زنان-690x259

77333565566787954232

نوازندگان زن ایرانی/ منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

هند افزایش سی درصدی آمار تجاوز در پایتخت

 دستگیری پنج مرد در هند به اتهام تجاوز به زن گردشگر ژاپنی
دویچه وله فارسی ۴ جنوری ۲۰۱۵ پلیس هند پنج مرد را به اتهام ربودن و تجاوز متعدد به یک دختر ۲۲ ساله ژاپنی بازداشت کرده است. متهمان این دختر را حدود یک ماه در زیرزمینی در یکی از شهرهای زیارتی هند حبس و به دفعات به وی تجاوز کرده‌اند.

افغانستان تجاوز و لت و کوب یک دختر ۱۴ ساله در بلخ توسط برادران شوهر
غزنی یک داکتر زن به همراه شوهرش کشته شد

ابالای یک دختر چهار ساله تجاوز جنسی صورت گرفت
آژانس باختر ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ یک دختر چهار ساله در ولایت هلمند مورد تجاوز جنسی قرار گرفت. گفته می شود، افراد مسلح ناشناس  در منطقه شهید غلطان شهر لشکرگاه در جوار  قوماندانی امنیه آن ولایت، بر این دختر تجاوز نموده اند.

 ایران مجید درخشانی، آهنگساز ایرانی ممنوع الخروج شد
بی بی سی ۴ جنوری ۲۰۱۵ مجید درخشانی، آهنگساز ایرانی هنگامی که قصد خروج از ایران به مقصد دبی را داشت، در فرودگاه مطلع شد که ممنوع الخروج شده است. او دلیل ممنوع الخروج شدن خود را «داشتن خواننده زن» در گروه موسیقی تحت سرپرستی خود عنوان می‌کند. او شیوه بازجویی خود را «محترمانه» توصیف می‌کند، اما می‌گوید که با بعضی از اعضای گروه ماه‌بانو «غیرمحترمانه» برخورد شده است. آقای درخشانی پیشتر در گفتگو با برنامه «به عبارت دیگر» بی‌بی‌سی فارسی درباره ممنوعیت آوازخواندن زنان در ایران گفته بود به خاطر این ممنوعیت و هدر رفتن استعداد زنان هنرمند «احساس گناه می‌کند».
عربستان سعودی تفکیک جنسیتی در شرکت هواپیمایی

     دفاع از حقوق بشر

MADRE؛ تلاش برای احقاق حقوق زنان جنگ‌زده
مهرخانه ۳ جنوری ۲۰۱۵ سازمان بین‌المللی MADRE در سال ۱۹۸۳ توسط گروهی از فعالان برای مقابله با حضور نظامی آمریکا در کشورهای آمریکایی لاتین راه‌اندازی شد. مؤسسین این ان‌جی‌اُ همگی از منتقدین دولت آمریکا بوده و فعالیت‌های خود را به‌تدریج منحصر به حوزه زنان و در کشورهای مختلف کردند.

ایران حمایت از خانواده‌های معتادین و زنان بهبودیافته‌ با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر

کودکان

گزارش – تجزیه و تحلیل آماری خشونت علیه کودکان
یونیسف دسامبر ۲۰۱۴ خشونت بین فردی در تمامی اشکال، تاثیرات مهمی بر روی کودکان دارد و آینده ی کودکان را در معرض خطر می گذارد. تاثیرات خشونت  جسمی، روانی و عاطفی هستند و در بسیاری از موارد کودکان جان خود را نیز بر اثر خشونت از دست می دهند. این گزارش انواع مختلف خشونت علیه کودکان را با مثال هایی از ۱۹۰ کشور جهان افشا می کند.

 ۴۰ درصد کودکان افغانستانی از سوء تغذیه رنج می ‌برند
خبرگذاری افغان ایریکا ۴ جنوری ۲۰۱۴ عزیزالله فروتن سخنگوی یونسیف در افغانستان با بیان این مطلب که بیماری سوء تغذیه در میان کودکان افغانستان نسبت به گذشته کاهش یافته اما می گوید که تا هنوز هم ۴۰ درصد کودکان در افغانستان به بیماری سوء تغدیه مبتلا هستند.آقای فروتن اظهارداشت که رسیدگی به مشکل سوءتغذیه کودکان در افغانستان باید در اولویت دولت افغانستان قرارگیرد.

افغانستانافزایش ۲۰ درصدی خسارات ناشی از جنگ بر زنان و کودکان
مهرخانه ۱۴جنوری ۲۰۱۴ وقوع جنگ و مخاصمه در کشور افغانستان سبب شده است که تعداد زیادی از زنان و کودکان، دچار معلولیت شوند و نیز خانواده‌های بسیاری را با بحران مواجه کرده و منجر به فروپاشی آ‌ن‌ها شده است که این عوامل، آینده خانواده و خصوصاً آینده کودکان را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است.

آلمان کشور جرمنی برای تغذیه و تحصیل دختران در یمن به برنامه جهانی غذا ملل متحد ۳۰ میلیون دلار اهدا می کند 

        قوانین و لوایح

ایران  جمهوری اسلامی و پاسخش در باره وضعیت زنان به کمیسیون مقام زن سازمان ملل
شهرزاد نیوز ۵ دسامبر ۲۰۱۵ در (سپتامبر ۱۹۹۵) اجلاس جهانی سازمان ملل متحد موسوم به «اجلاس پکن» و چهارمین کنفرانس جهانی زنان برگزار گردید. در آن کنفرانس سندی به تصویب رسید که به ” کارپایه پکن” مشهور گردید.  سند پکن اهدافی را مشخص کرد و کشورها را موظف به اقداماتی  جدی در جهت دستیلبی به این اهداف نمود.

 حقوق زن از دیدگاه قانون اساسی
تریبون زمانه ۴ دسامبر ۲۰۱۴ بررسی حقوق زن در مجموعه قوانین ایران نیازمند صرف وقت و سیاه نمودن کاغذ بسیار است؛ چرا که فارغ از نبودن قوانین یکپارچه مشخص در این خصوص، بعضاً تناقضات و ناسخ و منسوخ های متعددی در تاریخ قانون گذاری ایران در خصوص زنان و حقوق آن ها به چشم می خورد که با بررسی های کارشناسانه قابل فهم و درک است.

   حقوق مدنی و سیاسی

برابری جنسیتی، مروری بر سال ۲۰۱۴
نهاد زنان سازمان ملل ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴ در این مرور گزیده های دستاوردهای برابری جنسیتی در سراسر جهان از جمله مسایلی از قبیل تصویب یکی از مترقی ترین قانون اساسی های جهان عرب و گنجاندن حق زنان، عرضه جبران به قربانیان خشونت جنسی در زمان جنگ و غیره مورد بررسی قرار می گیرد.

ترکیه  حقوق زنان ترکیه فراتر از اسلامگرایان و سکولارها
واشنگتن پست ۱۰ دسمبر ۲۰۱۴ رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان در کنفرانسی با موضوع حقوق زنان اعلام کرد که به برابری جنسیتی اعتقاد ندارد، چرا که علیه قوانین طبیعت است. نظرات اردوغان بسیاری از مردم در داخل و خارج ترکیه را به خشم آورد و مردم رئیس جمهور و حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) دولت را به زن ستیزی متهم کردند.

ایران دستمزد کمتر زنان؛ خشونتی که نادیده گرفته می شود
 بیدارزنی ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴  سلامت در محیط کار امری موثر در کارایی افراد است. مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده امنیت و سلامت در کار، خشونت شمرده شده است که مهم‌ترین اشکال آن عبارتند از تهاجم، اذیت و آزار جنسی، تهدید، درگیری، اذیت و آزار فیزیکی یا لفظی.

افغانستانآموزش افسران پلیس زن افغان در ترکیه
آسیای میانه آنلاین۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ این گروه از افسران زن ماه نوامبر به ترکیه رفتند تا در یک دوره آموزشی چهار ماهه در دانشکده پلیس سیواس شرکت کنند.تحلیلگران می گویند که برنامه ترکیه قدم بزرگی در ادغام زنان افغان در جامعه به شمار می آید. زنان افغان با مسائل حقوقی فراوان، در جامعه ای محافظه کار، معمولا در عدالت خواهی در نزدیک شدن به مردان مشکل دارند که یک مانع اساسی به شمار می آید، زیرا تنها ۱ درصد از افسران پلیس افغان در سال ۲۰۱۳ زن بوده اند.

      فرهنگ و جامعه

ایران «۲۰ درصد ازدواج‌های کشور در کمتر از ۵ سال به طلاق می‌انجامند»
دویچه وله فارسی ۴ جنوری ۲۰۱۵ معاون وزارت جوانان ایران می‌گوید۸۰ درصد مطلقه‌های کشور زیر ۳۰ سال دارند و تهران و همدان دارای بالاترین و کمترین آمار طلاق کشورند. اداره ثبت احوال آمار طلاق در ایران را ساعتی ۱۸ مورد اعلام کرده است.

تبعیض به نفع مردان، تا کجا؟
مدرسه فمینیستی ۲ دسامبر ۲۰۱۴ وقتی از تبعیض مثبت به نفع زنان صحبت می شود، فوراَ واکنش نشان می دهند و از مزایای مثبت شایسته سالاری می گویند. ولی این آقایان گویی غافل از آنند که اساس فعلی جامعه بر تبعیض شکل گرفته است تبعیض به نفع مردان، تبعیض به نفع گروه هایی خاص که «خودی» تلقی می شوند، و تبعیض به نفع… در حقیقت رکن اساسی جامعه ایران، تبعیض به نفع گروه های خاص جنسیتی، مذهبی، قومی، و… است ولیکن تا سخن از تبعیض مثبت به نفع زنان به میان می آید به یکباره همه به یاد شایسته سالاری می افتند!

ایران افزایش زنان جوان معتاد، زنگ خطری برای ایران
صدای امریکا ۳ جنوری ۲۰۱۵ روزنامه فایننشال تایمز در مقاله ای به قلم مُنّور خلج به ازدیاد زنان جوان ایرانی با تحصیلات دانشگاهی و رفاه نسبی اجتماعی به مواد مخدر مانند شیشه، متادون و هروئین اشاره کرده و نوشته این امر موجب شده که زنگ خطر برای مقامات ایران به صدا درآید. به نوشته فایننشال تایمز، اعتیاد به مواد مخدر در ایران معضل جدیدی نیست و مثلا دود کردن تریاک به قرن هفدهم برمی‌گردد؛ و از آنجا که ایران بر سر راه ترانزیت این ماده از افغانستان به کشورهای غرب واقع است.

ایران علل اعتیاد زنان؛ از نظام خانواد‌ه تا ساختار عاطفی
روزنامه شهروند ۴جنوری ۲۰۱۵  به طور کلی خانم‌ها نسبت به مردان کمتر به سوی اعتیاد، از سیگار گرفته تا مواد مخدر می‌روند. با این پیش فرض که اعتیاد، ناشی از مشکلات و خلأ‌های روحی و روانی است، خانم‌ها سعی می‌کنند مشکلات خود را به طریق دیگری حل‌وفصل کنند. به این معنی و به این دلیل، از نظر جنسیتی، شیوع و انتشار موادمخدر در میان خانم‌ها کمتر است.

ایرانآموزش روابط جنسی، حقوق زن در اسلام و روابط اجتماعی به زوجین تا پایان سال
مشاور زنان تلویزیون ایران نمایش زنان با روبنده اشتباه بود

 افغانستان چرا یک تعداد افراد مراجعهء دختران به داکتر نسایی ولادی را شرم و عار میدانند؟
رادیو آزادی ۵ جنوری ۲۰۱۵ آیا می دانید که در بسیاری از مناطق افغانستان هنوز هم مردم مراجعه دختران را نزد داکتر نسایی ولادی شرم و عار می دانند و فکر می کنند که دختر به اصطلاح عام کمر بسته است و ضرورت به مریضی، تداوی و رفتن نزد داکتر نسایی را ندارد؟ چه کسانی موظف اند که در این مساله فرهنگ سازی کنند؟

 افغانستان غزل سادات می خواهم همپای مردان میلیونر باشم
صدای امریکا  ۵ جنوری ۲۰۱۵ غزل سادات هنرمندی که در چند سال گذشته با هنر آوازخوانی علاقمندان زیادی به خود پیدا کرده به تازگی به تجارت رو آورده است. خانم سادات که در شهر دوبی امارات متحده عربی، مصروف کارهای تجارتی است در حال حاضر مدیریت میلیون ها دالر سرمایه را به عهده دارد. این آوازخوان افغان می گوید نمی خواهد هنرمندی باشد که از راه آوازخوانی در هوتل ها زندگی خود را به پیش ببرد.

  سیاست

افغانستان پایان ماموریت آیساف در افغانستان و مسئله امنیت برای زنان در این کشور
یورو نیوز ۳۱ دسمبر ۲۰۱۴ شکریه بارکزی، فعال حقوق زنان و نماینده پارلمان افغانستان که روز ۱۶ نوامبر ۲۰۱۴ خودروی او هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت اما جان سالم به در برد، از وضعیت دشوار زنان به عنوان هدف اصلی اسلام گرایان افراطی سخن می گوید. او درباره افراط گرایان می گوید “زن بودن در افغانستان مشکل بزرگی است زیرا جامعه گاهی شما را نه به عنوان یک انسان بلکه به عنوان یک مسئله نگاه می کند و افراط گرایان زنان را نمی خواهند. ما نیز آنها را دوست نداریم و زنان از نظرشان بزرگترین دشمن هستند. به همین خاطر میخواهند ما را درون یک جعبه کوچک حبس کنند. اما باید بدانند که صدای ما آن جعبه را خواهد شکست و ما بیرون خواهیم آمد.”

ایران اعتراض به انتقال ناگهانی حکیمه شکری به زندان قرچک ورامین
شهرزاد نیوز ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ شانزده تن از زندانیان سیاسی بند زنان اوین با امضای نامه‌ی زیر به تبعید غیرقانونی حکیمه شکری به زندان قرچک ورامین اعتراض کردند.

 ایران سال گذشته ۷۵ میلیارد تومان از بودجه بیمه زنان خانه‌دار به خزانه بازگردانده شد
مهرخانه ۴ جنوری ۲۰۱۵ عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت بررسی‌هایی که انجام دادیم نشان می‌دهد در همان سال ۹۲ که ما مکاتبه و پیگیری با وزیر داشتیم، متأسفانه تدبیر نکردند و برای ۷۵ میلیارد تومان که برای بیمه زنان خانه‌دار تخصیص داده شده بود، نتوانستند اقدام کنند و آن را به خزانه برگرداندند.

ایران شکست وعده‌های روحانی به زنان از زبان معاون وی
خودنویس ۳ جنوری ۲۰۱۵ شهین‌دخت مولاوردی معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، از دولت به خاطر عدم توجه به نقش زنان انتقاد کرد و گفت «من احساس می‌کنم مانند فردی هستم که دست و پای او به شکل صلیبی بسته شده است ولی از او می‌خواهند با کسی که ایستاده مسابقه دو بگذارد».

ایران ممانعت از برگزاری نشست «زنان،‌ امنیت و فضای شهری» توسط نهادهای امنیتی
بیدار زنی ۱ جنوری ۲۰۱۵  نشست «زنان،‌ امنیت و فضای شهری» که قرار بود عصر امروز پنج‌شنبه ۱۱ دی ماه  برگزار شود به دلایل نامعلومی لغو شد. –

سوریه جنبش زنان کوبانی در گفتگو با فمینیسم و شرق شناسی

  گزارش، پژوهش و کتاب

 چرا کمپین‌های نجات ریحانه جباری شکست خوردند؟
بی بی سی فارسی ۴ جنوری ۲۰۱۵ ریحانه جباری در سال ۱۳۸۶ به اتهام قتل مرتضی عبدالعلی سربندی بازداشت شد و در سوم آبان ۱۳۹۳ پس از هفت سال زندانی بودن اعدام شد. او در زمان بازداشت ۱۹ سال داشت و گفت که برای دفاع از خود در برابر تعرض جنسی مرتکب قتل آقای سربندی شده است.

 «جنبش» یا «قیامِ» زنان؟
جرس ۱جنوری  ۲۰۱۵ واژه، مفهوم و یا اصطلاح «جنبش» (Movement)، گرچه برگرفته از ترجمۀ واژه‌ای با ریشۀ لاتینی، به معنای حرکت است اما، نه تنها گزینه‌ای مناسب جهت روند کنش‌‌گری برای دست‌‌یابی به «حقوق برابر و عادلانۀ انسانی زنان»، یعنی حقوق ازدست‌‌رفته و پای‌ما‌ل‌‌شدۀ هزاره‌‌ها و سده‌‌هایِ نیمی از جامعه، به‌نظر نمی‌رسد، بلکه به سختی می‌توان آن را واژه، اصطلاح و مفهومی کارآمد، حداقل در حوزۀ احقاق حقوق حقۀ برابر و عادلانۀ زنان مسلمان با فرهنگی بسته، سنتی، تابویی و غیردموکراتیک، که در حال گذر از فرهنگ سنتی به فرهنگ روزآمد (مدرن) است، به‌کار گرفت.

 جنسیت و طبقه در مطالعات سازمانی
بیدارزنی۳ جنوری ۲۰۱۵  مقاله حاضر به درکی نو از تلاقی نژاد، جنسیت و طبقه به‌صورت عواملی هم‌زمان درروند هویت فردی و اجتماعی می‌پردازد تا به این وسیله نشان دهد که عدم توجه لازم به این تلاقی‌ها در مطالعات زنان نیاز به جبران مافات دارد.
حقوق جنسی چیست؟
واژه شناسی مطالعات جنسیت
همپوشانی نژاد، جنسیت و طبقه در مطالعات سازمانی

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: دویچه وله، آژانس باختر، افغان ایریکا، مدرسه فمینیستی، واشنگتن پست،مهرخانه، تربیون، شهرزاد، آسیای میانه آنلاین، زنان آنلاین، زنان سازمان ملل، صدای آمریکا، یورونیوز، خودنویس، بی بی سی، جرس، بیدارزنی. رادیو آزادی، نهاد زنان سازمان ملل، رادیو زمانه، اخبار روز، فارسی رو.