زنان-690x259

شماره ۷۸– ۱۳ جنوری ۲۰۱۵ برابر با ۲۳ جدی ۱۳۹۳

زنان

عکس از استفانی سینکلر/ منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

عراق گزارش عفو بین‌الملل در مورد وضعیت بحرانی دختران یزیدی در عراق
مهر خانه ۷ جنوری ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل گزارش خود را بر مبنای ترتیب دادن مصاحبه با بیش از ۴۰ نفر از زنان و دختران یزیدی ارایه کرده که تجربه اسارت توسط نیروهای داعش را سپری کرده‌اند و خودشان قربانی نقض‌های شدید حقوق بشری توسط گروه‌های افراطی بودند. در این گزارش خاطرنشان شده است که زنان و دختران یزیدی در عراق، در دست گروه‌های افراطی داعش گرفتارند و در معرض شدیدترین نقض‌های حقوق بشری از جمله تجاوز به عنف، ارتکاب خشونت جنسی و شکنجه قرار دارند.

 افغانستان شیوه جدید رشوه گیری؛ کارمند اداره عدلیه دایکندی برای رسیدگی به دوسیه یک زن دخترش را می خواهد
خبرگذاری بخدی ۱۰ جنوری ۲۰۱۵ یک زن در ولایت دایکندی در مرکز کشور می گوید که محمدرضا محمدی، عضو مسلکی آمریت حقوق ریاست عدلیه این ولایت، در بدل رسیدگی به دعوای حقوقی اش، دخترش را به عنوان رشوه خواسته است. این زن که زرین نام دارد و باشنده قریه پای نیلی مرکز دایکندی است، در گفتگو با خبرگزاری بخدی گفت که بیشتر از یک سال است با یک همسایه اش بر سر زمین دعوای حقوقی دارد.

افغانستان یک برادر بر خواهرش در شبرغان تجاوز کرد

افغانستان یک زن خودش را حلق آویز کرد

افغانستان جسد یک دختر ۱۶ ساله در پروان پیدا شد

ترکیه حمله انتحاری زنی به یک کلانتری در استانبول
بی بی سی فارسی ۶ جنوری ۲۰۱۵ این حمله در منطقه توریستی سلطان احمد رخ داده و فرد مهاجم هم جان خود را از دست داد.یک مامور پلیس دیگر در این حادثه مجروح و به بیمارستان منتقل شده است.فرماندار استانبول به تلویزیون ترکیه گفت بمبگذار زن به زبان انگلیسی صحبت می‌کرده اما لهجه غلیظی داشته است.

 هند راننده «اوبر» در هند به اتهام تجاوز به یک مسافر زن بازداشت شد
صدای آمریکا ۱۱ جنوری ۲۰۱۵ به دنبال شکایت زن جوان هندی که عصر جمعه سوار خودروی یک راننده شبکه مسافربری «اوبر» شده بود، مرد راننده به اتهام تجاوز جنسی بازداشت شد.شیو کومار یاداو، ۳۲ ساله، متهم به تعرض به یک زن ۲۶ ساله است که روز جمعه در دهلی نو از طریق اپلیکیشن اوبر، خودرویی را برای رفتن به مقصدش رزرو کرده بود.

 ایران فعالان ایرانی آتنا فرقدانی در دادگاه کتک خورد و به زندان فرستاده شد
بی بی سی فارسی ۱۰ جنوری ۲۰۱۵ گروه‌های حقوق بشری ایرانی می‌گویند که آتنا فرقدانی، فعال مدنی، در دادگاه انقلاب کتک خورده و به زندان قرچک ورامین فرستاده شده است.او برای محاکمه به اتهاماتی چون “تبلیغ علیه نظام و توهین” امروز، شنبه ۲۰ دی، به دادگاه احضار شده بود. گفته می‌شود که جلسه دادگاه برگزار نشده است.

ایران نگرانی از وضعیت آتنا فرقدانی و حکیمه شکری در زندان قرچک

ایران یک زن بهایی به نام لیلا کارگر توسط یک شخص نا‌شناس به وسیله قرص برنج (آلومینیوم فسفید) مسموم و به قتل رسید

     دفاع از حقوق بشر

افغانستان در ولایت غور افغانستان تنها یک دکتر زن فعال است
بی بی سی فارسی ۹ جنوری ۲۰۱۵ یک موسسه خصوصی در افغانستان به خاطر استخدام دکتران زن برای کار در ولایت غور هیاتی را به کشور تاجیکستان فرستاده است. مسئولان مرکز آموزشی و توسعه‌ای افغانستان در ولایت غور می‌گویند که در حال حاضر تنها یک دکتر زن در سراسر این ولایت فعالیت دارد و نبود دکتران زن در غور از چالش‌های جدی به شمار می‌رود.

 بولیوی مستقل سازی زنان برای جلوگیری از خشونت خانوادگی در کشور بولیوی
گاردین ۸ جنوری ۲۰۱۵ هونوریا در یک خانه کوچک خشتی در کوچابامبا، شهری در مرکز بولیوی، زندگی می کند. هنگامی که او تصمیم گرفت پس از ۱۱ سال زندگی مشترک، از شوهر خشن خود طلاق بگیرد، با مشکلات و موانع بسیاری مواجه شد. او برای استخدام وکیل پولی نداشت و با فهمیدن اسناد قانونی به زبان اسپانیایی نیز مشکل داشت. در این زمام بنیاد صداهای آزاد (Libres Voices) او را به مرکز خود دعوت کرده به او کمک های حقوقی کرد و برای او جایگاهی در خانه امنی برای زنان خشونت دیده تهیه کرد

 کودکان

افغانستان کمیسیون حقوق بشر افغانستان قاچاق کودکان به ایران ده درصد افزایش یافته است
بی بی سی فارسی ۸ جنوری ۲۰۱۵ کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرده که قاچاق کودکان از افغانستان به ایران در مقایسه با سال گذشته ده درصد افزایش یافته است.مسئولان کمیسیون حقوق بشر در هرات در غرب افغانستان می‌گویند که تنها در ۹ ماه اول سال روان خورشیدی، هشت هزار کودک از ایران خارج و به افغانستان باز گردانده شده‌اند.

 ایران دختران نوجوان؛ چه بخورند و چه نخورند؟
مهر خانه ۵ جنوری ۲۰۱۵ یک متخصص تغذیه گفت دوره‌ نوجوانی دوره‌ای بین سنین ۱۰ تا ۲۰ سالگی و پلی است که کودکی را به بزرگ‌سالی وصل می‌کند. در این دوران قطعاً از نظر جسمی و روحی تغییراتی ایجاد می‌شود که حاصل آن بلوغ جسمی و احساس استقلال در زندگی است؛ ازطرفی به دلیل افزایش سرعت رشد، نیازهای تغذیه‌ای فرد نیز افزایش می‌یابد.

        قوانین و لوایح

ایران حقوق زن از دیدگاه قانون اساسی
کانون شهروندی زنان ۴ جنوری ۲۰۱۴ بررسی حقوق زن در مجموعه قوانین ایران نیازمند صرف وقت و سیاه نمودن کاغذ بسیار است؛ چرا که فارغ از نبودن قوانین یکپارچه مشخص در این خصوص، بعضاً تناقضات و ناسخ و منسوخ های متعددی در تاریخ قانون گذاری ایران در خصوص زنان و حقوق آن ها به چشم می خورد که با بررسی های کارشناسانه قابل فهم و درک است. اولین قانونی که در هر پژوهش حقوقی باید به آن پرداخت، قانون اساسی به عنوان قانون مادر است، چرا که این قانون سر منشاء قوانین عادی ( در مقابل قانون اساسی) است و قوانین عادی بدون رعایت قانون اساسی و حتی در تعارض و مغایر با آن امکان تصویب و اجرایی شدن ندارند.( اصل ۹۱ قانون اساسی)

 ایران قوانین خانواده باید در راستای اهداف دین در حوزه خانواده باشند

ایران مصوبات قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه زنان و خانواده باید اجرایی شود.

ایران وعده‌های رنگ‌باخته؛ در برنامه ششم توسعه اثری از زنان نیست

   حقوق مدنی و سیاسی

خشونت اقتصادی و ناکارآمدی زنان
اخبار روز ۸ جنوری ۲۰۱۵ از مهم‌ترین دلایل بروز خشونت اقتصادی مسائل فرهنگی و تعصب سنتی است. این وظیفهٔ دولت است که بر کنترل این قبیل تعصبات نظارت و برنامه ریزی داشته باشد ولی دولتی که اندیشهٔ ایدئولوژیک دارد گا‌ها با این خشونت‌ها همراه هم می‌شود و با ایجاد تبعیض میان زنان و مردان یک جامعه به این خشونت‌ها دامن می‌زند .خشونت اقتصادی نه کبود می‌کند نه پزشکی قانونی می‌تواند تاییدش کند. هم دلی کسی را برنمی انگیزد و ممکن است کسی از آن با خبر نشود. اما بی‌رحم‌تر از همه اشکال خشونت است و کاملا زیرپوستی و در لایه‌های پنهان زندگی، قربانی را ناکارآمد و ناتوان می‌کند.

 دور نگهداشتن زنان از مناصب مدیریتی خشونت سیاسی است
ایسکانیوز ۷ جنوری ۲۰۱۵ مشارکت سیاسی زنان در سطوح مدیریتی و مراکز تصیم گیری و تصمیم سازی امری بدیهی در دنیای امروز است. در برخی از کشورها مانند افغانستان حداقل ۳۰ درصد نمایندگان مجلس زن هستند. حضور زنان در مراکز سیاست گذاری از آن رو مهم است که معمولا مردان به دلیل تفاوت شرایط زیستی و تجربه مشکلات و مسائل زنان را درک نمی کنند و لازم است زنانی به مراکز قدرت راه یابند که نماینده خواسته های نیمی از جامعه باشند.

 ایران جنگ مهریه و حضانت، از تهران تا نروژ
بیدارزنی ۱۱ جنوری ۲۰۱۵ در مواردی که نگهداری کودک با یکی از زن یا شوهر است، حق ملاقات طرف دیگری که کودک با او زندگی نمی کند به چه صورت خواهد بود؟ ۲. زن یا شوهری که حضانت فرزند با او است، ملزم به رعایت چه نکاتی در ارتباط با طرف دیگر است؟ ۳. در صورتی که یکی از طرفین برخلاف تعهدات خویش در زمینه حضانت فرزند عمل کند، طرف دیگر چه اقدامی می تواند انجام دهد؟ لیلا علی کرمی، حقوقدان در این بلاگ پرونده یکی‌ از موکل‌های خود را مرور کرده و به این سوال‌ها پاسخ می دهد.

  فرهنگ و جامعه

ایران از حفظ موسیقی سنتی تا تک‌خوانی زنان • گفت‌وگو با مهدیه محمدخانی
دویچه وله ۱۲ جنوری ۲۰۱۵ مهدیه محمدخانی، خواننده موسیقی سنتی در ایران در حال حاضر به همراه گروه دستان سرگرم برگزاری توری در اروپا است. او در گپی با دویچه وله از فعالیت‌های خود و امید به بهبود وضعیت هنری خوانندگان زن می‌گوید.

 ایران جنسیت زدگی در تبلیغات تجاری فرهنگی شهری
اخبار روز ۱۰ جنوری ۲۰۱۵ بیلبوردهای تبلیغاتی در ایران، نمی توانند از تصاویر زنان مگر در شرایط به خصوص و با رعایت اصول خاصی، استفاده کنند. این در حالی است که شهر پر از تصاویر چهره های زنان هنرپیشه است. زنانی که معمولا از ویژگی های ظاهری به خصوصی بهره مندند. بنابراین تصاویر زندگی روزمره ی زنانه از فضای شهر حذف شده و تصاویر زنان مشهور با ژست های اغراق شده جای آن را می گیرد.

  به من نگویید زیبا هستم
مدرسه فمینیستی ۶ جنوری ۲۰۱۵ چنین فرض می شود که هر زنی، صریحاً، آرزو و حتی نیاز به شنیدن جمله “تو زیبا هستی” را دارد. من هم مثل بیشتر دخترها آرزوی زیبایی داشتم. در کودکی، ساعت ها با وسایل آرایشی مشغول بازی می شدم. هر روز خدا، مادرم با حوصله ی زیاد موهایم را فر می کرد. از همان بچگی، زیبایی را به خاص بودن ربط می دادم. درست مثل همه ی دختران دیگر، رابطه و درک من از زیبایی در طول دوران نوجوانی ام بیشتر شد.

 ایران زن رمال برای نجات فرزندان یکی از مراجعانش از دست جن ها۹۰۰میلیون تومان از او گرفت
خبرانلاین ۱۲ جنوری ۲۰۱۵ زنی جوان به نام منصوره به پلیس آگاهی استان قم مراجعه کرد و گفت فریب زنی رمال را خورده و دارایی‌اش را از دست داده است. کارآگاهان با شنیدن حرف‌های شاکی فهمیدند او مدتی قبل متوجه شد شوهرش قصد دارد با زنی دیگر ازدواج کند. منصوره که از این تصمیم شوهرش به‌شدت ناراحت بود و از طرفی نمی‌دانست چگونه باید مانع وی شود، موضوع را با یکی از دوستان صمیمی‌اش مطرح کرد. دوست منصوره به این زن پیشنهاد داد از یک‌رمال کمک بگیرد.

  سیاست

رئیس جمهور افغانستان ۳ وزیر زن معرفی کرد
عصر ایران ۱۲ جنوری ۲۰۱۵ به گزارش عصرایران به نقل از منابع خبری، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اسامی وزیران پیشنهادی برای کسب رای اعتماد را به پارلمان ارسال کرد. در این فهرست ۲۵ نفره، نام ۳ زن دیده می شود. قبل از این اعلام شده رئیس جمهور افغانستان مسؤولیت ۴ وزارتخانه را به وزیران زن خواهد سپرد اما اینگونه نشد. نجیبه ایوبی برای تصدی “وزارت امور زنان”، خاطره افغان برای وزارت تحصیلات عالی و آی سلطان خیری برای وزارت اطلاعات و فرهنگ پیشنهاد شده اند.

زنان افغان سهم مان در کابینه بیشتر باشد

نگرانی فعالان افغان از سهم کم زنان در شوراهای ولسوالی
صدای آمریکا ۶ جنوری ۲۰۱۵ شماری از مدافعان حقوق زن در غرب افغانستان از سهم کمتر زنان در قانون شوراهای ولسوالی نگرانی دارند. آنان در تلاش اند که با تهیه پیشنویسی از این قانون، توجه رئیس جمهور و اعضای پارلمان را به این نابرابری جلب کنند.

 افغانستان  داکترعبدالله توجه به افزایش توانایی‌ زنان از اولویت‌های حکومت وحدت ملی است
طلوع نیوز ۱۱جنوری ۲۰۱۵ رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در نشست با شماری از زنان کشور برعملی شدن عادلانه‌ی پروژه‌ی توانمند سازی زنان افغان که از سوی ایالات متحده امریکا هزینه می‌شود سخن گفت و افزود که توجه به افزایش توانایی‌ زنان از اولویت‌های حکومت وحدت ملی است.عبدالله اطمینان می‌دهد که حکومت برای حساب دهی در این زمینه پاسخگو خواهد بود.

 کرواسی یک زن رئیس ‌جمهور کرواسی شد
انتخاب ۱۲ جنوری ۲۰۱۵ کولیندا گرابار-کیتاروویچ، نماینده حزب مخالف در انتخابات کرواسی با اختلاف بسیار کم آرا پیروز شد و به این ترتیب اولین زنی است که رئیس‌جمهور کرواسی می شود. به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، او بیش از ۵۰ درصد آرا و رقیبش ایوو جوسیپوویچ، بیش از ۴۹ درصد آرا را به دست آورد. جوسیپوویچ شکست را پذیرفته و به رقیبش تبریک گفته است.

 جایی که قانون افغانستان برای حفاظت از زنان با شکست مواجه است
الجزیره ۲جنوری ۲۰۱۵ زنان افغانستان از روزهای تاریک رژیم طالبان تا به امروز راهی طولانی را طی کرده اند. با این وجود یک مانع کلیدی برای پیشرفت زنان میزان بالای خشونت علیه زنان است. نظام حقوقی برای محافظت از زنان در مقابل شایع ترین جنایات مثل تجاوز جنسی، خشونت خانوادگی، ازدواج زیر سن قانونی و ازدواج اجباری شکست خورده است. به همین دلیل، در سال ۲۰۰۹، تعدادی از فعالان حقوق زنان برجسته افغانستان، اعضای گروه های جامعه مدنی و برخی از نمایندگان مجلس گرد هم آمدند تا برای ایجاد پیش نویس لایحه که از طریق راه های قانونی زنان را علیه خشونت بهتر حفاظت می کند، اقدام کنند.

 أمل عزوز؛ چهره سیاسی تونس
مهرخانه ۱۰ جنوری ۲۰۱۵ أمل عزوز؛ متولد ۲۸ فوریه ۱۹۶۳، تونس، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی معاصر این کشور است. او که فعالیت سیاسی خود را از دوران دانشجویی، زمانی‌که در رشته زبان و ادبیات انگلیسی تحصیل می‌کرد، آغاز نمود، از همان ابتدا به حزب اسلامی تونس؛ موسوم به النهضه، پیوست و به‌این‌ترتیب، یک دوره پرمشقت سیاسی و زندگی شخصی را پشت سر گذارد.

 اردن بازبینی جنگ توقف چرخه خشونت به نحوه اولویت بندی ما بستگی دارد
تغیر برای برابری در میانه یک روز داغ در اردوگاه زعتری، جایی در قلب صحرای اردن که صدوبیست هزار پناهنده سوری را در خود جا داده است، با زنی جوان آشنا شدم. اسمش عبیر است و خواهر بزرگتر دختری ۱۶ ساله که به تازگی با مردی لیبیایی، پخش کننده غذا در اردوگاه، ازدواج کرده است. مرد در دیدار اول به ریم، یک ساعت، یک عطر و آب هدیه داده است. بعد در مراسمی با حضور دویست میهمان در سالنی در نزدیکی شهر إربد با هم ازدواج کرده، یک ماهی آنجا مانده و بعد ریم به زعتری برگشته است. دختر حالا منتظر برگشتن مرد است که گویا در طرابلس تلاش می کند گذرنامه قانونی برایش بگیرد.

  گزارش، پژوهش و کتاب

فضای شهری؛ فضایی که از آنِ زنان نیست
بیدارزنی۲۴ دسامبر ۲۰۱۴ جنسیت عنصر مهمی است که باید هنگام برنامه‌ریزی و طراحی خدمات ضروری در جوامع در نظر گرفته شود. طراحی شهری قطعا تنها عامل تاثیرگذار بر احساس امنیت زنان نیست اما باید به‌عنوان بخشی مهم و اساسی از یک رویکرد چند سطحی توسعه امنیت اجتماعی مدنظر قرار بگیرد. امروزه برنامه‌ریزی شهری در پاسخ به رهیافت‌های گذشته – که در تعریف، تفسیر و اقدام برای برنامه‌ریزی، تجارب زنان را نادیده می‌گرفت، به‌شدت به ابعاد جنسیتی حساسیت نشان می‌دهد.

 واکنش شدید در برابر زنان آفریقایی
نیو یورک تایمز ۱۰ جنوری ۲۰۱۴ در آغاز دهه ی ۱۹۸۰ میلادی، بسیاری از کشورهای آفریقایی شروع به سرمایه‏گذاری بر روی تحصیلات دختران و پروژه های شرکت های کوچک کردند. یک نسل بعد، دختران و پسران به تعداد مساوی در مدارس ابتدایی سراسر قاره ثبت نام شده بودند. بسیاری از زنان آفریقایی تاجران و البته سیاستمداران موفقی شدند.به خاطر این تغییرات سریع در وضعیت زنان، واکنش ها از کلیساها، احزاب سیاسی، رهبران سنتی و مقامات روستایی قوی بوده است. به عقیده ی نویسنده، خشم و انزجار در مقابل زنان موفق آفریقایی ضخیم و سازمان یافته است.

 فرهنگ لغت برای سازندگان جنبش فمینیستی
زنان و قوانین در جوامع مسلمان جنوری ۲۰۱۵ در چارچوب محلی و جهانی اقدامات شهروندی، بسیاری از فعالان و پژوهشگران بر روی این توافق دارند که فعالان با یک “بحران گفتمان” روبرو هستند. کلماتی که زمانی شامل مفاهیم رادیکال تغییر اجتماعی بودند، توسط گروه های قدرت مند استفاده شده از محتوای اصلی خود خالی شده اند. به عنوان مثال، زمانی که بانک جهانی از عباراتی مانند “توانمندسازی” و یا “مشارکت جامعه مدنی” استفاده می کند، مقصود آن چیزی کاملا متفاوت است و یا تحول کمتری دارد. از آنجایی که فعالان فمینیستی و سازندگان جنبش های اجتماعی به معانی سیاسی کلمات وابسته هستند، ما (سازمان ج.ا.س.س) تصمیم گرفتیم در چهار چوب فرهنگ لغتی به تولید تعاریف مفاهیم از نگاه فمینیستی بپردازم. برای دانلود فرهنگ

 فمنیسم بازار آزاد

 درک فمینیسم؛ فراتر از بحث مرد در مقابل زن

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: رادیو کلید، خبرگزاری رشد، صدای آمریکا، خبرگذاری بخدی، شهرزاد نیوز، بی بی سی فارسی، نیویورک تایمز،اخبار روز ، طلوع نیوز، گاردین، مهرخانه، کانون شهروندی زنان، مهرخانه، مدرسه فیمینتی، خبرآنلاین، الجزیره، انتخاب، تغییر برای برابری، بیدار زنی ، زنان و قوانین در جوامع مسلمان. ایکسانیوز، عصر ایران.  

 هفت روزنامه  پی دی اف: هفتروزنامه حقوق بشری زنان – شماره ی ۷۸

 

پیوست‌ها: