زنان-690x259

شماره ۸۰ – ۲۸جنوری ۲۰۱۵ برابر با ۸ دلو/بهمن ۱۳۹۳

فغف

منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

کشته شدن یک معترض در زمان حمله پلیس مصر به راهپیمایانی که به میدان تحریر گل می بردند
نیویورک تایمز ۲۴ ژانویه ۲۰۱۴  شیماء الصباغ فعال حقوق زنان و عضو «ائتلاف مردمی سوسیالیست»، در پی اصابت گلوله‌ای به صورتش، هنگام شرکت در تظاهراتی برای بزرگداشت انقلاب ۲۵ ژانویه مصر، کشته شد.

بیشتر بخوانید: ۱۸ کشته و دست کم ۵۲ زخمی در روز بزرگداشت انقلاب ۲۵ ژانویه مصر

افغانستان خشونت علیه زنان دردایکندی افزایش یافته است
باختر نیوز ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ ذکیه رضائی رییس امور زنان ولایت دایکندی به خبرنگار آژانس باختر گفت: ارقام خشونت علیه زنان از اوایل سال ۱۳۹۳ الی اکنون که به ریاست عمومی زنان ولایت دایکندی ثبت گردیده به یکصدو نه مورد میرسد.

زنان نیجریه گرفتار دام تجارت جنسی در ایتالیا
الجزیره ۲۵ ژانویه ۲۰۱۵ زنان نیجریه ای بسیاری سال گذشته از راه قاچاقی به ایتالیا آمده اند. بسیاری نگران افتادن این زنان در دام تجارت جنسی در حال رشد اروپا، هستند. با توجه به گزارش جدید سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) بیش از ۱۲۰۰ زن نیجریه ای در سال ۲۰۱۴ از راه قاچاقی به ایتالیا آمدند در حالی که در سال ۲۰۱۳ این تعداد به ۳۰۰ نفر می رسید. به گفته سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت فلاویو دی جیاکومو ” ما هنوز آمار رسمی در این زمینه نداریم، اما تخمین ها نشان می دهند که از حدود ۸۰ درصد از این زنان، قاچاقچیان برای کار جنسی سواستفاده می کنند. دفتر سازمان ملل متحد برای مواد مخدر و جرایم، کشور نیجریه را یکی از بد ترین ۸ کشور جهان برای قاچاق انسان نام می برد.

بازداشت فعالان حقوق زنان در تهران
رادیو زمانه۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ به‌ گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زهرا خندان، روزنامه‌نگار و فعال سابق دانشجویی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی‌تکنیک تهران) و سها مرتضایی دیگر فعال دانشجویی از جمله این بازداشت‌شدگان هستند. آن‌ها در منازل مسکونی خود در تهران بازداشت شده‌اند. زهرا خندان سابقه کار در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) و روزنامه اعتماد را دارد و هنوز از محل نگهداری او خبری در دست نیست. مأموران امنیتی در تماس تلفنی با پدر این روزنامه‌نگار، خانواده وی را از بازداشت فرزندشان مطلع کرده‌اند.

ایران بازداشت چند ساعته نرگس محمدی
سحام نیوز ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ عصر روز یکشنبه نرگس محمدی که قرار بود همراه محمد نوریزاد و علی سیف زاده با خانم کلاودیا روت، نایب رئیس پارلمان آلمان در هتل اسپیناس تهران ملاقات داشته باشد، در مقابل ورودی این هتل در بلوار کشاورز بازداشت و به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات برده شد.

نرگس محمدی در انتظار دادگاه: تفهیم سه اتهام پس از هفت بار اخطار واحضار برای فعالیت‌های مدنی

بازداشت زهرا خندان روزنامه نگار در تهران

داعش خواستار معاوضه یک زن عراقی زندانی با گروگان ژاپنی شده است 

     دفاع از حقوق بشر

 ایسلند از قهرمانان برابری جنسیتی در سازمان ملل متحد
مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ کشور ایسلند به جامعه بین المللی اثبات می کند که چرا در جهان رتبه اول را در کاهش شکاف جنسیتی به دست آورده است. این کشور شمال اروپا اخیرا میزبان یک کنفرانس در سازمان ملل متحد بوده است. در این کنفرانس ایسلند بر روی نقش مهم جامعه درنوع رفتار مردان نسبت به زنان   تاکید کرد.

ال سالوادور: دفتر حقوق سازمان ملل متحد از عفو یک زن به جرم سقط جنین استقبال می کند
مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از تصمیم مجلس قانونگذاری السالوادور که زن جوان محکوم به ۳۰ سال زنان را افو کرده است استقبال می کند. کارمن گوادالوپ واسکز آلدانا، که در سن ۱۸ سالگی پس از مورد تجاوز قرار گرفتن اقدام به سقط جنین می کند، محکوم به ۳۰ سال زندان با جرم قتل می شود. او ۷ سال را در زندان سپری کرده است و حال از زندان آزاد خواهد شد.

السالوادور عفو زنی که به خاطر سقط جنین زندانی بود پیروزی عدالت است

هند تاکسی «زنان برای زنان»

بازنگری قطع نامه ۱۳۲۵ در مورد زنان، صلح و امنیت
مهرخانه۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ نهاد زنان ملل‌متحد و گروه کاری شورای امنیت در مورد زنان، صلح و امنیت (موضوع قطع‌نامه ۱۳۲۵) بیانیه مشترکی صادر کردند. به گزارش مهرخانه، رییس گروه کاری عالی‌رتبه شورای امنیت در این بیانیه در مورد اجرای قطع‌نامه ۱۳۲۵، خاطرنشان کرد: اکنون، در سراسر جهان شاهد آن هستیم که تعداد بسیاری از زنان حقوق خود را از دست می‌دهند و آزادی‌های اساسی آنان در معرض نقض جدی قرار دارد. وی با موافقت و مشارکت نهاد زنان اعلام کرده است که در سال جاری (۲۰۱۵) باید فعالیت این گروه کاری ارتقا یابد.

ایران مهدیه گلرو پس ازنزدیک به سه ماه بازداشت موقت، به قید وثیقه آزاد شد

هند پیکار صدراعظم هند برای توقف سقط جنین دختر
صدای امریکا ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ در تلاش برای اصلاح تناسب نا همگون جنسی در هند که دلیل عمدۀ آن سقط های غیرقانونی جنین دختر می باشد، صدر اعظم هند یک کمپاین سرتاسری را برای نجات زندگی و آموزش دختران به راه انداخته است. نرندرا مودی، صدراعظم هند در یک پیام تند به این وضعیت گفت “ما شهروندان قرن ۲۱ محاسبه شده نمی توانیم”. او گفته است که عمل سقط جنین دختر خرابتر از کنش های قرن ۱۸ است، زیرا به گفتۀ وی در این عصر کودکان حتا پیش از تولد شان به قتل می رسند.

کودکان

افغانستان افزایش چشمگیر کودکان بیمار و بی‌امکاناتی شفاخانه‌‌ی اندراگاندی
طلوع نیوز ۲۵ ژانویه ۲۰۱۵ مسئولان شفاخانه‌ی صحت طفل اندراگاندی در کابل از افزایش بیماری‌هایی چون سینه بغل، نفس تنگی و بیماری‌های التهابی در مجاری تنفسی در میان کودکان نگران هستند. مسئولان این شفاخانه می‌گویند که در روزهای اخیر شمار کودکان بیمار به چند برابر افزایش یافته و روزانه بیش از یکهزار کودک برای درمان به این شفاخانه آورده می‌شوند.

محاکمه ده کشیش اسپانیایی به اتهام سوءاستفاده جنسی از کودکان
بی بی سی ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ قاضی دادگاهی در شهر گرانادا در جنوب اسپانیا ده کشیش یک کلیسای کاتولیک رومی و دو کارمند غیرروحانی کلیسا را به آزار جنسی کودکان متهم کرده است. این ۱۲ نفر به سوءاستفاده از چهار پسر نوجوان بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ مظنون هستند و گفته می شود که جدی ترین تخلفات در خانه یکی از کشیش ها روی داده است.

آمار  کودکان خارج از مدرسه در سال ۲۰۱۵
یونسکو ژانویه ۲۰۱۵ کودکانی که تحصیل نمی کنند، فقیر، روستایی و اکثرا دختر هستند. آخرین آمار مرکز آمار یونسکو را در این صحفه  چند رسانه ای ببینید.

کودکان در اردوگاه مرگ آشویتس

        قوانین و لوایح

افغانستان عدم دسترسی زنان محبوس به عدالت
کلید گروپ ۲۴ ژانویه ۲۰۱۵ با آنکه از سیزده سال به این طرف،کمک های چشمگیری ازسوی جامعه جهانی، کمسیون مستقل حقوق بشرافغانستان، وزارت امور زنان افغانستان و صدها نهاد دیگری در جهت محو خشونت علیه زنان و کودکان صورت گرفته است، اما در حال حاضر تعداد زیادی زنان زندانی که از سال ها به این طرف درمراکز سلب آزادی به سر می برند ازعدم تطبیق قانون محوخشونت علیه زنان،  شکایت داشته و می گویند که تا هنوز به عدالت دسترسی ندارند.

مصر اصلاحات ناچیز به بلای خشونت فراگیر علیه زنان پایان نمی دهد
عفو بین الملل ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵ زنان و دختران در مصر در خانه و بیرون با خشونت در سطحی گسترده روبرو هستند از جمله با حمله اوباش و شکنجه در زندان. گزارش «دایره های جهنمی: خشونت خانگی، عمومی و دولتی علیه زنان در مصر» نشان می دهد چگونه بعضی از اصلاحات ناچیز، کمبودها در قوانین مصر و معافیت از مجازات فرهنگ خشونت رایج سکسی و جنسی در این کشور را ثبت کرده است.

   حقوق مدنی و سیاسی

گفت‌وگو با شیرین عبادی درباره مراسم “وکیل بدون حق”
دویچه ووله ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ شهر نورنبرگ آلمان، چهارم بهمن، روز جهانی وکلای در خطر، میزبان مراسمی برای بزرگداشت وکلای تحت تعقیب بود. عبدالفتاح سلطانی از جمله وکلایی بود که در این مراسم درباره او صحبت شد. گفت‌وگو با شیرین عبادی را در این زمینه می‌شنوید.

طرح اِما واتسن سفیر حسن نیت سازمان ملل در کنفرانس داووس
صدای امریکا، ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ در حاشیه میزگرد اقتصادی داووس، اِما واتسن، هنرپیشه بریتانیایی و سفیر حسن نیت سازمان ملل متحد در امور زنان، در یک کنفرانس خبری درباره حقوق زنان گفت: “سهم زنان از کره زمین ۵۰/۵۰ است؛ با این حال، بسیار کمتر از مردان در مدیریت جهان نقش دارند؛ و توان بالقوه آنها خیلی دست‌کم گرفته شده.” اما واتسن هنرپیشه ۵۲ ساله – که در دهه گذشته با نقش آفرینی در سری فیلم‌های هری پاتر به شهرت رسید – فعالیت های اجتماعی‌اش را روی رفع تیعیض از زنان متمرکز کرده است. او در شهریور ماه، یک برنامه ابتکاری یک ساله برای برابری زنان با مردان طرح ریزی کرد به نام He For She’s Impact 10x10x10، یا “تلاش مردان برای حقوق زنان برابر است با ۱۰ به توان سه.”

کوبانی-عراق از برابری در مرگ به سوی برابری در زندگی!
مدرسه فمینیستی ۲۷ ژانویه ۲۰۱۵ اگر مقاومت کوبانی و به ویژە میزان بالای مشارکت زنان کورد در این مقاومت خیره کنندە بودە و کاملا برهم ریزندەی  کلیشه ای است که از زنان خاور میانه به عنوان زنانی سرکوب پذیر ارایه شدە است، اما انقلابی در وضع زنان صورت نخواهد پذیرفت مگر اینکه زن کوبانی اثبات کند که مشارکت در جنگ پایان راه نیست! زن کوبانی باید ثابت کند که زن آگاه پس از جنگ (مشارکت در خطرناک ترین بخش عرصعه عمومی ) به خانه (عرصه خصوصی) باز نخواهد گشت و مدیریت تمام دستاوردها رابر خلاف انقلاب ها و مقاومت های پیشین دنیا، به مردان واگذار نخواهد کرد

محرومیت دختران و زنان روستاها از امکانات رفاهی
شهرزاد نیوز ۲۷ ژانویه ۲۰۱۵ وضعیت زنان روستایی به مراتب نامناسب‌تر از زنان شهری است . طبق بررسیهای صورت گرفته در روستاها زنان هیچگونه امکاناتی در اختیار ندارند و وضعیت آنان نابسامان است.

  فرهنگ و جامعه

ایران جشنواره فیلم فجر؛ ده فیلمی که باید دی
بی بی سی ۲۷ ژانویه ۲۰۱۵ این‌ها ده فیلمی از جشنواره امسال هستند که به دلایل مختلف بهانه‌هایی برای تلنگر زدن به بیننده دارند: تولید جنجالی یا پرحاشیه‌ای داشته‌اند، استعدادهای اصلی سینمای ایران در تولید آن دخالت داشته‌اند، سفرهای جشنواره‌ای آینده سینمای ایران از دل آن‌ها بیرون خواهد آمد و یا شانس‌های گیشه‌ای سال پیش رو محسوب می‌شوند.

افغانستان زندگی و مرگ سینما بهارستان کاب
بی بی سی ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ سینما بهارستان‌، یکی از پرآوازه ترین سینمای شهر کابل اکنون ویران شده است. هیچ کسی دقیقا نمی‌داند که جای این سینمای مشهور پایتخت افغانستان را چه چیزی خواهد گرفت. در منطقه بهارستان در ناحیه دوم شهر کابل سینمای دیگری وجود ندارد.

بازی‌های کامپیوتری؛ مبلغ خشونت و مبدع اصلاح
بی بی سی ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ بازی‌ها اگر مروج رفتارهای ناشایست هستند، می‌توان آنها را وسیله‌ای برای تغییر هم کرد. دو دختر دبیرستانی در نیویورک زندگی می‌کنند که در یک دوره برنامه‌نویسی کامپیوتر با هم آشنا شدند و تصمیم گرفته‌اند تصویر زنان در بازی‌های کامپیوتری را عوض کنند.

روزنامه سان چاپ تصویر زنان با بالاتنه برهنه را متوقف کرد
رادیو زمانه ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ روزنامه «سان»، چاپ بریتانیا اعلام کرد که چاپ تصویر زنان با بالاتنه برهنه را بعد از ۴۴ سال متوقف می‌کند. این تصمیم از سه‌شنبه ۲۰ ژانویه  اجرا شده اما انتشار این عکس‌ها در نسخه آنلاین روزنامه سان ادامه خواهد داشت.

معاون ساماندهی امور جوانان: نخستین تجربه جنسی ۴۰ در صد دختران در سن زیر ۱۴ سالگی
شهرزاد نیوز ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ به گزارش ایسنا، دکتر محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان که در «همایش نقش زن در توسعه» سخن می گفت، با بیان اینکه سن ارتباط با جنس مخالف به اوایل سنین نوجوانی کاهش یافته است، اظهار کرد:‌در حال حاضر دختران پیش از ازدواج درگیر رابطه جنسی می‌شوند یا رابطه همزمان را تجربه می‌کنند، که به باور وی، این در حوزه ارتباط مشکل جدی ایجاد میکند و از سوی دیگر تجردهای ناخواسته به تجرد قطعی منجر می‌شود.

  سیاست

افغانستان تعداد زنان در کابینۀ جدید بیشتر شود
آژانس خبری پژواک ۲۴ ژانویه ۲۰۱۵ “مجموعۀ مشارکت وعدالت”، خواهان افزایش کُرسى هاى کابینه براى زنان گردیده، میگوید که نامزدان انتخابات ریاست جمهورى درزمان کمپاین هاى شان وعده ٣٠ درصد نقش زنان در کابینه را داده بودند. مجموعه مشارکت و عدالتAWEC در سال ٢٠١٣  میلادى به هدف بیشتر شدن نقش  مشارکت سیاسى و ظرفیت سازى زنان و جوانان تشکیل شده است.

کمیته سیاسی مشارکت زنان : رهبران حکومت وحدت ملی به وعده های شان درقبال زنان صادقانه عمل کنند

زنان خواستار سهم ۲۵ درصدی در شورای ولسوالی هستند

افغانستان نامزد وزیر پیشنهادی حکومت برای وزارت امور زنان از سوی مجلس رد شد
خبرگزاری بخدی ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ مجلس نمایندگان افغانستان امروز چهارشنبه، نجیبه ایوبی، نامزد پیشنهادی حکومت وحدت ملی برای وزارت امور زنان را رد کرد. رییس کمیسیون  امور دینی و فرهنگی مجلس در جلسه امروز گفت که این کمیسیون در سه بار مکاتبه با وزارت تحصیلات عالی مشخص کرد که خانم ایوبی در روز معرفی اش به مجلس به عنوان نامزد وزارت امور زنان، مدرک لیسانس نداشته و محصل بوده است.

مجله مد آمریکایی و فعالیت‌هایش برای زنان مسلمان
مهرخانه ۲۷ ژانویه ۲۰۱۵ بعد از اشغال افغانستان در ۲۰۰۳ و پدیدآمدن فرصتی مناسب برای «ملت‌سازی» در این کشور، ووگ طرح «زیبایی بدون مرز» را با سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار دلار برای برگزاری «کلاس‌های آرایش» در افغانستان مورد حمایت قرارداد. این اقدام ووگ در مستندی به‌نام «مدرسه زیبایی کابل» که به بررسی ترویج معیارهای غربی زیبایی می‌پردازد، مورد انتقاد قرارگرفته است.

آموزش نظامی به معلمان زن در پاکستان+تصاویر
افغان نیوز ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ وزیر اطلاع‌رسانی ایالت خیبر‌پختونخواه گفت از آنجا که پلیس نمی‌تواند امنیت ۳۵ هزار مدرسه در این ایالت را تأمین کند معلمان باید برای دفاع از خود و دانش‌آموزان آموزش ببینند. بعد از حادثه پیشاور که منجر به کشته شدن دانش‌‌آموزان و معلمان یک مدرسه شد پلیس و نیروهای امنیتی تصمیم گرفتند معلمان به ویژه مسئولین مدرسه‌های دخترانه را برای دفاع در برابر تروریست‌ها آموزش دهند. طبق این گزارش آموزش معلمان آغاز شده و آنها موظف هستند هر روز در محیط مدرسه با سلاحی که در اختیار دارند تمرین کنند.

ایران شهیندخت مولاوردی: زنان بیشتر از مردان در معرض فقر قرار دارند
رادیو زمانه ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفته است که زنان در ایران از قابلیت‌ها و امکانات لازم برای کاهش فقر و توانمند شدن برخوردار نیستند. شهیندخت مولاوردی دلیل این امر را «وجود موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در راه توسعه و پیشرفت وضعیت زنان» دانسته است.

ایران ضرورت اتخاذ تدبیری برای افزایش تعداد زنان در مجلس و شوراها

  گزارش، پژوهش و کتاب

همپوشانی نژاد، جنسیت و طبقه در مطالعات سازمانی
بیدارزنی ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ متن حاضر قسمت دومِ برگردانِ مقاله «همپوشانی نژاد، جنسیت و طبقه در مطالعات سازمانی» نوشته اونجلینا هالوینو است. وی در قسمت اول مقاله چهار موضوع را در نظر گرفته که برگرفته از تجربیات زنان رنگین‌پوست و تفاوت‌های برآمده از این تجربیات است. به اعتقاد وی، تئوریزه کردن این تجربیات، فمینیسم لیبرال را به چالش کشیده است، چون آن‌ها به‌جای همه‌ی زنان صحبت می‌کنند؛ مطالبات سایر زنان را به سکوت کشانده‌اند؛ ‌و همزمانی اساسی جنسیت، نژاد و طبقه را در کار و سایر فعالیت‌های اجتماعی حتی تا به امروز نادیده گرفته‌اند.

عملکردهای جهانی در زمینه قتل های ناموسی
اخبار روز ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ ۴۲ درصد از قربانیان در کل جهان به دلیل ارتکاب یک “عمل نامناسب جنسی” کشته شده اند؛ این اصطلاح در مورد قربانیانی به کار می رود که مورد تجاوز قرار گرفته اند، متهم به داشتن روابط جنسی بیرون از ازدواج بوده اند، یا کسانی که “بی بند و بار” قلمداد شده اند ،حتا اگر این تعریف عملا شامل بی بند و باری جنسی یا حتا فعالیت جنسی نبوده باشد. با این همه، در کشورهای مسلمان، ۵۷ درصد از قربانیان با این انگیزه به قتل رسیده اند، در اروپا ۲۹ درصد، و در آمریکای شمالی ۹ درصد.

کنکاشی در رشد روزافزون زنان تروریست
اخبار روز ۲۴ ژانویه ۲۰۱۵ وجود زنان در گروه های تروریستی پدیده ای جدید است. چرا گروه های تروریستی مانند بوکوحرام و داعش که با ایدئولوژی های به شدت جنسیتی که اساسا بر پایه ی مردسالاری مطلق و تحقیر بی پروای زنان است، اکنون زنان را در میان نیروهای خود پذیرفته اند؟ چرا زنان به این گروه ها ملحق می شوند؟

 معرفی کتاب زیر پوست ریاض
شهر کتاب دختری به نام “مُوا” طی یکسال و در جمعه ی هر هفته ایمیلی به تمامی کاربران اینترنت در عربستان سعودی ارسال می کند. او در این نوشته؛ بخشی از زندگی چهار دوستش از طبقه ی مرفه ریاض را به تصویر می کشد. “لَمیس”، “سَدیم”، “قَمره” و “مشاعیل” ( که دوستانش او را “میشیل” صدا می زنند.) دوستان صمیمی هستند که از زیر و بم زندگی یکدیگر باخبرند. مُوا به هدف روشن کردن مردم جامعه اش از آن چه در اطرافشان می گذرد و نیز برای آن که دید جامعه ی جهانی را نسبت به زنان و مردان سعودی تغییر دهد؛ برای اولین بار از خط قرمزهای جنسی جامعه ی متعصب اش عبور کرده و خاطراتی را نقل می کند که دولت عربستان و جامعه اش را دچار تشویش می کند و موضوع آن مدت ها بحث مجالس و محافل می گردد. افرادی نیز به توافق یا تعارض با او ایمیل هایی را برایش ارسال کرده اند که به اختصار در کتاب آورده شده است. این کتاب به علت مخالفت دولت سعودی در بیروت منتشر شد و در اندک زمانی کوتاه در اختیار خوانندگان بی شمارش قرار گرفت. نویسنده، یک زن است و موضوع رمانش، جامعه ای بشدت مرد سالار.

عربستان سعودی و رونمایی از زنان: توهمات پسااستعماری و کنترل دولتی
رادیو زمانه ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵ با تثبیت قدرت سعودی در ۱۹۶۰، حکومت به تدریج دستورالعملی را برای پوشش متحد زنان و مردان ایجاد کرد. برای زنان این پوشش ردایی بلند، عبایی مشکی و روبنده بود. سازمان‌های مختلف دولتی مثل مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و هیئت امر به معروف و نهی از منکر ـ که آن را پلیس اخلاقی می‌نامند ـ  پوشش زنان را به دقت بررسی می‌کردند تا با دستورالعمل گفته شده، هماهنگ باشد.

عربستان سعودی چهره‌های زنانه از زیر نقاب

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: نیویورک تایمز، زنان تحت قوانین مسلمان، باختر نیوز، الجزیره، رادیو زمانه، سحام نیوز، یورونیوز، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد، عفو بین الملل، مهرخانه، صدای امریکا، طلوع نیوز، بی بی سی، یونسکو، دویچه وله، کلید گروپ، مدرسه فمینیستی، شهرزاد نیوز، آزانس خبری پژواک، شبکه خبری پارسی، خبرگزاری بخدی، افغان نیوز، خبرگزاری ایسنا، بیدارزنی، اخبار روز، شهر کتاب.