زنان-690x259

 z

بوکوحرام تاکنون بیش از ده ها زن و دختر را از شهرها و روستاهای نیجریه ربوده است./ عکاس: Pius Utomi Ekpei/ منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

افغانستان کمیسیون حقوق بشر افغانستان: خشونت‌های روانی علیه زنان افزایش یافته است
دویچه وله فارسی ۲ فبروری ۲۰۱۵ بر اساس آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در سال جاری ۴ هزار و ۲۵۹ مورد خشونت علیه زنان در دفاتر این کمیسیون ثبت شده است. مسئولان این کمیسیون می‌گویند با آنکه خشونت‌های روانی و لفظی صدمه ظاهری به زنان نمی‌زنند، اما از نظر روانی برای قربانیان به شدت آزاردهنده هستند.توهین، تحقیر و استفاده از کلمات زشت از جمله خشونت‌های روانی علیه زنان هستند که آمار آنها در سال جاری افزایش یافته است. بر اساس آمار این کمیسیون، خشونت‌های فیزیکی که شامل سیلی زدن، کتک زدن، کندن مو، ریختن آب جوش بر بدن زنان، بریدن اعضای بدن زنان و شکستن دست و پای آنان هستند، در ردیف دوم قرار دارند.
افغانستان قتل پنج عضو خانواده دختر بعد از جواب رد به خواستگار در افغانستان

 ایران  گفتمان‌های ستیزه‌گر در موضوع زن و خانواده یکدیگر را نفی می‌کنند
مهرخانه ۳۱ ژانویه ۲۰۱۵ مدیر دفتر تهران مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: مشکل جامعه ایرانی وجود گفتمان‌های ستیزه‌گر است. آنها ستیزه‌گر می‌شوند؛ چون به جای تأکید بر محتوای گفتمان خود، بر طرد گفتمان رقیب تأکید می‌کنند. آنها در موضوع زن و خانواده همدیگر را نفی می‌کنند و به این ترتیب فضای گفتگو منتفی می‌شود.

 ایران قربانیانی که در جامعه رها شده‌اند
بیدار زنی ۳۱ فبروری ۲۰۱۵  فریده غائب فعال حقوق زنان بر اساس تجربه‌ای که در رابطه با قربانیان اسیدپاشی دارد، گفت: بر اساس تجاربی که با خانواده‌ها و قربانی‌های اسیدپاشی طی سال‌ها داشتیم  لزوم تاسیس نهادهای حمایتی از این افراد محرز است. چون واقعا این افراد  بعد از حادثه در دل جامعه رها می‌شوند. قربانیان و خانواده‌های آنان به‌محض این‌که این اتفاق رخ می‌دهد، سردرگم هستند. نمی‌دانند که باید چه‌کار کنند چون هیچ جایی وجود ندارد که  از آن‌ها حمایت کند.
ایران معمای جسد دختری در کنار بزرگراه

     دفاع از حقوق بشر

مصر قطعنامه پارلمان اروپا: وضعیت حقوق بشر وخیم تر شده است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۶ ژانویه ۲۰۱۵ قطعنامه پارلمان اروپا که در تاریخ ۱۵ ژانویه به تصویب رسید، نشان دهنده نگرانی های شدید فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر است و خواهان ازادی فورری و بدون قید و شرط تمام زندانیان عقیدتی، مدافعان حقوق بشر و افرادی که به اتهام عضویت در اخوان المسلمین بازداشت شده، است. این قطعنامه همچنین از دولت مصر می خواهد اساسنامه رم را تصویب کند و به عضویت دادگاه بین المللی جنایی دراید.

 فستیوال جهانی زنان ۲۰۱۵: زنان در کشورهایی مانند عراق، سوریه و افغانستان “بدترین ضربه” را از سوی بنیادگرایان می بینند
ایندیپندنت ۱ فوریه ۲۰۱۵ یک هیئت بین المللی از فعالان حقوق بشر می‏گوید زنان بزرگترین قربانیان ظهور اسلامگرایی افراطی هستند و دیگر نمی توان این میزان از خشونت علیه زنان را نادیده گرفت. در فستیوال جهانی زنان در اسلو، در بحث حوزه جهاد، فعالان حقوق بشر گفتند که در کشورهایی مانند عراق، سوریه، افغانستان، ایران و پاکستان حقوق زنان به طور فزاینده ای توسط بنیادگرایان مذهبی که رویای بازگشت به قرون وسطی دارند، مورد تهدید قرار می گیرد. شرکت کنندگان در این فستیوال دموکراسی های غربی را به دلیل نادیده گرفتن وضع اسفناک زنان در این کشورها را مورد انتقاد قرار دادند. ف.زیه کوفی، سیاستمدار و نویسنده کتاب پرفروش دختر مورد علاقه من، گفت: در سالهای دهه ۱۹۷۰، گروههای جهادی برای مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی چک های سفید امضا تحویل می گرفتند اما ” هیچ معیاری برای تعین حقوق زنان” وجود نداشت.

 مرکز مطالعات زنان و پژوهش‌های جنسیت؛ دانشگاه موناش استرالیا
مهر خانه ۳۱ ژانویه ۲۰۱۵ مرکز مطالعات جنسیت و پژوهش‌های جنسیت (CWSGR) دانشگاه موناش (Monash University) استرالیا در سال ۱۹۸۷ و در دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه که خود بخشی از دانشکده هنر در پردیس کلیتون موناش است، راه‌اندازی شد. تاریخچه این مرکز گویای گرایش‌های فمینیستی و باور به ارایه این دیدگاه‌ها در سیستم آموزشی است. هدف این مرکز کار بر روی مفهوم برابری جنسیتی و ارتقاء جایگاه زنان و حضور اجتماعی آنان ذکر شده است.

 کودکان
آمریکا پسربچه سه‌ ساله در آمریکا با هفت‌تیر والدینش را زخمی کرد
ایران آزادی کودک ۴ ساله از چنگال گروگانگیران
ایران پرهیز از خشونت نسبت به زنان را به کودکان یاد بدهید

   حقوق مدنی و سیاسی

ایران لزوم توجه به فقرزدایی زنان از طریق توانمندسازی و اشتغال در برنامه ششم توسعه
مهر خانه ۳۱ ژانویه ۲۰۱۵ مشاور امور بانوان وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر آماده‌بودن طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: در برنامه ششم توسعه فقرزدایی زنان از طریق توانمندسازی و اشتغال آنها باید به طور خاص مورد توجه قرار گیرد و تدبیر و پیش‌بینی‌های لازم برای این مهم نیز به عمل آید تا با پایان برنامه ششم این مشکل مرتفع شود. این برنامه می‌تواند بخش مهمی از عدالت اجتماعی و رفع نابرابری‌ها باشد.

 فتح بازار کار به دست زنان در آلمان
دویچه وله ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ نرخ اشتغال زنان در آلمان رو به افزایش است. در مقابل این نرخ برای مردان از سال ۱۹۹۵ تاکنون تنها یک درصد رشد داشته است. بالارفتن سطح آموزشی و تحصیلی و خواست استقلال مالی از دلایل این رشد عنوان می‌شوند.

  فرهنگ و جامعه

پیشنهاد کارزار زنان مسلمان به بانوان جهان: یک روز باحجاب شوید
صدای امریکا ۳ فبروری ۲۰۱۵ کارزار گروهی از زنان مسلمان برای آشنا کردن زنان غیرمسلمان با پوشش اسلامی در حالی به سومین سالگرد خود رسیده است که کماکان با عقاید و نظرات موافق و مخالف روبروست. روز جهانی حجاب که حاصل این کارزار است، با شعار «پیش از قضاوت یکبار حجاب را تجربه کن» یک جنبش اینترنتی است که با استفاده ‌از شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه فیس‌بوک، بانوان غیرمسلمان را دعوت به استفاده از حجاب برای شناخت بیشتر این باور اسلامی و بانوان محجبه می‌کند.

 ایران فدراسیون جهانی والیبال: میزبانی مسابقات ۲۰۱۵ به شرط حضور زنان در ورزشگاه
شهرزادنیوز ۳۰ ژانویه ۲۰۱۵ در پی کاندیداتوری ایران برای میزبانی از لیگ ۲۰۱۵ والیبال، فدراسیون جهانی والیبال میزبانی به ایران را، مشروط به حضور بانوان تماشاگر ایرانی در سالنهای مسابقات کرد.به گزارش روزنامه شرق، محمد رضا داور زنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران، در این زمینه گفته است که «ایران و روسیه به عنوان نامزدهای نهایی میزبانی در نظر گرفته شده و فکر میکنم در صورت فراهم آوردن بخشی از شرایط، این میزبانی به ایران برسد.»

 عراق زنان مبارز کرد به روایت یک عکاس، گفت‌وگو با مریم اشرافی
ایران وایر ۳ فبروری ۲۰۱۵ این روزها تصویر زنان رزمنده‌ی کرد بسیار مورد توجه قرار گرفته، ولی چیزی که عکس‌های شما را متمایز می‌کند ثبت آن وجه زنانه در بحبوحه‌ی شرایط سخت و خشن نظامی است. اشاره‌ام به عکس‌هایی‌ست که در آن تصویر شانه و آینه، سشوار و میز آرایش، تر و خشک کردن کودک و از این قبیل را در کنار اسلحه می‌بینیم. لطفا کمی در مورد این چند وجهی بودن عکس‌ها توضیح دهید.

 ایران تجربه‌های زنانه از گشت ارشاد
تربیون زمانه ۱ فبروری ۲۰۱۵ اگرچه سال‌ها از آغاز فعالیت گشت ارشاد می‌گذرد و نیازی به معرفی آن نیست، اما همچنان بسیاری از ما با آنچه در روند بازداشت زنان، از زمان دستگیری تا آزاد شدن، به اتهام بدحجابی می‌گذرد بی‌خبر هستیم. چندی پیش شهیندخت مولاوردی، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در پاسخ به این سؤال که معاونت امور زنان در رابطه با گشت ارشاد و فعالیت‌های آن، چه اقدامی انجام خواهد داد،

  سیاست

عربستان سعودی قانون مبارزه با تروریسم پوشش قانونی برای خاموش کردن مخالفان
عفو بین الملل ۲ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین الملل در اولین سال تصویب قانون مبارزه با جرائم تروریزم و تامین وجوه مالی برای ان می گوید این قانون یک پوشش قانونی برای مقامات عربستان سعودی به منظور سوء استفاده از سیستم قضایی کشور و ساکت کردن مخالفت های مسالمت آمیز فراهم کرده است.

 بوکوحرام در یک نگاه
عفو بین الملل ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ درگیری در نیجریه به قیمت جان هزاران زن و مرد و کودک تمام شده و بسیاری از آنان قربانی گروه مسلح بوکو حرام شده اند. بوکوحرام به زبان هوسه به معنی تحصیل غربی حرام است با نام رسمی (به عربی: جماعه أهل السنه للدعوه والجهاد) یک گروه مسلح و تندرو اسلامی در کشور نیجریه است که خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل قانون شریعت بر تمامی ۳۶ ایالت نیجریه است. این گروه از سال ۲۰۰۹ با حمله و کشت و کشتار و اشغال شهرهای بزرگ و کوچک و روستاها با دولت نیجریه در حال مبارزه هست. این گروه مخالف هرچیزی هستند که ” تحت تاثیر فرهنگ غرب” است از جمله انتخابات و اموزشهای غیردینی. از سال ۲۰۱۳ تاکنون، انها دست کم، ۳۳۰ حمله و بمب گذاری انجام داده اند، و دست کم ۵۴۰۰ غیرنظامی را در شمال نیجریه کشته اند در حالی که امار واقعی بیشتر است.

 زنان غربی در داعش چه نقشی ایفا می‌کنند؟
بی بی سی فارسی ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ گزارش یک موسسه تحقیقاتی غربی خاطرنشان می‌کند که بیش از ۵۰۰ زن از کشورهای اروپای غربی به نیروهای داعش در سوریه و عراق پیوسته‌اند.این گزارش که به نظر می‌رسد اولین تحقیق جامع در باره زنان جهادی باشد، توسط موسسه گفت‌و‌گوی استراتژیک انجام گرفته است.این گزارش می‌گوید ۵۵۰ زن از کشورهای اروپای غربی به نیروهای دولت اسلامی که بخش بزرگی از سوریه و مناطقی در عراق را در اشغال خود دارند، پیوسته‌اند.

  سوریه شورشیان سوری خواهان مبادله یک ایرانی با زنان زندانی در سوریه شدند
رادیو فردا ۳ فبروری ۲۰۱۵ یک گروه مسلح مخالف دولت بشار اسد خواستار مبادله یک نظامی ایرانی بازداشت شده توسط آن‌ها با چندین زن شده است که هم اکنون در زندان‌های دولت بشار اسد به سر می‌برند.خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۳ بهمن ماه گزارش داد که این نظامی ایرانی ماه گذشته در استان درعا به اسارت نیروهای شورشی افتاده است.

  گزارش، پژوهش و کتاب

افغانستان ‘محدودیت‌های زنان افغان در هفت سال گذشته بیشتر شده است’
بی بی سی فارسی ۲ فبروری ۲۰۱۵ یک بررسی تازه در مورد حقوق زنان افغان نشان می‌دهد که در هفت سال گذشته موانع و محدودیت‌ها برای زنان فعال در عرصه اجتماعی در افغانستان بیشتر شده است.تحقیقی که توسط سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان زیر عنوان “حقوق زنان از نگاه مردان” منتشر شده نشان می‌دهد که به دلیل “افزایش نهادهای اسلامگرا و تعدد مدارس دینی خارج از کنترل [دولت]، مشارکت زنان در اجتماع با چالش‌هایی مواجه شده است.”این بررسی که حاصل دو سال تحقیق و مصاحبه با حدود ۳۹۰۰ مرد در شهرهای کابل، هرات، بامیان، بلخ و ننگرهار است همچنین نشان می‌دهد که برخورد مردان نسبت به زنان افغان “پرخاشگرانه، بدبینانه و سرکوب گرایانه” است. سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان می‌گوید آنچه به دست آمده، ناامیدکننده است.

 ایران نشریۀ عالم نِسوان: با نگاهی به چند سند تاریخی
مدرسه فمینیستی ۳ فوریه ۲۰۱۵ با بررسی موقعیت زنان از مشروطه تا زمان نشر مجلۀ دانش، اولین نشریۀ زنان، آنان به مرحلۀ جدیدی پا نهادند. رواج تدریجی روزنامه‌ها و نشریه‌ها موجب شد زنان تااندازه‌ای به حقوق اجتماعی خود آشنا شوند. در این زمان، بسیاری از روزنامه‌ها، چه در داخل و چه در خارج، در دفاع از حقوق زنان و محکوم‌کردن شرایط سخت آنان مقالاتی نوشتند و بر لزوم آزادی‌های اجتماعی‌سیاسی ایشان ازجمله حق تحصیل پای فشردند. این مطبوعات نقش ارزنده‌ای در آگاهی و بیداری زنان و تشویق آنان به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی داشته است. زنان خود نیز تشویق شدند که قلم به دست گیرند و هم‌جنسانشان را به حقوق خویش آگاه و برای ورود به دنیای مدرن آماده کنند. عالم نسوان جزو این نشریات بود که انتشار آن پیش از کودتای ۱۲۹۹ش/ ۱۹۲۱م در تهران آغاز شد. این مجله در مقایسه با نشریات دیگر کمتر رنگ‌وبوی سیاسی داشت و بیشتر به امور زنان توجه می‌کرد. مجلۀ عالم نسوان از مجلات خانوادگی و علمی‌اخلاقی بود که برای آگاهی و بیداری و یاری زنان در امور خانه‌داری و توجه به اطفال انتشار یافت. این نشریه مخصوص بانوان بود و بیشتر مقالات آن را فارغ‌التحصیلان مدرسۀ اناثیۀ آمریکایی می‌نوشتند. مقالات عالم نسوان در پیشرفت زنان ایرانی و تعلیم اصول خانه‌داری و زندگانی جدید به آن‌ها بسیار مؤثر بود.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره:
بی بی سی فارسی، انتخاب ، بیدار زنی، مهرخانه ، سلامت نیوز، صدای امریکا، رادیو زمانه، شهرزاد نیوز، رادیو فردا، ایران وایر، مدرسه فمینیستی، تریبون زمانه، دویچه وله، مدرسه فمینیستی، ایندیپندنت، عفو بین الملل، فدرسایون بین المللی جامعه های حقوق بشر.

شماره ۸۱ هفت روزنامه زنان

 

پیوست‌ها: