haft191182_Taken_By_AI_Staff_on_Mission_to_South_Sudan (1)

سودان جنوبی: زنان و کودکان آواره در صف دریافت کمک بشردوستانه / عکس: عفو بین الملل

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

اوکراین شرقی حمله مرگبار به تراموا در دونتسک در پی پایان آتش بس
۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد که حمله خمپاره به تراموا که دست کم ۱۵ غیرنظامی را در منطقه زیر کنترل جدایی خواهان طرفدار روسیه کشت به احتمال نقض حقوق بین المللی بشردوستانه است و باید فوری و مستقل مورد تحقیق قرار گیرد. معاون بخش اروپا و آسیای مرکزی عفو بین الملل گفت: «از خمپاره نباید در مناطق پرجمعیت غیرنظامی استفاده کرد. همه طرف ها از بهایی که با جان غیرنظامیان در نتیجه استفاده نادقیق از سلاح های انفجاری در شهرها پرداخته می شود به خوبی آگاه هستند. این حمله بی توجهی بی رحمانه به زندگی غیرنظامیان و حقوق جنگ را نشان می دهد.» مسؤولان در شهر دونتسک ادعا کردند که نیروهای طرفدار کیف از خمپاره در شهر استفاده کرده اند، اما کیف مسؤولیت این حمله را تکذیب کرد. عفو بین الملل در بیانیه دیگری از هر دو طرف خواست در جنگ از غیرنظامیان محافظت کنند. گزارش خبری: در شرق اوکراین بیش از پنج هزار نفر کشته شده‌اند

نهادهای دولتی

اسراییل غیرمستقیم از جهادیون پشتیبانی می کند
اشپیگل ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ در بلندی های جولان، سوری ها، لبنانی ها، ایرانی ها و اسراییلی ها در منطقه حائل با هم در می آمیزند. اسراییل با یک سازمان تروریستی در آنجا می جنگد و هم زمان به یک سازمان تروریستی دیگر کمک می کند. مهم ترین گروه مخالفان در بلندی های جولان جبهه النصره، گروه سوری وابسته به القاعده است. می توان تصور کرد که اسراییل از سنی های رادیکال را تهدید بداند. اما گزارش های نیروی ناظر جداسازی سازمان ملل خلاف آن را می گویند. آشکار است که ارتش اسراییل بزرگترین خطر برای اسراییل را رژیم سوریه و متحدان آن حزب الله و ایران می داند، نه القاعده سوریه. تعجب آمیز است که اسراییل حتا به جبهه النصره کمک می کند. به گزارش نیروی ناظر جداسازی سازمان ملل مخالفان سوری و سربازان اسراییلی «مبادله» دارند. آنها زخمیان خود را برای درمان به اسراییل می آورند. سربازان سازمان ملل یک بار تحویل «صندوق ها»یی از اسراییل به مخالفان سوری را مشاهده کرده اند. سازمان ملل جبهه النصره را سازمان تروریستی اعلام کرده است. با وجود این، این سازمان گویا تاکنون به اسراییل کاری نداشته است.

بریتانیا افشای نامه صمیمانه‌ تونی بلر به معمر قذافی
دویچه وله ۲۴ ژانویه ۲۰۱۵  روزنامه‌ی بریتانیایی “گاردین” نامه‌ای را فاش و منتشر کرد که نشان می‌دهد تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین این کشور، روابط تنگاتنگی با معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی، داشته و از او بابت “همکاری مشترک سازنده” میان سازمان‌های امنیتی و جاسوسی دو کشور تشکر کرده است. تونی بلر در این نامه قذافی را با اسم کوچک خطاب کرده و از او با عنوان “معمر عزیز” نام برده است. او نامه را با “بهترین آرزوها، دوست همیشگی‌ات بلر” امضا کرده است.

اسراییل سازمان ملل تخریب خانه‌های فلسطینیان را محکوم کرد
بی بی سی ۲۴ ژانویه ۲۰۱۵ سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اسراییل را به تخریب غیرقانونی بیش از ۷۰ خانه فلسطینیان در چند روز گذشته متهم کرده. براساس این بیانیه بیش از نیمی از فلسطینیان بی خانمان شده در بخش‌هایی از اراضی اشغالی بیت المقدس شرقی و کرانه باختری را کودکان تشکیل می‌دهند.

اسراییل تلاش برای قطع منابع دیوان کیفری بین‌المللی ؛ تلاش برای فلج کردن دیوان بین‌المللی کیفری
سوریه «ده‌ها غیرنظامی» در حمله هوایی نیروهای بشار اسد کشته شدند
مصر یک کشته در تظاهرات نیروهای چپ‌ در قاهره

عاملان غیردولتی

داعش یکی از دو گروگان ژاپنی را گردن زد
نیجر معترضان به «شارلی ابدو» ۴۵ کلیسا را در به آتش کشیده‌اند
نیجریه پیکارجویان بوکوحرام ۱۵ نفر از ساکنان دهکده‌ای را کشتند 

     عدالت

گواتمالا سرانجام عدالت در مورد حمله سال ۱۹۸۰ به سفارت اسپانیا با محکومیت رییس پلیس پیشین
۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: خانواده های ۳۷ تن که در سال ۱۹۸۰ در حمله به سفارت اسپانیا در شهر گواتمالا سوختند با رسیدن دست عدالت به افسر بالارتبه پلیس به خاطر نقش او در این جنایت، سرانجام کمی تسکین دریافت کرده اند. دادگاهی در شهر گواتمالا این افسر پلیس را درآتش سوزی در سفارت اسپانیا که فقط دو تن از آن نجات یافتند مقصر دانست. او به خاطر قتل، اقدام به قتل و جنایت های علیه بشریت به ۹۰ سال زندان محکوم شد.

اوگاندا فرمانده ارتش مقاومت پروردگار بایستی فوری در مورد جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت پاسخگو باشد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ دومینیک اُنگوِن، فرمانده ارتش مقاومت پروردگار (LRA) وارد بازداشتگاه دادگاه بین المللی جزایی در لاهه شد. فدراسیون و بنیاد ابتکار به خاطر حقوق بشر (FHRI) از این گام مهم در راه پاسخگویی برای مسؤولیت در مورد هزاران قربانی فجیع ترین جنایت های ارتش مقاومت پروردگار در اوگاندا استقبال می کنند. سازمان های ما اعلام کردند: «انتقال دومینیک اُنگوِن به دادگاه بین المللی جزایی رویداد مهمی است. این موضوع آشکار نشان می دهد که عدالت ممکن است زمان ببرد ولی پیروز خواهد شد. انگون بایستی به خاطر اتهام های جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت که در ده سال اخیر علیه او مطرح بوده پاسخگو باشد.» همان طور که دادستان دادگاه بین المللی جزایی گفت: «ارتش مقاومت پروردگار ده ها هزار تن را کشته و میلیون ها تن را آواره کرده است، در میان غیرنظامیان وحشت افکنده، کودکان را ربوده و آنها را به کشتن و بردگی جنسی واداشته است. این ارتش اعضای بدن مردان، زنان و کودکان را قطع کرده است.» سازمان های ما افزودند: «امیدواریم این فرایند قضایی این ارتش را که هنوز در شمال اوگاندا، شمال شرقی جمهوری دمکراتیک کنگو، سودان جنوبی و جمهوری آفریقای مرکزی فعال است تضعیف کند و به فجایع این ارتش در آفریقا پایان دهد.»

اتحادیه‏ آفریقا باید صلح و امنیت را در آفریقا بر اساس حقوق بشر و عدالت تضمین کند
۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به مناسبت ۲۴امین اجلاس سران اتحادیه‏ آفریقا از این اتحادیه می خواهد تعهد خود به مبارزه با تروریسم و ناامنی در آفریقا را از طریق هماهنگ کردن اقدام کشورهای عضو خود بر اساس احترام به حقوق بشر و پشتیبانی از راه کارهای عدالت نشان دهد و به این ترتیب به حفظ و بازگشت صلح کمک کند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «هیچ بخشی از آفریقا از تاثیر شکل های تازه درگیری و افزایش تهدیدهای فراملّی دور نمانده است. در رویارویی با این ناامنی های چندشکلی، اتحادیه‏ آفریقا باید با بنیادگذاری مشروعیت خود بر حقوق بشر و عدالت در مبارزه با تروریسم و ناامنی واکنش نشان دهد.» اتحادیه‏ آفریقا باید از ابزاری شدن مبارزه با تروریسم جلوگیری کند که به قصد سرکوب آزادی های قانونی انجام می شود و در چندین کشور از جمله مصر رخ داده است. این اتحادیه باید از فرایندهای ملّی عدلی در کشورهایی که هنوز اوضاع شکننده است حمایت کند؛ مثل کشور مالی که روندهای قضایی در باره جرایم ارتکابی در شمال در سال ۲۰۱۲ و جرایم ارتکابی به دست حکومت نظامیان در سال ۲۰۱۳ آغاز شده است.  برای طرف های مربوطه در مالی، نتیجه این روندهای قضایی تضمین عدم تکرار فجایع ارتکابی در این کشور خواهد بود.

هیأت فدراسیون در کیف/اوکراین
۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر هیأتی را از ۱۹ تا ۲۳ ژانویه به ریاست نایب رییس خود تولِکان اسماعیلوا و در همکاری نزدیک با سازمان همکار خود مرکز آزادی های مدنی اعزام کرد. هدف از این دیدار فراخواندن دولتمردان اوکراین به مبارزه موثر با معافیت از مجازات برای جرایم ارتکابی در رویدادهای میدان، کریمه و اوکراین شرقی و تاکید بر تصویب اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی و نیز شناسایی صلاحیت این دادگاه در مورد وضعیت اوکراین پس از فوریه ۲۰۱۴ است.

مکزیک تحقیقات در باره ناپدید شدن قهری ۴۳ دانشجو بسیار ناقص است
۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل پس از دیدار با خانواده های قربانیان اعلام کرد: دادستان کل مکزیک از تحقیق دقیق در باره تمام جنبه های اتهام همدستی نیروهای مسلح و دیگر مقامات در ناپدید شدن قهری ۴۳ دانشجو از دانشکده تربیت معلم آیوتزیناپا کوتاهی کرده است.
مصر دستور محاکمه مجدد شماری از اعضای اخوان المسلمین صادر شد

       حقوق مدنی و سیاسی

 اروپا: دولت های همدست آمریکا در پی گزارش شکنجه سنا باید اقدام کنند
۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل در گزارش تازه ای اعلام کرد: دولت های اروپایی که با عملیات بازداشت، بازجویی و شکنجه مخفی سیا به عنوان بخشی از «جنگ علیه تروریسم» آمریکا در جهان همکاری کردند، در پی گزارش شکنجه سنای آمریکا باید فوری برای پاسخ خواهی از مسؤولان اقدام کنند. این گزارش با عنوان «شکستن توطئه سکوت: شرکای جرم اروپایی آمریکا باید در پی گزارش شکنجه سنا اقدام کنند»، جزییات گزارش سنا را به اطلاعات موجود علنی در باره اتهام وجود محل هایی در لیتوانی، لهستان و رُمانی ربط می دهد. آلمان، جمهوری مقدونیه یوگسلاوی پیشین و بریتانیا دولت های دیگر متهم به کمک به این عملیات هستند. در بعضی موارد، این دولت ها در ازای میلیون ها دلار آمریکایی با سیا همکاری کرده اند.

یونان انتخابات: ایجاد پرسش های حیاتی برای اروپا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ روز ۱۸ دسامبر ۲۰۱۴، فدراسیون و سازمان عضو آن جامعه حقوق بشر یونان گزارش تازه ای را در آتن منتشر کردند که تاثیر بحران اقتصادی و سیاست های ریاضتی مورد توافق دولت یونان با گروه سه گانه (کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول) را بر حقوق بشر در یونان نشان می داد. این گزارش تاثیر ویرانگر این سیاست ها بر حقوق اقتصادی، اجتماعی، مدنی و سیاسی را آشکار می کند و به مسؤولیت های یونان و وام دهندگان بین المللی در نقض این حقوق می پردازد. با انتخابات عمومی روز یکشنبه در یونان، تمام چشم ها به سوی این کشور چرخیده که در آن نه تنها سرنوشت یونان بلکه تمامی منطقه ارز یورو و گروه سه گانه حاکم بر آن مطرح است. بر این پایه، با نایب رییس فدراسیون دیمیتری کریستوپولوس گفتگو کرده ایم. گزارش های خبری: بگذارید خود مردم تصمیم بگیرند؛ پیشتازی چپ‌های «سیریزا» در نظرسنجی‌ها

عربستان سعودی حقیقت در باره کارنامه حقوق بشری ملک عبدالله
دیده بان حقوق بشر ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ با وجود کارنامه تاریک حقوق بشری عربستان سعودی، مرگ ملک عبدالله فوری باعث واکنش هایی از رهبران خارجی شد که از او به عنوان اصلاح گر و حامی گفتگوی صلح آمیز و آرمان های بشردوستانه در جهان تجلیل کردند. در حقیقت ملک عبدالله در تغییر لحن این کشور تندرو علیه شهروندان و جهان خارج نقش داشت. گسترش رسانه ها و اینترنت و رسانه های اجتماعی در اوایل حکومت او به شهروندان سعودی امکان نظردهی در باره مسایل پرجدل اجتماعی و سیاسی را داد. زنان از امکان آموزش عالی و بورس در خارج برخوردار شدند. او در گامی نمادین، ۳۰ زن را به شورای مشورتی عربستان سعودی که به کابینه توصیه می دهد، منصوب کرد. اما این اصلاحات به مسایل تبعیض اساسی علیه زنان مثل ولایت مردان بر آنها، ممنوعیت گرفتن گذرنامه، ازدواج، سفر یا آموزش عالی بدون اجازه مرد نپرداخت. با وجود حمایت شعاری او در سال ۲۰۰۵ از رانندگی زنان، آنها هنوز از رانندگی محروم هستند و مسؤولان زنانی را که جرأت مقابله با این ممنوعیت را داشته اند دستگیر کرده اند. دولتمردان ده ها معترض و فعال حقوق بشری مسالمت جو را دستگیرو ناعادلانه در دادگاه ضد تروریسم محاکمه کرده اند. بعضی از آنها به مجازات های سختی محکوم شده اند. شدیدترین مورد شاید مورد رایف بدوی باشد که به ۱۰ سال زندان و ۱۰۰۰ ضربه شلاق محکوم شده و روز ۹ ژانویه در برابر چشمان مردم شلاق خورد.

دموکراسی فقط انتخابات نیست
بی بی سی ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵  مقاله ـ دموکراسی وقتی استوار و سودبخش خواهد بود که بر ساختارهای اجتماعی محکمی مبتنی باشد، یعنی در زیر یا پشت آن جامعۀ مدنی قدرتمندی ایستاده باشد.
روز دموکراسی: یک هفته عکس با اعتراضات در جهان

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

نقشه شاخص جهانی فساد در کشورهای مختلف ۲۰۱۴
ژانویه ۲۰۱۵ شفافیت بین الملل نتایج بررسی مربوط به سال ۲۰۱۴ رتبه کشورهای مختلف را در جدولی منتشر کرد. بر این اساس در میان ۱۷۴ کشور جهان، دانمارک با کمترین فساد در رتبه اول قرار دارد. کشورهای نیوزیلند، فنلاند، سوئد، نروژ، سویس، سنگاپور، هلند، لوگزامبورگ، کانادا، استرالیا، آلمان، ایسلند، بریتانیا، در ردیف های دوم تا چهاردهم قرار دارند. بلژیک و ژاپن پانزدهم، باربادوس، هنگ کنگ، ایرلند و آمریکا هفدهم هستند. ترکیه در رده ۶۴، هند ۸۵، چین ۱۰۰، پاکستان ۱۲۶، چندین کشور از جمله ایران و روسیه ۱۳۶، تاجیکستان و کنگو ۱۵۲، ازبکستان و دو کشور دیگر ۱۶۶، ترکمنستان ۱۶۹، عراق ۱۷۰، و افغانستان در رده ۱۷۲ قرار دارند. سومالی و کره شمالی به طور مشترک در رتبه آخر یعنی ۱۷۴ قرار گرفته اند.

فرانسه مهاجران و پناهجویان مورد تعدی و در فقر به سر می برند
۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز گفت: پناهجویان و مهاجرانی که در شهر بندری کاله در فقر زندگی می کنند، با آزار و تعدی پلیس فرانسه روبرو هستند. این آزارها شامل کتک و حمله با افشانه فلفل به  پناهجویان در خیابان بوده است. چندین هزار پناهجو و مهاجر که اغلب از سودان، اریتره اتیوپی هستند در اردوگاه های موقتی یا خیابان های کاله زندگی می کنند.

اسراییل تعدی جدی به حقوق کارگران مهاجر تایلندی
۲۱ ژانویه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز در گزارشی اعلام کرد: کارگران کشاورزی در اسراییل با تعدی جدی به حقوق کارگری روبرو هستند زیرا دولتمردان اسراییل قوانین خود را به اجرا نمی گذارند. آنها باید فوری به بهبود راه کارهای اجرای قوانین بپردازند و در تحقیقات روشن کنند که شرایط نارضایتبخش زندگی و کار در میزان نگران کننده مرگ کارگران مهاجر تایلندی چه نقشی داشته است. گزارش «تعدی جدی به حقوق کارگران مهاجر تایلندی در بخش کشاورزی اسراییل»، دستمزد کم، زمان طولانی کار، شرایط خطرناک کار، مسکن بد بعضی از کارگران کشاورزی تایلندی و تلافی جویی کارفرمایان در صورت اعتراض از طریق اعتصاب را ثبت کرده است.
«یک درصد افراد ثروتمند» تا ۲۰۱۶ مالک نیمی از ثروت جهان می‌شوند
هشدار سازمان ملل: افزایش ۱۱ میلیونی بیکاران در پنج سال آینده

   دفاع از حقوق بشر

مصر چهارمین سالگشت «انقلاب» سقوط نگران کننده حقوق بشر را نشان می دهد
۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر اعلام کرد: وضعیت حقوق بشر در مصر که چهارمین سالگشت «انقلاب» را جشن می گیرد بدتر شده است. فدراسیون در سندی که در وبگاه خود منتشر کرد توضیح می دهد که دولتمردان به هر کاری برای خفه کردن مخالفت یا انتقاد از دولت، مثل اعتراض ها، روزنامه نگاری مستقل و حتا نشریات شبکه های اجتماعی، دست می زنند. فدراسیون به ویژه از به اجرا در آمدن سیاست قوی ضدتروریستی که به طور کامل آزادی های اساسی را نادیده می گیرد، نگران است. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «جامعه بین المللی به طور کامل سکوت کرده است و به نظر می رسد این وضعیت تغییر نخواهد کرد.»

کامبوج ۱۱ معترض صلح جو باید آزاد شوند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵ فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در چارچوب برنامه نظارت برای حمایت از مدافعان حقوق بشر، اعلام کردند که کامبوج باید محکومیت مدافعان حقوق بشری را که در ۱۱ و ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ زندانی شده اند فوری لغو و آنها را آزاد کند.  ده مدافع حقوق بشر  و یک راهب فعال روز ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ در دادگاه حاضر می شوند. دادگاه پنوم پن در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۴، هفت زن مدافع حقوق بشر را به اتهام اخلال در رفت و آمد عمومی به یک سال زندان و جریمه محکوم کرد. آنها روز پیش از آن برای جلب توجه به نتایج منفی یک طرح ساختمانی در محله خود اعتراضی مسالمت آمیز برگزار کرده بودند.  سه زن دیگر و یک راهب فعال نیز که برای اعتراض به دستگیری هفت زن مدافع حقوق بشر در جلوی دادگاه گرد آمده بودند، به اتهام ممانعت شدید از مسؤولان دولتی به یک سال زندان و جریمه محکوم شدند. عفو بین الملل نیز در بیانیه ای خواهان آزادی این ۱۰ زن و راهب بودایی شد.

بحرین محکومیت نبیل رجب
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که دادگاه بدوی کیفری نبیل رجب را به اتهام «اهانت به نهادهای عمومی و ارتش» از طریق توییتر به شش ماه زندان محکوم کرد. این اتهام به دلیل پیام های توییتری است که نبیل رجب منتشر کرده و دادستانی عمومی آنها را اهانت به وزارت کشور و نیروهای دفاع بحرین تلقی کرده است. وکلای آقای رجب علیه این حکم اعتراض خواهند کرد. عفو بین الملل نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: حکم شش ماه زندان ضربه به آزادی بیان است و دولتمردان بحرین باید محکومیت نبیل رجب را لغو کنند.

روسیه لایحه جرم انگاری همکاری با سازمان های خارجی تهدیدی برای فعالیت حقوق بشری
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ ژانویه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: پارلمان کشور باید لایحه «سازمان های نامطلوب» را که روز ۲۰ ژانویه مورد بحث قرار می گیرد از دستور کار بیرون بگذارد. این لایحه، در صورت تصویب، قوانین محدود کننده و مورد استفاده کنونی برای به خاموشی کشاندن هر گونه انتقاد از رژیم را تکمیل خواهد کرد و در مغایرت با عهدنامه های حقوق بشری است که روسیه تصویب کرده است.

آلمان/آذربایجان مرکل باید برای رعایت حقوق علی اف را زیر فشار بگذارد
دیده بان حقوق بشر ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ صدراعظم آلمان آنجلا مرکل باید در دیدار روز ۲۱ ژانویه با علی اف در برلین از رییس جمهوری آذربایجان خواهان آزادی مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و دیگر منتقدانی بشود که ناعادلانه در آذربایجان زندانی شده اند. با سرکوب شدید منتقدان، دولتمردان آذربایجان فقط در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۰ منتقد دولت را دستگیر کرده اند. این کشور قوانین و اقدامات دیگری را به اجرا گذاشته که تقریبا تمام فضای موجود برای گروه های مستقل را از بین برده است.

سودان جنوبی  اتحادیه‏ آفریقا باید گزارش کمیسیون تحقیق را منتشر کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ فدراسیون، عفو بین الملل، سازمان توانمندی برای پیشرفت و انجمن حقوق سودان جنوبی در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «اتحادیه‏ آفریقا بایستی فوری گزارش کمیسیون تحقیق در باره سودان جنوبی را منتشر کند.» این فراخوان مشترک پیش از اجلاس سران اتحادیه و با این نگرانی صادر شد که تاخیر در انتشار گزارش بر نیاز فوری به پاسخگویی برای جرایم ارتکابی در سودان جنوبی تاثیر می گذارد. تمام طرف ها در سال گذشته مرتکب جرایمی معادل با جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت از جمله حمله به غیرنظامیان اغلب بر اساس منشا قومی یا وابستگی سیاسی، خشونت جنسی و غارت شده اند.

عربستان سعودی دکترها برای دومین هفته پی در پی تشخیص دادند که رایف بدوی برای شلاق آمادگی ندارد
عفو بین الملل ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ در پی تشخیص کمیته ای شامل هشت دکتر که توصیه کرد مجازات شلاق اجرا نشود، برنامه اجرای این مجازات روز جمعه به عقب می افتد. معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل گفت: «به جای شکنجه و آزار رایف بدوی با تکرار ارزیابی ها، دولتمردان باید به طور رسمی پایان شلاق زنی او را اعلام و فوری و بدون قید و شرط او را آزاد کنند.»

بریتانیا انتقاد از نیمه‌افراشته کردن پرچم‌ بریتانیا برای درگذشت پادشاه عربستان
عربستان سعودی نخستین چالش حقوق بشری پادشاه جدید
عربستان سعودی اجرای حکم شلاق وبلاگ‌نویس سعودی به تعویق افتاد
محکومیت یهودی‌ستیزی در مجمع عمومی سازمان ملل
نه به اتحاد مقدس! نامه چند روشنفکر سرشناس فرانسوی در باره وقایع اخیر

     زنان

مصر اصلاحات ناچیز به بلای خشونت فراگیر علیه زنان پایان نمی دهد
عفو بین الملل ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵ زنان و دختران در مصر در خانه و بیرون با خشونت در سطحی گسترده روبرو هستند از جمله با حمله اوباش و شکنجه در زندان. گزارش «دایره های جهنمی: خشونت خانگی، عمومی و دولتی علیه زنان در مصر» نشان می دهد چگونه بعضی از اصلاحات ناچیز، کمبودها در قوانین مصر و معافیت از مجازات فرهنگ خشونت رایج سکسی و جنسی در این کشور را ثبت کرده است.

السالوادور عفو زنی که به خاطر سقط جنین زندانی بود پیروزی عدالت است
۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل گفت این عفو به ۱۵ زن دیگر که به اتهام مشابه در زندان به سر می برند امید می بخشد. «گوادالوپ» در سال ۲۰۰۷ در ۱۸ سالگی پس از این که مسؤولان به غلط گمان کردند او به حاملگی خود پایان داده، به ۳۰ سال زندان محکوم شد.
بریتانیا زنان عریان از صفحه سه روزنامه سان ‘می‌روند’
هند تاکسی «زنان برای زنان»
کنکاشی در رشد روزافزون زنان تروریست
عملکردهای جهانی در زمینه قتل های ناموسی
همپوشانی نژاد، جنسیت و طبقه در مطالعات سازمانی

     کودکان

کودکان در اردوگاه مرگ آشویتس

     فرهنگ و اندیشه

کتاب “رادیکالیزاسیون” یا بررسی جامعه شناختی تروریسم جهادی
رادیو بین المللی فرانسه ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ فرهاد خسروخاور استاد جامعه شناسی و نویسنده کتاب “رادیکالیزاسیون” که به تازگی در ۱۹۰ صفحه در فرانسه منتشر شده معتقد است که فقر و محرومیت که حتا امروز شامل نسل های دوم و سوم مهاجران می شود نقش مهمی در پدیداری “رادیکالیزاسیون” بومی اسلامی در کشورهای اروپایی داشته و مادام که ریشه ها و منابع اجتماعی این معضل از میان نروند نمی توان حتا به یاری بزرگترین زرادخانه های جهان به خشونت و تروریسم اسلامی پایان داد. او معتقد است که به دلیل بحران سرمایه داری جهانی کشورهای اروپایی امروز ناتوان از اتخاذ تدابیر اجتماعی برای از میان بردن زمینه های جامعه شناختی تروریسم جهادی هستند.
آزادی هجو مقدسات دینی؛ آری یا نه؟
شرایط کنونی انسان ـ اریش فروم
نمایشگاه عکس از راهپیمایی تاریخی مارتین لوتر کینگ

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، اشپیگل، بی بی سی، پژواک ایران، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، روشنگری، شفافیت بین الملل، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۸۴

پیوست‌ها: