افغانستان

150122173355_x_afg_cabinet_640x360_arg

نامزد وزیران دو تابعیته و رویارویی مجلس و حکومت/ منبع عکس

  موارد نقض فاحش حققو بشر

تجاوز جنسی به یک پسر پنج ساله در ولایت جوزجان
فارسی.رو/ ۲۶ جدی ۱۳۹۳ محمد رحیم آمر کشف جرایم جنایی پولیس جوزجان از تجاوز جنسی به یک پسر پنج ساله در این ولایت خبر داد. او گفت: این حادثه در روستای میرویس مینه ولایت جوزجان رخ داده است. طبق گفته های وی، کسی که به این پسر تجاوز کرده یک مرد جوان بوده و در همسایگی این کودک زندگی می کرده است. این مرد در یک شب پسر بچه مذکور را دورتر از خانه برده و در یک مخروبه بالای او تجاوز می کند.

 زنان

اعتراض زنان پس از بسته‌شدن یک مرکز آموزشی در زابل
خامه پرس/ ۲۹ جدی ۱۳۹۳ شماری از زنان در ولایت زابل شکایت دارند که مرکز آموزش سواد و کار برای زنان در این ولایت توسط شورای ولایتی بسته شده ‌است. این زنان که در ساحۀ نومروی شهر قلات مرکز زابل به خاطر اعتراض در این مورد جمع شده ‌اند، ادعا می‌کنند که قربانی تنش ها میان فرماندۀ پولیس این ولایت و اعضای شورای ولایتی شده ‌اند و مرکز آموزشی که به خاطر آنان در این ولایت باز شده بود بسته شده‌ است.

زنان در ولایت خوست از خشونت رنج می برند
طلوع نیوز/ ۲۶ جدی ۱۳۹۳ شماری از زنان در این ولایت از بد دادن دختران و عروسی دختران جوان با مردان کهن سال نگران هستند و خواهان پایان دادن به این معضل هستند. سنت ها و رسم و رواج ها هنوز هم نفس می کشند. رسم بد دادن بیشتر در روستاهای ولایت خوست به چشم می خورد.

دو زن در ولایت جوزجان کشته شدند
رادیو آزادی/ ۱ دلو ۱۳۹۳ مقامات محلی جوزجان از کشته شدن دو زن در این ولایت خبر می دهند. احمد فرید عزیزی سخنگوی قوماندانی امنیه این ولایت می گوید: زنی بنام سهیلا به ضرب گلوله کشته شده است. به گفته او خانواده این زن ادعا کرده که وی خودکشی کرده است. جسد یک زن دیگر نیز از دشت صوفی قلعه شبرغان پیدا شده است. علایم لت و کوب در جسد این زن دیده شده و به نظر می رسد که خفه شده باشد.

تقدیر زنان غور از نیروهای امنیتی اناث
ایرکا/ ۲۹ جدی ۱۳۹۳ زنان ولایت غور با اهدای مدال افتخار به نیروهای امنیتی این ولایت از دفاع مستقلانه قوای مسلح کشور حمایت کردند. طی یک مراسم باشکوه زنان، مادران و فعالان مدنی در غور، با انداختن مدال شجاعت و قهرمانی به گردن نیروهای امنیتی اناث در این ولایت از تلاش ها، فداکاری ها و جان فشانی های آنان قدردانی نموده و حمایت شان را از نیروهای امنیتی افغانستان اعلام نمودند.

   حامیان و فعالان

حکومت وحدت ملی مشکلات خبرنگاران را حل می کند
خبرگزاری رشد/ ۲۸ جدی ۱۳۹۳ رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در دیدار با فلیم کاین، معاون مدیر بخش آسیای موسسه ناظرین حقوق بشر و پاتریشیا گاسمن، محقق ارشد این موسسه گفت: حکومت وحدت ملی مشکلات خبرنگاران را حل خواهد کرد. پاتریشیا گاسمن، از آمار رو به افزایش تهدید خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه بیشتر مقامات حکومت وحدت ملی به حمایت قاطع از خبرنگاران و آزادی بیان گردید.

   حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

دادگاه ابتدایی در کابل رییس خدایداد را به اعدام محکوم کرد
خبرگزاری بخدی/ ۲۹ جدی ۱۳۹۳ سید الله مشهور به رییس خدایداد که خطرناکترین مجرم تاریخ افغانستان خوانده شده، از سوی دادگاهی در کابل به اشد مجازات (اعدام) محکوم شد. اداره امنیت ملی در خبرنامه ای گفته است که نخستین دادگاه رییس خدایداد و شش همکارش در کابل برگزار شده بود. قاضی دادگاه یکی از همکاران رییس خدایداد را به ۲۰ سال و ۳ تن دیگر آنان را به هفت سال حبس محکوم کرد.

پایان اعتصاب زندانیان در زندان ولایت جوزجان
فارسی.رو/ ۲۹ جدی ۱۳۹۳ آمر امنیت پولیس ولایت سرپل می گوید: زندانیان سرپل که در زندان جوزجان به سر می برند، دست از اعتصاب برداشته اند و هیأتی جهت رسیدگی به پرونده های آنان موظف شده است. از مدت چهار روز بدین سو شماری از زندانیان سرپل که در زندان جوزجان به سر می برند دست به اعتصاب زده و ادعا دارند که از زمان حبس آنان مدت زمانی سپری شده و برخی از آنان مستحق شمولیت در فرمان عفو و تخفیف رییس جمهور می باشند.

ضرب العجل سه روزه دولت پاکستان برای خروج مهاجران افغان
خبرگزاری بخدی/ ۲۹ جدی ۱۳۹۳ دولت پاکستان به مهاجران غیر قانونی افغان که در مناطق قبایلی کرم ایجنسی ایالت خیبرپشتونخواه زندگی می کنند سه روز مهلت داده که این کشور را ترک و به افغانستان بازگردند. بر اساس گزارش های کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون مهاجر افغانستانی در خاک پاکستان زندگی می کنند.

بیش از ده هزار جریب زمین وزارت معارف غصب شده است
۸صبح/ ۲۹ جدی ۱۳۹۳ مقام های وزارت معارف افغانستان می گویند که زورمندان در سرتاسر آن کشور ۱۰۵۵ جریب زمین معارف را غصب کرده اند. به گفتۀ مقام ها در شش ولایت این زمین ها واپس گرفته شده است، اما به گفتۀ آنان باید این اقدام در سرتاسر کشور عملی شود. با این که حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، بارها وعدۀ توزیع زمین به معلمان را داده بود، هنوز هم هزاران معلم در سرتاسر افغانستان به فواصل دور از محل کارشان در خانه های کرایی زندگی می کنند.

هیات ویژه رییس‌جمهور: شیندند باید ولایت شود
۸صبح/ ۲۹ جدی ۱۳۹۳ هیات ویژه رییس ‌جمهور برای بررسی وضعیت امنیتی ولسوالی شیندند هرات می‌ گوید: به جز ولایت شدن این ولسوالی پر آشوب هرات، راه دیگری برای تامین امنیت آن وجود ندارد. به‌ گفته رییس این هیات، بستر این ولسوالی برای تبدیل آن به یک ولایت درجه سوم آماده است و طرح آن نیز به تازگی به محمد اشرف‌غنی رییس ‌جمهور کشور سپرده شده است. شیندند در جنوب هرات، با مساحت ۲۲ هزار کیلومترمربع، بزرگ‌ترین و پرنفوس‌ترین ولسوالی هرات است.

   جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
هشت غیرنظامی در انفجار ماین کنار جاده ای در غزنی شهید شدند. یک ملا امام مسجد در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار در نتیجه انفجار ماین شهید شد.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
چهارده طالب در ولسوالی امام صاحب قندز کشته شدند.  نه طالب مسلح در ولایت کاپیسا کشته شدند. دو سرباز اردوی ملی در نتیجه انفجار یک ماین در ولایت کنر به شهادت رسیدند. در عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان سه طالب مسلح کشته و شش طالب دیگر زخمی شدند. چهار منسوب اردوی ملی در نتیجه انفجار ماین کنار جاده در ولایت بغلان به شهادت رسیدند. در حمله انتحاری به کاروان نیروهای امنیتی در ولایت هلمند دو سرباز پولیس محافظت عامه  شهید و ده تن دیگر به شمول غیر نظامیان زخمی شده اند.

داعش در افغانستان
خبرگزاری جمهور/ ۲۹ جدی ۱۳۹۳ سر و صدای آمدن گروه داعش به افغانستان با توجه به پیشینۀ جنایاتی که در عراق و سوریه انجام داده ‌اند مردم افغانستان را سخت نگران کرده است. در هفته‌ های اخیر، ظهور دسته‌ هایی از این گروه در افغانستان به شدت رسانه ‌ای شد و گفته شد که در شماری از ولایات افغانستان، گروهی که با خود بیرق سیاه را حمل می‌ کنند دیده شده‌ اند. بیشتر بخوانید: امنیت ملی: حضور داعش در افغانستان تبلیغاتی بیش نیست

طرح حمله انتحاری به وزارت داخله افغانستان خنثی شد
فارسی.رو/ ۲۹ جدی ۱۳۹۳ مقامات نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کردند که آنان طرح حمله انتحاری به وزارت داخله این کشور را خنثی کردند و عاملان این حمله بازداشت شدند. این گروه پنج نفری در پی آن بودند تا با استفاده از یونیفورم نیروهای امنیتی، کارت های جعلی و موتور، وارد وزارت داخله افغانستان شوند و یک حمله انتحاری را در وزارت کشور افغانستان انجام دهند.

   سیاست

مقام های ولایت فراه به فرمان رییس جمهوری برکنار شدند
خبرگزاری بخدی/ ۲۹ جدی ۱۳۹۳ گزارش ها از ولایت فراه در غرب افغانستان حاکی است که شش مقام محلی این ولایت به شمول سرپرست ولایت و قوماندان امنیه، به دستور رییس جمهور غنی از کار برکنار شده اند. محمد اشرف غنی این افراد را به اتهام فساد اداری از کار برکنار کرده است. این نخستین باری است که مقامات بلند پایه ولایت فراه یکباره از کار برکنار می شوند.

مجلس نمایندگان: به وزرای پیشنهادی با تابعیت دوگانه اجازه ورود به مجلس نمی‌ دهیم
بی بی سی/ ۲۹ جدی ۱۳۹۳ اعضای مجلس نمایندگان معتقدند که وزیران دو تابعیته بیشتر به فکر کشور دوم اند تا به فکر اداره امور وزارت خانه مربوطه؛ کمال ناصر اصولی، رییس کمیته فرهنگی مجلس نمایندگان افغانستان می‌ گوید: بر اساس بررسی ‌های اولیه مجلس این شک ایجاد شده که حدود ۱۲ یا ۱۳ نفر از نامزدوزیران پیشنهادی کابینه دولت وحدت ملی افغانستان دارای تابعیت دوگانه هستند.

تشتت در جرگه جهادی ها و تلاش برای اتحاد
خبرگزاری جمهور/ ۲۹ جدی ۱۳۹۳ با ورود داکتر عبدالله به حکومت جدید و از سوی دیگر، حضور جنرال دوستم در بازوی راست اشرف غنی، امیدها به بازگشت مجدد مجاهدین به سیاست و قدرت، افزایش چشمگیری یافت؛ اما چنانچه در موضع گیری های سیاف و اسماعیل خان نیز مشهود است، قرار است به زودی، شورای سراسری جهاد در کشور ایجاد شود. آقای اسماعیل خان می گوید: این شورا قصد دارد؛ تا در یک اجلاس بزرگ، تمامی احزاب و فرماندهان جهادی کشور را دور هم گرد آورده و روی اهداف درازمدت بحث کنند.

   فرهنگ

تروریسم و تفاوت ‌های اخلاقی میان کشورهای اسلامی و غرب
رادیو فرانسه/ ۲۸ جدی ۱۳۹۳ حملۀ تروریستی اسلام گرایان به شارلی در شهر پاریس، علاوه بر مردمان کشورهای اروپایی، مردمان کشورهای اسلامی را هم وادار به تفکر و تعمق کرده است. این سوء قصد به نظر میاید، حاکی از تشدید قطب بندی ها میان کشورهای دموکراتیک غربی و اسلام گرایان باشد. آقای مصدق، عضو سابق گروه «مورچه ها» و آوازخوان پاپ ـ راک افغانستانی این حرکت تروریستی را شدیداٌ محکوم می کند ولی این را هم اضافه می کند که قضیه چارلی باعث شد که مردم مسایلی چون حملات «بوکوحرام» در نیجیریا را فراموش کنند.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

 هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۸۱

پیوست‌ها: