منبع: روزنامه ۸ صبح
برگردان: ضیا صادق نویسنده: تام اِ پیتر منبع انگلیسی: سی‌اس مانیتور

چه کسی این سرک‌ها را ترمیم می‌کند؟street

قبل از سال ۲۰۰۲، افغانستان ۵۰ مایل سرک پخته داشت. با خروج نیروهای بین‌المللی، ۸۰۰۰ مایل سرک پخته به‌جا مانده است. با این حال، براساس تخمین صندوق بین‌المللی پول، اکثریت این سرک‌ها به‌دلیل مراقبت نشدن، اکنون وضعیت بسیار نامناسب دارند.
محمدطاهر ۶۸ ساله است. خانه‎ی او در کنار یک جاده‌ی خاکی کابل موقعیت دارد، جاده‌ای که سیستم فاضلاب ندارد. او بخش زیادی از عمر خویش را در همین‌جا سپری کرده است. در فصل زمستان، به‌خاطر این‌که کفش‌هایش در میان گل و لای فرو نرود، او ترجیح می‌داد که از کنار جاده، با پاهای برهنه از بالای یخ‌ها عبور کند. او روزهایی را به یاد می‏آورد که تاکسی‌ها برای انتقال دادن مریض به‌دلیل و گل‌ولای، در این‌جا نمی‌آیند. طاهر می‌گوید، راننده‌های تاکسی به‌خاطر فرورفتگی‌های زیاد جاده، در این‌جا نمی‌آمدند از ترس این‌که مبادا در میان لجنزارهای جاده گیر بمانند.
مسیر خانه‌ی طاهر، سرانجام ۱۰ ماه قبل با همکاری دولت جاپان پخته‌کاری شد. او مانند هر افغان دیگر، به‌خصوص کابلی‌ها، از این‌که شاهد یک تغییر بزرگ در زندگی خویش می‌باشد، بسیار خوشحال است. افغانستان در سال ۲۰۰۱، کم‌تر از ۵۰ مایل سرک پخته داشت اما اکنون در حدود ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ مایل سرک افغانستان، پخته‌کاری، بازسازی شده است و در حال توسعه می‌باشد. براساس گفته‌ی اداره‌ی شهرداری، تنها در کابل، ۵۷۵ مایل جاده پخته‌کاری شده است. در سال‌های آینده، پلان پخته‌کاری جاده‌های بیشتر روی دست می‌باشد. هزینه‎ی مالی ساخت این جاده‌ها اکثرا از سوی جامعه‎ی جهانی پرداخت شده است. به‌گونه‎ی نمونه، تنها ایالات متحده‎ی امریکا، ۲٫۳۶ میلیار دالر برای ساخت‌وساز جاده‌های افغانستان پرداخت کرده است.
افغانستان از نگاه راه‎های مواصلاتی، از سال ۱۹۸۰ به این‌سو، با مشکلات زیادی مواجه بود، اما پس از سقوط رژیم طالبان با مداخله‎ی نظامی ایالات متحده‌ی امریکا، طی ۱۳ سال اخیر، جاده‌ها بازسازی شد و آن مشکل بزرگ افغانستان تا اندازه‌ای از میان برداشته شد. تلاش‍‎هایی که در قسمت ساخت‌و‌ساز جاده‎ها صورت گرفته است، خالی از نقص نیست. در برخی موارد حتا به ناکامی انجامیده است. اما با آن‌هم، اکثر ولایت‎ها را به هم وصل کرده و تجارت مردم را رونق داده است. جاده‌های بزرگ همانند شاهراه کابل- قندهار که در گذشته سفر در این مسیر شب‌ها و روزها را در بر می‌گرفت اما اکنون به یک سفر کوتاه روزانه تبدیل است.
با وجود این پیشرفت‌ها، اکثر این جاده‎ها که در همین زمان ساخته شده‌اند، به‌خاطر استفاده‌ی غیرمعیاری، جا‌سازی ماین و بمب‌های کنار جاده‌ای در مناطق ناامن، صدمات زیادی دیده‌اند. براساس برآورد بانک جهانی، ۸۵ درصد از جاده‌های افغانستان در وضعیت بد قرار دارند و اکثر این جاده‎ها قابل استفاده برای وسایط نقلیه نمی‎باشند. بقیه‌ی این جاده‌ها و شاهراه‌ها نیز در مقابل مشکلات داخلی مقاومت کرده نمی‌توانند. تنظیم لاری‎ها و موترهای باربری که در این مسیر مصروف حمل‌ونقل بارهای سنگین می‎باشند، غیرقابل کنترول‌اند؛ اکثرا همین موترهای باربری که بارهای با وزن بیش از اندازه را حمل می‌کنند، سبب تخریب جاده‎ها می‎شوند. در حال حاضر، اکثر جاده‎های کابل نیاز به ترمیم و بازسازی دارند.
کسانی‌که در نزدیکی جاده‌های پخته زندگی می‌کنند، اسفالت جاده‌ها، زندگی آن‎ها را تغییر داده است. جاده‌ای که خانه‎ی طاهر در کنار آن‎ موقعیت دارد، بر علاوه‎ که آن جاده پخته‌کاری شده است، سیستم فاضلاب و آبراهه نیز ساخته شده است. آبراهه‌هایی که در این جاده ساخته شده است، در کنترول آبرَو‌های خانه‎ها نقش دارد و باعث جلوگیری از تشکیل دندآب‎ها می‌شود که در فصل تابستان محل رشد و نموی پشه‎ها بوده و باعث انتقال امراض می‌شوند. گل‌نامه، یکی از خانم‌هایی که در همین کوچه زندگی می‎کند، از ناپاکی جاده شکایت دارد که برای خانم‌ها مشکل زیادی را خلق می‎کند. برعکس مردها، براساس عرف و فرهنگ جامعه، خانم‌ها با محدودیت‎های زیادی مواجه می‌باشند. آن‎ها در زمان گل‌ولای، نمی‎توانند که پاچه‌ها خود را بالا بکشند و از جاده‎ها عبور کنند. دکان‌ها و مارکیت‎های تجاری، در زمان برف و باران، مشکلات زیادی را برای مردم خلق می‎کنند.
گل‎نامه که همانند اکثر مردم افغانستان بدون نام خانوادگی می‎باشد، می‎گوید: «ما خانم‎ها اکثرا در زمستان‌ها در بیرون از خانه به‌خاطر خرید نمی‎رویم، چون اگر در میان گل‌ولای بیفتیم، مردم همه به ما می‎خندند. این برای ما شرم است».
جاده‎های اسفالت شده، روی نرخ اجناس دکان‎ها نیز تاثیر زیاد گذاشته است. قبلا، وقتی موترهای باربری در جاده‎ها ناهموار و پر از چاله، وقتی در گوشه و کنار کابل، اموال دکان‌داران را انتقال می‌دادند، پول بیشتر می‌گرفتند. حالا تاجران می‌گویند که جاده‎ها صاف و هموار شده‌اند، راننده‌های موترهای باربری نیز هزینه انتقال را کاهش داده‌اند. دلیل کاهش قیمت آن‎ها نیز همین می‎باشد. بر همین اساس، آن‎ها می‌توانند اموال بیشتر بیاورند و با قیمت نازل‎تر بفروشند و به این ترتیب به فروشات خود افزایش دهند. سرک‎های اسفالت‌شده، برای مسافرت‎ها، رفت‌وآمد‎های درون شهری و انتقال اموال تاجران سهولت زیادی را به میان آورده است. احمدشکیب که دکان بقالی دارد، این جاده‌های اسفالت‌شده رفت‌‌وآمد او را برای تهیه کردن اجناسش، ساده ساخته است. او می‎گوید: «در گذشته فقط یک بایسکل داشتم و اکنون یک موترسایکل دارم.»
کمی پایین‌تر از خانه‎ی طاهر، رحمت‌الله ۱۲ سال می‎شود که یک چای‌خانه‎ی کوچک دارد، اما برای او، وضعیت چندان تغییر نکرده است. او می‎گوید: «کار ساخت‌وساز جاده تمام شد، مردم همه درگیر جنجال‎های بی‌پایان انتخابات شدند و نیروهای خارجی نیز از افغانستان خارج شدند». رحمت‌الله همانند اکثر مردم افغانستان به این باور است که اکنون آن‌ها آینده‎ی دشواری را پیش رو دارند. به باور او، پس از ختم پخته‌کاری جاده، زمان زیاد نیاز است تا کار و بار خوب شود. او می‎گوید: «برای هیچ‌کس یک شغل قناعت‌بخش وجود ندارد. از زمانی که این جاده ساخته شده است، من اکنون مشتریانی دارم که از جاهای دور می‎آیند اما مردم بیش از این پول ندارند.»