iran772353121.235

ادامه بازداشت جیسون رضائیان

     مواد نقض فاحش حقوق بشر

بازداشت توسط اطلاعات، سرنوشت مبهم دو شهروند کُرد را رقم زده است
کردپا ۲۷ اذر ۱۳۹۳ فرشید دولابی فرزند عبدالخالق چند روز پیش توسط نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شده است.

 آیت الله محمد موسوی بجنوردی: بهاییان اصلا حق شهروندی ندارند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۷ آذر ۱۳۹۳ تنها چند هفته پس از آن که جوادلاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران گفت که بهاییان در ایران از حق تحصیل برخوردار هستند، آیت‌الله محمد موسوی بجنوردی، یکی از اعضای سابق شورای عالی قضایی در زمان آیت الله خمینی به خبرگزاری فارس گفت که «هیچوقت ما نمی‌گوییم بهایی حق تحصیل آزاد دارد، اصلا حقوق شهروندی ندارد.» او تصریح کرد «مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان از حق شهروندی برخوردارند. در مجلس نماینده دارند، زیرا ادیان ابراهیمی هستند و ما با آنها تعامل داریم و نمایندگان آنها با ما دوست هستند.»

     زندان

بی خبری از اتهام مهدیه گلرو پس از نزدیک به دو ماه بازداشت انفرادی
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۳ آذر ۱۳۹۳ یک منبع آگاه به وضعیت مهدیه گلرو، فعال حقوق زنان که یک روز پس از تجمع اعتراضی علیه اسیدپاشی در مقابل مجلس (اول آبان ماه) بازداشت شد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت بازجویی های او مدتی است تمام شده اما هنوز گزارش پرونده برای بازپرس فرستاده نشده و خانوادۀ وی همچنان از اتهامات او بی اطلاع هستند. این در حالیست‌که خانم گلرو نزدیک به دو ماه است که در سلول انفرادی دو- الف زندان اوین تحت نظر سپاه پاسداران به سر می برد.

جعفر اقدامی از بیمارستان به زندان بازگشت
سحام نیوز ۲۴ آذر ۱۳۹۳ جعفر اقدامی زندانی سیاسی رجایی شهر پس از ۱۰ روز بستری بودن در بیمارستان هزار تخت خوابی، به زندان بازگردانده شد.

نیاز فوری عبدالفتاح سلطانی به درمان در بیمارستان و مخالفت دادستانی تهران
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۵ آذر ۱۳۹۳ دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی و عضو کانون مدافعان حقوق بشر با اظهار اینکه پدرش نیاز فوری به مراقبت های ویژۀ پزشکی دارد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت بیش از یکماه است که با درخواست ها برای انتقال او به بیمارستان مخالفت می شود در حالیکه آقای سلطانی از بیماری قلبی و نوسان فشار خون رنج می برد.

نامه خانواده استاد محمدعلی طاهری دررابطه با وضعیت وی در زندان
کمیته گزارش‌گران حقوق بشر ۲۵ آذر ۱۳۹۳ بدینوسیله به اطلاع می‌رسانیم استاد محمدعلی طاهری، بنیانگذارعرفان حلقه و دو طب مکمل فرادرمانی و سایمنتولوژی، از روز شنبه ١۵ آذر ماه ۱۳۹۳مجدداً اقدام به اعتصاب غذا کرده‌اند. از ابتدای ماه محرم سال جاری، این برای دومین بار است که ایشان دراعتراض به مفتوح ماندن پرونده‌ای با اتهام فساد فی‌الارض اقدام به اعتصاب غذا کرده اند.

محسن رحمانی برای اجرای ۷ سال حکم زندان بازداشت شد
سحام نیوز ۲۷ آذر ۱۳۹۳ محسن رحمانی که به خاطر بالا بردن عکس مهندس میرحسین موسوی در میتینگ انتخاباتی حسن روحانی، به ۷ سال زندان محکوم شده بود، روز گذشته در منزل خود توسط نیروهای دادستانی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

خواهر زندانی عقیدتی حکیمه شکری: هنوز از علت انتقال او به زندان قرچک ورامین بی خبریم
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۷ آذر ۱۳۹۳ خواهر حکیمه شکری، زندانی عقیدتی پس از انتقال ناگهانی او از زندان اوین به زندان قرچک ورامین در تاریخ ۲۴ آذر ماه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «من نمی دانم چرا با او این رفتار را کردند. چرا او را در وضعی به زندان قرچک ورامین منتقل کرده اند که حتی نتوانسته لباس ها، لوازم شخصی و پول با خودش ببرد. حتی پولی نداشته که با ما تماس بگیرد و انتقالش را خبر بدهد.»
نامه مادران پارک لاله به احمد شهید در باره انتقال غیر قانونی حکیمه شکری به زندان قرچک

ابراز نگرانی از انتقال حکیمه شکری به زندان قرچک
رادیو زمانه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر ایران، مادران پارک لاله انتقال حکیمه شکری، از همراهان این حرکت، به زندان قرچک را «غیرقانونی» خوانده و به آن اعتراض کرده‌اند.

ادامه بازداشت سعید رضوی‌فقیه با وجود پایان دوره محکومیت
سحام نیوز ۲۸ آذر ۱۳۹۳ اسفند ماه گذشته و پس از آنکه سعید رضوی‌فقیه روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب از سوی عده‌ای از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب شهر همدان برای سخنرانی در همایشی با عنوان «دولت تدبیر و امید، بیم‌ها و امیدها» دعوت شده بود، رسانه‌ها و روزنامه‌های جریان اقتدارگرا موج خبری بزرگی را علیه اظهارات وی و سایر اصلاح‌طلبان به راه انداختند.

به علت فعالیت در فیسبوک یک دانشجوی ۲۱ ساله به ۲۰ سال زندان محکوم شد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۳۰ آذر ۱۳۹۳ یک منبع آگاه به وضعیت مسعود سید طالبی، زندانی۲۱ ساله ای که به دلیل فعالیت در فیسبوک به ۲۰ سال حبس محکوم شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:«قاضی مقیسه حکم این جوان را با نقض فاحش قانون صادر کرده است. او در دادگاه روز ۲۹ آذر ماه که برای رفع نقض پرونده تشکیل شده بود اتهام توهین به مقدسات  که در حکم وجود ندارد را به اتهامات افزود و به این ترتیب پنج سال دیگر به حکم این جوان اضافه کرد.»

    دفاع از حقوق بشر

فراخوان جمعی از زندانیان سیاسی برای مشارکت عمومی در کمپین “تلاش در جهت عمل به اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر
مرکز حامیان حقوق بشر ۲۳ آذر ۱۳۹۳ جمعی از زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی شهر با هدف اجرای کامل و دقیق قوانین حقوق بشر با نوشتن فراخوانی از همه هموطنان دعوت کرده اند تا با راه اندازی و شرکت در کمپین “تلاش در جهت عمل به اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر” نشان دهند که ایرانیان خواهان “آزادی، عدالت، صلح، دموکراسی، احترام جهانی‌ و رعایت واقعی‌ حقوق بشر” هستند. شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر نیز با پیوستن به این کمپین، بر لزوم عمومی شدن این خواست تاکید کرد.

ایران سومین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان
سازمان گزارش‌گران بدون مرز ۲۵ آذر ۱۳۹۳ بیلان انتشار یافته از سوی گزارش‌گران بدون مرز در سال ٢٠١۴ نشان‌گر کاهش اندک تعداد روزنامه نگاران کشته شده (۶۶ تن تا امروز) نسبت به سال پیش(۷۱ تن در سال ۲۰۱۳ )، اما افزایش بیش از پیش بکار‌گیری خشونت، و نمایش آزارگری روزنامه‌نگاران است. (سربریدن، نمایش جنایت و تهدید) ارتکاب جنایات بیش از پیش بربرمنشانه‌ . علنی است، ربودن خبرنگاران رشدی چشم‌گیر داشته. هدف عاملان و آمران این جنایات ممانعت از اطلاع رسانی مستقل و بازداشتن نگاه‌ها از بیرون است. تهدیدهای متفاوت‌تر و بسیار شده‌اند، روزنامه نگارانی که راه تبعید را در پیش گرفته‌اند نسبت به سال پیش دو برابر شده‌اند

عفو بین‌الملل: تهدید به تسریع اعدام ۱۰ زندانی اعتصاب غذایی در ایران
امنستی ۲۶ آذر ۱۳۹۳ سازمان عفو بین‌الملل ابراز نگرانی کرده است که مقام‌های ایرانی «تهدید به تسریع اعدام ۱۰ زندانی کُرد در زندان ارومیه کرده‌اند، که در حال حاضر در اعتصاب غذا به سر می‌برند.
سازمان‌های حقوق بشری: ایران به وضعیت زندانیان کرد اعتصابی رسیدگی کند

به نقض حقوق بشر در ایران پایان دهید
ملی مذهبی ۲۸ آذر ۱۳۹۳ مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست که نقض حقوق بشر شامل «شکنجه، تبعیض جنسیتی و مورد هدف قرار دادن فعالین و روزنامه نگاران» را متوقف کند.

     زنان

پیشنهادهایی برای افزایش امنیت زنان در کشور
ایسکانیوز ۲۷ اذر ۱۳۹۳ جلسه بررسی فضاهای شهری و خشونت ساختاری علیه زنان روز ۲۶ آذرماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی از سوی ان جی اوی باهمستان با سخنرانی دکتر اعزازی جامعه شناس، نیکزاد زنگنه فعال زنان برگزار شد.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

تنبیه بحث‌برانگیز چهار دانش‌آموز افغان در ایران
رادیو زمانه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ چهار دانش‌آموز افغان در یکی از مدارس شهرستان پاکداشت در استان تهران از سوی معلم خود به شکلی «تحقیرآمیز» تنبیه شدند.

آلودگی‌هایی که موجب سقط جنین می‌شوند
رادیو زمانه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ یک متخصص زنان و زایمان عوامل و آلودگی‌هایی که موجب سقط جنین می‌شوند را برشمرد.

مرگ ۵۳ نفر به دلیل سوء مصرف الکل در ایران
روزنامه شرق ۲۷ آذر ۱۳۹۳ پزشکی قانونی ایران اعلام کرده است که در هفت ماه اول امسال، ۵۳ نفر به دلیل سوء مصرف الکل جان خود را از دست داده اند.

۴۲ ماه حبس برای شکار پلنگ ایرانی
بی بی سی فارسی ۲۹ اذر ۱۳۹۳ کیوان هوشمند، مدیر پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران به خبرگزاری مهر گفته است که یک شکارچی به دلیل شکار یک قلاده پلنگ ایرانی برای گذراندن ۴۲ ماه حبس راهی زندان شده است.

وزیر بهداشت: ۱۷ بیمارستان در سطح کشور بلااستفاده است
روزنامه دنیای اقتصاد ۳۰ آذر ۱۳۹۳ زیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم‌اکنون ۱۷ بیمارستان در سطح کشور به‌خاطر نبود نیرو، تجهیزات و ردیف اعتباری تعطیل و بدون استفاده مانده است.

     فرهنگ 

کیارستمی: «شیرین» اکران خوبی نداشت
روزنامه آرمان ۳۰ آذر ۱۳۹۳ نمایش فیلم‌های عباس کیارستمی با حضور و سخنرانی هنرمندانی چون مهدی هاشمی، محمد رحمانیان و سیف‌‌ا… صمدیان همراه شد. عصر شنبه ۲۹ آذرماه دو فیلم کوتاه «مسافر» و «لباسی برای عروسی» به کارگردانی عباس کیارستمی در پردیس سینمایی کورش به نمایش درآمد. این کارگردان پیش از نمایش فیلم‌اش با اشاره به اینکه این فرصتی است که خودش بعد از ۴۰ سال فیلم را ببیند چون پس از ساخت، آن را تماشا نکرده است، ادامه داد: تا به‌حال سه بار قرار بود، فیلم نمایش داده شود که میسر نشد امیدوارم امروز به‌خیر بگذرد. کیارستمی همچنین اظهار کرد: طبیعتا فیلم مشکلات تکنیکی زیادی دارد و البته هر چه به تکنیک مسلط‌‌ ‌تر می‌شویم حس و حال کار کمتر می‌شود. این کارگردان خاطرنشان کرد: ای کاش این تجربه را در سینما به‌دست نیاورده بودم تا خام دستی که در «مسافر» بود را هنوز هم داشتم. وی همچنین از حاضران در سالن خواست که عیب‌های این فیلم را به‌عنوان حُسن ببینند.

   سیاست

پورمحمدی: موضوع حصر خانگی تا امروز در دولت مطرح نشده است
رادیو زمانه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران گفت حصر خانگی رهبران جنبش سبز به شورای‌ عالی امنیت ملی مربوط است و تاکنون این موضوع در دولت یازدهم مطرح نشده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایسکانیوز، مهر روزنامه‌های دنیای اقتصاد، آرمان سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، ملی مذهبی، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، سازمان گزارشگران بدون مرز، سازمان گزارشگران بدون مرز کمیته گزارشگران حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل، مرکز حامیان حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۷۷

پیوست‌ها: