haft_79642107_cia_timeline_624

عکس: وبگاه بی بی سی جهانی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

آمریکا چه کسانی از برنامه بازجویی و شکنجه سیا خبر داشتند؟
بی بی سی جهانی ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴ تصویر بالا که منبع آن کمیته ویژه امور اطلاعات سنا ذکر شده، گزارش بی بی سی منتشر شده و تحولات در سطح بالای دولت آمریکا در زمینه برنامه بازجویی و شکنجه سیا را بر اساس سال نشان می دهد.

۲۰۰۱: بوش بازجویی ها را تصویب می کند.
۲۰۰۲: بوش در یادداشتی اظهار می کند: «کنوانسیون های ژنو شامل مظنونان القاعده نمی شوند.» اف بی آی و سیا اولین مظنون را دستگیر می کنند. روش غرق کردن مصنوعی شروع می شود. گزارش دهی (رییس و معاون کمیسیون اطلاعات). یک زندانی در اختیار سیا می میرد.
۲۰۰۳: گزارش دهی (وزیر خارجه پاول و وزیر دفاع رامزفلد).
۲۰۰۴: دفتر مشاوره حقوقی دادگستری استفاده از بعضی از روش های بازجویی را متوقف می کند.
۲۰۰۵: دفتر مشاوره حقوقی دادگستری در یادداشتی بر شکنجه صحه می گذارد. سیا نوارهای ویدیویی را از بین می برد.
۲۰۰۶: رییس جمهوری بوش اولین گزارش را از سیا دریافت می کند. گزارش دهی (اعضای کمیسیون اطلاعات)
۲۰۰۷: بازجویی با دستور بوش ادامه می یابد. بازجویی های شدید خاتمه می یابد.
گزارش خبری در این زمینه: چه کسانی از بازجویی های سری سیا مطلع بودند؟

خلاصه گزارش کمیسیون ویژه اطلاعات سنای آمریکا
سنای آمریکا ۹ دسامبر ۲۰۱۴ کمیسیون ویژه اطلاعات خلاصه گزارش (به زبان انگلیسی) را منتشر کرد. مجموعه ای از گزارش های خبری در باره برنامه بازجویی و شکنجه سیا به فارسی: بی‌گناهان در سلول‌های شکنجه سازمان سیا ؛ گزارش سنا درباره «بازجویی خشن» متهمان به تروریسم توسط سیا ؛ گزارش سنا بازجویی های خشن سیا را در تامین امنیت ملی آمریکا ناکارآمد خواند ؛ گزارش شکنجه های سیا؛ تکنیک های بی تاثیر و وحشیانه

بوش و مسؤولان قبلی سیا گزارش شکنجه را رد کردند
نیویورک تایمز ۷ دسامبر ۲۰۱۴ هنوز گزارش سنا در محکومیت شکنجه به دست سیا منتشر نشده بود که تیم ریاست جمهوری پیشین جرج و بوش تصمیم گرفت با مسؤولان پیشین اطلاعاتی دست به دست بدهد و با نتایج این گزارش مخالفت کند. به گفته گزارش، سیا آقای بوش و کاخ سفید را در باره ماهیت، گستره و نتایج روش های خشنی مثل غرق کردن مصنوعی گمراه کرده است و بعضی از مسؤولان قبلی دولت به طور خصوصی گفتند از فرصت برای دوری جستن از برنامه مذکور استفاده خواهند کرد. اما به گفته یکی از مسؤولان پیشین، بوش و نزدیک ترین مشاورانش چنین تصمیم گرفتند: «ما می خواهیم از این مردان پشتیبانی کنیم.» آقای بوش در گفتگویی در روز یکشنبه ۵ دسامبر با سی ان ان آشکار گفت: «ما خوشبخت هستیم که مردان و زنانی را داریم که به خاطر ما این طور سخت در سیا کار می کنند. اینها میهن پرست هستند. اینها واقعا آدم های خوبی هستند و شانس ملت ماست که آنها را داریم. گزارش های خبری در این زمینه: دیک چنی گفت: جرج بوش از جزییات بازجویی‌های سیا خبر داشت؛ سازمان سیا به اعمال “روش‌های انزجارآور” اعتراف کرد ؛ موضع‌گیری رئیس سیا در باره شکنجه متهمان عملیات تروریستی

بریتانیا آمریکا به درخواست سازمان های جاسوسی بریتانیا نقش این کشور را در گزارش سیا پنهان کرد
گاردین ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴ به گفته دفتر نخست وزیر، سازمان های اطلاعات بریتانیا به دلایل امنیت ملی درخواست کردند تغییراتی در گزارش سنا انجام شود. اشاره ها به سازمان های اطلاعات بریتانیا در این گزارش در پی این درخواست حذف شد. اما، تایید این خبر به تردید دامن خواهد زد که این گزارش که به شدت از سیا انتقاد کرده پاکسازی شده تا نقش متحدان نزدیک آمریکا را در ربایش و شکنجه در پی حمله های القاعده پنهان کند.
فلسطین وزیر فلسطینی پس از فشرده شدن گلویش توسط نیروهای اسراییلی درگذشت

عاملان غیردولتی
جهادگرایان مسلمان در یک ماه «بیش از پنج هزار نفر» را به قتل رساندند
فرانسه رهبر راستگرایان شکنجه را در برخی موارد “مفید” خواند

     عدالت

آمریکا گزارش خلاصه سنا در باره برنامه بازداشت سیا نباید پایان داستان محسوب شود
عفو بین الملل ۹ دسامبر ۲۰۱۴ خلاصه گزارش کمیسیون اطلاعات سنا که روش های شکنجه مورد استفاده در برنامه مخفی بازداشت و بازجویی آمریکا را شرح می دهد یادآور نیرومندی از معافیت از مجازات ادامه دار در مورد بسیاری از تعدی های حقوق بشری است که به نام «امنیت ملی» انجام می شود. این گزارش که امروز منتشر شد جزییات بیشتری در باره استفاده سیا از «غرق کردن مصنوعی»، اعدام ساختگی، تهدیدهای جنسی و شکل های دیگر شکنجه و دیگر مجازات ها و رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز علیه زندانیانی که قهری ناپدید شده بودند ارایه می کند. این اعمال طی برنامه های مخفی بازداشت و انتقال در پی جنایت علیه بشریت در ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ انجام شده است. رییس بخش قاره آمریکا در عفو بین الملل گفت: «این گزارش جزییات دقیق تری از بعضی از موارد نقض حقوق بشر را که بالاترین مقام های آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر اجازه دادند ارایه می کند. با وجود این که بسیاری از این شواهد پیشتر در دسترس عموم بوده، هیچ کس تاکنون به خاطر دادن اجازه انجام یا ارتکاب آنها در عمل در برنامه های سیا به دست عدالت سپرده نشده است.»

آمریکا شکنجه گران سیا باید مورد پیگرد قرار گیرند
دیده بان حقوق بشر ۱۳ دسامبر ۲۰۱۴ عهدنامه اصلی علیه شکنجه، کنوانسیون ضد شکنجه که آمریکا در ۱۹۹۴ تصویب کرد دو مساله اساسی را الزامی می کند. اول، شکنجه و رفتار غیرانسانی را بدون استثنا منع می کند. دوم پیگرد شکنجه گران را الزامی می کند. ریاست جمهوری اباما در توقف شکنجه قاطع عمل کرده است. او در روز دوم آغاز دولت خود دستوری برای پایان دادن به «روش های شدید بازجویی» که اسم رمزی برای شکنجه بود و بستن بازداشتگاه های سیا که در آنها شکنجه انجام می شد صادر کرد. اما در مورد الزام دوم اباما به طور کامل کوتاهی کرده است. او به صراحت از تحقیق در باره شکنجه سر باز زده است چه رسد به پیگرد مسؤولان آن. تنها استثنا تحقیق محدودی در باره بازجویی های سیا بود که فراتر از حد مجاز رفته بودند، اما حتا در این مورد نیز ماموران تحقیق با قربانیان گفتگو نکردند و اتهامی پیشنهاد نکردند. گزارش کمیسیون اطلاعات سنا باید ریاست جمهوری را به بازبینی انکار خود هدایت کند.

هیأت فدراسیون در سیزدهمین نشست کشورهای عضو دادگاه بین المللی جزایی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ دسامبر ۲۰۱۴ نشست مجمع کشورهای عضو دادگاه بین المللی جزایی که در آن فلسطین نیز برای اولین بار به عنوان ناظر حضور داشت آغاز شد و صدیقی کبا، وزیر کنونی دادگستری سنگال و رییس پیشین فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، به عنوان رییس مجمع انتخاب شد. در این مجمع دادستان دادگاه بین المللی جزایی در باره اهمیت استقلال دادگاه از مداخله سیاسی سخن گفت. فدراسیون و کمیسیون حقوق بشر کنیا بیانیه مشترکی در باره وضعیت کنیا با عنوان «معافیت از مجازات در کنیا حاکم است» منتشر کردند. دادستان دادگاه در عین حال در شورای امنیت سازمان ملل سخن گفت و اعلام کرد که به علت نبودِ پشتیبانی شورای امنیت تحقیق در باره وضعیت در دارفور را معلق خواهد کرد.

کنیا معافیت از مجازات حاکم است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ دسامبر ۲۰۱۴ فدراسیون و سازمان عضو آن، کمیسیون حقوق بشر کنیا، عدم همکاری دولت کنیا و ارعاب شاهدان را که به پس گرفتن اتهام ها علیه اوهورو کنیاتا، ریاست جمهوری کنیا، در دادگاه بین المللی جزایی شد، محکوم کردند.

 برزیل پس از پنج دهه ، گامی اساسی به سوی حقیقت و عدالت در مورد جنایت های دیکتاتوری
۱۰ دسامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد: ارایه گزارش نهایی کمیسیون ملی حقیقت برزیل گامی تاریخی در کوشش های این کشور برای رسیدن به عدالت در جنایت های علیه بشریت و تعدی های دیگر طی دیکتاتوری نظامی محسوب می شود. کمیسیون دو سال در مورد هزاران پرونده شکنجه، قتل های فراقضایی، ناپدید شدن ها قهری و تعدی های دیگر مربوط به دوره حکومت نظامیان در برزیل ۱۹۸۵ـ۱۹۶۴ تحقیق کرده است. از سال ۱۹۷۹، قانون عفو در مورد جرایم سیاسی به عنوان وسیله ای برای محافظت از اعضای دولت نظامی پیشین از محاکمه به خاطر نقض فاحش حقوق بشر مورد استفاده قرار گرفته است.

اسراییل تخریب ساختمان های چند طبقه: گسترده، خودسرانه و توجیه ناپذیر
۹ دسامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل  اعلام کرد: حمله های هوایی در پی عملیات لبه محافظتی ارتش اسراییل در غزه در آگوست ۲۰۱۴ ضربه های مستقیم و عمدی علیه ساختمان های غیرنظامی بود و جنایت های جنگی حساب می شود.  گزارش «هیچ چیز مصون نیست»: تخریب ساختمان ها در غزه به دست اسراییل مدارکی را به دست می دهد که حمله به چهار ساختمان چند طبقه در چهار روز آخر درگیری در مغایرت با حقوق بین المللی بشردوستانه بوده و خواهان تحقیق مستقل و غیرجانبدارانه در باره آنهاست. گزارش خبری: عفو بین‌الملل اسراییل را به جنایت جنگی در غزه متهم کرد 

       حقوق مدنی و سیاسی

 اتحادیه‏ اروپا باید فلسطین را فوری و بی قید و شرط به رسمیت بشناسد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ دسامبر ۲۰۱۴ فدراسیون با صدور بیانیه ای از نمایندگان پارلمان اروپا خواست روز ۱۷ دسامبر به شناسایی کشور فلسطین رأی مثبت بدهند و کشورهای عضو اتحادیه‏ اروپا اقدام فوری و بی قید و شرط به همین منظور در پیش بگیرند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت «با شناسایی کشور فلسطین، اروپا و کشورهای عضو آن پیام قاطعی در باره ارجحیت حقوق بین المللی بر هر ملاحظه دیگری اعلام خواهند کرد و نشان خواهند داد که اتحادیه‏ اروپا دیگر فقدان نتیجه را نمی پذیرد و حاضر نیست بن بست در مذاکرات در باره راه حل دو کشور را که چندین دهه مورد تایید اروپاییان بوده است، نادیده بگیرد.» شناسایی کشور فلسطین به مبارزه به خاطر عدالت و پاسخگویی برای جرایم بین المللی ارتکابی در سرزمین اشغالی فلسطین کمک خواهد کرد. مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ قطعنامه ای را با ۱۳۸ رأی مثبت از جمله آرای کشورهای مختلف اروپایی برای شناسایی فلسطین به عنوان کشور ناظر غیرعضو تصویب کرد. به تازگی سوئد صد و سی و پنجمین کشوری بود که فلسطین را به رسمیت شناخت. چندین پارلمان کشورهای عضو اتحادیه‏ اروپا همچون پارلمان بریتانیا و به تازگی مجلس ملی فرانسه نیز قطعنامه های غیرالزامی به تصویب رسانده اند که دولت هایشان را به اقدام فوری در راه شناسایی ترغیب می کنند. گزارش های خبری: پارلمان ایرلند خواهان به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین شد ؛ مجلس پرتغال از دولت خواست دولت مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد؛ بعد از مجلس ملی، سنای فرانسه فلسطین را به رسمیت شناخت ؛ ناآرامی در کرانه باختری در ‘روز خشم’ فلسطینیان

«اگر آمریکا شکنجه می کند، چرا ما نباید شکنجه کنیم؟»
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴ گزارشگر سازمان ملل در مورد شکنجه، خوان مِندز امروز گفت: بی میلی دولت آمریکا به همکاری با مسؤولان بین المللی در زمینه پاسخگویی در مورد نقض حقوق بشر فرار از مسؤولیت را برای کشورهای دیگر آسانتر کرده است. هشدار آقای مِندز پس از آن اعلام شد که یافته ها، نتایج و خلاصه گزارش کمیسیون اطلاعات سنای آمریکا در باره عملکردهای بازجویی سیا انتشار یافت و در نتیجه گیری های آن اعلام شد که مسؤولان بلندپایه آمریکایی استفاده از شکنجه را پس از ۱۱ سپتامبر تشویق، ترغیب و مجاز کرده اند.  آقای منِدز گفت: «من به عنوان گزارشگر سازمان ملل در مورد شکنجه به نقاط مختلف دنیا سفر می کنم و می توانم گواهی بدهم که بسیاری از کشورها به طور ضمنی یا به صراحت می گویند “چرا ما؟ اگر آمریکا شکنجه می کند، چرا ما نکنیم؟” ما بخشی از برتری اخلاقی را از دست داده ایم، اما می توان آن را بازپس گرفت و باید گرفت.»

خوان مندِز: بدترین کابوس شکنجه گران
عفو بین الملل، ۱۰ دسامبر ۲۰۱۴ خوان مندِز، گزارشگر سازمان ملل در باره شکنجه، کسی که خود بازمانده شکنجه است می کوشد کشورها را به پایان دادن به شکنجه وادارد، تجربه خود را بیان کرده و مشکلات مبارزه با شکنجه در سطح جهان را برشمرده است. یک روز صبح سرد سال ۱۹۷۵، وکیل جوان خوان منِدز با دیدن دو پلیس که به سویش می رفتند فوری خطر را حس کرد. آنها او را گرفتند، چشم بند زدند، در ماشین انداختند و به سوی کلانتری راندند. چند ساعت بعد او در اختیار سازمان امنیت و اطلاعات بود… در پی چندین سال بحث داغ، کنوانسیون شکنجه در سال ۱۹۸۴ در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد. مندز که در سال ۲۰۱۰ به عنوان گزارشگر منصوب شد، می گوید: این کنوانسیون بسیار مهم است زیرا تمام تعهدات مشخص کشورها برای تحقیق، پیگرد و مجازات را در بر می گیرد. «بعضی از تجربه ها بسیار مایوس کننده هستند… دولت آمریکا مشکل ساز بوده است. سه سال درخواست بازدید از گوانتانامو کرده ام و آنها پذیرفته اند اما می گویند نمی توانم با زندانیان صحبت کنم و من هم نمی توانم این را بپذیرم.  به درخواست من برای بازدید از زندان های داخل آمریکا هم جواب نداده اند.»

شکنجه، کابوسی ابدی که هرگز فراموش نمی‌شود
دویچه وله ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴  کسانی که شکنجه شده‌اند هیچ‌گاه آن را فراموش نمی‌کنند. در این ویدئو ماگومد عبدالرحمانف، شهروند چچنی و مراد کورناتس، شهروند آلمانی از بدترین دوران زندگی‌شان می‌گویند؛ دورانی که با شکنجه روبرو بودند.
آمریکا قانون میهن دوستی، ابزار محدود کردن حقوق شهروندی
آمریکا دومین شب اعتراضات در برکلی کالیفرنیا به خشونت کشیده شد 

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

تاجیکستان «چه بخواهید چه نخواهید، باید بروید»
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴ در گزارش مشترکی که امروز فدراسیون و آ دی سی مموریال منتشر کردند اعلام شد: وضعیت مهاجران تاجیک در روسیه رو به وخامت است. قوانین محدودکننده مهاجران را در وضعیت نامنظمی قرار می دهند و بدون کنترل بر استثمار، آسیب پذیری آنها را افزایش می دهد. در تاجیکستان که در حدود ۴۰ درصد جمعیت فعال بیکار است، وضعیت وخیم اقتصادی سالانه صد هزار مرد و زن را وادار به مهاجرت به روسیه می کند. بر اساس آمار رسمی، در سال ۲۰۱۴ بیش از یک میلیون شهروند تاجیک در روسیه بودند. پول ارسالی به تاجیکستان ۴۷% تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد که بالاترین درصد در سراسر جهان است. در بیشتر خانواده ها، این پول منبع اصلی درآمد است و این روند به ظاهر ادامه دار است.
ایتالیا اعتصاب عمومی در اعتراض به تسهیلاتی برای سرمایه‌داران بزرگ
آلمان فاصله فقر و ثروت افزایش یافته است
آلمان تحقیقات پلیس بعد از آتش گرفتن سه اقامت‌گاه پناهجویان
یک میلیون آواره سوری در خطر سرمازدگی
۷۰ پناهجوی اتیوپیایی در سواحل یمن غرق شدند
درخواست سازمان ملل برای ۱۶٫۴ میلیارد دلار کمک انسان‌دوستانه
سازمان ملل به دنبال مکانی برای پناه دادن ده‌ها هزار سوری است
کار اجباری: در کشتی برده ها

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

«خاورمیانه، نظامی‌ترین منطقه و اسراییل نظامی‌ترین کشور دنیاست»
چشم انداز تیره توافق در نشست تغییرات‌آب و هوایی در لیما
میراث جهانی یونسکو در خطر آلودگی به ۳۵۰ هزار لیتر نفت خام

     دفاع از حقوق بشر

انتقادهای جهانی از آمریکا پس از انتشار گزارش سنا درباره سیا
مدافعان حقوق بشر شکنجه‌‌‌های مستند «سیا» را محکوم کردند
اعلامیه روانشناسان برای مسئولیت اجتماعی در واکنش به گزارش شکنجه توسط سیا

خشونت علیه مدافعان حقوق بشر در قاره آمریکا رو به افزایش است
عفو بین الملل ۹ دسامبر ۲۰۱۴ بنا به گزارشی تازه، پیکارگران، وکلا، روزنامه نگاران، رهبران محلی و فعالان سندیکایی، تمام مدافعان حقوق بشر که زندگی و آزادیشان را برای مبارزه به خاطر حقوق بشر به خطر می اندازند، هنوز با ارعاب، آزار و خشونت در سراسر آمریکای لاتین و کاراییب روبرو هستند. گزارش دفاع از حقوق بشر در قاره آمریکا: ضروری، به حق و خطرناک نمایی از وضعیت مدافعان حقوق بشر در این منطقه را عرضه می کند. این گزارش در اساس ۲۰۰ مورد حمله و نقض حقوق بشر در دو سال گذشته را که عفو بین الملل در موردشان اقدام کرده، بررسی می کند.

سوریه هیچ خبری از چهار فعال ربوده شده در دست نیست
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ دسامبر ۲۰۱۴ پنجاه و هفت سازمان امروز اعلام کردند: مدافعان سرشناس حقوق بشر سوری رزان زیتونه، سمیره خلیل، وائل حماده و ناظم حمادی یک سال پس از ربوده شدن به دست گروه های مسلح مخالف هنوز پیدا نشده اند. آنها باید فوری آزاد شوند. سازمان های بین المللی، منطقه ای و ملی این بیانیه را امضا کرده اند.

روسیه سوزاندن خانه ها پس از درگیری ها در چچن مجازات دسته جمعی به نظر می رسد
عفو بین الملل ۹ دسامبر ۲۰۱۴ مسؤولان درروسیه باید فوری سوزاندن دست کم پنج خانه را که گویا به خویشاوندان ۱۱ مرد متهم به انجام حمله مسلحانه در گروزنی، پایتخت چچن، هستند مورد تحقیق قرار دهند.

ده دسامبر، روز جهانی حقوق بشر
ماراتن نامه‌نویسی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر
ملاله یوسف‌زی: چرا پخش سلاح آسان است و پخش کتاب دشوار؟
اعتراضات به رای دادگاه قتل یک سیاهپوست بدست پلیس نیویورک
راهپیمایی گسترده در واشنگتن در پی تبرئه پلیس در خصوص مرگ دو سیاهپوست

     زنان

آداب برده‌داری داعش در هفت پرسش و پاسخ
دویچه وله ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴  شورای فتوای داعش در یک توضیح‌المسائل، به اموری چون مجاز بودن هم‌آغوشی یا حد و مرز خشونت فیزیکی با دخترکان نابالغی پرداخته که به بردگی گرفته شده‌اند. پایگاه خبری “دیلی بیست” این شیوه‌نامه را منتشر کرده است.

     کودکان

یونیسف: ۱۵ میلیون کودک در ۲۰۱۴ گرفتار خشونت و آوارگی شده‌اند

سال ۲۰۱۴؛ سالی «ویرانگر» برای میلیون‌ها کودک

     کودکان

یونیسف: ۱۵ میلیون کودک در ۲۰۱۴ گرفتار خشونت و آوارگی شده‌اند
سال ۲۰۱۴؛ سالی «ویرانگر» برای میلیون‌ها کودک

     فرهنگ و اندیشه

نویسنده برنده نوبل ادبی: جنگ مرا به «خاطره و فراموشی» حساس کرد ۲
غارتگری فرهنگی در موزه ملی تاشکند
بنیادگرایان و تخریب بناهای تاریخی و مذهبی
زندان بوکا، کارخانه ساخت جهادگر: اگر آمریکا در عراق زندان نداشت، داعش به وجود نمی آمد
گروه‌های تندرو از کجا پول درمی‌آورند
هانا آرنت: میان گذشته و آینده

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی جهانی، بی بی سی فارسی، دمکراسی اکنون، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، سنای آمریکا، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر،کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گاردین، نیویورک تایمز، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۷۸

پیوست‌ها: