iran82132165465435132

 مهدیه گلرو معترض به اسیدپاشی در سومین ماه بازداشت در زندان اوین

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

 بازداشت چند ساعته نرگس محمدی
سحام نیوز ۶ بهمن ۱۳۹۳ عصر روز یکشنبه نرگس محمدی که قرار بود همراه محمد نوریزاد و علی سیف زاده با خانم کلاودیا روت، نایب رئیس پارلمان آلمان در هتل اسپیناس تهران ملاقات داشته باشد، در مقابل ورودی این هتل در بلوار کشاورز بازداشت و به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات برده شد.
نرگس محمدی در انتظار دادگاه: تفهیم سه اتهام پس از هفت بار اخطار واحضار برای فعالیت‌های مدنی
بازداشت زهرا خندان روزنامه نگار در تهران
بازداشت یک فعال مدنی در آذربایجان شرقی

 خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران
سازمان گزارشگران بدون مرز ۱ بهمن ۱۳۹۳ گزارش‌گران بدون مرز از بازداشت زهرا خندان روزنامه‌نگار و همکاری بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب و وب‌نگار مدافع حقوق زنان در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۳۹۳ مطلع شده است.

خودداری پزشکان ایرانی از اجرای حکم قصاص یک اسیدپاشی
رادیو فردا ۱ بهمن ۱۳۹۳ به گفته قاضی یک پرونده اسیدپاشی در ایران، تاکنون پزشکی نپذیرفته که با عمل جراحیِ چشم و گوش، محکوم این پرونده را قصاص کند و دلیل تعلل در اجرای حکم، قبول نکردن این مسئله از سوی پزشکان است.

جلوگیری از برگزار شدن مراسم بزرگداشت مهدی بازرگان
رادیو زمانه ۲ بهمن ۱۳۹۳ در بیستمین سالگرد درگذشت مهدی بازرگان، نخستین نخست‌وزیر ایران پس از انقلاب سال ۵۷، نهادهای امنیتی از برگزاری مراسم ویژه برای بزرگداشت او جلوگیری کردند.

مهلت دادستانی برای فیلترینگ به دولت
خبرنگاران ایران ۴ بهمن ۱۳۹۳ دادستان تهران اعلام کرد که به مسوولان وزارت مخابرات، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برای اجرای فیلترینگ نرم‌افزارهای ارتباطی مهلت داده شده است.

     زندان

آسو رستمی، علی نوری و امید علی‌شناس به بندعمومی منتقل شدند
سحام نیوز ۱ بهمن ۱۳۹۳ ئاسو رستمی، علی نوری و امید علی‌شناس دو فعال مدنی و حقوق کودک که در بند ۲ الف سپاه زندان اوین بازداشت بودند، به بند عمومی ۸ اوین محل نگهداری زندانیان مالی منتقل شدند.

روئین عطوفت برای اجرای حکم به زندان رفت
سحام نیوز ۵ بهمن ۱۳۹۳ محمدرضا روئین عطوفت، فعال ملی-مذهبی که حکم ده ساله اش در آبان سال جاری تایید شده بود امروز برای اجرای حکم روانه زندان شد

    دفاع از حقوق بشر

هشدار عدالت برای ایران مبنی بر امکان اجرای حکم اعدام سهیل عربی
عدالت برای ایران ۱ بهمن ۱۳۹۳ عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از ارسال پرونده سهیل عربی به دیوان عالی کشور برای اعاده دادرسی خودداری می‌کند. امیرسالار داوودی وکیل وی با اعلام این خبر به عدالت برای ایران گفت: بازجویان بند دوی الف سپاه این کاربر فیس‌بوک را مجبور به انجام مصاحبه ویدئویی کرده‌اند. بر اساس اطلاعات رسیده به عدالت برای ایران، سهیل عربی طی این مصاحبه برای ابراز ندامت،اعتراف به اتهامات وارده و تکرار موارد خواسته شده از سوی بازجویان تحت فشار بوده است. امیرسالار داوودی، وکیل سهیل عربی اظهار کرد که وکلای این پرونده از این که این مصاحبه کجا و چگونه استفاده خواهد شد، اطلاعی ندارند.

توقیف روزنامه‌ها نشان‌دهنده ناشکیبایی حاکمیت است
کانون مدافعان حقوق بشر ۲ بهمن ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش‌های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در دی ماه ۱۳۹۳ پرداخت کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است در گزارش خود با اشاره به توقیف مجله‌ها و روزنامه‌ها و محدودیت برای آثار هنری و سینمایی در دی ماه، اعلام کرد که این توقیف‌ها و محدودیت‌ها نشان‌دهنده ناشکیبایی حاکمیت در تحمل شنیدن صدای متفاوت است.

نامه شیرین عبادی به گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده در خصوص پلمپ نمازخانه اهل سنت
مرکز حامیان حقوق بشر ۲ بهمن ۱۳۹۳ شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای به هینر بیلفلت، گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده در خصوص پلمپ نمازخانه اهل تسنن در منطقه پونک تهران، توضیحاتی را ارائه کرد.

بیانیه سازمان ادوار تحکیم وحدت درباره رخداد سوءقصد به جان عبدالله مومنی
ادوارنیوز ۴ بهمن ۱۳۹۳ به دنبال سوء قصد به جان عبدالله مومنی سخنگو و رییس شورای مرکزی سازمان دانش اموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، این سازمان با صدور بیانیه ای این رخداد را «تکراری شرم آور و مُهری نا امیدکننده بر نامه سیاهی گروهی که نه در برابر مردم مسئوولند و نه در پیشگاه تاریخ چهره یی روشن دارند.» خوانده و خواستار پیگیری مسئولان مربوطه و «شناسایی عوامل آن، در پیشگاه مردم و در بارگاه عدل و تاریخ» شد.

     زنان

«تعداد زنان کارتن خواب در ایران به شکل تصاعدی در حال افزایش است»
رادیو زمانه ۲ بهمن ۱۳۹۳ در حاشیه بازدید معاون امور زنان ریاست جمهوری ایران از یک مرکز نگهداری از زنان آسیب دیده، اعلام شد که تعداد زنان کارتن‌خواب در ایران به شکل تصاعدی در حال افزایش است.

فقدان آموزشهای جنسی در مدارس ایران /ایدز در کمین دانش آموزان
بیدارزنی ۶ بهمن ۱۳۹۳ همچون سال های گذشته، امسال نیز خبرهای متعددی پیرامون مسائل آموزش و پرورش و مدارس ایران روی تلکس خبرگزاری ها قرار گرفت و توجه کارشناسان را به خود جلب کرد. اما خبری تلخ وتکان دهنده که انتظار می رفت توجهات بیشتری را به خود جلب کند، با تلاش مسئولان آموزش وپرورش برای پنهان کاری به زودی از دایره توجهات رسانه ای  خارج شد.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

حجم قاچاق در ایران نزدیک به یک سوم مبادلات تجاری است
بی‌بی‌سی فارسی ۲ بهمن ۱۳۹۳ مطابق اعلام رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ایران حجم قاچاق کالا در ایران چیزی نزدیک به ۳۰درصد مبادلات تجاری غیرنفتی کشور بوده است.
تراز تجاری ایران به منفی یک میلیارد دلار رسید

ذخیره آب سدهای خوزستان باز هم کاهش یافت
دویچه وله ۴ بهمن ۱۳۹۳ تنها ۲۱ درصد از حجم سد کرخه و ۴۳ درصد از حجم سد دز در سال جاری آبی با آب پر شده است. وزیر نیرو می‌گوید، بحران کم‌آبی جدی است و حجم برداشت از ذخیره‌ سفره‌های آب زیرزمینی بسیار بیشتر از حد مجاز است.

یک هزار کارگر در معادن ذغال سنگ البرز شرقی دست به اعتصاب زدند
رادیو فردا ۵ بهمن ۱۳۹۳ یک هزار تن از کارگران معدن طرزه، از معادن ذغال سنگ البرز شرقی، روز یکشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن بیش از ۳ ماه حقوق خود دست از کار کشیدند و در محوطه این معدن تجمع کردند.

بیش از ۱۳ هزار ایرانی در ۹ ماه گذشته در تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند
بی بی سی فارسی ۶ بهمن ۱۳۹۳ پزشکی قانونی ایران اعلام کرده است که ۱۳ هزار و ۴۷۱ نفر در ۹ ماهه سال جاری خورشیدی در تصادفات جاده ای کشته شده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۶ درصد کاهش نشان می دهد

     فرهنگ 

 لغو زنجیره‌وار کنسرت‌های مجوزدار ادامه دارد
سحام نیوز ۳۰ دی ۱۳۹۳ در حالی که نشریات هتاک و افراطی جناح تندرو هرچه می‌خواهند (از افترا و توهین گرفته تا تهمت اخلاقی و…) علیه اصلاح طلبان و حتی رییس‌جمهور می‌نویسند و به تذکرات هیات نظارت نیز وقعی نمی‌نهند، روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل همواره در زیر فشار قرار داشته به گونه ای که به خاطر یک نقل قول از یک هنرپیشه لغو امتیاز می‌شوند!

یک ناشر: دولت به وعده‌های قبلی خود عمل نکرده است
جرس ۵ بهمن ۱۳۹۳ چیزی به نام فرهنگ نداریم که به‌صورت واقعی اهمیت داشته باشد؛ چه از نظر نظام و چه از نظر دولت. تنها برای شعار دادن است که ما فرهنگ داریم. برای بودجه و برنامه‌ریزی چیزی به اسم فرهنگ وجود ندارد.

   سیاست

حکم حبس برای رئیس ستاد مبارزه با فساد اقتصادی دولت احمدی نژاد
ایران وایر ۲ بهمن ۱۳۹۳ محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت محمود احمدی نژاد با رای شعبه ۱۱ دیوان عالی به پنج سال و ۹۱ روز حبس و پرداخت دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد. این حکم که پس از سه سال کشاکش قضایی و سیاسی صادر شده، مربوط به پرونده موسوم به بیمه ایران است، یکی از انبوه پرونده های فساد محمدرضا رحیمی.

قطعنامه حمایت از مذاکرات با ایران در سنای آمریکا
بی بی سی فارسی ۶ بهمن ۱۳۹۳ یازده سناتور آمریکایی، قطعنامه ای را پیشنهاد کرده اند که براساس آن سنا از مذاکرات هسته ای گروه پنج به علاوه یک با ایران حمایت می کند و تنها در صورت شکست مذاکرات، کنگره تحریم های تازه ای علیه ایران وضع خواهد کرد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، ملی مذهبی، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران،  سازمان گزارشگران  بدون مرز؛ سازمان عفو بین الملل، عدالت برای ایران، کانون مدافعان حقوق بشر، مرکز حامیان حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۸۲

پیوست‌ها: