iran818181

 توقیف روزنامه مردم امروز به خاطر تیتر من شارلی هستم

     مواد نقض فاحش حقوق بشر

سوء قصد به جان سخنگوی ادوار تحکیم وحدت
سحام نیوز ۲۶ دی ۱۳۹۳ عبدالله مومنی شامگاه پنجشنبه در برابر منزلش از سوی دو موتورسوار با سلاح سرد مورد سوء قصد قرار گرفت. عبدالله مومنی چند ماه پیش پس از گذراندن دوران حبس از زندان اوین آزاد شد. او در زمان بازجویی های خود در زندان بارها مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.
شکایت عبدالله مومنی از ‘مهاجمان قمه‌دار

شارلی‌ابدو؛ روزنامه مردم‌ امروز توقیف شد
بی بی سی فارسی ۲۷ دی ۱۳۹۳ روزنامه مردم امروز، چاپ تهران، با دستور شعبه ۲ دادگاه فرهنگ و رسانه توقیف شد.
مدیرمسئول «مردم امروز» به دادسرا احضار شد
«مردم امروز» لغو پروانه شد

 ۸۴ نفر در یک میهمانی شبانه توسط اطلاعات ناحیه سلمان مشهد دستگیر شدند
سحام نیوز ۲۸ دی ۱۳۹۳ به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، به‌دنبال دریافت گزارش درخصوص برگزاری میهمانی درحوزه ۵ ناحیه سلمان، اطلاعات حوزه باهماهنگی اطلاعات ناحیه، مکان مورد نظررا تحت نظرگرفتند که پس از تایید صحت گزارش، هماهنگی‌های لازم با فرماندهی و مراجع قضایی صورت گرفت و پس از اخذ مجوز دادستانی، دریک عملیات ۴۹ نفرمرد و ۳۵ نفرزن درحال رقص و پایکوبی مختلط دستگیر شدند.
سپاه پاسداران ۲۰ دختر و پسر را در آمل دستگیر کرد

     زندان

کیوان صمیمی از بیمارستان به زندان منتقل شد
ملی مذهبی ۲۴ دی ۱۳۹۳ کیوان صمیمی بهبهانی، فعال ملی ـ مذهبی و مدیرمسئول نشریه‌ی نشریه‌ی توقیف شده‌ی “نامه”، که از پنج سال پیش در زندان‌های اوین و رجایی شهر محبوس است، با وجود عدم تکمیل روند درمان در بیمارستان، به زندان رجایی شهر منتقل شد.

پرونده جیسون رضاییان پس از شش ماه بازداشت موقت به دادگاه انقلاب ارسال شد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۴ دی ۱۳۹۳ دادستان تهران روز ۲۴ دی ماه خبر داد که پرونده جیسون رضاییان، روزنامه نگار ایرانی- آمریکایی که بیش از ۱۷۰ روز در بازداشت موقت به سر می برد سرانجام با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب تهران ارسال شده است. با این حال دادستان تهران در خصوص اتهام این روزنامه نگار در کیفرخواست اطلاعی نداده است.

مهرداد سرجوئی، روزنامه نگار محبوس آزاد شد
خبرنگاران ایران ۲۴ دی ۱۳۹۳ مهرداد سرجوئی، خبرنگار اسبق پارلمانی پس از پایان دوره محکومیت سه ساله خود از زندان اوین آزاد شد.

حکیمه شکری در شرایط ناامن زندان قرچک
مرکز حامیان حقوق بشر ۲۴ دی ۱۳۹۳ حکیمه شکری از فعالان مدنی که از تاریخ ۲۴ آذر ماه بر خلاف اصل تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان از زندان به اوین به صورت ناگهانی و بدون این که حتا بتواند وسائل شخصی خود را جمع‌آوری کند، به زندان قرچک ورامین منتقل شده است، زندانی که فاقد استانداردهای لازم برای نگهدای زندانیان است و تعداد بالای زندانیان که از ظرفیت واقعی زندان بیش‌تر است، مشکلات عدیده‌ای برای زندانیان فراهم می‌کند.

امیر حکمتی: من بیگناهم، پیشنهاد مبادله مردود است
جرس ۲۵ دی ۱۳۹۳  امیر میرزایی حکمتی تفنگدار سابق دریایی آمریکا که بیش از سه سال در ایران زندانی بوده در نامه ای از زندان به حسن روحانی رئیس جمهور این کشور، هر گونه “پیشنهاد ایرانی ها” برای مبادله زندانی میان آمریکا و ایران برای آزادی خود را رد کرده است.

حکم شلاق و اتهام جاسوسی به استاد روابط بین الملل
سحام نیوز ۲۷ دی ۱۳۹۳ رضا جلالی جانباز دفاع مقدس و استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی و تهران مرکز، با اتهام واهی جاسوسی برای دول بیگانه متهم شده است

تهدید آتنا دائمی به تبعید به زندان قرچک ورامین
سحام نیوز ۲۷ دی ۱۳۹۳ این فعال مدنی که ۱۹ مهرماه و با هجوم ماموران سپاه بازداشت شد، مدت‌ها درسلول انفرادی تحت فشار بود تا ارتباط با احمد شهید، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل را بپذیرد.

    دفاع از حقوق بشر

فقط در یک سال: ازدواج ۲۷۶ هزار دختربچه و زایمان ۱۰۹ هزار مادر نوجوان
عدالت برای ایران ۲۴ دی ۱۳۹۳ ازدواج دختربچه‌های ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران در سال ۱۳۹۲ به بالاترین میزان طی پنج سال گذشته رسیده و تعداد دختران زیر ۱۵ سالی که در کودکی٬ مادر می‌شوند نیز نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است. این در حالی است  آخرین آمار رسمی در ایران، حاکی از مرگ ۱۰ درصد از نوزدانی است که مادران آنها بین ۱۰-۱۴ سال دارند.

زوج روزنامه‌نگارایرانی برنده جایزه انجمن قلم و آکسفام نویب شدند
سحام نیوز ۲۸ دی ۱۳۹۳ بهمن احمدی امویی و ژیلا بنی‌یعقوب، زوج روزنامه‌نگار ایرانی، برنده جایزه سال ۲۰۱۵ انجمن جهانی «قلم» و بنیاد غیردولتی «آکسفام نوویب» شدند. به گزارش رادیو فردا، این جایزه امسال به دو نویسنده و روزنامه‌نگار دیگر از کشورهای لیبی و سودان نیز تعلق گرفته است. «رزان نعیم المغربی»، نویسنده لیبیایی و «عبد المنعم رحمه»، نویسنده سودانی، دیگر برندگان این جایزه هستند.

گزارش‌گران بدون مرز توقیف و لغو پروانه انتشار روزنامه‌ی مردم امروز را محکوم می‌کند
سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۹ دی ۱۳۹۳ نخستین بار نیست که رسانه‌های محافظه‌کار و به ویژه افراطی‌های کیهان توقیف روزنامه‌‌ای را سازمان می‌دهند و سپس دستگاه قضایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم آن‌ها را اجرا می‌کند.

سازمان عفو بین اللمی خواستار آزادی مهدیه گلرو شد
امنستی ۲۹ دی ۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی مهدیه گلرو فعال حقوق زنان شد که در اعتراض به اسیدپاشی از آبان ماه سال جاری در بازداشت به سر می‌برد.

     زنان

 حذف نوازندگان و همسرایان زن در ایران ادامه دارد
دویچه وله ۲۵ دی ۱۳۹۳ روند حذف نوازندگان یا همسرایان زن در برنامه‌های موسیقی شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد. در کنسرت سالار عقیلی در مشهد، همسر وی که نوازنده دف بود پس از اجرای یک قطعه موسیقی از سن پایین آورده شد.

لغو چندین کنسرت موسیقی و جلوگیری از اجرای موسیقی توسط زنان طی یک ماه
اصلاح طلبان در عمل افزایش مشارکت سیاسی زنان را فراهم کنند
ایسکانیوز ۲۹ دی ۱۳۹۳ مجمع جهانی اقتصاد در نهمین و جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت نابرابری بین زنان و مردان در ۱۴۲ کشور جهان پرداخته است. در گزارش مذکور نمره ایران در شاخص شکاف جنسیتی ۰/۵۸۱ برآورد شده که ایران را در رده‌‌بندی جهانی در رتبه ۱۳۷ قرار داده است. این آمار نسبت به سال ۲۰۱۳،هفت پله نزول نشان می‌دهد.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

تهران ۲۲ میلیون نفری می‌شود
جرس ۲۴ دی ۱۳۹۳ رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اعلام کرد: رشد جمعیت پیرامون تهران ۳ برابر شهر تهران است.

تشکیل بازار سیاه بنزین در جایگاه‌های سوخت ایران
دویچه وله ۲۶ دی ۱۳۹۳ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در یک اقدام “ناگهانی” تصمیم گرفت که سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی را حذف کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از این تصمیم بازار سیاه بنزین در برخی از جایگاه‌‌های سوخت ایران به راه افتاده است.

     فرهنگ 

ماجرای احضار تهمینه میلانی به دادگاه و توضیحات ناشر فیلمنامه
جرس ۲۲ دی ۱۳۹۳ مدیر نشر کتابسرا می‌گوید کتابی که به استناد آن تهمینه میلانی به دادگاه احضار شده است به صورت کامل با مجوز اداره کتاب وزارت ارشاد منتشر شده است.

پاسخ مجیدی به انتقادات مجمع الازهر از فیلم «محمد»
رادیو زمانه ۲۷ دی ۱۳۹۳ در آستانه نمایش فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی در بخش غیر رقابتی جشنواره فیلم فجر، نخستین نشست خبری این فیلم برگزار شد. مجیدی در این نشست به انتقادات مجمع مطالعات اسلامی الازهر پاسخ داد.

نامزدهای ۴ گروه جایزه کتاب سال معرفی شدند
ایسنا ۲۹ دی ۱۳۹۳ آثار تالیفی راه‌یافته به مرحله دوم داوری سی و دومین دوره کتاب سال در گروه‌های «علوم اجتماعی»، «اقتصاد»، «علوم سیاسی» و «مدیریت» اعلام شد.

   سیاست

آمریکا و بریتانیا مخالف تشدید تحریم‌های ایران هستند
بی بی سی فارسی ۲۶ دی ۱۳۹۳ باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در کاخ سفید تاکید کردند که هر دو مخالف تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند.
اوباما درباره تحریم‌های تازه علیه ایران به کنگره آمریکا هشدار داد
هشدار به کنگره آمریکا درباره وضع تحریم‌های تازه علیه ایران

 بخش عمده‌ای” از حکم محمدرضا رحیمی در دیوان عالی تایید شد
دویچه وله ۲۸ دی ۱۳۹۳ محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران اعلام کرد که “بخش عمده‌ای” از حکم دادگاه بدوی در باره پرونده محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری پیشین ایران در دیوان عالی کشور تایید شده است.

کنسرت‌ همایون شجریان لغو شد
رادیو زمانه ۲۸ دی ۱۳۹۳ در حالی که لغو کنسرت‌ها همچنان در ایران ادامه دارد، خبر می‌رسد که دور جدید کنسرت «چرا رفتی» همایون شجریان نیز لغو شده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایسکانیوز سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، ملی مذهبی، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران،  سازمان گزارشگران  بدون مرز؛ سازمان عفو بین الملل، عدالت برای ایران

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۸۱

پیوست‌ها: