haftAuschwitz

زندانیان در اردوگاه مرگ آشویتس/ عکس: پیکچر آلیانس در وبگاه دویچه وله

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

اوکراین سازمان ملل: غیرنظامیان عمدا هدف موشک قرار گرفته‌اند؛ در ۹ روز ۲۶۲ نفر در درگیری‌های اوکراین جان باختند

نهادهای دولتی
آمریکا تگزاس عقب مانده ذهنی رابرت لد را اعدام کرد
گاردین ۳۰ ژانویه ۲۰۱۵ با وجود رای دیوان عالی کشور که اعدام زندانیان عقب مانده ذهنی را ممنوع کرده، ایالت تگزاس یک زندانی عقب مانده ذهنی دیگر را اعدام کرد. طی این هفته، این دومین بار است که مقررات حمایتی قانون اساسی در آمریکا نقض می شود. دیوان عالی کشور آمریکا دو بار در این باره حکم صادر کرده است.رابرت لد روز ۲۹ ژانویه با تزریق کشنده اعدام شد. بر اساس تعریف قانونی در تگزاس که منحصر به فرد و مورد استهزا عمومی است، مجرمانی را که میزان دیوانگی شان به میزان شخصیتی در یکی از رمان های جان اشتاین بک نباشد، می توان اعدام کرد.

فیلیپین «نمایش شکنجه»
عفو بین الملل ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ نمایش پرطرفدار «چرخ بخت آزمایی» پدیده ای جهانی است. میلیون ها تن در بیش از ۵۰ کشور جهان به تماشای آن می نشینند و شرکت کنندگان با چرخاندن این چرخ با امید بردن جایزه اصلی بخت خود را می آزمایند. اما سال گذشته چرخ بخت آزمایی با کشف هولناک کمیسیون حقوق بشر فیلیپین بدنام شد. تقلیدی چند رنگ از چرخ  در گوشه ای تاریک در بازداشتگاه مخفی لاگونا در ایالتی در جنوب پایتخت مانیل پنهان بود. بازداشت شدگان را یکی یکی از سلول هایشان به نقطه ای دیگر از بازداشتگاه می بردند و در آنجا یک افسر پلیس چرخ را می چرخاند و منتظر نتیجه می ماند. برای مثال، «۳۰ ثانیه خفاش» به معنای این بود که زندانی را مثل یک خفاش به مدت ۳۰ ثانیه از پا می آویختند. «۲۰ ثانیه مانی پاکویائو» به معنای ۲۰ ثانیه پی در پی ضربات مشت بود.

اسراییل بتسلم نیروهای مسلح را به نقض حقوق جنگ در غزه متهم کرد
تایمز اسراییل ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ بتسلم، یک سازمان حقوق بشری اسراییلی، در گزارشی ۴۹ صفحه ای دولت اسراییل و ارتش آن را به نقض حقوق بین المللی بشردوستانه در جنگ تابستان گذشته علیه حماس از طریق سیاست حمله های هوایی عمدی ـ که منجر به مرگ صدها غیرنظامی شد ـ به خانه ها و ساختمان های غیرنظامی دیگر در غزه متهم کرد. بتسلم تایید کرد که حماس و فعالان دیگر فلسطینی از مناطق غیرنظامی در مناطق غیرنظامی نشین به اسراییل شلیک کرده اند و بیشترین سعی خود را کرده اند تا در میان مردم غیرنظامی فلسطین پنهان شوند. اما این سازمان گفت که با وجود این، اسراییل ملزم به پیروی از هنجارهای بین المللی است، «چون نقض حقوق بین المللی بشردوستانه به دست یک طرف به طرف دیگر اجازه نقض آن را نمی دهد.»

ترکیه تلاشی شرم آور برای پنهان کردن هولوکاست ارمنیان
مصر دستکم «۱۵ تن» در درگیری های یکشنبه کشته شدند
اسپانیا، اسراییل را مقصر مرگ صلح‌بان اسپانیایی در لبنان دانست

عاملان غیردولتی
سوریه دولت اسلامی از ارسال کمک‌های بین‌المللی به ۶۰۰ هزار آواره جلوگیری کرد
پاکستان انفجار بمب در یک مسجد شیعیان ۴۹ کشته برجای گذاشت
فرانسه شمار قربانیان یهودی‌ستیزی در سال ۲۰۱۴ دو برابر شد
اعدام جوانان به اتهام همجنسگرایی در شمال سوریه و عراق
عاملان حملات انتحاری از جذب و آموزش خود می‌گویند

     عدالت

اوکراین/دادگاه بین المللی جزایی افزایش خشونت ضرورت شدید اقدام مشخص را تایید می کند
۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان همکار آن در اوکراین، مرکز آزادی های مدنی، در پی بازگشت از دیدار از کیف در هفته گذشته، اعلام کردند: افزایش اخیر خشونت در اوکراین شرقی ضرورت فوری تحقق تعهدات اوکراین و تصویب اساسنامه رُم و شناسایی صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی بر جرایم ارتکابی پس از فوریه ۲۰۱۴ را مورد تاکید قرار می دهد. در حدود یک سال پس از شناسایی صلاحیت دادگاه بر رویدادهای میدان و ۱۵ سال پس از امضای اساسنامه رُم، اوکراین با ابراز چنین تعهدی به بازدارندگی از جرایم آتی کمک خواهد کرد. بنا به گزارش های روزهای اخیر، ۳۴ تن از جمله یک کودک در منطقه دونباس شهر ماریوپول کشته و ۱۱۵ تن زخمی شده اند.

هولوکاست و “فرهنگ فراموش‌کردن و از یاد نبردن”
دویچه وله ۲۷ ژانویه ۲۰۱۵  جنایاتی که نازی‌ها در سال‌های جنگ جهانی دوم در اروپا مرتکب شدند، به بخشی از حافظه‌‌ی جمعی آلمان تبدیل شده است. به گفته‌ی جامعه‌شناسان، جنبش دانشجویی ۱۹۶۸ در شکل‌گیری این حافظه نقش بزرگی ایفا کرده است. هفتادمین سالروز آزادی اردوگاه آشویتس برگزار شد؛ نظرسنجی: اکثر آلمانی‌ها مایل‌اند هولوکاست را به تاریخ بسپارند

صربستان تایید حکم حبس ابد دو متهم کشتار سربرنیتسا
اوگاندا فرمانده شورشیان به جرم جنایات جنگی در دادگاه لاهه حاضر می‌شود
آفریقای جنوبی آزادی مشروط فرمانده جوخه مرگ در دوران آپارتاید
روسیه قدیمی‌ترین گروه حقوق بشری در دادگاه تبرئه شد
شیلی تحقیقات تازه برای یافتن علت مرگ نرودا

       حقوق مدنی و سیاسی

 شارلی ابدو: پس از شوک و بسیج مردم، زمان عمل فرارسیده است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ تحلیل دفتر اجرایی: راه پیمایی های اخیر در دفاع از آزادی بیان علیه ضدیهودی گری و تمام اشکال نژادپرستی و علیه قتل ها انجام شد. راه پیمایان روز ۱۱ ژانویه، ارزش های دمکراتیک را فریاد کردند. آزادی بیان «تنها آزادی اطلاع رسانی و اظهار عقایدی که مورد قبول افتد، برخورنده نباشد ویا با بی اعتنایی مواجه شود نیست. بلکه شامل آزادی اظهار مطالبی هم می شود که برای دولت یا بخشی از مردم نامطلوب، تکان دهنده و نگران کننده باشد. این چنین است خواست  های تکثرگرایی، رواداری و بلنداندیشی که بدون آنها هیچ جامعه دمکراتیکی نمی تواند وجود داشته باشد.» (دادگاه حقوق بشر اروپا، پرونده هاندی ساید، ۱۹۷۶). حقوق بین المللی به صراحت محدوده های آزادی بیان را مشخص کرده است. این آزادی شامل تحریک به ارتکاب نسل کشی و جنایت های علیه بشریت یا توجیه آنها، یا تحریک به تنفر یا تبعیض نژادی، قومی یا دینی نمی شود. این محدودیت ها همچنین به منظور حمایت از حقوق و حیثیت افراد، تنها اشخاص حقیقی مشخص، در قبال توهین و افترا پیش بینی شده اند و نه در باره دین و اعتقاد که مقوله هایی نظری و خصوصی به شمار می آیند. بدین ترتیب، آزادی بیان با آزادی دین مخالف نیست. بر عکس، مکمل لازمی است که گوناگونی عقاید، باورها و اعتقادها و آزادی بیان آنها را تضمین می کند…. ارزیابی صادقانه ای از شکست آشکار تهاجم و اشغال عراق پس از سال ۲۰۰۳، شکست قابل ملاحظه در جلوگیری از تراژدی سوریه به مدت تقریبا چهار سال و ضرورت پیشبرد راه حلی عادلانه و پایدار برای درگیری اسراییل ـ فلسطین نیز ضروری است… دموکراسی ایجاب می کند که دولت ها وظیفه ای را که در قبال شهروندانشان در تحقق حقوق و آزادی های آنان و از جمله حق امنیت در شرایط بحرانی دارند، در عمل محقق سازند.  (نگاه کنید به گزارش فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر: اقدامات ضدتروریستی و حقوق بشر: راه هایی برای سازگاری این دو مقوله»، اکتبر ۲۰۰۵). [۵]

دادگاه حقوق بشر اروپا بایستی بین آزادی بیان و مبارزه با گفتمان تنفرپراکنی تعادل ایجاد کند
۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر با مداخله در پرونده پرینچک علیه سویس در شعبه اصلی دادگاه حقوق بشر اروپا از دادگاه خواست بین آزادی بیان و مبارزه با گفتمان تنفرپراکنی تعادل ایجاد کند. در شرایط کنونی که بین المللی که آزادی بیان در خطر رو به رشد است این پرونده فرصت نادری برای ایجاد تعادل فراهم می کند به ویژه این که گفتمان تنفرپراکنی انکار را هم در بر می گیرد. فدراسیون در نوشته خود خطاب به دادگاه اعلام کرد که گفتمان انکار نسل کشی ارمنی ها و حمایت از لفاظی تنفرآمیز خطر خشونت را در بر دارد و ممکن است محدودیت بر آزادی بیان را توجیه کند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: از دادگاه درخواست شده که اصول متعارف حاکم بر تکوین بدون حصر نظریات و مباحثه دمکراتیک و معیارهای تفسیر حافظ آزادی بیان و بحث تاریخی را تعریف کند بدون این که گفتمان انکارگر و تنفرپراکن را مجاز سازد. یکی از شهروندان ترکیه به نام آقای پرینچک پس از انکار علنی نسل کشی ارمنی ها به دست امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۱۵ در کنفرانس های مختلف در دادگاه های مسؤول رسیدگی به تبعیض نژادی سویس محکوم شد. دادگاه حقوق بشر اروپا در مرحله استیناف به نفع او رای داد و نتیجه گرفت که آزادی بیان او بر اساس میثاق حقوق بشر اروپا نقض شده است. از نظر دادگاه، انکار نسل کشی ارمنی ها به پراکندن تنفر نژادی نمی انجامد. فدراسیون در هنگام رسیدگی دوباره این پرونده، بعضی استدلال های لازم برای ایجاد تعادل بهتر بین حفظ آزادی بیان و منع گفتار تنفرپراکنی را به دادگاه پیشنهاد کرد.

بریتانیا باید به سرپوش گذاشتن بر بازجویی ها در دیگو گارسیا پایان دهد
۳۰ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: دولتمردان بریتانیا باید فوری به اظهارات امروز یکی از مسؤولان دولت بوش که گفت بازجویی از زندانیان سازمان سیا در جزیره دیگو گارسیا متعلق به بریتانیا در اقیانوس هند انجام شده واکنش نشان دهند. لاورنس ویلکرسون، رییس کارکنان وزیر خارجه پیشین کالین پاول، به وایس نیوز گفت که پس از پایان کارش در سال ۲۰۰۵، منابع اطلاعاتی به او گفته اند که دیگو گارسیا «هر از گاهی به عنوان محلی برای نگهداری موقت و بازجویی اشخاص» مورد استفاده قرار می گرفت.

آمریکا ویکی لیکس از گوگل در باره تحویل ایمیل های کارکنانش به دولت آمریکا توضیح خواست
گاردین ۲۵ ژانویه ۲۰۱۵ سه سال طول کشید تا گوگل به ویکی لیکس پاسخ دهد که ایمیل ها و اطلاعات دیگر متعلق به سه تن از کارکنان ویکی لیکس را بر اساس حکم یک قاضی فدرال به دولت آمریکا تحویل داده است. مایکل راتنر از مرکز حقوق اساسی آمریکا که وکیل ویکی لیکس است در نامه مارس ۲۰۱۲ خود از گوگل خواست تمام اطلاعاتی را که به اف بی آی داده مشخص کند. راتنر همچنین پرسید که آیا گوگل کاری برای مقابله با حکم انجام داده یا خیر. گوگل در کریسمس به ویکی لیکس اطلاع داد که تمام ایمیل ها و آدرس های اینترنتی سه تن از کارکنان ویکی لیکس را شامل ویراستار تحقیقات، سخنگوی سازمان و یکی از ویراستاران ارشد آن را تحویل داده است.

عربستان سعودی عفو نباید مشروط به ساکت کردن فعالان باشد
۳۰ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: فرمان دیشب پادشاه برای عفو زندانیان محکوم به اتهام های «حق عموم» تنها در صورتی در جهت درست خواهد بود که آزادی آنها مشروط نباشد.

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اشتراک فدراسیون و شبکه حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در «ابتکار برای عهدنامه»
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۰ ژانویه ۲۰۱۵ گروه تازه کارشناسی حقوقی در سراسر جهان به مشاوره خواهد پرداخت و سپس پیشنهادهایی را برای محتوای عهدنامه ای در باره حقوق بشر و فعالیت های شرکت ها را ارایه خواهد کرد: آغاز پروژه ۲۰۱۶ـ۲۰۱۵٫ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به همراه گروه تحقیق مسؤولیت پذیری شرکت ها (CAWG) در شبکه بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ESCR-Net) آغاز پروژه مشترک دو ساله ای را اعلام می کنند که کارشناسان حقوقی از تمام مناطق را برای تشکیل گروه کارشناسی حقوقی فعال در زمینه پیشنهادهای مشخص برای تدوین عهدنامه بین المللی الزام آور در زمینه تجارت و حقوق بشر را گرد هم خواهد آورد. این عهدنامه به نقض حقوق بشر مرتبط با شرکت ها توجه خواهد داشت. فدراسیون و شبکه اولین کنفرانس منطقه ای را با مجمع زنان، حقوق و توسعه آسیا و اقیانوسیه در مه ۲۰۱۵ در بانگوک برگزار خواهند کرد.

دانمارک سازمان های غیردولتی خواستار رد لایحه افزایش آسیب پذیری پناهجویان شدند
۲۷ ژانویه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به همراه چندین سازمان حقوق بشر دیگر نامه ای را خطاب به دولتمردان و نمایندگان پارلمان دانمارک منتشر کرده و از آنها خواهان رد لایحه ای شده که اعطای پناهندگی به آوارگان را محدود می کند و به ویژه بر آوارگان سوری تاثیر می گذارد و زنان و دختران تنها را در معرض خشونت جنسی بیشتری قرار می دهد. لایحه پیشنهادی می خواهد با جلوگیری از درخواست همسران و فرزندان برای پیوستن به خانواده شان از «فشار بر نظام رفاهی» بکاهد و آنها را به مدت دست کم هشت ماه در معرض خشونت جنسی مثل تجاوز، فقر و حذف اجتماعی در سوریه باقی بگذارد. این لایحه در مغایرت با تعهدات بین المللی دانمارک و ماده ۸ کنوانسیون حقوق بشر اروپا و کنوانسیون بین المللی حقوق کودک است.

یونان چالش های اقتصادی بر سر راه “الکسیس تسیپراس”
رادیو بین المللی فرانسه ۲۷  ژانویه ۲۰۱۵  اقتصاد یونان زیر بار موازین و مقرارات تحمیل شده از سوی تروئیکا (اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول) در رکودی بسیار عمیق قرار دارد. نرخ بیکاری به بیش از ۲۵ در صد جمعیت فعال این کشور رسیده و درآمدها و دستمزدها در کشور به شدت کاهش یافته و فقر در حال گسترش می باشد. گزارش‏های دیگر:‌ یونان و چالش بدهی های این کشور؛ اولویت دولت حل مساله بدهی خارجی و مقابله با بحران انسانی است؛ برنامه دولت جدید یونان؛ رهایی از بدهی ها، مقابله با فقر، بیکاری و فساد  

هشدار سازمان ملل: افزایش ۱۱ میلیونی بیکاران در پنج سال آینده
فیلیپین دولت بی‌خانمان‌های مانیل را در زمان سفر پاپ پنهان کرد
ثروت ۱% از متمول ترین افراد دنیا بیش از بقیه جهان

   دفاع از حقوق بشر

فرانسه تمام روابط اقتصادی خود را با کوچ نشین های اسراییلی متوقف کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ ژانویه ۲۰۱۵ ائتلافی از سازمان های غیردولتی فرانسوی حامی فلسطین و فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر امروز در آغاز فعالیت کمپینِ «ساخت غیرقانونی» اعلام کردند: فرانسه باید تمام روابط اقتصادی را با کوچ نشین های اسراییل قطع کند. در سندی که به این مناسبت منتشر شد، این سازمان ها یادآوری کردند که کوچ نشین های اسراییل بر اساس حقوق بین المللی غیرقانونی هستند و تمام روابط اقتصادی با این کوچ نشین ها باید ممنوع شود. این سازمان های غیردولتی اعلام کردند:‌  «فرانسه از طریق تجارت با این شهرک های اسراییلی در تقویت کوچ نشینی نقش ایفا می کند، در حالی که فرانسه علیه کوچ نشینی موضع گرفته است. این یک بام و دو هوا سیاستی متناقض است و باید هرچه زودتر تصحیح شود.»

بحرین سرکوب مخالفان سیاسی را فوری متوقف کنید
۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط چهره سرشناس مخالف شیخ سلمان و لغو تمام اتهام های او شد. فدراسیون از دولتمردان خواست به تعهداتشان به جامعه بین المللی و تعهدهای بین المللی حقوق بشریشان به ویژه آزادی بیان، گردهمایی و تشکل احترام بگذارند. در  جریان سرکوب قضایی مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق بشر تابعیت دست کم ۴۰ تن در دو سال گذشته لغو شده است.

نیجریه حمله بوکوحرام به مایدوگوری صدها هزار غیرنظامی را در خطر شدید قرار داده است
۲۵ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل در پی گزارش های در باره دو حمله بزرگ به شهرهای مایدوگوری و مونگونو در شمال شرقی نیجریه اعلام کرد که کوتاهی از محافظت از صدها هزار غیرنظامی ممکن است به بحران فاجعه بار انسانسی منجر شود. گزارش خبری: نگرانی عفو بین‌الملل از بروز فاجعه انسانی در نیجریه

نیجریه بوکو حرام در یک نگاه
عفو بین الملل ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ درگیری در نیجریه به قیمت جان هزاران زن و مرد و کودک تمام شده و بسیاری از آنان قربانی گروه مسلح بوکو حرام شده اند. معنای تقریبی بوکو حرام «آموزش غربی حرام» است. در اینجا تمام اطلاعات مربوط به این گروه را که باعث آشوب در پرجمعیت ترین کشور آفریقا شده می یابید.

اتحادیه آفریقا رییس جمهوری موگابه بایستی فوری به دغدغه های حقوق بشر توجه نشان دهد
۳۰ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: رییس جمهوری زیمبابوه رابرت موگابه بایستی از موقعیت خود به عنوان رییس اتحادیه آفریقا برای توجه به دغدغه های اصلی حقوق بشری در نقاط مختلف قاره آفریقا، از جمله کشور خودش، استفاده کند. او مسؤولیت ریاست دوره ای بر اتحادیه آفریقا را از محمد اولد عبدالعزیز رییس جمهوری موریتانی برای یک سال تحویل گرفته است.

عربستان سعودی تکرار شلاق زنی به وبلاگ نگار می تواند به صدمه بلند مدت بیانجامد
عفو بین الملل ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ در گزارشی پزشکی به سفارش عفو بین الملل، کارشناس پزشکی از موسسه خیریه آزادی از شکنجه اعلام کرده که شلاق زدن بیشتر به وبلاگ نگار رایف بدوی ممکن است باعث صدمه بلند مدت و از کارافتادگی جسمانی و روانی منجر شود.

بنگلادش استفاده افراطی پلیس از زور جواب حمله های وحشتناک بمب های بنزینی نیست
۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: دولتمردان بنگلادش با دادن اجازه کامل به پلیس برای استفاده افراطی از زور در واکنش به حمله های وحشتناک با بمب های بنزینی در بحبوحه اعتراض های خشن سیاسی خطر گسترش خشونت را افزایش داده اند.

گزارش جهانی سال ۲۰۱۵
۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در بیست و پنجمین گزارش سالانه جهانی وضعیت حقوق بشر را در بیش از ۹۰ کشور و منطقه جهان خلاصه کرده است. در مقدمه این گزارش، رییس این سازمان از دولت ها می خواهد تشخیص دهند که حقوق بشر راهنمای اخلاقی در زمان های آشفته است و نقض حقوق بشر مشکلات مهم امنیتی را بدتر می سازد. گزارش کامل را از اینجا دریافت کنید. گزارش خبری در این باره: نقض حقوق بشر از دلایل ظهور داعش بود. رئیس دیده بان حقوق بشر ظهور داعش را به‌ویژه از نتایج اشغال نظامی عراق توسط آمریکا در ۲۰۰۳ و در پی آن ایجاد خلاء امنیتی و نقض حقوق بشر در زندان ابوقریب در بغداد و زندان نظامی گوانتانامو دانست.

اتحادیه اروپا تعهد کم رنگ به محافظت از حقوق بشر
۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارش سالانه ۲۰۱۵ خود اعلام کرد: رهبران اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ که احزاب پوپولیست مخالف اروپا موفقیت انتخاباتی کسب می کردند، اغلب مایل بودند در کشورشان حقوق بشر را در حاشیه بگذارند. این گزارش تحولات، سیاست خارجی حقوق بشری و تحولات مربوط به مهاجرت و پناهندگی، تبعیض و نارواداری و ضدتروریسم را در ۱۰ کشور عضو این اتحادیه بررسی می کند. حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در ژوئیه که مشخص کرد لهستان در نقض حقوق دو مظنون به دست سازمان سیا همدستی کرده نقطه روشنی در زمینه همدستی اروپا با تعدی های ضدتروریستی آمریکا بود.

آمریکا اصلاحات در اجرای قانون و عدالت کیفری لازم است
۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارش سالانه ۲۰۱۵ اعلام کرد: ‌مسؤولان ایالتی و محلی در آمریکا باید به تبعیض نژادی و تعدی پلیس در نظام عدالت کیفری که به تظاهرات گسترده ای در سال گذشته انجامید توجه کنند.
اتحادیه بین‌المللی اومانیستی خواستار لغو جهانی مجازات کفرگویی شد

     زنان

فتح بازار کار به دست زنان در آلمان
زنان غربی در داعش چه نقشی ایفا می‌کنند؟

     فرهنگ و اندیشه

سینما در جهنم آشویتس: بازسازی مستند گمشده هیچکاک
«آنتیگونه سوریه»: روایتی از سرگذشت زنان پناهنده
عکس چهره‌های زنانه از زیر نقاب
چگونه عشق به خواندن را رواج دهیم؟

ادبیات رمان‌های زنانه:کنشگری و هم‌حسی با قهرمان سرکوب‌شده
اسناد تازه آکادمی نوبل: چرا سارتر نوبل ادبی را قبول نکرد؟
فهم آشویتس – یک تأمل فلسفی
یهودی‌ستیزی؛ از «جنگ با خدا» تا کوره‌های آدم‌سوزی

مالکیت همگانی
اخبار روز ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵  چهار صد نفر ثروتمند آمریکایی در حال حاضر ثروتی معادل ثروت یکصد و هشتاد میلیون نفر پایین دست جامعه دارند. نظام سیاسی به بن بست رسیده است. دردمندی های اجتماعی و اقتصادی کماکان روبه رشدند. افزایش گرمای زمین و تخریب محیط زیست همچنان چالش های رو به رشدی هستند. آیا معبری به سوی جامعه ای با ثبات از لحاظ زیست محیطی و برابری اقتصادی و حقوقی وجود دارد؟

مصر آیا انقلاب شکست خورده است؟
آینده ی سیریزا و یونان

آذربایجان «در جنگ‌های قومی همه بازنده‌اند»

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.
«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»
منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی، تایمز اسراییل، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، یورو نیوز

شماره ۸۵ هفت روزنامه بین المللی

 

پیوست‌ها: