bothinv

هفته حقوق بشر رویدادیست که آرمان‏شهر دو سال پی در پی (۲۰۱۳ و ۲۰۱۴) به مدت ۴ تا ۵ روز برگزار کرده است. هفته حقوق بشر رویدادی عمومی و شامل ترکیبی از برنامه‏های متعدد با موضوع و مفاهیم حقوق بشر است. هدف از برگزاری این رویداد جلب توجه مردم، تصمیم گیرندگان ملی، جامعه بین‏المللی و رسانه‏ها به مسائل حقوق بشری در افغانستان است. در زمانی که نقض حقوق بشر، تهدید علیه مدافعان حقوق بشر و سطح بالای خشونت علیه زنان در افغانستان موضوع هایی نگران کننده هستند، هفته حقوق بشر چارچوبی صلح آمیز برای مشارکت، بحث و گفتگو در باره موضوع های مهم اجتماعی و سیاسی که به طور مستقیم با حقوق بشر مرتبط هستند ارائه می دهد. هفته حقوق بشر رویدادیست با آرمان های آموزشی، دموکراتیک و فرهنگی. کارگاه‏های آموزشی صبح با هدف افزایش دانش اعضای جامعه مدنی افغانستان در مورد حقوق بشر بر اساس نیاز طراحی و برگزار شده‏اند. هدف از گفتگوهای عمومی بعد از ظهر نیز ارتقای آگاهی شهروندان در مورد مسائل مهم سیاسی و اجتماعی افغانستان است. سرانجام، برنامه های فرهنگی عصر که همه انتقال دهنده پیام صلح هستند میراث فرهنگی افغانستان و منطقه و دستاوردهای برجسته شاعران جوان، فیلم سازان و نوازندگان این کشور را عرضه می کنند.

کارگاه های آموزشی هفته ی حقوق بشر با توجه به نیازهای اعضای جامعه مدنی طراحی شده اند. موضوع های اصلی کارگاه های صبح عبارتند از: بهبود رایزنی در زمینه های حقوق بشری، استفاده از راه کارهای بین المللی برای دفاع از حقوق بشر، تفاوت بین حقوقی که به رسمیت شناخته شده اند و حقوقی که به رسمیت شناخته نشده اند و الویت بندی حقوقی که باید محافظت و ترویج کرد، عدالت بین المللی کیفری و محافظت  از مدافعان حقوق بشر. کارشناسان ملی و بین المللی برجسته حقوق بشر در این کارگاه شرکت می کنند. این کارگاه ها با رویکردی مشارکتی برگزار می شوند و شرکت کنندگان در تمامی مدت کارگاه می توانند سوال ها و یا نظرهای خود را با کارشناسان در میان بگذارند، در گروه های کوچک کار دسته جمعی برای بررسی های موردی انجام دهند و یا تجربه های موفق خود را در حوزه ی حقوق بشری با سایر شرکت کنندگان به اشتراک بگذارند. گروه شرکت کنندگان متشکل از ۵۰ نفر از نمایندگان سازمان های غیر دولتی فعال در افغانستان، سازمان های زنان، دانشجویان سطح بالا، روزنامه نگاران، دانشگاهیان و افراد دیگر فعال در این زمینه هستند که به طور فعال دو سال پی در پی در این کارگاه های هفته ی حقوق بشر شرکت کرده اند.

دومین مجموعه از برنامه‏ ها در چارچوب هفته حقوق بشر، گفتگوهای آرمانشهر هستند. یکی از اهداف اساسی این برنامه ایجاد پلی ارتباطی میان نخبگان و مسئولان با شهروندان و افراد آگاه است. در این برنامه اشتراک کنندگان می توانند به طور مستقیم سوال ها و یا نظرهای خود را با اعضای پنل ها شامل متخصان، تصمیم گیرندگان، فعالان جامعه مدنی، شخصیت های سیاسی، روشنفکران، روزنامه نگاران و یا دیگر رهبران افکار عمومی، در میان بگذارند. برنامه های گفتگوی آرمان شهر در طول ۹ سال گذشته به طور مداوم برگزار شده اند. این گفتگوها «نمایشی» و به قصد سرگرمی نیستند، بلکه با وجود چالش های امنیتی و ناامنی، ایجاد بحث وگفتگو در باره مسائل جدی جامعه و صحنه سیاسی افغانستان مانند مشارکت سیاسی زنان، فساد و یا عدالت انتقالی را دنبال کرده اند.

در حال حاضر، هنجارهای اجتماعی و یا افراد محافظه کار در افغانستان بیان فرهنگی را محدود کرده اند. فقط یک دهه پیش، رژیم طالبان همه اشکال بیان فرهنگی را به نام دین ممنوع کرده بود. فرهنگ بخشی جدایی ناپذیر هویت افراد است و در تمامی طول تاریخ، هنرمندان از طریق خلاقیت هنری نظر خود را در باره  مسائل اجتماعی و سیاسی بیان کرده اند. حتی حالا، بسیاری از هنرمندان به علت تهدید و ترس نمی توانند کار های خود را در فضا های عمومی به نمایش بگذارند. در برنامه های ویژه ای همچون هفته ی حقوق بشر، آرمانشهر برای ترویج اشکال مختلف فعالیتهای فرهنگی کوشیده است. آثار شاعرانی که برای صلح سروده اند، فیلم سازانی که در رابطه با مسائل زنان فیلم ساخته اند، ارکستر ملی جوانان افغانستان که یکی از نهادهاییست که برای حفظ میراث غنی موسیقی افغانستان می کوشند و در نهایت، هنرمندان تجسمی همه آثار هنری خود را در طول هفته حقوق بشر در معرض نمایش عموم قرار داده اند و از این طریق پیام های خود را به مخاطبین رسانده اند.

با بسیج صدها تن از شهروندان، هفته ی حقوق بشر برای آرمان شهر فرصتی نیز بوده است تا کتاب های تازه انتشارات آرمان شهر را به دست مخاطبان برساند. سیمون دوبوار، نویسنده ی برجسته فمینیست در رابطه با کتاب نوشته است: “زمانی که من بچه بودم، زمانی که من نوجوان بودم، کتاب مرا از ناامیدی نجات داد: مرا متقاعد ساخت که فرهنگ بالاترین ارزش هاست […]”. به منظور حمایت از فرهنگ حقوق بشر و کثرت گرایی در جامعه ای که بیش از سه دهه جنگ را تجربه کرده است، در دسترس قرار دادن دانش برای همه امری اساسی‏ است. انتشارات آرمان شهر در دهه ی گذشته بیش از ۱۰۰،۰۰۰ نسخه کتاب چاپ و توزیع کرده است، ارائه دسترسی بی سابقه به منابع مختلف دانش و گنجینه های ادبیات جهان به شهروندان از اهداف اصلی انتشارات آرمان شهر است. در طول هفته های حقوق بشر، بیش از ۱۰۰۰۰ جلد کتاب به مخاطبان اهدا شده است.

در نتیجه، هفته حقوق بشر به هدف اصلی خود پایبند بوده است: جمع آوری افراد همفکرو نور افکندن بر روی حقوق بشر در تمام جنبه های آن و همچنین بالا بردن صدای تمام کسانی که می خواهند در جامعه ای زندگی کنند که در آن صلح، تحمل، عدالت و احترام به حقوق بشر قاعده هستند نه استثنا.

تمامی مطالب مربوط به هفته ی حقوق بشر (دعوت نامه ها، گزارش ها و گالری عکس) از طریق این لینک قابل دسترس هستند.