iran791134321.21357431

 ادامه تحصن نسرین ستوده و همراهانش – عکس از فیسبوک محمد نوری‌زاد

     مواد نقض فاحش حقوق بشر

احضار تلفنی آتنا فرقدانی به دادگاه انقلاب
سحام نیوز ۹ دی ۱۳۹۳ وی چندی پیش به خاطر طراحی‌هایش و دیدار با خانواده‌های زندانیان سیاسی و خانواده‌های شهدای سال ۸۸ بازداشت شد.

 هفت نفر در زندان ارومیه اعدام شدند
کردپا ۹ دی ۱۳۹۳ این ٧ شهروند از اهالی شهرستان‌های کرمانشاه، سنندج و شیراز بوده‌اند.
اجرای حکم اعدام یک شهروند دیگر کُرد در زندان دریا

جسد یک بهایی به دلیل صادر نشدن مجوز دفن در سردخانه مانده است
رادیو فردا ۱۰ دی ۱۳۹۳ جامعه جهانی بهایی در بیانیه‌ای خبر داده نزدیک به دو ماه است جسد یک بهایی در سردخانه‌ای در اهواز مانده، چرا که مقامات از دادن اجازۀ دفن خودداری می‎کنند.

علیرغم ادعاهای مقامات برای فیلتر محتوای اینترنتی؛ ادامه سانسور وب‌سایت‌ها به روش‌های سابق
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۲ دی ۱۳۹۳ به رغم ادعای مقامات دولتی مبنی بر فیلتر هوشمند شبکه‌های اجتماعی که به موجب آن محتوای وب‌سایتی براساس معیارهای فیلترینگ حذف می‌شود، بررسی‌های کمپین  نشان می‌دهد که بر خلاف ادعاهای مطرح شده، فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی همچنان با روش‌هایی که در گذشته به کار گرفته شده همچون مسدود کردن نشانی و آی.پی اعمال می شود. بررسی های کمپین همچنان نشان می دهد که دستگاه های ذیربط فیلترینگ، فاقد توانایی فنی برای اعمال فیلترینگ براساس شناسایی محتوای یک وب سایت و یا شبکه اجتماعی را دارند.

نرگس محمدی: مانع اقدام‌های غیرقانونی مأموران وزارت اطلاعات شوید
مرکز حامیان حقوق بشر ۱۲ دی ۱۳۹۳ نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر در پی بازداشت چند ساعته او و ۵ نفر دیگر از شهروندان ایرانی توسط مأموران امنیتی، در نامه‌ای به محمود علوی، وزیر اطلاعات، به شرح حادثه آن روز پرداخت.

مدیرمسئول «لحظه آنلاین» به دادگاه احضار شد
سحام نیوز ۱۳ دی ۱۳۹۳ «امیر عرب آمری» مدیرمسئول وب‌سایت «لحظه آنلاین» به دادگاه احضار شد.

     زندان

درخواست از حامیان موسوی و کروبی برای بر هم نزدن کشور پس از اعدام این دو
کمپین بین امللی حقوق بشر در ایران ۸ دی ۱۳۹۳ سه روز پس از اینکه میرحسین موسوی در تازه ترین پیام خود در حصر گفت آمادگی حضور در دادگاه صالح و علنی را دارد، مرتضی آقا تهرانی، دبیر کل جبهه پایداری روز نهم دی ماه گفته است حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی باید تعهد کتبی بدهند که در صورت صدور حکم اعدام آنها از سوی دادگاه، کشور را به هم نریزند.

وکیل میرزایی حکمتی: آمریکا درخواست مبادله موکلم را کرده است
رادیو زمانه ۹ دی ماه ۱۳۹۳ به‌گفته وکیل ‌مدافع امیر میرزایی‌حکمتی، آمریکا از ایران خواسته است تا موکلش را با برخی بازداشت‌ شده‌های ایرانی مقیم آمریکا مبادله کند.
آمریکا خبر پیشنهاد مبادله یک زندانی با امیرحکمتی را تکذیب کرد

مهدیه گلرو وسایلش را تحویل نگرفت: چیزی جز آزادی نمی‌خواهم
جرس ۱۲ دی ۱۳۹۳ مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل، از تحویل گرفتن وسایل خانواده اش در زندان خودداری کرد. وی تاکنون بیش از ۶۵ روز را در بازداشت نیروهای امنیتی در زندان اوین به سر برده است.

رئیس سازمان زندان های ایران: سالانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر وارد زندان‌ها می‌شوند
خبرگزاری مهر ۱۳ دی ۱۳۹۳ رئیس سازمانهای زندانهای کشور گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر وارد زندانهای کشور می شوند که بخشی از آنها کمتر از یک ماه در زندان می مانند.
۴۰ میلیون نفر در ایران درگیر مسائل قضایی هستند

۱۰ روز بی خبری مطلق از«یغما فشخامی» خبرنگار روزنامه روزان
سحام نیوز ۱۳ دی ۱۳۹۳ با گذشت ده روز از بازداشت «یغما فشخامی»، شاعر و خبرنگار روزنامه توقیف شده روزان، توسط نیروهای امنیتی، هنوز هیچ‌گونه خبری از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری این روزنامه نگارجوان در دست نیست.

علیرضا رجایی از دیدار پدر و مادرش محروم است
ملی مذهبی ۱۳ دی ۱۳۹۳ علیرضا رجایی روزنامه نگار و از اعضای شورای فعالان ملی مذهبی، مدتی است به دلیل عمل جراحی مادر و پدر خود، موفق به ملاقات با آنها نشده است.

    دفاع از حقوق بشر

پیشنهادهای جامعه بین الملل به ایران در روند بررسی ادواری جهانی
سودیوند ۷ دی ۱۳۹۳ در فاصله نهم تا ۱۳ آبان ماه امسال، نخستین مرحله دومین دوره بررسی ادواری جهانی پرونده حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر برگزار شد. ۱۰۸ کشور از اعضای سازمان ملل در این روند اعلام موضع کردند و نهایتا ۱۰۴ کشور از مناطق مختلف دنیا، ۲۹۱ پیشنهاد به جمهوری اسلامی ارائه دادند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: ۱۱۸ فعال رسانه‌ای در سال ۲۰۱۴ کشته شدند
رادیو فردا ۱۰ دی ۱۳۹۳ فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران گزارش داده است که ۱۱۸ خبرنگار و فعال حوزه رسانه طی سال ۲۰۱۴ در جهان کشته شده‌اند.

     زنان

دستمزد کمتر زنان؛ خشونتی که نادیده گرفته می شود
بیدارزنی ۱۰ دی ۱۳۹۳ سلامت در محیط کار امری موثر در کارایی افراد است. مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده امنیت و سلامت در کار، خشونت شمرده شده است که مهم‌ترین اشکال آن عبارتند از: تهاجم، اذیت و آزار جنسی، تهدید، درگیری، اذیت و آزار فیزیکی یا لفظی.

ممانعت از برگزاری نشست «زنان،‌ امنیت و فضای شهری» توسط نهادهای امنیتی
بیدار زنی ۱۱ دی ۱۳۹۳ نشست «زنان،‌ امنیت و فضای شهری» که قرار بود عصر امروز پنج‌شنبه ۱۱ دی ماه  برگزار شود به دلایل نامعلومی لغو شد.

مشاور زنان تلویزیون ایران: نمایش زنان با روبنده اشتباه بود
بی بی سی فارسی ۱۲ دی ۱۳۹۳ پروین سلیحی، مشاور امور زنان و خانواده رئیس رادیوتلویزیون دولتی ایران می‌گوید نمایش زنان با روبنده اشتباه بود.

علل اعتیاد زنان؛ از نظام خانواد‌ه تا ساختار عاطفی
روزنامه شهروند ۱۴ دی ۱۳۹۳ به طور کلی خانم‌ها نسبت به مردان کمتر به سوی اعتیاد، از سیگار گرفته تا مواد مخدر می‌روند. با این پیش فرض که اعتیاد، ناشی از مشکلات و خلأ‌های روحی و روانی است، خانم‌ها سعی می‌کنند مشکلات خود را به طریق دیگری حل‌وفصل کنند. به این معنی و به این دلیل، از نظر جنسیتی، شیوع و انتشار موادمخدر در میان خانم‌ها کمتر است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

استان کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری در ایران را داراست
رادیو فردا ۱۴ دی ۱۳۹۳ مرکز آمار ایران روز شنبه اعلام کرد که استان کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری در پاییز سال جاری در ایران را داشته است.

تخریب بافت تاریخی جلفای اصفهان
روزنامه آرمان ۱۴ دی ۱۳۹۳ یک استاد مرمت دانشگاه هنر اصفهان گفت: تغییر ساختار اجتماعی منطقه جلفای اصفهان به کالبد این بافت تاریخی آسیب می‌رساند.

علاءالدین» در دسترس نیست
روزنامه شرق ۱۴ دی ۱۳۹۳ ١١٠واحد طبقه‌هفت پاساژ علاءالدین شامگاه پنج‌ شنبه تخریب و پلمب شد. ١١٠واحدی که به گفته کسبه، مالک بدون هیچ سندی به مبلغ ٩٠٠میلیارد‌تومان به آنها فروخته بود. «شرق» جزییات پرونده ساخت‌و‌تخریب علاءالدین را با ارائه اسناد و گفت‌و‌گو با طرفین ماجرا بررسی می‌کند.
شورا تخلفات احتمالی شهرداری در پاساژ علاء‌الدین را پیگیری می‌کند

پارازیت دولتی و غیردولتی، ناباروری، سقط جنین و علامت سوال!
روزنامه شهروند ۱۴ دی ۱۳۹۳ جنجال پارازیت‌ها، اگرچه شاید موضوعی سیاسی قلمداد شود اما سلامت مردم و به‌ویژه نقشی که آلودگی‌هایی از این دست روی باروری و سقط ‌جنین دارد از نکاتی است که جامعه پزشکی همواره بدان عکس‌العمل نشان داده، آن هم نه‌تنها در ایران که در کل جهان!

     فرهنگ 

واکنش کیانوش عیاری به عذرخواهی رئیس سازمان سینمایی
رادیو فردا ۱۲ دی ۱۳۹۳ کیانوش عیاری در واکنشی به عذرخواهی رئیس سازمان سینمایی به خاطر اکران نشدن فیلم «خانه پدری» اعلام کرد که تنها دستاورد حاصل شده از اکران نشدن فیلمش، عذرخواهی یک مسئول است.

ممانعت از نمایش فیلم «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی
رادیو فردا ۱۴ دی ۱۳۹۳ یک منبع مطلع در گفت و گو با رادیو فردا از جلوگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایش فیلم سینمایی “استراحت مطلق” به کارگردانی عبدالرضا کاهانی  خبر داد.

   سیاست

علی مطهری: روحانی در رفع حصر کوتاهی کرده است
سحام  نیوز ۱۰ دی ۱۳۹۳ علی مطهری، نماینده تهران در مجلس در مصاحبه‌ای مفصل با روزنامه «مردم امروز» گفته است: آقای روحانی در زمینه رفع حصر کوتاهی کرده است.

ایران توافق اتمی با آمریکا را تکذیب کرد
بی بی سی فارسی ۱۳ دی ۱۳۹۳ مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، به دست آمدن هرگونه توافق درباره موضوعات مورد مذاکره در پرونده اتمی جمهوری اسلامی را تکذیب کرد.

حسن روحانی خواستار همه‌پرسی در ایران شد
رادیو زمانه ۱۴ دی ۱۳۹۳ حسن روحانی، در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران اعلام کرد که به عنوان مجری قانون اساسی، برای یک‌بار هم که شده، می‌خواهد یک مسئله مهم و مورد اختلاف در ایران به همه‌پرسی گذاشته شود.

پرونده احمدی‌نژاد در دست هیات قضایی
روزنامه شرق ۱۴ دی ۱۳۹۳ محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران درباره پرونده احمدی‌نژاد به فارس گفته است که هیات قضایی در حال بررسی این پرونده است و تحقیقات مقدماتی همچنان ادامه دارد او همچنین درخصوص آخرین وضعیت پرونده شکایت، رییس مجلس شورای اسلامی و محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس از رییس‌جمهور سابق، گفت: این پرونده هنوز منجر به نتیجه نهایی نشده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا، مهر روزنامه‌های دنیای اقتصاد، شرق سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، خبرنگاران ایران، کردپا، ملی مذهبی، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران،  کمیته گزارشگران حقوق بشر، مرکز حامیان حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۷۹

پیوست‌ها: