haft7img8481

 اسراییل: کودک بدوی عرب در زیر نور چراغ نفتی درس می خواند/ عکس: محمد الحاج/ وبگاه قنطره

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
پاکستان برنامه اعدام ۵۰۰ زندانی دیگر «بسیار نگران کننده» است
۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز گفت: برنامه اعلام شده پاکستان برای اعدام ۵۰۰ تن دیگر «بسیار نگران کننده» است و به محافظت از غیرنظامیان در درگیری با طالبان کمکی نخواهد کرد. این گزارش ها در پی اعدام شش تن در چهار روز گذشته پس از حمله مرگبار طالبان به مدرسه ای در پیشاور منتشر شده است. معاون بخش آسیا ـ اقیانوسیه عفو بین الملل گفت: «شمار اعلام شده اعدامی ها بسیار نگران کننده است و برای دولتی که تا هفته پیش مجازات اعدام را تعلیق کرده بود پسرفت به شمار می رود.» گزارش های خبری: ۸۰۰۰ نفر در پاکستان زیر حکم اعدام قرار دارند ؛ پاکستان ۵۰۰ شبه نظامی را اعدام می‌کند؛ پاکستان ۴ زندانی دیگر را اعدام کرد

پاکستان دولتمردان تایید کردند که فردی که قرار است فردا اعدام شود تروریست نیست
ریپریو ۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ دولتمردان پاکستان تایید کرده اند که مردی که قرار است فردا اعدام شود تروریست نیست، اما قصد تعلیق اعدام او را ندارند. شفقت حسین از ایالت سند در سال ۲۰۰۴ در سن ۱۴ سالگی دستگیر شد و پس از اعتراف در زیر شکنجه در دادگاه های ضدتروریسم پاکستان به اتهام «قتل غیرعمد ناخواسته» به اعدام محکوم شد. هفته پیش، پس از به پایان رسیدن تعلیق شش ساله مجازات اعدام، خانواده او اطلاع یافت که وی روز ۲۳ دسامبر اعدام خواهد شد. دیده بان حقوق بشر نیز با انتشار بیانیه ای خواستار توقف اعدام کودک متهم شد.
اردن با اعدام ۱۱ نفر مجازات اعدام از سرگرفته شد
عربستان سعودی محاکمه دو راننده زن در دادگاه مخصوص تروریسم
آمریکا قتل یک نوجوان سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس
سوریه «۵۲ غیرنظامی» در جریان حملات هوایی ارتش کشته شدند
اسراییل صدور مجوز ساخت‌وساز تازه در اراضی اشغالی

عاملان غیردولتی
عراق عفو بین‌الملل: آزار جنسی صدها زن کرد ایزدی توسط داعش
نیجریه ده‌ها نفر در انفجاری کشته شدند
هند ده‌ها نفر در حملات شبه‌نظامیان کشته شدند
سوئد آتش سوزی ‘عمدی’ در مسجدی چند مجروح برجای گذاشت 

     عدالت

ده سال اقدام علیه شکنجه آمریکا
مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ بیش از ده سال است که این مرکز پیوسته در زمینه پرونده های شکنجه سیا، ماموران ارتش آمریکا و ارتش بریتانیا فعالیت کرده است. این مرکز با توجه به اطلاعات تازه انتشار در گزارش شکنجه دست به اقدام قانونی زده است. روز ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴، این مرکز شکایت های کیفری علیه رییس پیشین سیا جرج تنت، وزیر دفاع پیشین دونالد رامزفلد و اعضای دیگر دولت رییس جمهور پیشین جرج دبلیو بوش اقامه کرد. این مرکز بر اساس بند ۸ بخش ۱ (۳) قانون آلمان در مورد جرایم علیه حقوق بین المللی جرج تنت، دونالد رامزفلد و چند تن دیگر را متهم به ارتکاب جنایت جنگی شکنجه کرد.

مرکز حقوق اساسی مردم به شکایت کیفری در آلمان علیه معماران شکنجه دوران بوش پیوست
۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ مرکز حقوق اساسی مردم در آمریکا امروز به شکایت کیفری مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر در برلین علیه رییس پیشین سیا جرج تنت، وزیر دفاع پیشین دونالد رامزفلد و اعضای دیگر دولت بوش پیوست. خلاصه شکایت به انگلیسی.

درخواست از دادستان کل برای انتصاب دادستان ویژه شکنجه
۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ دیده بان حقوق بشر  و اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در نامه ای مشترک به دادستان کل اریک هولدر، از او خواستند تحقیق کاملی در باره نقض قوانین فدرال کیفری مربوط به انتقال، حبس و بازجویی زندانیان به دست سیا پس از حمله های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ انجام دهد. گرچه وزارت دادگستری پیشتر در باره بعضی جنبه های این موضوع تحقیق کرده، خلاصه گزارش کمیسیون ویژه اطلاعات سنا که به تازگی منتشر شد شامل اطلاعات مهم و تازه ای در باره ارتکاب جرایم جدی در سطح فدرال است، از جمله شکنجه، قتل، توطئه و حمله جنسی. نظر به افشای این اطلاعات، از شما می خواهیم با انتصاب دادستان ویژه ای استقلال این تحقیقات را تضمین کنید؛ پرونده های تحقیقات جان دورهام و گزارش کامل ۶۷۰۰ صفحه ای سنا در باره شکنجه را در اختیار او قرار دهید؛ و از او بخواهید تحقیق جامع کیفری در باره رفتار مشروح در گزارش و تمام اقدامات برای صدور دستور و اجازه برای این رفتارها انجام دهد.

       حقوق مدنی و سیاسی

کامبوج اتهام های سیاسی علیه ۱۱ تن از مخالفان را لغو کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ دسامبر ۲۰۱۴ دولت کامبوج باید فوری اتهام های سیاسی علیه ۱۱ تن از اعضا و هواداران حزب اصلی مخالف، حزب نجات ملی کامبوج، را لغو کند. در بیانیه مشترکی که فدراسیون و سازمان عضو آن در کامبوج، جامعه ترویج و دفاع از حقوق بشر، منتشر کردند اعلام شد: این ۱۱ تن روز ۲۵ دسامبر به دادگاه خواهند رفت. دو تن از آنها با اتهام رهبری جنبشی شورشی روبرو هستند که در صورت محکومیت تا ۳۰ سال زندان در انتظار آنهاست. اعضا و هواداران دیگر به شرکت در جنبش شورشی متهم هستند که مجازات آن تا ۱۵ سال زندان است.

روسیه حکم های محکومیت در دادگاه نالچیک زشتی نظام عدلی را آشکار می سازند
۲۳ دسامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: حکم های محکومیت سنگین علیه ۵۷ متهم به مشارکت در حمله مسلحانه در جمهوری کاباردینو ـ بالکاریا در شمال قفقاز در سال ۲۰۰۵ بی عدالتی بزرگی است. متهمان مدت نه سال در شرایط اسف انگیزی در زندان بودند و اعتراف های آنها که در زیر شکنجه انجام شده به عنوان مدرک پذیرفته شده است. پنج تن از این متهمان به حبس ابد و دیگران به حبس هایی از چهار تا ۲۳ سال محکوم شدند.

اسراییل بدوی ها در کرانه باختری
قنطره ۱۹ دسامبر ۲۰۱۴ در حدود ۴۵۰ خانواده بدوی فلسطینی (در حدود ۳۴۰۰ نفر) در ۱۳ دهکده در منطقه المالح با دستور نیروهای دفاع اسراییل برای تخلیه روستاها روبرو هستند. ارتش این منطقه را فضای آموزش نظامی اعلام کرده و می گوید باقی ماندن ساکنان به علت تیراندازی مداوم خطرناک است. در اردوگاه بدوی ها در المالح برق یا آب نیست چون دولت اسراییل به جز ارتش و شهرک نشینان اسراییلی به دیگران اجازه ساختمان دایمی نمی دهد. ساختن مدارس نیز ممنوع است و کودکان باید برای رسیدن به مدرسه راه های طولانی طی کنند.

 ترکیه نوجوان ۱۷ ساله مخالف اردوغان به زندان محکوم شد
دویچه وله ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴  یک جوان ۱۷ ساله به دلیل شرکت در اعتراضات سال گذشته پارک گزی در ترکیه به سه ماه زندان محکوم شد. او در این تظاهرات از ناحیه سر به شدت مجروح شده بود. یک دانش‌آموز ۱۶ ساله دیگر نیز به دلیل “توهین” به اردوغان دستگیر شده است.

ترکیه اعتراض معلمان به اسلامی‌سازی مدارس به خشونت کشیده شد
آمریکا درگیری معترضان و پلیس در پی قتل یک نوجوان سیاه‌پوست دیگر
مصر بازداشت ۲۶ جوان در حمام‌های عمومی قاهره به اتهام همجنسگرایی و شکنجه آن‌ها
آذربایجان «هجوم» ماموران دادستانی به دفتر رادیو اروپای آزاد در باکو

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بازیگران بین‌المللی «سود کثیف»
رادیو زمانه ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴ احداث معدن یا ساخت کارخانه، در مواردی مستلزم جنگل‌زدایی و جابه‌جایی ساکنان محلی است. آسان‌ترین راه کاهش هزینه‌ها و دستیابی به سود، نادیده گرفتن محیط زیست و حقوق اولیه کارکنان است. از سه سال پیش تاکنون، سازمان غیرانتفاعی “Facing Finance“، در روز ۱۰ دسامبر  (روز جهانی حقوق بشر) اقدام به انتشار گزارشی موسوم به “سود کثیف” می‌کند. متن کامل گزارش (نگلیسی)
آلمان پناهجویان و رویارویی با یک “لاتاری بی‌رحمانه”

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

مجموع فروش ۱۰۰ شرکت تولید اسلحه و خدمات نظامی به جز چین ۴۰۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۳
دیده بان اشتباهات بشر ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴ بنا به گزارش موسسه پژوهش صلح استکهلم (SIPRI) که روز ۱۵ دسامبر ۲۰۱۴ منتشر شد،  فروش اسلحه و خدمات نظامی بزرگترین شرکت های تولید کننده اسلحه ـ ۱۰۰ شرکت لیست SIPRI ـ در سال ۲۰۱۳ به مجموع ۴۰۲ بیلیون دلار رسید. این سومین سال پی در پی کاهش فروش سلاح این ۱۰۰ شرکت بزرگ است. کاهش واقعی ۲ درصد بوده که در مقایسه با ۲۰۱۲ (۹/۳ درصد) سرعت این کاهش کم شده است. دلیل اصلی کم شدن سرعت، افزایش فروش اسلحه به دست شرکت های روسی و دیگر فروشندگان تازه است. فروش شرکت های مستقر در آمریکا و کانادا کماکان کاهش آهسته ای داشته است، اما فروش شرکت های مستقر در روسیه در سال ۲۰۱۳ در حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. وضعیت در اروپای غربی یکسان نبود. فروش شرکت های فرانسوی افزایش یافت، فروش شرکت های بریتانیایی ثابت بود و فروش شرکت های ایتالیایی و اسپانیایی کاهش یافت. لیست ۱۰۰ شرکت SIPRI به علت نبودِ اطلاعات قابل اتکا شرکت های مستقر در چین را در بر نمی گیرد.

     دفاع از حقوق بشر

آنگولا هزاران آفریقایی از نقض فاحش حقوق بشر در رنجند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴ در بیانیه ای به امضای فدراسیون و چند سازمان از جمله سازمان های حقوق بشر مالی، موریتانی، سنگال و گینه اعلام شد: در چند روز گذشته، نیروهای امنیتی آنگولا چندین آفریقایی را دستگیر و با آنها ظالمانه و غیرانسانی رفتار کرده اند. سازمان های ما این نقض جدی حقوق بشر مهاجران را محکوم می کنند و از دولتمردان آنگولا با تاکید می خواهند به این نقض حقوق پایان دهند و به عهدنامه های بین المللی و منطقه ای که آنگولا تصویب کرده احترام بگذارند. در ۱۰ روز گذشته، ۳۰۰۰ تن در خیابان های لواندا دستگیر شده اند. آفریقاییان غیر آنگولایی با خشونت در خیابان، خانه و محل کار دستگیر و  به بازداشتگاهی در ۳۰ کیلومتری لواندا اعزام می شوند و در شرایط ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز به حبس می افتند. بعضی از زنان حامله (که دو تن از آنها از اهالی مالی و گینه بودند) ناگزیر در این شرایط تاسف بار کودکان خود را به دنیا آورده اند.

اوکراین با جلوگیری از ارسال مواد غذایی فاجعه انسانی در شرق نزدیک است
۲۴ دسامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد: گردان های طرفدار کیف [حکومت مرکزی] بیش از پیش از ارسال کمک های انساندوستانه به شرق اوکراین جلوگیری می کنند و این اقدام بحران انسانی را در آستانه کریسمس و سال نو تشدید خواهد کرد. مدیر موقت بخش اروپا و آسیای مرکزی در عفو بین الملل گفت: «با آغاز زمستان، وضعیت نامناسب شرق اوکراین با جلوگیری از ارسال غذا و دارو به نیازمندان بدتر خواهد شد. این منطقه با فاجعه انسانی روبروست و بسیاری از مردم در خطر گرسنگی هستند.»

هند مرتکبان مرگ غیرنظامیان را به دست عدالت بسپارید
۲۴ دسامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل با درخواست از مسؤولان برای افزایش امنیت غیرنظامیان و اجرای عدالت در مورد مجرمان، اعلام کرد: حمله هایی که گویا گروه های مسلح علیه غیرنظامیان بی سلاح در آسام انجام داده و باعث مرگ دست کم ۵۰ تن و زخمی شدن چندین تن دیگر شده محکوم است و بی حرمتی به زندگی انسان ها را نشان می دهد. دولتمردان اعضای جناح سانگبیجیت جبهه دمکراتیک ملی بودولند را در این حمله ها مقصر دانسته اند.

عهدنامه تجارت اسلحه پیشرفت تاریخی برای حقوق بشر پس از دو دهه مبارزه
عفو بین الملل ۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ عهدنامه تجارت اسلحه که در تاریخ ۲۴ دسامبر رسمیت می یابد پس از دو دهه مبارزه نشانه پیشرفتی تاریخی برای حقوق بشر است. برای اولین بار، عهدنامه ای به صراحت پیامدهای حقوق بشری هر معامله فروش اسلحه را در قراردادها می گنجاند. این عهدنامه الزام آور از جریان اسلحه به دولت هایی که از آن برای ارتکاب فجایع استفاده می کنند جلوگیری خواهد کرد.
فلسطین اگر قطعنامه صلح شکست بخورد ارتباط با اسراییل قطع خواهد شد
بان کی مون از پاکستان خواست متهمان به اعمال “تروریستی” را اعدام نکند
مقابله ۷۰۰ میلیون نفر با جاسوسی دولتی در پی افشاگری‌های اسنودن

     زنان

آمریکا قربانیان گم شده گزارش شکنجه
فارین افیرز ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴ بخش زیادی از گزارش سنا در باره استفاده سیا از شکنجه به شیوه ترسناکی مشروح است. اما یک جنبه ناپیداست. در این گزارش به نظر می رسد که تمام زندانیان شکنجه شده مرد بوده اند. چند توضیح امکان پذیر است. سیا ممکن است زنان را شکنجه نکند، گرچه از روی عکس های زندان ابوغریب می دانیم که زنان به یقین در میان مرتکبان شکنجه بوده اند. یا شاید این گزارش فقط بخش برگزیده ای از اسناد سیا را آشکار می کند. به نوشته آماندا گوترمن، یکی از ویراستاران هافینگتون پست، واژه «زن» کمتر از ۲۰ بار در سند کامل دیده می شود و اشاره ها بیشتر به سناتورها یا مشاور پیشین امنیت ملی کندالیزا رایس بوده است. توضیح دیگر این است که شاید با افزایش هراس از واکنش ها در جهان اسلام به انتشار گزارش، حذف زنان تصمیمی حساب شده بوده است. گروه دانمارکی دیگنیتی گزارش داده که در شش سال گذشته تنها یک چهارم گزارش های مربوط به شکنجه به زنان اشاره کرده اند. با وجود این که شمار زنان در شکنجه گاه ها به احتمال بسیار کمتر از شمار مردان است، می دانیم که آمریکا زنان مظنون را در حبس داشته است. گروه های حقوق بشر محاکمه عافیه صدیقی را در نیویورک [در سال ۲۰۱۰] دنبال کرده اند؛ او زنی پاکستانی و تحصیل کرده در آمریکا بود که گویا ـ به احتمال در یکی از مکان های تاریک ـ در حبس مخفی بود. وی در مارچ ۲۰۰۴ به خاطر فعالیت تروریستی در افغانستان در لیست افراد تحت تعقیب دادستان کل آمریکا قرار گرفت، اما به طور رسمی اتهام حمله به سرباز بازجو علیه او اعلام شد. وی سال ها ناپدید شده بود. اگر سیا قصد نداشت «روش های کسب اطلاعات» را روی او به کار گیرد، مشکل می توان دلیل حبس مخفی او را تصور کرد.
حق “پس دادن” عروس، امتیازی برای دامادهای مراکشی
چگونه فرزندمان را فمینیست بار بیاوریم؟

     کودکان

«ده ساله و مطلقه»؛ ازدواج اجباری یک دختربچه عرب
از دادن حق بچه‌ها نترسید

     فرهنگ و اندیشه

«کارتون برای صلح» و همکاری با «فرانس مدیا موند»
بیست سال عکاسی از خیابان: آدم‌ها و نیاز به تعلق
امپریالیسم عصر ما
قدرت های نو ظهور در جنوب: چین در آینده 

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، روشنگری، ریپریو، عفو بین الملل، فارین افیرز، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر، مرکز حقوق اساسی امریکا، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۸۰

پیوست‌ها: