افغانستان140929163826_ashraf_ghani_640x360_afp_nocredit

در نظر سنجی طلوع نیوز: محبوبیت رییس جمهور به نصف کاهش یافته است./ منبع عکس

  موارد نقض فاحش حققو بشر

اشرف غنى: با رویداد سنگین در چوکات قانون برخورد می شود
خبرگزاری پژواک/ ۱۵ جدی ۱۳۹۳ رییس جمهوراشرف غنی، با خانواده‌ های قربانیان رویداد ولسوالى سنگین ولایت هلمند صحبت کرد و گفت: بعد از ختم تحقیقات، با این مساله در چوکات قانون برخورد صورت مى گیرد. هفته گذشته بر اثر اصابت یک راکت نیروهاى امنیتى در مراسم عروسى در ولسوالى سنگین، حدود ٢١ تن جان باختند و ۴۵ تن دیگر که اکثر آن ها را زنان و اطفال تشکیل می دادند، زخم برداشتند.

 زنان

غزل سادات: می خواهم همپای مردان میلیونر باشم
صدای امریکا/ ۱۵ جدی ۱۳۹۳ غزل سادات هنرمندی که در چند سال گذشته با هنر آوازخوانی علاقمندان زیادی به خود پیدا کرده به تازگی به تجارت رو آورده است. خانم سادات که در شهر دوبی امارات متحده عربی، مصروف کارهای تجارتی است در حال حاضر مدیریت میلیون ها دالر سرمایه را به عهده دارد. این آوازخوان افغان می گوید: نمی خواهد هنرمندی باشد که از راه آوازخوانی در هوتل ها زندگی خود را به پیش ببرد.

 چرا یک تعداد افراد مراجعهء دختران به داکتر نسایی ولادی را شرم و عار میدانند؟
رادیو آزادی/ ۱۵ جدی ۱۳۹۳ آیا می دانید که در بسیاری از مناطق افغانستان هنوز هم مردم مراجعه دختران را نزد داکتر نسایی ولادی شرم و عار می دانند و فکر می کنند که دختر به اصطلاح عام کمر بسته است و ضرورت به مریضی، تداوی و رفتن نزد داکتر نسایی را ندارد؟ چه کسانی موظف اند که در این مساله فرهنگ سازی کنند؟

 تجاوز و لت و کوب یک دختر ۱۴ ساله در بلخ توسط برادران شوهر
فارسی.رو/ ۱۶ جدی ۱۳۹۳ یک دختر ۱۴ ساله که به خاطر تامین مخارج عروسی دوم پدرش، به نکاح یک پسر ۱۱ ساله در ولایت بلخ در آمده بود از سوی برادران شوهرش مورد تجاوز جنسی و لت و کوب قرار گرفت. پدر این دختر حالا شکایت کرده و خواستار اجرای عدالت شده است. چندی قبل نیز یک دختر خردسال به نکاح یک پسر ۱۲ ساله در ولسوالی شولگره ولایت بلخ درآمد.

  حامیان و فعالان

صندوق حمایت از خبرنگاران با همکاری مالی شماری از مقامات حکومتی دوباره فعال شد
خبرگزاری بخدی/ ۱۵ جدی ۱۳۹۳ مسوولان صندوق مالی حمایت از خبرنگاران کشور اعلام کردند که این صندوق با پرداخت مقداری پول از سوی شماری از مقامات حکومتی بار دیگر به فعالیت آغاز کرد. این صندوق چند سال پیش به هدف حمایت مالی از خبرنگاران کشور ایجاد شده بود اما به علت عدم کمک مالى و نبود بودجه فعالیت نداشت.

 تشکیل حکومت نمادین توسط جامعۀ مدنی افغانستان
رادیو فرانسه/ ۱۵ جدی ۱۳۹۳ تعدادی از اعضای جامعه مدنی و شهروندان افغانستان، به دلیل این که دیگر صبر و حوصلۀ انتظار ایجاد حکومت را ندارند، به رییس جمهور و رییس اجراییه چهار روز فرصت داده بودند تا کابینه را تشکیل داده و اعلان کنند. تهدیدی که در این ضرب الاجل جا گرفته بود این بود که در غیر آن، آنان خود دست به ایجاد حکومت خواهند زد.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

جواز برخی از موسسات تحصیلات عالی لغو خواهد شد
خبرگزاری جمهور/ ۱۶ جدی ۱۳۹۳ مسعود ترشتوال رییس موسسات تحصیلات عالی خصوصی در نشستی که به هدف ارزیابی نقش موسسات آموزش عالی خصوصی برگزار شده بود، گفت: بعضی از این موسسات و دانشگاه ها ممکن است به دلیل عدم ارایه خدمات مفید و متناسب با استاندردهای تعیین شده جواز فعالیت شان لغو شود.

 توافق گسترش روابط ترانزیتی میان تاجیکستان، افغانستان و پاکستان
فارسی.رو/ ۱۵ جدی ۱۳۹۳ مقامات سه کشور تاجیکستان، افغانستان و پاکستان طی دیداری در اسلام آباد بر گسترش روابط ترانزیتی توافق کردند. آن ها تصمیم گرفته اند روند مشورت دهی و گفتگوها در مورد توافقنامه ترانزیت تجاری را افزایش دهند. شهزاد عرب وزیر تجارت پاکستان، مزمل شینواری سرپرست وزارت تجارت افغانستان و سیدرحمان معاون وزیر تجارت تاجیکستان در این نشست حضور داشتند.

 راه های یازده ولسوالی در بدخشان مسدود شد
خبرگزاری رشد/ ۱۵ جدی ۱۳۹۳ ریزش سنگین برف،‌ راه های یازده ولسوالی در ولایت بدخشان را مسدود کرده است. مقامات محلی بدخشان اعلام کردند: ریزش سنگین برف اهالی ولایت بدخشان را غافل گیر کرده است و مردم برای رفت و آمد با مشکلات زیادی مواجه شده اند. شماری از اهالی بدخشان به دلیل بسته بودن راه های ارتباطی مجبورند از طریق خاک تاجیکستان به مناطق مورد نظر خود بروند.

 کاهش ۳۰ درصدی عواید ملی افغانستان
صدای امریکا/ ۱۵ جدی ۱۳۹۳ وزارت مالیۀ افغانستان می گوید: عواید ملی آن کشور در سال روان به ۱۰۰ میلیارد افغانی می رسید که نسبت به هدف از قبل تعیین شده، حدود ۳۰ درصد کاهش را نشان می دهد. عبدالقادر جیلانی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان سال ۱۳۹۳ را سال پر از چالش و از نظر مالی و اقتصادی استثنایی خواند. او افزود که در این سال سرمایه گذاری و تجارت نیز به کندی پیش رفت.

 نظرسنجی جدید: محبوبیت رییس جمهور به نصف کاهش یافته است
۸صبح/ ۱۷ جدی ۱۳۹۳ نظرسنجی تازه‌ ای که توسط طلوع نیوز و به همکاری نهاد تحقیقی «ای آر تی» انجام شده نشان می ‌دهد که ۲۷٫۵ درصد مردم افغانستان از کارکردهای رییس‌جمهور اشرف غنی راضی اند ولی ۳۲ درصد دیگر از عملکردهای رییس جمهور ابراز نارضایتی کرده‌ اند. ۳۰٫۴ درصد افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده، گفته ‌اند تا اندازه ‌ای از کارکردهای رییس جمهور راضی هستند.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در یک حمله انتحاری به کاروان نیروهای خارجی در کابل، ۶ شش غیر نظامی زخمی شدند. در نتیجه یک حمله انتحاری در ولایت زابل دو تن کشته و نه تن دیگر زخمی شدند. یک قاضی دادگاه در انفجاری در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار کشته شد.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
یک فرمانده القاعده در شمال افغانستان مجروح شد. در یک انفجار در ولسوالی بالامرغاب، یک سرباز ارتش کشته و چهار تن دیگر آنان زخمی گردیدند. سه طالب پاکستانی در جریان درگیری با نیروهای مرزی کشور در ولایت نورستان کشته شدند.

 کِشت ‌زارهای ماین، میراث کُشنده‌ ده‌ ها سال جنگ در افغانستان
تلویزیون یک/ ۱۶ جدی ۱۳۹۳ ماموریت جنگی نیروهای خارجی به رهبری ناتو در افغانستان به پایان رسید؛ اما کَشت‌ زارهای ماین در بخشی از مناطق افغانستان به شوره‌ زار مبدل نشده است. شماری از ناظران و کارشناسان امنیتی بر این باورند که با وجود فعالیت نیروهای ناتو به منظور حفظ جان مردم افغانستان و مصارف هنگفت مالی در بخش پاکسازی ماین، هنوز هم در برخی از مناطق این کشور ماین وجود دارد.

 آمریکا هرگونه تغییر در برنامه خروج نظامیان از افغانستان را رد کرد
فارسی.رو/ ۱۶ جدی ۱۳۹۳ مقامات کاخ سفید با رد هرگونه تغییر در برنامه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفته است: در حال حاضر افغان ها خود مسوولیت تامین امنیت در کشورشان را به عهده گرفته اند. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید با رد هرگونه تغییر در برنامه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: وضعیت استراتژی ما در افغانستان برای رییس جمهور این کشور واضح و روشن است.

  سیاست

شورای عالی صلح افغانستان: چین زمینه گفت ‌و گوهای مستقیم را فراهم می‌ کند
بی بی سی/ ۱۵ جدی ۱۳۹۳ شورای عالی صلح افغانستان می ‌گوید: کشور چین در مورد گفت ‌و گوهای صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان دیدگاهی کلان و راهبردی دارد. معصوم استانکزی، دبیر شورای عالی صلح گفت: دولت افغانستان نسبت به سهم گیری چین در روند صلح دولت افغانستان خوشبین است و آن را مثبت ارزیابی می ‌کند.

 سراج ‌الحق: پاکستان در گذشته و حال از طالبان پشتیبانی می‌ کند
طلوع نیوز/ ۱۵ جدی ۱۳۹۳ مولوی سراج ‌الحق رهبر جماعت اسلامی پاکستان می گوید: طالبان و گروه‌ های شورشی دیگر از بهر آزادی افغانستان در برابر نیروهای خارجی و حکومت افغانستان می ‌جنگند؛ پاکستان در گذشته هم از طالبان پشتیبانی ‌کرده و حالا هم می ‌کند. وی می ‌افزاید: جماعت اسلامی همان گونه که از جنگ پیکارجویان کشمیری در برابر هند و از نبرد پیکارجویان فلسطینی با اسراییل پشتیبانی می ‌کند از مبارزه مسلحانه افغان ‌ها نیز پشتیبانی کند.

 اتمر: ایران از خاک افغانستان، هیچ تهدیدی نخواهد شد
تلویزیون یک/ ۱۶ جدی ۱۳۹۳ محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری در سفری رسمی به ایران، به دولت این کشور اطمینان داد که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه آنان نخواهد شد. او در دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ ایران گفته است: حکومت وحدت ملی افغانستان اجازه نخواهد داد تا از خاکش بر ضد کشورهای همسایه تهدیدی صورت گیرد.

 غنی:‌ ضرب الاجل خروج نیروهای آمریکایی نیازمند بررسی است
بی بی سی/ ۱۴ جدی ۱۳۹۳ اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفته است که ضرب الاجل دو ساله آمریکا برای خارج کردن آخرین نیروهایش از افغانستان ممکن است نیازمند “بررسی مجدد” باشد. باراک اوباما رییس جمهور آمریکا می گوید: همزمان با مسوولیت پذیری افغان ها در امور امنیتی کشورشان، همه سربازان آمریکایی را تا پایان ۲۰۱۶ از افغانستان خارج خواهد کرد.

  فرهنگ

«روز ملی قلم» آغازی در جهت هم‌گرایی و وحدت فرهنگی افغانستان
رادیو فرانسه/ ۱۴ جدی ۱۳۹۳ تلاش‌ هایی که از ٢ سال پیش در افغانستان برای نام‌ گذاری یک روز ویژه ١۶ ثور، به نام روز ملی قلم در سالنامه این کشور آغاز گردیده، پیشرفت قابل ملاحظه ‌ای را نشان می دهد. با توجه به کثرت و تنوع قومی و زبانی موجود در افغانستان، رسمیت یافتن روز ملی قلم می تواند آغازی باشد در جهت همگرایی و وحدت فرهنگی در چهارچوب پروژه فراگیر ملت- دولت که تضمین کننده پیشرفت و ثبات جامعه افغانستان می ‌باشد.

 رقص عرفانی سماع در بلخ احیا می شود
خبرگزاری باختر/ ۵ جدی ۱۳۹۳ برای  اولین  بار محفل رقص سماع در ولایت بلخ راه اندازی شد. رقص سماع یکی از بزم های عرفانی حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی می باشد که تاریخ بسا طولانی ای در افغانستان و به خصوص در ولایت بلخ دارد. صالح محمد خلیق رییس اطلاعات و فرهنگ  ولایت بلخ گفت: محفل رقص سماع برای اولین بار توسط شماری از جوانان فرهنگی ولایت بلخ برگزار گردیده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۷۹

پیوست‌ها: