iranfarhangnews_108306-306246-1420367207

 اجرای حکم زندان ۱۴ زندانی طی ۱۸ روز در دو زندان ایران/ منبع عکس

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

اجرای حکم اعدام ۱۴ زندانی طی ۱۸ روز در دو زندان ایران
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲ بهمن ۱۳۹۳ یک فعال حقوق بشر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت از روز ۱۶ دی ماه تا چهارم بهمن ماه سال ۱۳۹۳، ۱۴ زندانی در زندان مرکزی ارومیه و زندان میناب اعدام شدند. به گفته این فعال حقوق بشر این زندانیان به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر یا قتل حکم اعدام داشتند.

 اعدام یکی از حمله کنندگان به نیروهای پلیس در گلپایگان
بی‌بی‌سی فارسی  ۸ بهمن ۱۳۹۳ حکم اعدام یکی از سه عامل حمله و قتل نیروهای پلیس ایران در گلپایگان به اجرا درآمد. دو عامل دیگر این حمله، پیشتر در درگیری با نیروهای پلیس کشته شده بودند.

 هفته نامه ستاره صبح توقیف شد
خبرنگاران ایران ۷ بهمن ۱۳۹۳ علیزاده طباطبایی گفت: هفته نامه ستاره صبح بر اساس بند ۵ ماده ۱۵۶ قانون اساسی مبنی بر پیشگیری از وقوع جرم توقیف شده است. هفته نامه ستاره صبح که با دریافت مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات قرار بود در آینده نزدیک به روزنامه تبدیل شود، با اعلام جرم شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد.

 نیروهای امنیتی از دیدار نرگس محمدی با نائب رییس مجلس آلمان جلوگیری کردند
ملی مذهبی ۸ بهمن ۱۳۹۳ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران از ملاقات نرگس محمدی- نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر- با کلودیا روت- نائب رییس مجلس قانون‌گذاری آلمان- جلوگیری کردند.

 به مولاناعبدالحمید اجازه اقامه دو رکعت نماز درپونک نداد
سحام نیوز ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ مولانا محمدحسین گرگیج در بخشی از خطبه‌های روز۱۰ بهمن ۹۳ شهرستان آزادشهر به پلمپ نمازخانه منطقه پونک تهران اشاره کرده و ضمن انتقاد صریح، خواهان آزادی مذهبی اقلیت‌های دینی و مذهبی شدند.

 دو شهروند کُرد براثر انفجار مین مصدوم شدند
کردپا ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ نفجار مین در یک پایگاه‌نظامی متروکه بخش سرشیو مریوان، مصدومیت دو شهروند کُرد را درپی داشت.

 پروژه ‘عنکبوت’ سپاه علیه برخی کاربران فیسبوک در ایران
بی بی سی فارسی ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ سپاه پاسداران می‌گوید چند کاربر فیسبوک را که با گرداندن صفحاتی به “ترویج فساد” می‌پرداختند شناسایی و دستگیر کرده است.

 سلیمی‌نمین به حبس و شلاق محکوم شد
سحام نیوز ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ عباس سلیمی‌نمین از محققان و روزنامه‌نگاران برجسته کشور و مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران از سوی شعبه ۱۰۵۷ دادگاه عمومی جزایی مجتمع قضایی کارکنان دولت، به‌دلیل مصاحبه‌ای درباره عملکرد محمود احمدی‌نژاد در ایام خانه‌نشینی، به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

     زندان

تمدید قرار بازداشت یغما فشخامی
جرس ۷ بهمن ۱۳۹۳ پس از گذشت بیش از یک ماه از بازداشت یغما فشخامی خبرنگار روزنامه توقیف شده روزان، قرار بازداشت وی از سوی قاضی تمدید شد.

 افزایش حکم هشت فعال فیس‌بوکی از ۱۲۷ به ۱۳۳ سال زندان
خبرنگاران ایران ۸ بهمن ۱۳۹۳ حکم ۱۳۳ سال زندان برای ۸ فعال فیس بوکی از سوی دیوان عالی کشور تائید شد. این افراد از یک سال پیش به اتهام توهین به مقدسات و توهین به مقامات نظام دستگیر و زندانی بودند.

 محمدحسن یوسف پور سیفی در خطر از دست دادن بینایی هر دو چشم
جرس ۸ بهمن ۱۳۹۳ محمدحسن یوسف پورسیفی از زندانیان سیاسی، به نوعی بیماری خونی نادر مبتلا شده که می تواند بینایی او را از بین ببرد.

 جیسون رضائیان به زودی محاکمه می‌شود
ایران وایر ۸ بهمن ۱۳۹۳ رئیس کل دادگستری استان تهران می‌گوید، نتیجه پرونده جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست در تهران، بعد از «قطعیت و اتمام دادرسی»، اعلام می‌شود و او به زودی محاکمه خواهد شد.

 تأیید محکومیت ۷ درویش گنابادی به اتهام محاربه و فساد‌فی‌الارض
رادیو زمانه ۹ بهمن ۱۳۹۳ منابع نزدیک به درویش‌های گنابادی خبر داده‌اند که دیوان عالی کشور، رأی صادره شده توسط دادگاه انقلاب شیراز در مورد هفت درویش گنابادی را عیناً تأیید کرده است.

 امیر امیرقلی به بند ۸ اوین منتقل شد
سحام  نیوز ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ فعال دانشجویی «امیرامیرقلی» که در تاریخ ۱۰ آذر سال ۱۳۹۳، بازداشت شده بود به بند ۸ اوین منتقل شد.

 آخرین وضعیت فرشته طوسی
بیدارزنی ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ این فعال حقوق زنان، صبح روز پنج‌شنبه، ۱۸دی‌ماه، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در منزل شخصیش به همراه همسرش سجاد درویش، بازداشت شد.

    دفاع از حقوق بشر

ایران با شش امتیاز در میان بدترین «کشورهای غیر آزاد» جهان است
رادیو فردا ۹ بهمن ۱۳۹۳ فریدام هاوس، سازمان دیدبان وضعیت آزادی و دمکراسی در جهان، نزول آزادی در سطح جهان را «نگران کننده» خوانده و نسبت به آن هشدار داده است.

     زنان

۳۵ هزار دختر در کشور از تحصیل بازمانده‌اند
ایلنا ۸ بهمن ۱۳۹۳ مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور زنان و خانواده از آمار ۳۵ هزار نفری دختران بازمانده از تحصیل در کشور خبر داد.

 رفع مشکل تابعیت زنان ایرانی دارای همسر افغان
بیدارزنی ۱۰ دی ۱۳۹۳ در ۳۶ سال اخیر زنان ایرانی همانند خواهران افغان خود در همه عرصه‌ها حضور داشته‌اند و آنان چه در پیروزی انقلاب اسلامی و چه در دوران جنگ تحمیلی و بعد از آن حضور موثری داشتند. زنان و دختران افغان نیز تقریبا وضعیت مشابهی دارند و در هر برهه‌ای که کشور افغانستان نیازمند حضور آنان بود زنان و دختران حاضر شدند و تاثیرگذار بودند.

 چه شهرهایی مقصد اصلی دختران فراری و کودکان کارند؟
ایسنا ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ مدیرکل امور آسیب‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: تهران به عنوان یکی از مقاصد اصلی کودکان کار، دختران فراری و همچنین سایر آسیب دیدگان اجتماعی است و علاوه بر تهران البرز و شهرهای مذهبی مانند قم، مشهد و غیره نیز از دیگر مقاصد اصلی این قشر است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

پدیده گرد و غبار موجب تعطیلی پروازهای فرودگاه آبادان و اهواز شد
بی‌بی‌سی فارسی ۷ بهمن ۱۳۹۳ در پی بروز پدیده گرد و غبار در شهرهای اهواز و آبادان، کوروش بهادری، مدیرکل هوا‌شناسی خوزستان امروز سه‌شنبه هفت بهمن ماه اعلام کرد که پروازهای فرودگاه‌های آبادان و اهواز لغو شده است.

 فروش کارتی آب در خراسان رضوی
روزنامه شهروند ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ بحران آبی ایران دیگر بحث تازه‌ای نیست؛ هر روز یک خبر تازه از این حوزه می‌رسد. در این شرایط نامناسب ذخایر آب و خشکسالی‌های پیاپی، ١۵طرح فوری برای نجات ذخایر آبی کشور طراحی شده اما پرسش این است که این طرح‌ها تا چه میزان می‌تواند این بحران را رفع کند؟

     فرهنگ 

سی و سومین جشنوارۀ فیلم فجر و سیاست حذف فیلم ها
ایران وایر ۹ بهمن ۱۳۹۳ سی و سومین جشنواره فیلم فجر تا چند روز دیگر شروع می شود در حالی که اعتراض های برخی از سینماگران پیرامون فیلم های حذف شده آن ها از جشنواره هم‌چنان ادامه دارد.

 نام استاد شجریان را از گفته‌هایم حذف کردند
روزنامه شرق ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در یک برنامه زنده تلویزیونی، نسبت به سانسور سخنانش واکنش نشان داد. در برنامه زنده «شب آفتابی» شبکه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری میهمان برنامه بود.

   سیاست

محکومیت دو نماینده مجلس و یک مدیرارشد دولت احمدی نژاد به انفصال از خدمات دولتی
جرس ۷ بهمن ۱۳۹۳ اشرفی اصفهانی که مسئول رسیدگی به تخلفات اداری در دولت است از محکومیت دو نماینده مجلس و یک مدیرارشد دولت احمدی نژاد به انفصال از خدمات دولتی خبر داد.

 تصویب طرح تشدید تحریم‌های ایران در کمیته بانکی سنای آمریکا
دویچه وله ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ به رغم تلاش‌های دولت باراک اوباما برای پیش‌گیری از تصویب تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در کنگره٬ کمیته بانکی سنای آمریکا طرح تشدید تحریم‌ها در صورت ناکامی مذاکرات هسته‌ای را به تصویب رساند.

 تعیین مهلت برای شورای عالی امنیت ملی در موضوع حصر
سحام نیوز ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ حسن روحانی، رئیس جمهور ایران بعد از نزدیک به ۱۸ ماه، نهایتا به موضوع حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد ورود کرد و با این اقدام عملی و علنی، گامی اساسی درجهت تحقق مهم‌ترین وعده انتخاباتی‌اش برداشت.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا روزنامه‌های شرق و شهروند سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، ایران وایر، ملی مذهبی، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

هفت روزنامه ایران شماره ۸۳

پیوست‌ها: