iran76012365554121

دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر

     مواد نقض فاحش حقوق بشر

 دستگیری چهارنفرازاعضای عرفان حلقه
سحام نیوز ۱۷ آذر ۱۳۹۳ حداقل چهار نفر از اعضای عرفان حلقه، در حین برگزاری کلاس، در جزیره کیش، توسط عوامل اطلاعات دستگیر شدند.
سه نفر از اعضای حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان دستگیر شدند
سه شهروند کُرد در دیواندره توسط اطلاعات سپاه بازداشت شدند
یک کارگر فصلی پس از احضار به اطلاعات سنندج بازداشت شد

 اجرای فیلترینگ هوشمند در ایران بر پایه سن و شغل کاربران اینترنت
خبرنگاران ایران ۲۳ آذر ۱۳۹۳ محمود خسروی، معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران می‌گوید فیلترینگ هوشمند اینترنت بر پایه «سن، شغل و نیاز کاربران» انجام خواهد شد.

     زندان

 حکم زندان امید کوکبی به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد
رادیو فردا ۱۷ آذر ۱۳۹۳ دیوان عالی قضائی ایران با به چالش کشیدن حکم دادگاه های بدوی و تجدیدنظر برای محکوم کردن امید کوکبی فیزیکدان جوان ایرانی به ۱۰سال حبس، پرونده او را برای رسیدگی دوباره به دادگاه تجدیدنظر بازگرداند.

مادر آتنا دائمی: چرا ۲۰ روز پس از اتمام تحقیقات بچه ام هنوز باید در سلول انفرادی سپاه باشد؟!
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۸ آذر ۱۳۹۳ مادر آتنا دائمی، دختر ۲۶ ساله ای که از روز ۲۹ مهرماه توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر و در بازداشت به سر می برد، با اظهار نگرانی از وضعیت فرزندش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:‌ «بازجویی دخترم ۲۰ روز است تمام شده و پروندۀ او به دادگاه انقلاب فرستاده شده، با این حال نمی دانم چرا هنوز آتنا در سلول انفرادی دو-الف سپاه پاسداران است. چرا او را به بندعمومی منتقل نمی کنند؟ این سوال ها را ۲۰ روز است از مسولان می پرسم و هنوز جوابی نگرفته‌ام.»

ﺟﻤﻌﯽ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﺍﻧﯿﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺯﻧﺪﺍﻥ در روز جهانی حقوق بشر : در معرض خطر اعدامیم اما صدایمان شنیده نمی‌شود
مرکز حامیان حقوق بشر ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ﺟﻤﻌﯽ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﺍﻧﯿﺎﻥ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺭﺟﺎﯾﯽ ﺷهر در نامه‌ای نسبت به وضعیت زندانیان اهل سنت اعتراض کرده و نهادهای حقوق بشری را به توجه بی تبعیض نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی و حقوق زندانیان فراخواندند.

نگرانی خانواده جیسون رضائیان از تشدید بیماری‌های جسمی و ضعف روحیه او
دویچه وله ۲۰ آذر ۱۳۹۳ خانواده جیسون رضائیان‌، خبرنگار زندانی “واشنگتن پست” در ایران، به شدت نگران وضعیت جسمانی و تضعیف روحیه او در زندان اوین هستند. این خبرنگار ایرانی آمریکایی که پنج ماه پیش بازداشت شد، از درد کمر و عفونت چشم رنج می‌برد.

امیرخرم، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی به زندان بازگشت
سحام نیوز ۲۱ آذر ۱۳۹۳ امیرخرم، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران، بعد از مرخصی کوتاه پنج روزه، ساعاتی پیش به زندان اوین بازگشت.

اعتصاب غذای وکیل زندانی مسعود شمس نژاد در زندان ارومیه
مرکز حامیان حقوق بشر ۲۲ آذر ۱۳۹۳  مسعود شمس نژاد، وکیل زندانی به همراه بیش از بیست زندانی سیاسی دیگر در زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا زده‌اند. یکی از دلایل عنوان شده از سوی این وکیل دربند، بی توجهی به درخواست زندانیان سیاسی ارومیه برای داشتن بند مخصوص زندانیان سیاسی عنوان شده است.

دستگاه قضایی برای شهروند مهابادی ۴٢ ماه زندان صادر کرد
کردپا ۲۳ آذر ۱۳۹۳ مشید گل‌اندام ۴١ ساله ساکن محله “فجر” مهاباد به اتهام “برهم زدن نظم عمومی و همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران” به ٣ سال و شش ماه زندان تعزیزی محکوم گردید.

    دفاع از حقوق بشر

سازمان دفاع حقوق بشر کردستان: دولت ایران به حقوق بشر احترام بگذارد
جرس ۱۸ آذر ۱۳۹۳ سازمان حقوق بشر کردستان در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی حقوق بشر از دولت جمهوری اسلامی ایران خواسته است حقوق بشر را رعایت کند.

حکم اعدام سهیل عربی را لغو کنید
ملی مذهبی ۱۸ آذر ۱۳۹۳ سهیل عربی، شهروند ایرانی، در آستانه ی اعدام قرار دارد. حکم اعدام او در دادگاه بدوی صادر، ودر دادگاه تجدید نظر تایید شده است. هم اکنون پرونده ی او برای تایید یا نقض حکم به دیوان عالی کشور ارجاع شده است.

بیانیه پنج زندانی سیاسی دربند به مناسبت روزجهانی حقوق بشر
سحام نیوز ۲۰ آذر ۱۳۹۳ عبدالفتاح سلطانی، سعید مدنی، مهدی خدایی، کیوان صمیمی و سعید رضوی فقیه از فعالان حقوق بشر و کنشگران سیاسی دربند، بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی حقوق بشر منتشر کرده‌اند.

محصوران و زندانیان سیاسی، قربانیان نقض حقوق بشر هستند
کانون مدافعان حقوق بشر ۲۰ آذر ۱۳۹۳ ایران در سال های اخیر، آمار بالایی از وجود قربانیان نقض حقوق بشر در حوزه آزادی بیان و عقیده و فعالیت در عرصه جامعه مدنی را به خود اختصاص داده است که زندانیان سیاسی و عقیدتی و محصوران، سر آمد ایشان هستند.

ادامه بازداشت خودسرانه جیسون رضاییان روزنامه‌نگار قربانی مذاکرات ایران و آمریکا
سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۰ آذر ۱۳۹۳ جیسون رضاییان هیچ جرمی مرتکب نشده است، او قربانی جنگ قدرت جناح‌های حاکم بر جمهوری اسلامی است. جامعه جهانی و به ویژه ایالات متحده آمریکا باید این سیاست همسان با گروگان‌گیری را محکوم کنند و مساله نقض حقوق بشر را در اولویت مذاکرات خود با جمهوری اسلامی قرار دهند.

نامه سرگشاده ۱۶۱ دانشجو و فارغ التحصیل دوره‌های دکترا برای رسیدگی سریع به وضعیت امید کوکبی
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۲ آذر ۱۳۹۳ ۱۶۱ تن از دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره های دکترا در نامه ای که برای دفاتر رهبر، رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس ایران فرستاده شده از آنها خواستار «توجه سریع پزشکی به وضعیت سلامت» و «رسیدگی به روند قضایی» پرونده امید کوکبی شده اند. آنها در این نامه تصریح کرده اند که «محکومیت امید تا حدود ی به خاطر رد درخواست همکاری در پروژه های هسته ای» و گفته اند که  «یکی از عواقب چنین برخوردهایی با متخصصان خارج از کشور، بی میلی این افراد به بازگشت و خدمت به کشور خواهد بود.

     زنان

جزوه مقابله با خشونت علیه زنان
خشونت بس ۲۱ آذر ۱۳۹۳ جزوه «مقابله با خشونت علیه زنان؛ تعاریف، انواع و راهکارها» در کنار کارگاه های آموزشی «کاهش خشونت علیه زنان» که نمونه دستور عمل آن را در این  پیوند مشاهده می کنید به شرکت کنندگان ارائه می شود.

تبعات پیگیری حقوق زنان در جامعه بالاست
ایسنا ۲۲ آذر ۱۳۹۳ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت: پیگیری حقوق زنان در جامعه تبعات و هزینه‌های زیادی دارد که آنان را از پیگیری حقوق خود منصرف می‌کند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

حدود ۱۰ میلیون بی‌سواد در ایران زندگی می‌کنند
دویچه وله ۲۱ آذر ۱۳۹۳ به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ایران بی‌سواد هستند. برای سواد آموزی این عده ۱۷۵۰ میلیارد تومان پول نیاز است که تا سال ۹۱ فقط ۵۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است.

آبراهه دوران صفویه اصفهان در تهدید مترو
روزنامه  شهروند ۲۳ آذر ۱۳۹۳  مترو اصفهان ظاهرا کمر همت به قتل میراث کهن این شهر بسته است. روزگاری نه چندان دور به پایه‌های سی‌وسه پل برخورد کرد و حالا هم در زیر میدان امام حسین(ع) آبراهه دوران صفوی را مورد تاخت و تاز قرار داده است.

     فرهنگ 

سینماگران ایرانی در مراسم جوایز اسکرین آسیا-پاسیفیک
بی بی سی فارسی ۲۲ آذر ۱۳۹۳ سینماگران ایرانی چندین جایزه از جوایز هشتمین دوره رقابت های سینمایی اسکرین آسیا-پاسیفیک را از آن خود کردند.

انتقادهای یک ترانه‌سرا
ایسنا ۲۳ آذر ۱۳۹۳ افشین یداللهی می‌گوید: ترانه‌های اجتماعی‌ای که به نقد مسائل می‌پردازند به راحتی نمی‌توانند مجوز بگیرند و این کم‌لطفی به این ترانه‌ها و سرایندگان‌شان است.

   سیاست

وزیر اطلاعات ایران از بازداشت ۲۰ مدیر دولت احمدی‌نژاد خبر داد
بی بی سی فارسی ۱۷ آذر ۱۳۹۳ محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران از بازداشت ۲۰ نفر از “مدیران میانی” دولت محمود احمدی‌نژاد در ارتباط با پرونده تخلفات مالی خبر داده است.

روحانی: اگر تفنگ، روزنامه، قدرت و خبرگزاری را همه در یک نهاد جمع کردیم ابوذر و سلمان هم فاسد می شوند
جرس ۱۷ آذر ۱۳۹۳ مردم انقلاب کردند تا کشور از فساد پاکسازی شود و هیچ مفسدی بر صندلی حکومت و ریاست تکیه نزند.

درخواست احضار قضایی ۱۰۰ مقام دولت سابق
روزنامه دنیای اقتصاد ۲۳ آذر ۱۳۹۳ لیل بهرامیان وکیل شکات مرتضوی در پرونده تخلفات تامین اجتماعی از تنظیم لایحه‌ای درباره درخواست احضار عوامل دولت قبل، هیات مدیره سابق بانک رفاه کارگران و شرکت‌های زیر‌مجموعه تامین اجتماعی در این پرونده خبر داد. او گفت: «در مجموع، این افراد بیش از ۱۰۰ نفر هستند که از دادسرا تقاضا کردم، دستور احضار همه آنها را صادر کند.» وکیل شکات مدیر‌عامل اسبق تامین اجتماعی افزود: روز دوشنبه هفته جاری، لایحه خود را به بازپرس شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت تقدیم خواهم کرد

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، فارس، مهر روزنامه‌های دنیای اقتصاد، شهروند سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، خبرنگاران ایران، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، سازمان گزارشگران بدون مرز، کانون مدافعان حقوق بشر، مرکز حامیان حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۷۶

پیوست‌ها: