زنان-690x259

شماره ۷۹ – ۲۰جنوری ۲۰۱۵ برابر با ۳۰ جدی/دی۱۳۹۳

hzanan

سیمون دو بووار، نویسنده و از نامدارترین زنان روشنفکر فرانسوی/ منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

افغانستان زنان هنوزهم درولایت خوست ازخشونت رنج می برند
طلوع نیوز ۱۶ جنوری ۲۰۱۵ شماری از زنان در این ولایت از بد دادن دختران وعروسی دختران جوان با مردان کهن سال نگران استند و خواهان پایان این معضل درخوست استند.نسرین احسانی، یک باشنده خوست می‌گوید” سنت ها و رسم و رواج ها هنوزهم هستند که دختران جوان به بد داده می شوند و یا در سن پائین به ازدواج داده می شوند یا به مردان کهن سال در بدل پول زیاد ازدواج می شوند”.یک تن از باشنده‌گان دیگر این ولایت می گوید: ” دربخش های دورافتاده و روستاهای خوست تاکنون دختران به بد داده می شوند و یا در سن خورد به ازدواج داده می شوند که بعدا زنده گی آنان را با مشکلات زیادی رو به رو می سازد.”

افغانستان  دو زن در ولایت جوزجان کشته شدند

افغانستان  ولایت جوزجان هفده زن درسال روان خودکشی کرده اند

عربستان عربستان سعودی یک زن را در ملاءعام در مکه سر برید

عربستان کارکنان زن حرم نبوی حق بارداری ندارند!

     دفاع از حقوق بشر

افغانستان اعتراض زنان پس از بسته‌شدن یک مرکز آموزشی در زابل
خبرگزاری افغان ایرکا ۱۹ جنوری ۲۰۱۵ شماری از زنان در ولایت زابل شکایت دارند که مرکز آموزش سواد و کار برای زنان در این ولایت توسط شورای ولایتی بسته شده ‌است.این زنان که در ساحۀ نومروی شهر قلات، مرکز زابل به خاطر اعتراض در این مورد جمع شده‌اند ادعا می‌کنند که قربانی تنش‌ها میان فرمان‌دۀ پولیس این ولایت و اعضای شورای ولایتی شده‌اند و مرکز آموزشی که به خاطر آنان در این ولایت باز شده بود، بسته شده‌است.

 ایران ژیلا بنی‌یعقوب و بهمن احمدی امویی، برندگان جایزه آزادی بیان آکسفام ۲۰۱۵
خودنویس ۱۸ جنوری ۲۰۱۵ این زوج روزنامه‌نگار که بعد از آزادی از زندان، از هرگونه فعالیت مطبوعاتی محروم بوده‌اند، به خاطر دفاع از آزادی بیان، متحمل فشارهای زیادی شده‌اند. به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، سازمان غیردولتی آکسفام اعلام کرد که جایزه سالانه خود را به دو روزنامه‌نگار ایرانی، ژیلا بنی یعقوب و بهمن احمدی امویی،  به دلیل دفاع از آزادی بیان و قلم اعطاء کرده است.

 چه چیزی در ۱۵ سال آینده حقوق زنان را شکل خواهد داد؟
گاردین ۱۴ جنوری ۲۰۱۵ چه چیز هایی باید در اهداف توسعه پایدار برای ترویج برابری زنان و توانمندسازی آنها شامل باشند، و آیا آنها موفق خواهند بود؟ تصمیمات اتخاذ شده در سال ۲۰۱۵ برای ۱۵ سال آینده دستور کار حقوق زنان را شکل خواهند داد. در ماه سپتمبر سال جاری، رهبران جهان مجموعه ای جدیدی از اهداف توسعه پایدار را در سازمان ملل تعیین خواهند کرد. اهداف توسعه پایدار (SDGs) پیشنهاد شده که جایگزین اهداف توسعه هزاره (MDG) خواهند بود، تمرکز ویژه ای بر روی جنسیت خواهند داشت و جهان را به “رسیدن به برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان و دختران” تشویق خواهند کرد.

 کودک

افغانستان تجاوز جنسی به یک پسر پنج ساله در ولایت جوزجان

ایران ‘دانش آموزان افغان در ایران نباید از تحصیل منع شوند’
خبرگزاری بخدی ۱۷ جنوری ۲۰۱۵ علی اصغر فانی، وزیر معارف ایران به رسانه های ایرانی گفته است که سیاست جدید این کشور در قبال دانش آموزان افغان، این است که نباید از حق تحصیل از آنان گرفته شد.او گفته است “تلاش می کنیم دانش‌آموزان افغان در ایران بتوانند در مکاتب ما آموزش ببینند و با توانمندی بیشتر به کشورشان بازگردند”.این گفته ها در حالی مطرح شده است که مهاجران افغان در ایران از افزایش شهریه دانش آموزان شکایت داشته اند.

 پاکستان دانش آموزان به مدرسۀ دولتی ارتش در پیشاور باز می گردند
آسیای میانه آنلاین ۱۲ جنوری ۲۰۱۵ دانش آموزن و معلمان مدرسه دولتی ارتش در پیشاور روز ۱۲ ژانویه پس از قتل عام ۱۶ دسامبر که منجر به کشته شدن بیش از ۱۵۰ نفر شد، به مدرسه باز گشتند. ژنرال راحیل شریف، رئیس ستاد ارتش، همسر وی، و فرمانده نیروهای پیشاور به دانش آموزان خوشامد گفتند. اعضای جامعه مدنی هم برای همراهی دانش آموزان در محل حاضر بودند.راحیل در گردهمایی صبحگاهی با دانش آموزان و والدین گفت «هیچ کس نمی تواند ملت ما را، که چنین روحیۀ نیرومندی دارد، شکست دهد».

        قوانین و لوایح

 قوانین تبعیض آمیز علیه زنان لبنان
دیدبان حقوق بشر ۱۹ جنوری ۲۰۱۵ سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی که روز ۱۹ جنوری منتشر کرد گفت: قوانین شخصی مبتنی بر دین لبنان علیه تمام زنان قشرهای مختلف مذهبی تبعیض آمیز است و حقوق اساسی آنها را تضمین نمی کند. لبنان ۱۵ قوانین شخصی جداگانه برای ادیان به رسمیت شناخته دارد اما هیچ قانون مدنی ای برای پوشش مسائلی مانند طلاق، حقوق مالکیت و یا مراقبت از کودکان ندارد. این قوانین که توسط دادگاه های مذهبی مستقل به اجراء می رسند، با نظارت کم و یا بدون نظارت دولت اداره می شوند و اغلب احکام صادر شده باعث نقض حقوق زنان می شوند. این گزارش ۱۱۴ صفحه ای دیدبان حقوق بشر با عنوان “نابرابر و حفاظت نشده حقوق زنان در  قوانین مذهبی لبنان” نشان می دهد که در تمام مذاهب، قوانین شخصی برای زنانی در زمینه هایی مانند آغاز روند طلاق، طلاق، نگه داری از کودکان پس از طلاق و یا حفظ حقوق مالی از همسر سابق موانع بیشتری ایجاد می کنند.

 حقوق زنان در تونس: آینده ای امیدوار کننده و یا بازی سیاسی-مذهبی؟
دموکراسی آزاد ۱۶ جنوری ۲۰۱۵ زنان تونس برای مدتی طولانی از حقوقی که بر روی کاغذ به طور واضح نوشته شده اند، بهره مند بوده اند.  اما در عمل، تمایل دولت برای اجرای این حقوق همیشه به بازی مذهبی-سیاسی روز بستگی داشته است. زمانی که حبیب بورقیبه اولین رئیس جمهور تونس، در سال ۱۹۵۷میلادی انتخاب شد، دولت او چند حقوق جدید را برای زنان در قانون وضع کرد و بسیاری استدلال کردند که این قوانین در تناقض با قرآن هستند. این قوانین جدید در داخل تونس از حمایت مردم برخوردار بودند، اما بعضی از رهبران جهان عرب این قوانین را “غیر قانونی” شناختند زیرا به باور انها، این قوانین اسلام را تضعیف می کردند. بورقیبه با این افکار مبارزه کرد، با این استدلال که او تصمیم های خود را بر اساس اصول اسلامی گرفته است. در واقع حقوق زنان با بعضی از تفاسیر اسلام در تضاد نیست، فقط بستگی دارد که چه کسی مفاهیم اسلامی را تفسیر می کند و با چه هدفی.

   حقوق مدنی و سیاسی

ایران سیاست کار زنان در ایران
ایران نامه با در نظر گرفتن پیشرفت تحصیلی زنان انتظار منطقی این است که حضور زنان در سمت‌های عالی‌تر سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری و نیز در حوزۀ تدریس دانشگاهی افزایش یابد، اما بنا به سرشماری و داده‌های بین‌المللی و با وجود سهم قابل توجه زنان در مشاغل خدمات اجتماعی (بیش از یک‌سوم شاغلان) و مشاغل حرفه‌ای (حدود ۴۵ درصد از شاغلان)، نسبت زنان در سمت‌های اجرایی و مدیریتی به طرز شگفت‌آوری پایین است. در سال ۲۰۱۳، سمت‌های تصمیم‌گیری در دانشگاه‌ها و دیگر مؤسسات به میزان بسیار بالایی در اختیار مردان بود و فقط ۱۳ درصد از ‌“قانون‌گذاران، کارمندان ارشد و مدیران” را زنان تشکیل می‌دادند.

ایران چالش های نظری در اشتغال زنان( بخش اول)

ایران  فقر زنانه می شود
مدرسه فمینیستی ۱۶ جنوری ۲۰۱۵  طبق آمارهای موجود در تابستان سال ۱۳۹۳، نرخ بیکاری زنان ۳ برابر مردان ۱۵ تا ۲۴ سال، یعنی به ۸/۴۲ درصد و مردان در همین محدوده سنی به ۹/۲۱ رسیده است. درصد شاغلین ۱۵ سال به بالا با ۴۹ ساعت کار در هفته برای مردان ۳/۴۲ و برای زنان ۳/۱۳ اعلام شده است.تناقض ها در آمار در کشور ما قابل تامل است، ولی بنابر مرجع رسمی آمار یعنی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در جامعه زنان سه برابر جامعه مردان است. البته مشاهدات هر یک از ما نیز چنین میزان بیکاری در میان زنان را تایید می کند.

 ایران تهمینه میلانی برای کتابی که مجوز نشر داشت، به دادسرا احضار شدم
بی بی سی ۱۲  جنوری ۲۰۱۵ تهمینه میلانی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایرانی گفته است که برای کتابی که از وزارت ارشاد مجوز انتشار داشته به دادسرا احضار شده است.خانم میلانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت “احضاریه‌ای به دست من رسیده که باید ظرف مدت ۳ روز خودم را به دادسرای فرهنگ و رسانه معرفی کنم.”به گفته او این احضاریه در رابطه با انتشار فیلمنامه “شهرزاد، زن هزار و یک شب” صادر شده که انتشارات کتابسرا آن را منتشر کرده است.

  فرهنگ و جامعه

ایران آیا میزان فاصله سنی زوجین در امکان طلاق مؤثر است؟/ بررسی آماری
مهرخانه ۱۷ جنوری  ۲۰۱۵ آمار وقوع یک طلاق به ازای هر ۵ ازدواج در میانگین کشوری و یک طلاق به ازای هر ۳ ازدواج در پایتخت، تنها یک آمار اجتماعی و کشوری نیست، نشانه‌ای از دختران و پسرانی است که پس از مدت‌ها تلاش برای طی مراسم و مراحل ازدواج و رفتن به یک‌ خانه یا در دوران عقد و نامزدی که روزگاری “دوران شیرین نامزدی” خوانده می‌شد، به نقطه‌ای رسیده‌اند که حاضر نیستند حتی چند ساعت یکدیگر را تحمل کنند. افزایش طلاق‌های توافقی، بدون صرف زمان و طی مراحل مختلف، نشانه‌ای دیگر هستند از تحولات اجتماعی این چندساله که به‌مثابه زنگ خطری عمل می‌کنند.

 ایران باشگاه های ورزشی زنانه از دود عود تا پزشکی سنتی
انسان شناسی و فرهنگ ۱۷ جنوری ۲۰۱۵  باشگاه های ورزشی زنانه از جمله معدود فضاهایی در ایران است که زنان در آن آزادی و اختیار عمل بالایی دارند. به دلیل جنسیتی بودن این فضاها و محدودیت­ های موجود در بیشتر باشگاه ها در به همراه آوردن کودکان، زنان زمان سپری شده در باشگاه را تنها برای خود و به شکل دلخواه خود صرف می کنند. اما این که آیا این زمان صرف ارتقای سلامت می شود جای بحث دارد…به نظر می رسد به دلیل نبودن سازوکارهای تفریحی و سرگرمی مناسب در شهر که صرفا به زنان اختصاص یافته باشد (منظور فضاهایی نیست که مخصوص خانواده ها ساخته می شود و هدف اش عموما سرگرم کردن بچه ها در فضایی امن است

 واکنش به انتقاد از حضور کمرنگ زنان و رنگین‌پوستان در نامزدهای اسکار
بی بی سی ۱۷ جنوری ۲۰۱۵ در پی انتقادها از نبود تنوع نژادی و جنسیتی در معرفی نامزدهای اسکار امسال، رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا گفت که ترجیح او هم این است که شاهد تنوع بیشتری در نامزدها باشد، اما افزود این موضوع باید در سطح وسیع‌تری در کل صنعت سینما مورد توجه قرار بگیرد.با وجود این شریل بون آیزاکس از معرفی نامزدهای امسال دفاع کرد و گفت که آکادمی پیشرفت خوبی در این زمینه داشته است.

 «خروج خدایان و پادشاهان»؛ از ریدلی اسکات تا گلشیفته فراهانی
ایران وایر ۱۶ جنوری ۲۰۱۵ داستان حضرت موسی در انجیل، داستان جذابی است که از سال های آغازین سینما تا به امروز بارها مورد توجه قرار گرفته؛ از جمله دو فیلم مشهور در تاریخ سینما که هر دو توسط سیسیل ب. دومیل، فیلمساز کلاسیک ساخته شده هر دو با نام «ده فرمان» محصول سال های ۱۹۲۳ و ۱۹۵۶٫فیلم دوم با بازی چارلتون هستون در نقش موسی شناخته شده ترین فیلم با این مضمون است که در دوران اوج هالیوود در دهه پنجاه ساخته شده؛ دوران فیلم های تاریخی که با همین فیلم و آثار دیگری چون بن هور( ویلیام وایلر) به اوج رسید و چند سال بعد با شکست تجاری سهمگین کلئوپاترا تقریباً خاموش شد.

 ایران پروانه در راه اسکار؛ داستان مهاجران افغان به روایت فیلمساز ایرانی
بی بی سی فارسی ۱۳ جنوری ۲۰۱۵ فیلم کوتاه “پروانه”، نخستین فیلم تلخون حمزوی فیلمساز ایرانی مقیم سوئیس است که امسال در فهرست اولیه فیلم‌های کوتاه جوایز اسکار قرار گرفته است.تلخون حمزوی که این فیلم را برای پایان نامه کارگردانی فوق لیسانس سینما ساخته، پیشتر برای همین فیلم جایزه نقره ای دانشجویی اسکار در سال ۲۰۱۳را نیز گرفت.

 ایران ناآگاهی مهم‌ترین دلیل روی آوردن زنان به مصرف شیشه
خبرگزاری فارس ۱۹ جنوری ۲۰۱۵ به گزارش خبرگزاری فارس از قم، لادن ساری اصلانی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف شیشه بیان کرد در سال‌های اخیر روی آوردن زنان به سمت و سوی اعتیاد به وی‍ژه اعتیاد شیشه افزایش یافته است که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان ناآگاهی از خطرات این ماده مخدر عنوان کرد. وی با بیان اینکه در بسیاری از اوقات زنان ناخواسته به سمت اعتیاد شیشه رفته‌اند تصریح کرد در برخی موارد مردان معتاد برای اینکه از اعتراض‌های همسر خود در امان باشند او را را نیز به این ماده مخدر گرفتار کرده و بدین سان یک خانواده درگیر اعتیاد به ویژه اعتیاد شیشه می‌شود.

مناطق محروم و پرخطر؛ اولویت نخست اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد

  سیاست

افغانستان سه زن نامزد مقام وزارت در کابینه جدید افغانستان چه کسانی هستند؟
رادیو زمانه ۱۶ جنوری ۲۰۱۵ دوشنبه ۱۲ جنوری و پس از گذشت سه و نیم ماه از شروع به کار حکومت وحدت ملی افغانستان و تهدید و اعتراض‌های جامعه مدنی، در جلسه‌ کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان، فهرست ۲۵ نامزد وزارت به مجلس نمایندگان این کشور اعلام شد. در این فهرست، اسم سه نامزد زن نیز مشاهده می‌شود. یکی از آنها نجیبه ایوبی چهره شناخته‌ شده‌ای در جامعه مدنی افغانستان است.

افغانستان سن نامزد وزیر وزارت تحصیلات عالی  خانم خاطره افغان برای وزیرشدن قانونی نیست + سند

 افغانستان تقدیر زنان  ولایت غور از نیروهای امنیتی اناث
خبرگزاری افغان ایرکا ۱۹ جنوری ۲۰۱۵ زنان ولایت غور با اهدای مدال افتخار به نیروهای امنیتی این ولایت از دفاع مستقلانه قوای مسلح کشور حمایت کردند.طی یک مراسم با شکوه زنان، مادران و فعالان مدنی و اجتماعی زن در غور با انداختن مدال شجاعت و قهرمانی به گردن نیروهای امنیتی اناث در این ولایت از تلاش ها، فداکاری ها و جان فشانی های آنان قدردانی نموده و حمایت شان را از نیروهای امنیتی افغانستان اعلام نمودند.

 ایران افراط گرایی و چالش های پیش روی زنان در سال جدید میلادی
مدرسه فمینیستی۱۱ جنوری ۲۰۱۵ جنگ و خشونت، اسارت و آوارگی، و تجاوز و شکنجه از اتفاقات دهشتناک سال گذشته بود که زندگی بسیاری از زنان را در منطقه ی خاورمیانه تحت تأثیر قرار داد. نگاهی به رویداد های سال گذشته نشان می دهد که علی رغم تلاش های زنان و فعالان مدنی برای بهبود وضعیت کیفی و کلی زنان خاورمیانه، اما آنها در مناطق مختلف از جمله سوریه و عراق همچنان تحت فشار هستند. در مناطق کردنشین، زنان ایزدی به اسارت گرفته شدند و بسیاری از آنان برای فرار از وحشی گری نیروهای افراطی حتا دست به خودکشی زدند.

  گزارش، پژوهش و کتاب

حذف قدرت از فرایند توانمندسازی یک روایت تجربی
پلهایی برای زنان ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ احتمالا توانمندسازی بیشتر از همۀ لغات مد روزی که در ۳۰ سال گذشته وارد فرهنگ لغات توسعه شده اند، مورد استفاده و سوءاستفاده قرار گرفته است. مانند بسیاری دیگر از واژگانی که برای معرفی یک مفهوم کاملا سیاسی ابداع شدند، توانمندسازی نیز به شیوه ای «جریان سازی» شد که عملا معنا و ارزش استراتژیک خود را از دست داد.

 کمیته برگزاری بیست و ششمین کنفرانس پژوهشهای زنان در لندن – فراخوان مقاله برای کنفرانس «زنان، صلح و امنیت
عصر نو ۱۷ جنوری ۲۰۱۵ بنیاد پژوهشهای زنان ایران نهادی است فمینیستی وغیرانتفاعی که به هیچ گروه و سازمان سیاسی و مذهبی وابستگی ندارد. بنیاد، انواع فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و فکری زنان ایرانی را در بر میگیرد و شبکه ارتباطی گستردهای بین علاقمندان به فعالیتهای زنان ایرانی در سراسر جهان به وجود آورده است. فعالیت اصلی بنیاد پژوهشهای زنان ایران برگزاری کنفرانسهای سالانه بینالمللی است که در آن هر سال موضوعی مشخص مربوط به زنان را از طریق سخنرانیهای علمی در کنار نمایشگاه‌‌ها و برنامههای هنری مورد بحث و بررسی قرار می‌‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا به وبسایت مراجعه کنید.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: طلوع نیوز، رادیو آزادی، بی بی سی فارسی، خبرگزاری ایران ایرکا، خودنویس، افغانستان رو، خبرگزاری بخدی، آسیای میانه آنلاین، مهر خانه، مدرسه فیمینستی، ایران نامه، انسان شناسی و فرهنگ، ایران وایر، رادیوزمانه، پلهایی برای زنان، شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران،گاردین، دیده بان حقوق بشر، دموکراسی آزاد، خبرگزاری فارس . 

 هفت روزنامه  پی دی اف: هفتروزنامه حقوق بشری زنان – شماره ۷۹

پیوست‌ها: