انسان از خرد آفریده شد و به پاس خرد بود که دریچۀ مفاهمه را گشود و به گفتگو آغاز کرد. خرد را سرچشمه ایست که سرآغاز این کلام را مزین به نامش می سازم.

DSC_0348

به مناسبت هفته گرامی داشت از حقوق بشر گرد آمده ایم تا دست به دست هم دهیم و بگوییم “بنی آدم اعضای یک دیگراند”، بگوییم انسان گرمای جهانی‌ست که در آن نفس می کشیم و بگوییم انسان را حرمت می‌نهیم اگر هستی را حرمت بگذارد که حرمت به هستی منشأ زیبایی‌هاست.

شاعر و نمایشنامه نویس بزرگ آلمانی برتولت برشت در شعری به این زیبایی می گوید:
کنار دریاچه در زیر درختان، خانه‌یی کوچک
از بامش دود بر می خیزد
اگر دودی بر نمی خاست
چه اندوه بار بود
دریاچه درختان و آن خانه

ما، من و شما می گوییم بیایید گرمای حضور انسان در هستی را پاس بگذاریم و به پاسداری این سنت نیکوی نیاکان به پای برخیزیم؛ جنگ را فروگذاریم و صلح را ستایش کنیم که زیباترین میوۀ مفاهمه است. ما من و شما می گوییم در زیر درختان هرگز خانه ای کوچک نبود حتی، که از بامش دودی برخیزد اگر انسانی نبود که عشق را در جان هستی بدمد.

امروز شما میهمان بنیاد آرمان شهرید نهادی که در طول هشت سال گذشته در افغانستان و در طول هجده سال گذشته در منطقه انسان را گرامی داشته و برای آزادی رزمیده؛ در این رزم، زبان و قلم میدان داری کرده اند نه تفنگ و خشونت. ما معتقدیم صلح محصول هیچ خشونتی نیست صلح را صالحان رقم می زنند و صالحان روزگار ما کم نیستند اگر گرد هم آیند و دنیا را بدان گونه که می خواهند نقاشی کنند. نقشی که رستاخیز رنگ هاست و رنگ هایی که برای زیبایی آفریده شده اند.

این جا یک صد و سی و هشتمین گفتگوی آرمان شهرست ما این شهر زیبا را برای انسان ساخته ایم برای “انسانی بسیار انسانی” زیرا معتقدیم تغییر جهان بدون او ممکن نیست.

این شهر سال هاست با مخاطبین زیادی حرف زده است بیش از بیست هزار مخاطب با او گفتگو کرده اند و بیش از صد و پنجاه هزار جلد کتاب را در خدمت به خرد جمعی منتشر کرده است و امروز خوشحالیم که اگر هر کدام از این کتاب‌ها تنها با سه مخاطب حرف زده باشد بیش از چهار صد و پنجاه هزار یاور داریم که قدم های شان جز برای انسان و آزادی برداشته نمی شود.

ما هنوز هیجان برگزاری دومین دور جشنواره بین المللی  فیلم زنان – هرات را داریم که چندی پیش همراه با خانه فیلم رویا در هرات برگزار کردیم هیجان هزاران مخاطب مشتاقی که به تماشای فیلم های این جشنواره نشستند هنوز  همراه ماست هیجان مردانی و زنانی که دوست دارند دوست داشته باشند.

ما همزمانی هجدهمین سالگرد بنیاد آرمان شهر را با هفته گرامی داشت از حقوق بشر به فال نیک گرفته ایم و خرسندیم که در این هفتۀ فرخنده میزبان همه شما عزیزان هستیم. خوشحالیم که گرد هم می نشینیم و حرف های مان را در میان می گذاریم در این هفته بر علاوه میزگردها و کارگاه آموزشی هفته حقوق بشر که در خدمت فعالان مدنی و دانشجویان این سرزمین است بنیاد آرمان شهر و همکاران نزدیکش -انستیتوت فرهنگی فرانسه در افغانستان و یارانی دیگر که قدم در این راه گذاشته اند – میزبان شما هستیم با چندین برنامه فرهنگی.

ما این هفته را بهانه‌ای قرار دادیم برای اهدای تندیس های سومین دور جایزه صلح سیمرغ به هنرمندانی که از جان و دل برای انسان کوشیده اند؛ عمر خرج کرده اند و خون دل خورده اند تا حرمت انسان را نگاه دارند. به حرمت انسان این هفته را گرامی می داریم و به نام خرد بخش بخرد نواز آن را آغاز می کنیم. در این روزها جز چشم به راه همراهی شما نیستیم.

پایان این سخنان را اختصاص داده ام به شعری کوتاه از شارل بودلر شاعر فرانسوی
طبیعت معبدی است
که ستون‌های جاندارش
گه‌گاه کلماتی گنگ زمزمه می‌کنند
آن‌جا انسان از جنگل‌های نمادها می‌گذرد
که با نگاه آشنا به او می‌نگرند