مهرخانه: مجمع عمومی ملل‌متحد در ماه اخیر، مبادرت به تصویب قطع‌نامه‌ای در مورد اتخاذ اقدامات ضروری و جدی برای پایان دادن به بیماری فیستول کرده است. بر طبق آمارها و یافته‌های موجود، بالغ‌ بر دو میلیون نفر زن در سراسر جهان، مبتلابه بیماری فیستول‌اند که بیشتر این افراد به دلیل مشکلات جسمانی و به‌تبع آن سایر مشکلات نظیر مشکلات اجتماعی و اقتصادی، به حاشیه رانده ‌شده‌ و طرد شده‌اند.

بنا به اذعان صندوق جمعیت ملل‌متحد، اکنون، شمار زیادی از زنان، قربانی بیماری فیستول در سراسر جهان شده‌اند.به گزارش مهرخانه، به‌رغم آن‌که اکنون مراکز درمانی ملی جهت درمان مبتلایان به بیماری فیستول در بسیاری از کشورها خصوصاً کشورهای آفریقایی تأسیس‌شده است، اما هنوز هم وضعیت موجود تا سطح مطلوب، فاصله زیادی دارد و باید علاوه بر اقدامات جبرانی و حمایتی از زنان قربانی فیستول، اقداماتی جدی در سطح بین‌المللی، توسط دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی جهت ریشه‌کن‌کردن و خاتمه‌دادن به ابتلا به فیستول صورت پذیرد.
بر طبق گزارش‌های صندوق جمعیت ملل‌متحد، مجمع عمومی ملل‌متحد در ماه اخیر، مبادرت به تصویب قطع‌نامه‌ای در مورد اتخاذ اقدامات ضروری و جدی برای پایان دادن به بیماری فیستول کرده است. بر طبق آمارها و یافته‌های موجود، بالغ‌ بر دو میلیون نفر زن در سراسر جهان، مبتلابه بیماری فیستول‌اند که بیشتر این افراد به دلیل مشکلات جسمانی و به‌تبع آن سایر مشکلات نظیر مشکلات اجتماعی و اقتصادی، به حاشیه رانده ‌شده‌ و طرد شده‌اند.

بیشتر زنان مبتلا به بیماری فیستول در سراسر جهان، که عمدتاً در کشورهای درحال‌توسعه و کمترتوسعه‌یافته حضور دارند، از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و درمانی مقتضی محروم‌اند و حق سلامت آنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موارد حقوق‌بشر زنان، مورد نقض و تضییع قرارگرفته است.

زنان قربانی بیماری فیستول عمدتاً در شرایط بسیار نامطلوبی به‌سر می‌برند و اغلب از حق دسترسی به یک کار و شغل مناسب محروم‌اند و از توانایی مشارکت در امور اجتماعی و عمومی برخوردار نیستند.

قطع‌نامه مجمع عمومی در مورد مقابله با بیماری فیستول و پایان دادن به آن، از جامعه بین‌المللی مصرانه درخواست می‌کند که اقدامات مقتضی ازجمله حمایت‌های مالی و فنی و تکنیکی را از زنان قربانی فیستول تا آخر سال ۲۰۱۵ به عمل‌آورند.

پایان سال ۲۰۱۵ به‌عنوان موعدی جهت تحقق اهداف توسعه هزاره مقررشده است. هدف پنجم از اهداف توسعه هزاره، در مورد ارتقای حق سلامت زنان است که قطعاً هرگونه اقدام برای پایان‌دادن به ابتلا به بیماری فیستول، در زمره این هدف قرار می‌گیرد.

مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد خاطرنشان کرده است که این قطع‌نامه مجمع عمومی در موردحمایت از زنان قربانی فیستول و پایان دادن به آن، برای میلیون‌ها زن در سراسر جهان که از این بیماری در رنج به‌سر می‌برند، می‌تواند حائز اهمیت باشد.

بنا به گزارش صندوق جمعیت ملل متحد، سالانه ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به بیماری فیستول در سراسر جهان گزارش می‌شود که این زنان از حق دسترسی به مراقبت پزشکی و درمانی محروم‌اند.

به گزارش مهرخانه، کمپین پایان دادن به فیستول که از سال ۲۰۰۳ توسط صندوق جمعیت ملل‌متحد ایجادشده است، تاکنون بالغ‌بر چهار هزار و ۷۰۰ زن قربانی فیستول را تحت حمایت قرار داده و زمینه‌های لازم برای ارتقای سلامت آنان را ازجمله از طریق ترتیب دادن عمل جراحی و سایر مراقبت‌های پزشکی و درمانی فراهم کرده است.

بنا به نظر متخصصان، پزشکان و پرستاران، بهترین راه مقابله با فیستول، پیشگیری از ابتلای زنان به این بیماری مهلک است.

این کمپین اکنون با همکاری ۹۰ عضو از ۵۰ کشور جهان فعالیت خود را ادامه می‌دهد و یکی از اهداف این کمپین، کاهش موارد ابتلا به بیماری فیستول در کشورهای درحال‌توسعه و جوامع درحال‌توسعه و نیز کشورهای صنعتی است.

در قطع‌نامه اخیر مجمع عمومی در مورد پایان دادن به بیماری فیستول، از دولت‌ها درخواست شده است که با ثبت اسامی قربانیان این بیماری، امکان دسترسی آنان به مراقبت‌های پزشکی و درمانی فراهم شود. این قطع‌نامه از طریق کنسانسوس (اتفاق آرای اعضای مجمع عمومی) به تصویب رسیده و از سوی ۱۵۰ کشور، مورد پشتیبانی مستقیم قرارگرفته است.