افغانستان10425858_1527011034250805_2674581596850720204_n

زبیر حاتمی تصویربردار تلویزیون میترا که در حادثه تروریستی حمله به انستیتوت فرهنگی فرانسه در کابل زخمی شده بود به شهادت رسید.

  موارد نقض فاحش حققو بشر

در یک حمله هوایی در دره سیدان ولسوالی سیاه گرد ۵ متعلم مکتب کشته شدند
رادیو آزادی/ ۲۰ قوس ۱۳۹۳ در نتیجه یک حمله هوایی در دره سیدان ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان پنج متعلم مکتب کشته شده اند. قوماندان امنیه می گوید: هدف این حمله هوایی افراد طالبان در منطقه بوده اند. به عقیده مردم محل این حمله توسط یک طیاره بی پیلوت انجام شده است.

 تجاوز به دختری پنج ساله در جنوب افغانستان
بی بی سی/ ۲۶ قوس ۱۳۹۳ مقامات محلی هلمند در جنوب افغانستان می گویند: به دختری پنج ساله در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در جنوب افغانستان، تجاوز جنسی شده است. اعضای خانواده این دختر گفته اند، زمانی که دخترشان در بیرون خانه در حال بازی کردن بوده، ربوده شده است. ساعاتی بعد، زمانی که خانواده از گم شدن دخترشان به پلیس خبر می دهند، دختر دوباره در نزدیک خانه آن ها پیدا می ‌شود.

 تنبیه تحقیرآمیز چهار دانش‌آموز افغان در ایران
هشت صبح/ ۲۶ قوس ۱۳۹۳ در ایران به ‌تازگی چهار دانش ‌آموز افغان توسط یک استاد مکتب به ‌دلیل نیاوردن کتاب ‌های درسی خود، تنبیه شدند؛ اما این تنبیه در نوع خود کم‌ سابقه است. «حمید»، «مرتضی»، «یاسین» و «محمدرضا» چهار دانش‌ آموز صنف سوم یک مکتب در ولسوالی پاکدشت از توابع تهران، به فرمان استاد، مجبور شدند تا دست ‌های خود را داخل کمود تشناب کرده و سپس دست خود را به دهان خود کنند. مدیر کل اداره آموزش و پرورش ولسوالی پاکدشت ایران نیز تنبیه دانش ‌آموزان افغان را تایید کرده است.

 زنان

نادری: رسانه های محلی فعالیتهای حقوق بشری را تنها به زنان اختصاص داده اند
خامه پرس/ ۲۰ قوس ۱۳۹۳ فرخنده زهرا نادری، عضو مجلس نمایندگان افغانستان می گوید: رسانه برخی رویدادهای ضد حقوق بشری را گزارش نداده اند. حقوق بشر تمام ابعاد حقوق انسانی را در بر می گیرد و تمرکز رسانه تنها روی حقوق زن و خشونت علیه زنان، پیامدهای منفی را در پی دارد، چون حقوق بشر را تنها محدود به یک قشر می کند.

 یک دختر جوان در بامیان به قتل رسید
رادیو کلید/ ۲۱ قوس ۱۳۹۳ مسوولان امنیتی ولایت بامیان از قتل یک دختر جوان توسط یک پسر در مرکز این ولایت خبر می دهند. مسوولان امنیتی بامیان می گویند: یک دختر جوان ۱۸ ساله توسط چاقو در قریه پیتاب مرکز بامیان به قتل رسید. محمد علی لکزی، آمر امنیت قوماندانی امنیه بامیان در این مورد گفت: شخصی به نام “چمن” قصد فرار دادن این دختر را داشته است، اما زمانی که دختر حاضر به فرار با او نمی شود، چمن وی را به ضرب چاقو و چوب به قتل می رساند.

 صدیقه بلخی: نقش زنان در شورای صلح در برخی موارد خیلی ضعیف و نمایشی است
رادیو آزادی/ ۲۰ قوس ۱۳۹۳ شماری از زنان در شورای عالی صلح افغانستان می گویند: نقش زنان در این شورا در برخی از موارد، خیلی ضعیف و نمایشی بوده است. صدیقه بلخی یک عضو این شورا گفت: در چهارسال از فعالیت شورای عالی صلح در افغانستان در هیچ یک از گفتگوهای این شورا با مخالفین مسلح، زنان سهمی نداشته اند.

 ریاست امور زنان قندز: قضایای خشونت علیه زنان افزایش یافته است
رادیو آزادی/ ۱۶ قوس ۱۳۹۳ مسوولان ریاست امور زنان ولایت قندز از افزایش قضایای خشونت علیه زنان در سال جاری در این ولایت خبر می دهند. ناهید آصفی مسوول ریاست امور زنان قندز گفت: در هشت ماه امسال حدود هفتاد قضیه خشونت علیه زنان ثبت شده است. خانم آصفی گفت: فقر و بی کاری، بی سوادی و نبود امنیت از عوامل عمده خشونت در برابر زنان در ولایت قندز خوانده می شود.

  حامیان و فعالان

فعالان مدنی: طالبان به هیچ ارزشی باور ندارند
هشت صبح/ ۲۲ قوس ۱۳۹۳ در پی حمله گروه تروریستی طالبان به مرکز فرهنگی فرانسه در کابل، برخی از فعالان جامعه مدنی می‌گویند: این حمله ثابت ساخت که این گروه تروریستی به هیچ اصل و ارزشی پایبند نیست. حمله انتحاری در مرکز فرهنگی فرانسه زمانی صورت گرفت که جمعی از شهروندان و فرهنگیان کشور در سالن نمایش این مرکز مصروف تماشای تیاتر «تپش قلب؛ سکوت پس از انفجار» به مناسبت هفته حقوق بشر بودند.

 دولت پرونده های خشونت علیه خبرنگاران را جدی بگیرد
خبرگزاری رشد/ ۲۱ قوس ۱۳۹۳ باشگاه فارغین نی اعلام می گویند: در طول ۱۳ سال گذشته حتی به یک پرونده خشونت علیه خبرنگاران نیز رسیدگی نشده است. محمد امین شارق، عضو باشگاه فارغین نی افزود: عدم رسیدگی به پرونده های خشونت علیه خبرنگاران یکی از دلایل افزایش خشونت علیه اصحاب رسانه است. هم اکنون بیشتر از ۷۰ کانال تلویزیونی، ۱۷۰ شبکه رادیویی و در حدود ۳۰۰ رسانه چاپی در سراسر افغانستان فعالیت دارند.

 سمر: حکومت جدید از مستند سازی و ترسیم منازعه برای مصالحه ملی استفاده کند
رادیو آزادی/ ۱۹ قوس ۱۳۹۳ رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به حکومت جدید پیشنهاد می کند که می تواند از مستندسازی و ترسیم منازعه برای مصالحه ملی استفاده کند. زیرا در این گزارش واقعیت های عینی نهفته است. سیما سمر افزود: این گزارش بر اساس پلان عمل حکومت در رابطه با عدالت انتقالی بنام صلح، مصالحه و عدالت ترتیب شده است.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

هشدار طالبان: کسی مانع رفتن کودکان به مکتب نشود
فارسی.رو/ ۲۱ قوس ۱۳۹۳ طالبانی که در ولایت فاریاب واقع در شمال افغانستان هستند اعلامیه ای را منتشر کردند و در آن هشدار داده اند کسی نباید مانع رفتن کودکان به مکاتب شود. در این اعلامیه آمده است در صورتی که مردم از این اطلاعیه سرپیچی کنند با متخلفین برخورد شدید صورت می گیرد. ساکنان فاریاب این اقدام طالبان را تحسین کردند و می گویند: باید طالبان محصلان و کارمندان ملکی چون دکتران و مهندسین را هم کاری نداشته باشد.

 قرارداد خط آهن چین از طریق افغانستان به ایران امضا شد
خامه پرس/ ۲۰ قوس ۱۳۹۳ قرارداد ساخت خط آهن که پنج‌ کشور آسیایی را به شمول افغانستان به هم وصل می‌ سازد به امضا رسید. وزارت ترانسپورت تاجیکستان می ‌گوید: قرارداد ساخت خط آهن چین از طریق افغانستان، تاجیکستان و قرغیزستان به ایران امضا شده ‌است. این یک پروژه کلیدی برای افغانستان است و می ‌تواند نقش ارزنده‌ ای را در بخش توسعۀ بازرگانی و اقتصاد افغانستان بازی کند.

 والی نورستان اختطاف کودکان به پاکستان را رد کرد
صدای امریکا/ ۲۱ قوس ۱۳۹۳ والی نورستان خبر جلوگیری از اختطاف کودکان افغان و انتقال آنان را به پاکستان رد کرد. ریاست امنیت ملی قبلا گفته بود: ۲۷ کودک که از ولایت نورستان اختطاف شده و برای آموزش های دینی و آماده ساختن انجام حملات انتحاری و انفجاری به ایالت پنجاب پاکستان انتقال داده می شد در ولایت ننگرهار کشف و دوباره به ولایت نورستان تسلیم داده شده است.

 سیگار: پروژه های امریکا به ارزش ۱۰۴ میلیارد دالر در افغانستان ممکن به هدر بروند
رادیو آزادی/ ۲۰ قوس ۱۳۹۳ سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان هشدار داده است که پروژه های امریکا به ارزش ۱۰۴ ملیارد دالر در افغانستان ممکن به هدر بروند، زیرا حکومت افغانستان توانایی حفظ و حمایه این پروژه ها را ندارد. نیرو های امنیتی افغان از لحاظ مالی به پای خود ایستاده نیستند. در گزارش گفته شده است که ایالات متحده امریکا برای مبارزه با فساد اداری در افغانستان استراتیژی ندارد و همچنان مبارزه با مواد مخدر دیگر در جمع اولویت های حکومت امریکا قرار ندارد.

 یکی از گردانندگان تلویزیون محلی بنام عصر در هرات بازداشت شد
رادیو آزادی/ ۱۷ قوس ۱۳۹۳ مسوولان ریاست امنیت ملی در هرات، یکی از گردانندگان تلویزیون محلی بنام عصر را در این ولایت بازداشت کردند. یکی از مسوولان ریاست امنیت ملی در هرات گفته است: این گرداننده را به اساس شکایت یکی از نمایندگان مردم هرات در ولسی جرگه بازداشت کرده ولی او جزییات بیشتری نسبت به این قضیه ارایه نکرد.

 نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

شنود در افغانستان چگونه انجام می‌ شود؟
هشت صبح/ ۲۲ قوس ۱۳۹۳ امروزه با پیشرفت ارتباطات، رقابت‌ ها و جرایم، کنترول و محافظت از مکالمات تلیفونی یکی از مسوولیت ‌های بزرگ وزارت مخابرات و ریاست امنیت ملی افغانستان می ‌باشد. شنود یا استراق سمع به عمل مخفیانه گوش دادن به مکالمات خصوصی دیگران بدون رضایت آن‌ ها گفته می‌ شود. شنود به هیچ ‌وجه قابل شناسایی نیست و فرد تحت نظر، متوجه شنود نمی ‌شود.

 اشرف غنی: در بخش فن‌آوری سرمایه‌گذاری شود
اطلاعات روز/ ۲۶ قوس ۱۳۹۳ محمد اشرف غنی موجودیت فن ‌آوری معلوماتی در کشور را یک نیاز اساسی خواند و گفت: در این زمینه باید سرمایه‌گذاری شود. او افزود: که جوانان، به ‌ویژه دانشجویان دانشگاه‌ ها و سایر نهادهای تحصیلات عالی باید به فن‌آوری معلوماتی دسترسی داشته باشند. رییس جمهور فن‌ آوری معلوماتی را ضرورت مبرم جامعه خواند و گفت: بدون داشتن یک استراتژی ملی در این زمینه، حکومتداری و اقتصاد به ‌پا نمی ‌ایستند.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در نتیجه اصابت یک فیر میزائیل در پیش روی ساختمان شورای ولایتی کنر پنج تن زخمی شدند. در حملۀ طالبان بر کابل بانک در شهر لشکرگاه هفت نفر شهید شدند. سه غیر نظامی به دست طالبان در غزنی تیرباران شدند. بر اثر انفجار یک سرگلوله هاوان در ولایت بغلان دو کودک کشته و یک نفر دیگر به شدت زخمی شد.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
قاری حسین یکی از قومندانان مشهور گروه جندالله در ولایت بغلان کشته شد. در یک حمله انتحاری در کابل شش تن از منسوبین اردوی ملی کشته شدند. دو کارمند میدان هوایی بگرام در اثر اصابت راکت کشته شدند. نُه تن از طالبان پاکستانی در ولایت کنر کشته شده اند.

 امنیت ملی: ۱۰۷ مرکز تروریستی در اطراف شهر کابل فعال اند
اطلاعات روز/ ۲۶ قوس ۱۳۹۳ رحمت‌الله نبیل، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی کشور اعلام کرد: ۱۰۷ مرکز ترورستی در اطراف شهر کابل فعال اند و ۱۰۳ گروه مسلح غیر‌ قانونی در این شهر حضور دارند. برای رفع این تهدید‌ها، کار روی استراتژی پنج ساله‌ امنیتی جریان دارد و در آینده‌ نزدیک نهایی می‌ شود. او افزود: برای پایان دادن به نا‌امنی‌ ها، به یک اداره‌ مستحکم سیاسی نیاز است.

 آقای غنی، لطفاً گردن کجی را متوقف کنید
خبرگزاری جمهور/ ۲۲ قوس ۱۳۹۳ حمله انتحاری به یک محفل فرهنگی نشان داد که زندگی در افغانستان با خشونت و ناامنی عمیقاً گره خورده و ما باید خود را برای روزهای سخت و تلخ آماده کنیم؛ ما در حالت یک جنگ تمام عیار قرار گرفته ایم. از بازار شیندند در هرات تا بازار سرپل در شمال در دست طالبان است. حکومت مرکزی و محلی چون نمی تواند امنیت شهروندان را تأمین کند، اقتدار و اهمیت خود را از دست داده است. حاکمیت اصلی در واقع، حکومت طالبان و پاکستان است؛ حکومتی مبتنی بر استقرار انتحار و ناامنی.

 رییس دارالانشای ستره محکمه افغانستان در کابل به قتل رسید
رادیو آزادی/ ۲۲ قوس ۱۳۹۳ عتیق الله روفی رییس دارالانشای ستره محکمه افغانستان از سوی مخالفان مسلح دولت در شهر کابل به قتل رسید. فرید افضلی رییس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل گفت: در مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل یک واقعه قتل صورت گرفته اما او در مورد کشته شدن عتیق الله روفی ابراز نظر نکرد. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیامی فرستاده شده به رسانه گفته است که رییس دارالانشای ستره محکمه را در منطقه دیوان بیگی به قتل رسانده اند.

  سیاست

عبدالله: اعضای کابینه‌ در آینده‌ نزدیک معرفی می‌ شوند
اطلاعات روز/ ۲۶ قوس ۱۳۹۳ عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرد: اعضای کابینه‌ جدید برای دریافت رای اعتماد در آینده‌ نزدیک به مجلس نمایندگان معرفی می ‌شوند. پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، سران این حکومت گفتند، تا ۴۵ روز آینده اعضای کابینه‌ جدید معرفی می‌شود. تأخیر هشتاد روزه در معرفی کابینه‌ی جدید، تأثیر منفی بر وضعیت امنیتی و اقتصادی کشور گذاشته است.

 ناظران اتحادیه اروپا: نظام انتخاباتی افغانستان نیاز به بازنگری دارد
بی بی سی/ ۲۶ قوس ۱۳۹۳ ناظران اتحادیه اروپا که در مراحل مختلف انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان حضور داشتند، از حکومت جدید افغانستان خواسته اند تا عاملان تقلب در انتخابات را شناسایی و مورد پی‌گرد قانونی قرار دهد. تایس برمان، مسوول هیات ناظران اتحادیه اروپا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری افغانستان، همچنین خواستار تغییر در نحوه برگزاری انتخابات در افغانستان شد و گفت: قانون انتخابات این کشور، با تمام معیارهای بین‌المللی مطابقت دارد اما راه کارهایی که این قانون برای مقابله با تقلب پیش ‌بینی کرده ناکافی است.

 اسپنتا: آمریکا لطیف الله محسود را به زور از چنگ امنیت افغانستان گرفته بود
فارسی.رو/ ۱۹ قوس ۱۳۹۳ رنگین دادفر اسپنتا؛ مشاور سابق امنیت ملی افغانستان در مقاله ای فاش کرده که آمریکا به زور  لطیف الله محسود عضو برجسته طالبان پاکستان را از امنیت افغانستان گرفته بود. به گفته وی مقامات افغان هیچ رضایتی در تحویل محسود به امریکایی ها نداشتند. در اکتبر سال گذشته، زمانی که نیروهای امنیتی افغانستان قصد انتقال محسود را برای تحقیقات بیشتر به منظور دسترسی به اطلاعاتش به کابل داشتند، نیروهای ویژه آمریکایی در ولایت لوگر موتر حامل وی را توقف داده و محسود را با زور در اختیار گرفتند.

  فرهنگ

تیاتر خیابانی و مردم بهت‌ زده‌ مزار
هشت صبح/ ۲۶ قوس ۱۳۹۳ تیاتر خیابانی برای شهر و مردم مزارشریف پدیده ‌ای است نو و حیرت ‌انگیز و هیچ ‌گاه باشندگان این شهر با هنری به نام تیاتر خیابانی آشنا نبوده ‌اند. کسانی‌که برای تماشای تیاتر خیابانی با محتوای مبارزه با فساد اداری در خیابان ‌های شهر مزارشریف حضور یافته بودند، با حیرت فراوان به این پدیده می ‌بینند. این نمایش از سوی نهاد اجتماعی «رشد» به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد اداری در کنار ریاست شهرداری مزارشریف برگزار شده بود و به‌شمول شماری از مسوولان دولتی، مردم زیادی نیز برای دیدن آن آمده بودند.

 اعتراض روی کاغذ توالت؛ نمایشگاه کاریکاتور در کابل
بی بی سی/ ۲۰ قوس ۱۳۹۳ یک هنرمند افغان به رسم اعتراض به اوضاع فرهنگی در افغانستان، کاریکاتورهای خود را بر روی لوله ‌های کاغذ تشناب چاپ کرده و به نمایش گذاشته است.

 تبلور “حاکمیت قانون” در نظام چندفرهنگی افغانستان
رادیو فرانسه/ ۱۶ قوس ۱۳۹۳ گفتارهایی در حاکمیت قانون، مجموعه ‌ای است که با بهره‌ گیری از نظام‌ های حقوقی، به بررسی مفهوم حاکمیت قانون در روزگار باستان و در جهان مدرن و امروزی پرداخته است و دیدگاه ‌های مدافع و مخالف به ویژه با موضع لیبرالی حاکمیت قانون را مورد نظر قرار داده است. حاکمیت قانون قاعده ای کلی در حقوق است که به موجب آن و بر اساس اصول شناخته شده حقوقی، تصمیمات حکومتی گرفته می ‌شوند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۷۶

پیوست‌ها: