DSCN9444

بنیاد آرمان شهر به سلسله رابطه ای که به صورت غیرمستقیم و از طریق چاپ و نشر کتاب، با مجموعه نخبگان، فرهنگیان و دانشجویان دارد، از سال ۲۰۰۹ به این سو با برگزاری سلسله ای از جلسات کتاب خوانی در کابل و هرات در پی آن بوده تا از این طریق با نسل جوان و دانشجوی کشور نیز به صورت مستقیم در ارتباط و گفتگو باشد.

جلسات کتاب خوانی در کابل ابتدا با مطالعات زنان آغاز یافت. تعداد معدودی از دانشجویان برگزیده زن و مرد از دو دانشگاه کاتب و گوهرشاد هفته ای یک بار در روزهای چهارشنبه برای بحث و گفتگو پیرامون کتاب مورد نظر دورهم جمع می شدند. در این سلسله جلسات کتاب هایی چون جنس دوم سیمون دوبووار، توتالیتاریسم هانا آرنت، خانواده و جایگاه زن از آقای مبلغ و تبعیض و مشارکت سیاسی زنان مورد مطالعه و گفتگو قرار می گرفت.

پس از آن به مدت سه ماه جلسات فشرده کتاب خوانی پیرامون تحلیل و نقد تاریخ و تاریخ نویسی در افغانستان در بنیاد آرمان شهر برگزار شد. در این جلسات هم نوعی تحلیل بینا متنی از پنج تاریخ نگار بزرگ معاصر افغانستان صورت گرفت. این پنج اثر عبارت بودند از: افغانستان در مسیر تاریخ نوشته میرغلام محمد غبار، افغانستان در پنج قرن اخیر نوشته صدیق فرهنگ، افغانستان در قرن بیستم نوشته ظاهر طنین، افغانستان در قرن نوزده نوشته سید قاسم رشتیا و تاریخ افغانستان پس از اسلام نوشته عبدالحی حببیی.

سپس قرار شد که جلسات را به صورت رسمی تر آن در داخل دانشگاه کابل و با همکاری مرکز منبع معلومات افغانستان برگزار کنیم. این سلسله جلسات با حضور جمع کثیری از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه کابل با مضمون ادبیات داستانی در روزهای چهارشنبه برگزار می شود. جلسه گردان این سلسله آقای کاوه جبران است. تا هم اکنون دانشجویان در این سلسله جلسات این کتاب ها را مورد مطالعه قرار داده اند: اتاقی از آن خود (ویرجینیا وولف)، کاکائو (ژرژ آمادو)، فارنهایت ۴۵۱ (ری داگلاس بردبری)، قلعه حیوانات (جرج اورول)، طاعون (آلبر کامو)، گرداب سیاه (سیامک هروی) و شورشی که آدمیزادگان و جانورکان به راه انداختند (رهنورد زریاب).

همزمان با سلسله جلسات کتاب خوانی در کابل، مجموعه ای از جلسات کتاب خوانی در شهر هرات نیز با عنوان جلسه نقد سیمرغ برگزار گردید. این جلسات در ابتدا طوری که از نام آنها پیدا است صرفا به نقد و بررسی شعر و آثار شاعران می پرداخت. اما پس از مدتی قرار شد تا مجموعه از آثار داستانی برخی از نویسندگان مطرح غرب و برخی از آثار نویسندگان فارسی زبان مورد مطالعه قرار گیرد. آثاری که به مدت دو سال به صورت مرتب و سلسله وار در روزهای دوشنبه هر هفته مورد خوانش قرار گرفت از این قرار است: فارنهایت ۴۵۱ (بردبری)، ۱۹۸۴  و قلعه حیوانات (جرج ارول)، مجموعه آثار آلبر کامو (طاعون، بیگانه، سقوط، افسانه سیزیف)، مجموعه آثار آنتوان چخوف، مجموعه آثار صادق هدایت و کتاب هایی چون کاکائو و اتاقی از آن خود.

سلسله جلسات مطالعات زنان در بنیاد آرمان شهر با شرکت دانشجویان دانشگاه های گوناگون ادامه دارد.