haft200093_Outside_Ak_akale_refugee_camp_6-1024x768

اردوگاه آوارگان آق چاکاله در ترکیه/ عکس: عفو بین الملل

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

۹۱هزار کشته در عراق و سوریه در سالی که گذشت
۱۱۸ فعال رسانه‌ای در سال ۲۰۱۴ کشته شدند

نهادهای دولتی
کاریکاتور: عدالت کور

عربستان سعودی رکورد تازه در سال ۲۰۱۴ در زمینه گردن زدن متهمان
اسراییل سربازان نوجوان فلسطینی را به ضرب گلوله کشتند
سوریه «۵۲ غیرنظامی» در جریان حملات هوایی ارتش کشته شدند
آلمان بررسی اخراج سریع “پناه‌جویان غیرسیاسی”

عاملان غیردولتی
سوریه داعش طی شش ماه بیش از ۱۸۰۰ نفر را کشته است
هند ۷۷ کشته و ۱۴ هزار آواره در درگیری‌های قومی شمال شرقی
نیجریه بوکوحرام ۴۰ پسر و مرد جوان را ربود

     عدالت

پیوستن فلسطین به اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی: امید به عدالت و صلح
۲ ژانویه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از پیوستن کشور فلسطین به اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی به تاریخ امروز و اعلامیه روز دوشنبه آتی به منظور پذیرش صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی در مورد جرایم بین المللی ارتکابی در این سرزمین از ۱۳ جون ۲۰۱۴ استقبال می کند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «پیوستن به اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی که جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت را در بر می گیرد، و دیگرِ عهدنامه های متعدد بین المللی، تعهد صریح فلسطین را به حرکت در جهت تبدیل به کشوری که به حاکمیت قانون و حقوق بشر احترام می گذارد نشان می دهد. فدراسیون از این تصمیم شجاعانه در جهت پایان دادن به چندین دهه معافیت از مجازات و بازگشت حاکمیت قانون ـ که پیش شرط های برقراری دوباره صلح در منطقه هستند ـ پشتیبانی می کند.» گزارش های خبری مرتبط: قصد شکایت از «جرائم جنگی» اسراییل پس از رسمی شدن عضویت فلسطین؛ درخواست عضویت فلسطین در دیوان بین‌المللی کیفری و فشار نتانیاهو؛ تلاش فلسطینیان برای پیوستن به دیوان بین‌المللی کیفری

پیوستن فلسطین به دادگاه بین المللی جزایی راه تازه ای را برای پاسخگویی باز می کند
۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ مرکز حقوق اساسی مردم در آمریکا با صدور اعلامیه ای امروز اعلام کرد: «با حرکت به سوی پذیرش صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی در مورد جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت که در فلسطین رخ داده، راه تازه ای برای پاسخگو کردن دولتمردان اسراییل به خاطر تعدی های  جدی علیه فلسطینیان باز شده است و آمریکا نمی تواند این راه را ببندد. تلاش های آمریکا و اسراییل برای بازداشتن فلسطین از پذیرش حمایت و مسؤولیت های دادگاه بین المللی جزایی ـ که هیچ یک از این دو کشور حاضر به عضویت در آن نیستند ـ شکست خورده است. امیدواریم این به معنای پایان معافیت از مجازات برای اسراییل و همدستی آمریکا در آن باشد.

       حقوق مدنی و سیاسی

قطعنامه فلسطین در شورای امنیت رای نیاورد
مقامات فلسطینی: پیش‌نویس قطعنامه را دوباره به رأی می‌گذاریم
خرسندی اسراییل از رد قطعنامه فلسطین در سازمان ملل
مصر محکومیت ۸ جوان همجنسگرای به اتهام برگزاری مراسم عروسی بر روی رود نیل
مصر سه روزنامه‌نگار زندانی شبکه الجزیره دوباره محاکمه می‌شوند
کوبا زندانی شدن چند هنرمند مخالف حکومت
روسیه هراس همجنسگرایان از افزایش حملات به دگرباشان جنسی
سکسیسم، راسیسم و کلک‌های مالی هالیوود

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

۲۰۱۴ سال خوبی نبود؛ ۲۰۱۵ بهتر خواهد بود؟
ترانسند مدیا سرویس ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴ در اینجا فهرستی از ۱۵ درگیری جاری ارایه می شود: آمریکا ـ ژاپن ـ کره جنوبی علیه کره شمالی علیه چین؛ آمریکا ـ آسه آن علیه چین – تایوان و ژاپن علیه کره بر سر جزایر دریای چین؛ آمریکا ـ ناتوـ ژاپن علیه چین ـروسیه بر سر محاصره؛ آمریکاـ اتحادیه‏ اروپا علیه روسیه بر سر عضویت اوکراین ـ گرجستان در ناتو و اتحادیه‏ اروپا؛ ائتلاف به رهبری آمریکا/ناتو  علیه طرف های مختلف در عراق؛ آمریکا ـ ایران شیعه (؟) علیه عرب های سنی ـ داعش ـ ترکیه (؟)؛ کردها علیه ترکیه ـ سوریه ـ عراق ـ ایران بر سر خودمختاری؛ اسراییل علیه فلسطین بر سر سرزمین مقدس؛ آمریکا ـ اسراییل علیه کشورهای عرب ـ مسلمان بر سر اسراییل علیه فلسطین؛ آمریکا علیه ۱۳۴ کشور بر سر تروریسم با استفاده از شکنجه ـ تک تیراندازی ـ پهپاد؛ آمریکا ـ بریتانیا ـ کانادا ـ استرالیا ـ نیوزیلند («پنج چشم») علیه جهان به خاطر جاسوسی؛ آمریکا علیه چین بر سر جغرافی سیاسی جهان؛ آمریکا ـ بریتانیا ـ فرانسه ـ ایتالیا ـ نروژ علیه لیبی ـ مالی ـ سودان ـ سومالی و غیره در آفریقا؛ آمریکا علیه آمریکای لاتین/کاراییب بر سر برابری در قاره آمریکا. عجیب ترین ویژگی در حقیقت حضور یک کشور ـ آمریکا ـ در تقریبا تمام آنهاست. چرا؟ خوب، برتری جویی در جهان همین است.

افزایش نجومی ثروت ۴۰۰ بیلیونر و فقر و بیکاری میلیون ها مردم در جهان
دیده بان اشتباهات بشر ۳ ژانویه ۲۰۱۵ ثروت ۴۰۰ بیلیونر اصلی جهان در سال ۲۰۱۴، ۹۲ بیلیون دلار افزایش یافت و به ۱/۴ تریلیون دلار رسید. این خبر در شاخص بیلیونرهای بلومبرگ که از ۲۰۱۲ آغاز شده و ثروت ۴۰۰ تن ثروتمندترین افراد جهان را پیگیری می کند گزارش شده است. جمع ثروت این ۴۰۰ تن بیش از تولید ناخالص داخلی آلمان ـ یعنی چهارمین اقتصاد بزرگ جهان ـ است. این افزایش ثروت همراه با رشد بیکاری و فقر در سراسر جهان و وابسته به آن است. بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار در سال گذشته، شمار بیکاران در جهان برای اولین بار به ۲۰۰ میلیون تن رسید که ۵ میلیون افزایش در یک سال را نشان می داد و از رکورد ۱۹۸ میلیون در سال ۲۰۰۹ فراتر رفت. به گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، در حدود ۱۲% مردم جهان ـ برابر با ۸۶۰ میلیون تن ـ در فقر زندگی می کنند. به گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل در حدود ۸۰۵ میلیون نفر بین ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ به طور مزمن با سوء تغذیه روبرو بوده اند.
۱۲۵۰ پناهجو در ایام کریسمس از مرگ در مدیترانه نجات یافتند

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

 ابعاد جهانی نظامی گری آمریکا
دیده بان اشتباهات بشر ۳ ژانویه ۲۰۱۵ ماه گذشته ریاست جمهوری اباما نامه ای رسمی به رییس مجلس نمایندگان فرستاد و کشورهایی را که نیروهای نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۴ در آنها درگیر بوده اند برشمرد. هیچ یک از روزنامه های اصلی آمریکا در باره این نامه گزارش ندادند گرچه مسؤول مطبوعاتی کاخ سفید آن را در ۱۱ دسامبر منتشر کرد. در این نامه بخشی از عملیات علیه القاعده و نیروهای وابسته به آن اعلام شده و به این ترتیب به طور دقیق همان استدلال جرج بوش یعنی «جنگ علیه ترور» به کار رفته است. اما هیچ اشاره ای به این نیست که در چند کشور، به ویژه در لیبی و سوریه، القاعده دشمن نیست و متحد اصلی آمریکا در سرنگونی قذافی (که در سال ۲۰۱۱ به قتل رسید) و بشار اسد به شمار می رود. نقشه ای که در اینجا دیده می شود کشورهایی را نشان می دهد که نیروهای آمریکا در چهار منطقه عملیاتی از شش منطقه جهان اعزام شده اند.
هند به توسعه انرژی خورشیدی سرعت می‌بخشد

     دفاع از حقوق بشر

مصر دو سال زندان برای یارا سلام و معترضان دیگر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ شبکه حقوق بشر اروپایی مدیترانه، برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (برنامه مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) و فرانت لاین دیفندرز به شدت حکم دو سال زندان را که دادگاه استیناف در دانشکده پلیس قاهره علیه یارا سلام، مسؤول عدالت انتقالی در مرکز ابتکار حقوق شخصی مصر و ۲۳ تن از فعالان جوان عضو جنبش «با محاکمه نظامی غیرنظامیان مخالفیم» صادر کرد، محکوم کردند. قانون اعتراض مصر از زمان اجرا در سال ۲۰۱۳ به طور روزافزونی برای سرکوب و زندانی کردن فعالان سیاسی و مخالفان و مدافعان حقوق بشر به کار رفته است. حکم اخیر نمونه دیگری از اقدام عملی قوه قضاییه مصر برای تعطیل کردن راه های دمکراتیک انتقاد از رژیم کنونی است.

مصر اعاده دادرسی روزنامه نگاران الجزیره باید راه را برای آزادی بی قید و شرط آنها باز کند
۱ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: حکم دادگاه در مورد محاکمه دوباره سه روزنامه نگار زندانی الجزیره ایرادهای اساسی در محکومیت اولیه را تایید می کند اما آنها را ناعادلانه در زندان باقی می گذارد. معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل گفت: «با محاکمه دوباره [این سه روزنامه نگار] دادگاه های مصر بی عدالتی را ادامه می دهند. آنها اصلا نباید به زندان می رفتند… و باید فوری آزاد شوند.»

سه تن را در سال ۲۰۱۵ از یاد نخواهیم برد
عفو بین الملل ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴ بی عدالتی، تعدی و آزادی مفاهیم مجردی نیستند. نام هایی بر این مفاهیم قرار دارند. بعضی از این نام ها در سراسر جهان در عنوان های خبری بوده اند. بعضی را شاید هرگز نشنیده باشید. اما اگر بخواهیم زندگی ها را تغییر بدهیم باید آنها را بشناسیم. ماها دختری ۸ ساله اهل سوریه است. زمانی که موشکی خانه اش را در حلب ویران کرد و پدر و مادرش را کشت، او با عمویش به ترکیه گریخت. «خانه» تازه آنها در شهر آق چاکاله پوسته ای بتونی است با سه دیوار و بدون در، بدون توالت یا امکان شستشو و آشپزی. او از غذاهایی که آوارگان اردوگاهی در نزدیکی آنجا فراهم می کند تغذیه می کند و دچار بیماری های مختلف است. ماها دیگر حرف نمی زند و او و عمویش از کمکی برخوردار نیستند. ماها یکی از  ۸/۳ میلیون آواره ای است که در سه سال گذشته از سوریه فرار کرده اند و تعداد آنها رو به افزایش است. ایوائو هاکامادا ۷۸ ساله است. او ۴۵ سال از عمر خود را در انتظار اعدام به سر برده و بیشتر این مدت را در سلول انفرادی در حال نشسته گذرانده است.  در سال ۲۰۱۴، پس از مبارزه شدید سازمان های مختلف، او آزاد شد. دادگاه حکم او را لغو کرد و دستور محاکمه دوباره داد. پرونده او یادآور آشکار ضرورت الغای مجازات اعدام است. ماریا ترزا ریورا مادر جوانی در السالوادور است که روزی پس از درد شدید به توالت رفت و پس از آن مادر همسرش او را در حال خونریزی یافت و به بیمارستان برد. بیمارستان به پلیس خبر داد و سرانجام او که حتا نمی دانست حامله بوده بدون هر مدرکی به خاطر قتل جنین خود به ۴۰ سال زندان محکوم شد. السالوادور یکی از سخت ترین قوانین ضد سقط جنین را دارد که این کار را حتا در صورت به خطر افتادن زندگی زنان در اثر حاملگی ممنوع می کند.

     زنان

برابری جنسیتی، مروری بر سال ۲۰۱۴
نهاد زنان سازمان ملل ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴ در این مرور گزیده های دستاوردهای برابری جنسیتی در سراسر جهان از جمله مسایلی از قبیل تصویب یکی از مترقی ترین قانون اساسی های جهان عرب و گنجاندن حق زنان، عرضه جبران به قربانیان خشونت جنسی در زمان جنگ و غیره مورد بررسی قرار می گیرد.

هند افزایش سی درصدی آمار تجاوز در پایتخت
سوریه جنبش زنان کوبانی در گفتگو با فمینیسم و شرق شناسی
عربستان سعودی تفکیک جنسیتی در شرکت هواپیمایی
حقوق جنسی چیست؟
واژه شناسی مطالعات جنسیت
همپوشانی نژاد، جنسیت و طبقه در مطالعات سازمانی

     کودکان

مساله نابرابری و کودکان آمریکا

     فرهنگ و اندیشه

درخواست از کشورهای جهان برای نجات میراث تاریخی سوریه
دو کتاب بحث‌برانگیز در اروپا در پرتو زندگی اسلامی
اسلام، سکولاریسم، جنگ، مدرنیته و زنان از نگاه آدونیس
کاریکاتور عدالت کور

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی، ترانسند مدیا سرویس، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز حقوق اساسی امریکا، نهاد زنان سازمان ملل، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۸۱

پیوست‌ها: