاد می‌کند که به معاهده منع تکثیر سلاح هسته‌ای نپیوسته است و می‌گوید اسراییل باید بدون هیچ تاخیری به این معاهده بپیوندد. قطعنامه یادشده همچنین از اسراییل می‌خواهد که سیاستی مبنی بر آزمایش و توسعه برنامه هسته‌ای و دستیابی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد و تاسیسات هسته‌ای خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.
اتحادیه عرب طرح تشکیل کشور فلسطین را به شورای امنیت می‌برد
مجلس فرانسه فلسطین را به رسمیت شناخت
چین قطع عضو بدن محکومان به اعدام را متوقف می‌‌کند
قانون جدید اتحادیه اروپا درباره پناهجویان همجنسگرا

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

«ما نمی ترسیم!»
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲ دسامبر ۲۰۱۴ برنامه نظارت برای حمایت از مدافعان حقوق بشر در گزارشی که امروز در فیلیپین، مکزیک و آفریقای جنوبی منتشر شد و فردا در ژنو در مجمع سالانه اقتصاد و حقوق بشر عرضه خواهد شد، اعلام کرد: مدافعان حقوق زمین به طور رو به افزایشی هدف حمله های سرکوبگرانه هستند.  فشار بر زمین غیرقابل تحمل شده و سازمان دهی برای کسب احترام به حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به فعالیتی پرخطر تبدیل شده است. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «این گزارش مبارزه روزمره مدافعان حقوق زمین را نشان می دهد که اغلب با “غارتگران اقتصادی” حریص حامی توسعه لگام گسیخته روبرو می شوند. مدافعان حقوق زمین اغلب در مناطق منزوی و فاقد حمایت زندگی می کنند. این عوامل خشونت علیه آنها را آسان می کند و میزان خشونت با سودهای سرسام آور در تناسب است.» از وبگاه این گزارش دیدار کنید: WeAreNotAfraid.org. این گزارش به زبان های انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی منتشر شده است.

فناوری های مراقبت «ساخت اروپا»:  قانونگزاری برای جلوگیری از نقض حقوق بشر ضروری است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱ دسامبر ۲۰۱۴ در آستانه نشست عمومی واسنار که ۴۱ دولت عضو توافقنامه واسنار برای کنترل صادرات اسلحه و کالاها و فناوری های دو منظوره در آن شرکت خواهند کرد و با گرد آمدن هزاران تن در ژنو برای گشایش مجمع سالانه اقتصاد و حقوق بشر، فدراسیون بیانیه موضع گیری خود را با عنوان فناوری های مراقبت «ساخت اروپا»:  قانونگزاری برای جلوگیری از نقض حقوق بشر ضروری است منتشر کرد و از اتحادیه‏ اروپا و جامعه بین المللی خواست مقررات موثری در مورد صادرات فناوری های مراقبت به رژیم های سرکوبگر و ناقض حقوق بشر تصویب کنند. این بیانیه موضع گیری بر اساس فعالیت فدراسیون در دادگاه های فرانسه به نمایندگی از قربانیان تعدی های ارتکابی به کمک شرکت هایی که فناوری مراقبت می فروشند و بحث های سمینار کارشناسی فدراسیون در بروکسل در آپریل ۲۰۱۴ تهیه شده است. این بیانیه بعضی از فناوری های مراقبت و سانسور ارسالی به رژیم های سرکوبگر را شرح و چارچوب های حقوقی و سیاست گذاری اتحادیه‏ اروپا را مورد بررسی قرار می دهد. بیانیه موضع گیری را از اینجا دریافت کنید. فدراسیون، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، پرایوسی اینترنشنال، گزارشگران بدون مرز، انستیتو فناوری باز و دیجیتال گزلشافت اعضای ائتلاف علیه صادرات غیرقانونی تجهیزات مراقبت (CAUSE) هستند. اطلاعات بیشتر در: www.globalcause.net

نامه سرگشاده به اعضای توافقنامه واسنار
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲ دسامبر ۲۰۱۴ سازمان های امضاکننده زیر از ۴۱ دولت تشکیل دهنده توافقنامه واسنار برای کنترل صادرات اسلحه و کالاها و فناوری های دو منظوره می خواهند در مورد تکثیر نگران کننده فناوری های مراقبت موجود در اختیار کشورهای سرکوبگر که مرتکب نقض سامان مند حقوق بشر می شوند، دست به اقدام بزنند. نتیجه این تجارت مراقبت غیرقانونی است که اغلب به نقض بیشتر حقوق بشر از جمله مداخله در حریم خصوصی، دستگیری و بازداشت خودسرانه، شکنجه و دیگر مجازات ها و رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، سرکوب آزادی بیان، جلوگیری از مشارکت سیاسی و در هم کوبیدن مخالفت اینترنتی و غیر آن منجر می شود. اعضای ائتلاف علیه صادرات غیرقانونی تجهیزات مراقبت (CAUSE): عفو بین الملل، دیجیتال گزلشافت، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، دیده بان حقوق بشر، انستیتو فناوری باز، پرایوسی اینترنشنال و گزارشگران بدون مرز. همچنین نگاه کنید به گزارش فدراسیون: فناوری های مراقبت «ساخت اروپا»:  قانونگزاری برای جلوگیری از نقض حقوق بشر ضروری است

واکنش رقت انگیز جهان به بحران پناهندگان سوری
۵ دسامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل در گزارشی در آستانه کنفرانس سازمان ملل برای اعلام کمک در ژنو در تاریخ ۹ دسامبر اعلام کرد: رهبران جهان در ارایه حمایت به آسیب پذیرترین آوارگان سوریه با نتایج فاجعه باری قصور می کنند…. ارقام و آمار بحران آوارگان سوریه و اسکان دوباره در سطح بین المللی نشان می دهد که از زمان شروع بحران سوریه، در سطح جهان در مجموع ۶۳۱۷۰ جا به پناهجویان سوری عرضه شده که فقط برابر با ۷/۱ درصد تمام جمعیت آوارگان سوری در لبنان، اردن، عراق، مصر و ترکیه است.
کمک‌های غذایی سازمان ملل به ۱.۷میلیون آواره سوری متوقف شد
استرالیا شرایط پذیرش پناهجویان را دشوارتر کرد
هند بوپال همچنان قربانی می گیرد 

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

اسراییل فاجعه زیست‌محیطی در ؛ نشت میلیون‌ها لیتر نفت خام
آسیب‌های کشورهای محروم جهان از تغییرات سهمگین آب و هوایی

     دفاع از حقوق بشر

آمریکا فراتر از دوربین های متصل به بدن ـ پس از موارد گارنر و براون چه باید کرد
دیده بان حقوق بشر ۴ دسامبر ۲۰۱۴ تصمیم دیروز هیأت منصفه در پرونده اریک گارنر در شهر نیویورک، دومین مورد در ظرف دو هفته در آمریکا بود که که هیأت منصفه در اعلام جرم علیه مامور سفیدپوست پلیس به خاطر قتل سیاه پوستی بی سلاح قصور کرده است. این رویداد پرسش های مهمی را در باره یکی از مشخص ترین راه حل های مسؤولان آمریکا (از جمله رییس جمهوری باراک اباما و شهردار نیویورک بیل دِ بلاسیو) برای مقابله با خشونت پلیس مطرح کرده است: استفاده بیشتر از دوربین های متصل به بدن. این دوربین ها ممکن است کنترل مناسبی برای تعدی پلیس باشند، اما نتیجه بخشی آنها بستگی به کارکرد مستقل آنها دارد. مرگ گارنر در جولای امسال را ـ که پزشکی قانونی قتل تشخیص داد ـ شخصی از نزدیک با دوربین ویدیویی ضبط کرده است. ماموران پلیس می توانند مطمئن باشند که مردم از کارهای آنها فیلم خواهند گرفت. اما در مورد گارنر، این مساله باعث نشد که مامور پلیس از تاکتیک ممنوعه فشار بر گلو استفاده نکند.
آمریکا خشم مردم نیویورک از تبرئه افسر پلیس در ارتباط با مرگ یک سیاه‌پوست
آمریکا موج تازه اعتراضات در آمریکا پس از مرگ یک شهروند سیاه‌پوست دیگر
جایزه هانا آرنت به دو عضو گروه پوسی رایوت رسید

     زنان

تونس برگزاری سمینار در باره بهترین روش های مبارزه با خشونت علیه زنان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ دسامبر ۲۰۱۴ در پایان ۱۶ روز فعالیت بین المللی علیه خشونت جنسیتی و روز حقوق بشر، فدراسیون، جامعه دمکراتیک زنان تونس (ATFD) و جمعیت بیتی در تاریخ ۱۰ـ۹ دسامبر سمیناری مشترک منطقه ای در باره «بهترین روش های مبارزه با خشونت علیه زنان» در شهر تونس برگزار می کنند. این سمینار فعالان جامعه بین المللی را از الجزایر، مصر، لیبی، مراکش و تونس و نمایندگان دولتی تونس را گرد هم خواهد آورد. شرکت کنندگان با تبادل تجربه به تدوین استراتژی های مبتنی بر بهترین عملکردهای جلوگیری از خشونت، مراقبت و حمایت از بازماندگان خشونت و تسهیل دستیابی به عدالت خواهند پرداخت. این سمینار در جریان تحولات کشورهای آفریقای شمالی در زمینه اقدامات قانونگذاری و اقدامات دیگر برای جلوگیری از خشونت علیه زنان برگزار می شود.

سازمان بین‌المللی کار: در بسیاری از نقاط جهان دستمزد زنان از مردان کمتر است
بی بی سی ۵ دسامبر ۲۰۱۴ براساس گزارش تازه سازمان بین‌المللی کار، با وجود این که زنان در بسیاری از نقاط جهان به نسبت مردان با تجربه تر، خلاق تر و دارای تحصیلات بهتری هستند، دستمزد کمتری دریافت می کنند.
یک پرونده بی‌انتها؛ تقاضای حبس ابد برای پینار سلک
زنان و داعش: فراتر از جهاد نکاح
سوئیس به دنبال سهم ۳۰ درصدی زنان در پست‌های مدیریتی

     فرهنگ و اندیشه

بازگشت به بوپال: نگاه یک عکاس به یکی از بدترین فاجعه های صنعتی جهان
عفو بین الملل ۳۰ نوامبر ۲۰۱۴ راگو رای، عکاس، یکی از اولین کسانی که بود که در پی نشت گاز از کارخانه تولید آفت کش یونیون کارباید در بوپال، هند، در سال ۱۹۸۴ در صحنه حاضر بود. او پس از ۳۰ سال به آنجا بازگشت. این عکس های اوست.

نمی توانم نفس بکشم
یوتیوب ۳۱ جولای ۲۰۱۴ ویدیویی از اعتراض بازیگران و هنرمندان در برادوی نیویورک علیه خشونت پلیس در کشتن اریک گارنر.

اکران جهانی فیلم «بوپال دعاگویی برای باران»
دیدگاه: نویسنده‎ای که ظهور حکومت‌های تمامیت‌خواه را پیش‎بینی کرد
عراق روشنفکران ملی‌گرا نگران نابودی ‘هویت عربی’

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، یوتیوب، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۷۷

پیوست‌ها: