زنان-690x259

 za

آسیه جبار، نویسنده و فیلمساز مشهور الجزایری درگذشت/ منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

افغانستان یک زن حامله مورد تجاوز گروهى قرار گرفت
آژانس خبری پژواک ۹ فبروری ۲۰۱۵ یک زن که در ولایت جوزجان مورد تجاوزدسته جمعى قرار گرفته، هشدار میدهد که اگرعاملان آن دستگیر و مجازات نشوند، خودکشى خواهد کرد.

 افغانستان  یک سرباز اردوی ملی خواهر خود را کشت
افغانستان رو ۸ فبروری ۲۰۱۵ یک سرباز قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ شب گذشته، خواهر جوان خود را در ولسوالی شولگره به قتل رساند. مقتول زهرا نام داشت و مادر یک کودک ۶ ماهه بود. به گفته گل محمد خلیل مدیر جنایی فرماندهی امنیه ولسوالی شولگره، زهرا یکسال پیش بدون رضایت خانواده خود با پسری ازدواج کرده بود و پدر و برادر زهرا همواره قصد کشتن او را داشتند.

 افغانستان  خودکشی دو دختر جوان در تخار با خوردن  مرگ موش
افغانستان رو ۵ فبروری ۲۰۱۵ درولسوالی بهارک  ولایت تخار دو دختر جوان باخوردن مرگ موش دست به خودکشی زدند.یکی از آنان جان باخته و دیگری نجات یافته است. رزم آرا حواش ریس امور زنان تخار همزمان با وقوع این رویداد از افزایش خشونت علیه زنان دراین ولایت نگرانی کرده، می گوید در جریان سال جاری ۳۶۰ مورد خشونت علیه زنان در این ولایت ثبت شده که ۵ مورد آن تجاوزجنسی بالای زنان و دختران است.

گزارش چند رسانه ای: خشونت علیه زنان در مصر
الجزیره ۲۶ جنوری ۲۰۱۵ گزارش جدید روند هشدار دهنده افزایش خشونت خانگی و آزار و اذیت زنان در خیابان را ارائه می دهد.

ختنه زنان در جهان
ایرین نیوز ۶ فبرری ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد تخمین می زند که بیش از۱۴۰ میلیون دختر و زن در سراسر جهان قربانی ختنه زنان  (FGM) شده اند. به مناسبت روز جهانی تحمل صفر ختنه ای زنان، ایرین نقشه ای را تهیه کرده است که رواج ختنه ای زنان در خاورمیانه و آفریقای شمالی را نشان می دهد. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، تغییر اندکی در رواج ختنه زنان در دهه ی گذشته به چشم می رسد. بیشتر بخوانید: امتناع مادرم از ختنه، به من امیدی برای آینده داده است.
بریدن آلت جنسی زنان؛ معلول کردن دختران توسط پدر و مادر

      دفاع از حقوق بشر

آسیه جبار، مدافع حقوق زنان مسلمان درگذشت
رادیو زمانه ۷ فبرری ۲۰۱۵ آسیه جبار، نویسنده و فیلمساز الجزایری، در ۷۸ سالگی در بیمارستانی در پاریس درگذشت. در هفته جاری پیکر او در زادگاهش، در شهر ساحلی «شرشال» در نزدیکی الجزیره به خاک سپرده می‌شود. آسیه جبار یکی از سرشناس‌ترین و اثرگذار‌ترین نویسندگان الجزایر بود. در سال‌های گذشته نام او در میان نامزدهای نوبل ادبی به چشم می‌خورد. آسیه جبار یک نویسنده سیاسی بود. او در آثارش و همچنین در زندگی اجتماعی‌اش همواره برای حقوق زنان مسلمان و برای استقلال الجزایر کوشید. یکی از مهم‌ترین موضوعات رمان‌های او جایگاه اجتماعی زن در کشورهای اسلامی و پیامدهای استعمار در الجزایر است.

 افغانستان دو میلیون یورو برای پلان ملی زنان افغان کمک می شود
خبرگزاری رشد ۷ فبروری ۲۰۱۵ به گزارش خبرگزاری رشد؛ معین سیاسی وزارت امور خارجه، کمک و همکاری کشور های عضو اتحادیه اروپا با افغانستان را طی سیزده سال گذشته، در عرصه های مختلف به خصوص، تمویل انتخابات، آموزش و تجهیز پولیس ملی، مبارزه با هراس افگنی و همکاری در تأمین ثبات و امنیت مهم و ارزنده دانسته، با ابراز قدر دانی از این کشور ها، خواهان ادامه مؤثر و منسجم تر کمک ها در آینده گردید.

 ایران  ایجاد خانه‌های امن برای زنان و دختران در معرض خشونت
روزنامه شرق ۷ فبروری ۲۰۱۵ برای اولین‌بار در کشور، برای زنان و دختران درمعرض‌خشونت خانه امن ایجاد شده است؛ ١٨خانه امن در سراسر کشور. ولی‌الله نصر، مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر گفت: زنان و دخترانی که از طرف بستگان درجه‌یک، اقوام یا… دچار خشونت می‌شوند و بعضا امکان زندگی در محل اسکان خود را ندارند، می‌توانند به خانه‌های امن سازمان بهزیستی در سراسر کشور مراجعه کنند.

کودکان:
کودکان؛ اولویت اصلی اهداف توسعه پایدار نوین در پانزده سال آتی
مهرخانه ۴ فبروری ۲۰۱۵ یونیسف جامعه جهانی و بازیگران دولتی و غیردولتی فعال در عرصه جامعه بین‌المللی را به چالش کشانده و درخواست کرده است که موضوع کودکان به عنوان یکی از اولویت‌‌های اصلی اهداف توسعه پایدار نوین برای ۱۵ سال آتی قلمداد شود.دبیرکل یونیسف در این اجلاس تأکید کرده است که اگرچه در طول پانزده سال اخیر، شاهد رشد و پیشرفت‌های شگرف در عرصه حقوق کودکان بوده‌ایم، اما هنوز میلیون‌ها کودک در سراسر جهان به حاشیه رانده شده‌ و از حداقل حقوق قانونی خود محروم‌اند.

 کودکان افغان، قاچاقبران حرفه‌ای و مرزهای پرخطر
بی بی سی فارسی ۵ فبروری ۲۰۱۵ عبدالاحد بعدها که از ایران رد مرز شد و حالا در شهرک مرزی اسلام‌قلعه هرات در یک اردوگاه مهاجرین زندگی می‌کند به بی‌بی‌سی گفت: “ما چند نفر از بچه‌های قریه می‌خواستیم ایران برویم، همه یک طوری پول جمع کردیم و به یکی از کسانی که می‌شناختیم دادیم که ما را ایران ببرد”.
جلوگیری از قاچاق اطفال ونوجوانان به اروپا

دو میلیون کودک افغان سرگرم کار شاقه است
صدای آمریکا ۲ فبروی ۲۰۱۵ مقام های وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان می گویند که نزدیک به سه میلیون کودک افغان آسیب پذیر بوده و حدود دو میلیون تن آنان سرگرم کار شاقه اند. علی افتخاری سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که براساس قوانین نافذ در افغانستان افراد زیرسن ۱۸ سال نباید به کار گماشته نشوند زیرا به گفتۀ وی آنان از نظر فزیکی و روانی برای کار آماده نیستند.

ایران  بررسی آخرین سرنوشت لایحه حمایت از کودکان
خبرگزاری مهر ۸ فبروری ۲۰۱۵ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پس از گذشت ۲ هزار روز همچنان در پیچ و تاب اتاق های بهارستان قرار دارد در حالی که هر روز برتعدادکودکان آسیب دیده جامعه افزوده می شود. کودک آزاری، اعتیاد کودکان، کودکان کار و خیابان، کودکان بی سرپرست، کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان اتباع خارجه، کودکان بزه کار، کودکان متکدی و صدها آسیب دیگری که کودکان را در تمام کشورها تهدید می کند موجب شده تا دولت ها برای حمایت از کودکان ونوجوانان خود قوانینی را وضع کنند.

سازمان ملل خواستار پایان خشونت داعش نسبت به کودکان شد
پاپ سیلی زدن ملایم به کودکان را طبیعی دانست
؛ انتقاد از سخنان پاپ درباره تنبیه بدنی کودکان
افزایش پورنوگرافی کودکان و قاچاق مواد مخدر در واتیکان
پرهیز از خشونت نسبت به زنان را به کودکان یاد بدهید

    قوانین و لوایح

بریتانیا  قانونی شدن لقاح مصنوعی یک مرد و دو زن در بریتانیا
دویچه وله فارسی ۴ فبروی ۲۰۱۵ بریتانیا اصلاح ژن‌های نطفه با استفاده از لقاح مصنوعی و استفاده از تخمک دو مادر و یک پدر را قانونی کرد. سیصد و هشتاد و دو تن از نمایندگان مجلس عوام بریتانیا به این طرح جنجالی و بحث‌برانگیز رای مثبت دادند و لایحه‌ی پیشنهادی به تصویب رسید. اگر مجلس لردها نیز به این لایحه رای مثبت دهد، بریتانیا اولین کشور جهان خواهد بود که استفاده از ژن‌های دو زن و یک مرد برای تشکیل نطفه را قانونی خواهد کرد. طرحی که در بسیای از کشورها از جمله آمریکا غیرقانونی است و بحث‌های اخلاقی بسیاری را دامن زده است.

حقوق مدنی و سیاسی

ویان داخل: تنها زن یزیدی نماینده پارلمان در عراق در نبردی برای نجات دادن مردمش
گاردین ۸ فبرری ۲۰۱۵ ویان داخل یکی از دو نماینده ی ایزدی در پارلمان عراق است. واضح است که او درکارش احساس تنهایی می کند؛ در پارلمانی که سه چهارمش را مردان تشکیل می دهند، او تنها زن از اقلیت است. اما من تنها زمانی کار او را درک کردم که در طول ۱۴ ساعت وی را در شمال عراق همراهی کردم.

 ایران  سازمان نظام روانشناسی و مشاوره؛ تنها نهاد مجاز و قانونی برای ارایه مجوز مشاوره
مهر خانه ۷ فبروری ۲۰۱۵ رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: امضای تفاهم‌نامه‌ این سازمان با پلیس امنیت در مراحل پایانی است. بنا بر این تفاهم‌نامه، با افرادی که بدون مجوز به مشاوره می‌پردازند، به شدت برخورد خواهد شد. پبش از گرفتن مجوز از مراجع تخصصی هیچ ‌کس حق ورود و ارایه خدمت ندارد و بلافاصله پس از امضای این تفاهم‌نامه، پلیس امنیت ورود پیدا کرده و این دفاتر را پلمپ می‌کند.

 ایران  آیا مرخصی زایمان فرهنگیان تعیین تکلیف می‌شود؟
مهرخانه ۴ فبروی ۲۰۱۵ ازآن‌جایی‌که قانون افزایش مرخصی زایمان دستگاه‌ها را مکلف به اجرا نمی‌داند، برخی از سازمان‌ها به دلیل مشکلاتی ویژه، از اجرای آن خودداری کردند. وزارت آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه‌هایی است که این قانون را عملیاتی نکرد. علی‌اصغر فانی؛ وزیر آموزش و پرورش نبود اعتبارات لازم و کمبود نیرو انسانی را دلیل تعویق در اجرای این قانون عنوان می‌کند.به گزارش مهرخانه، پس از فراز و نشیب‌های فراوان قانون افزایش مرخصی زایمان زنان تصویب شد. براین اساس کلیه دستگاه‌های دولتی مجاز بودند تا در صورت تأمین اعتبار، این قانون را به مرحله اجرا درآورند.

 ایران اعتراض دو مرجع تقلید قم به آوازخوانی زنان
دویچه وله فارسی ۴ فبروری ۲۰۱۵ آیت‌الله حسین نوری همدانی یکی از مراجع تقلید قم روز چهارشنبه (۱۵ بهمن/ ۴ فوریه) به انتشار یک آلبوم تازه موسیقی که در آن یکی از خواندگان زن نیز آواز خوانده است، اعتراض کرد. او گفت: «حرف و صحبت متعارف زنان با رعایت موازین اسلامی اشکالی ندارد، ولی آوازه‌خوانی با هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند معمول شود و جلوی آن را می‌گیریم.

 ایران  حضور زنان خارجی در ورزشگاه های ایران آزاد شد
شهرزادنیوز ۵ فبروری ۲۰۱۵  مقامات جمهوری اسلامی در تلاشند تا نگرش بنیادگرایانه خود را در همه عرصه ها به زنان و مردان شهروند ایران تحمیل کنند و اراده خود را جانشین آنان سازند. تفکیک جنیستی یکی از خواست های آنان است که از جمله در ورزشگاه ها نیز به مردم تحمیل می شود.رئیس فدراسیون فوتبال از آزاد شدن حضور بانوان خارجی در ورزشگاه‌های ایران برای پذیرش میزبانی جام ملت‌های آسیا خبر داد.

  فرهنگ و جامعه

افغانستان گناهان پدران
ایرین نیوز فیلم مستند کوتاه گناهان پدران به بررسی کار مرکز توسعه مهارت های زنان افغان (AWSDC) می پردازد. این مرکز پناهگاهی برای زنان و کودکان آزاردیده است. با خروج نیروهای ناتو از افغانستان، فعالان حقوق زنان نگران بازگشت طالبان هستند.

 ایران  معاون فرهنگی قوه قضائیه: منع ازدواج دوم و سوم انکار قرآن است
شهرزادنیوز ۶ فبروری ۲۰۱۵ معاون قوه قضائیه جمهوری اسلامی، گفته است که هیچ قانونی نمیتواند به طور کلی آن چیزی را که شرع گفته است منع کند و نمیتواند بگوید که ازدواج دوم یا سوم ممنوع است زیرا اگر آن را انکار کند قرآن را انکار کرده چون ازدواج دوم و سوم در قرآن آمده است.

 افغانستان قابله ها سطح مرگ و میر مادران را کاهش می دهند
صندوق جمعیت سازمان ملل متحد  ۷ جنوری ۲۰۱۵ گزارش جدید صندوق جمعیت ملل متحد نشان می دهد که تقویت مقام قابله ها در جامعه مرگ و میر زنان و نوزادان را کاهش می دهد. در سال ۲۰۰۲ در سراسر کشور افغانستان فقط ۴۶۷ قابله وجود داشت اما اکنون تعداد قابله ها به ۴۶۰۰ تن رسیده است. در سال ۲۰۰۲ از هر صد هزار مادر به تعداد ۱۶۰۰تن آنها جانهای شانرا هنگام ولادت از دست می دادند.

   سیاست

یکصد زن جوان آلمانی به داعش پیوستند
تابناک ۸ فبرری ۲۰۱۵ نشریه اشپیگل آلمان خبر داده است، حدود ۱۰۰ زن آلمانی به عراق و سوریه رفته‏اند تا به همسران خود در جنگ کمک کنند یا به صفوف گروه تروریستی داعش بپیوندند. به گزارش ایرنا، اشپیگل در گزارش خود با استناد به اطلاعات دستگاه های امنیتی آلمان تصریح می کند، حدود ۱۰۰ زن آلمانی ۱۶ تا ۲۷ ساله به مناطق جنگی سوریه و عراق رفته اند تا با داعش همکاری کنند. همسران برخی از این زنان اعضای فعال داعش در مناطق درگیری هستند و برخی دیگر نیز با هدف پیوستن به تروریست های داعش راه سوریه و عراق را در پیش گرفته اند.

عراق و سوریه قوانین داعش درباره حقوق زنان اعلام شد
بهار نیوز ۵ فبروری ۲۰۱۵  گروهی از زنان حامی داعش در عراق و سوریه که خود را “گردان خنسا” می نامند، رساله مفصلی در اینترنت به زبان عربی منتشر کرده اند که هدف آن جذب زنان در کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی است. در این رساله سعی شده تا به سوالات پاسخ داده شود. این رساله توسط موسسه تحقیقاتی کویلیام که مرکز آن در لندن است، ترجمه و منتشر شده است. این موسسه در زمینه مقابله با تروریسم فعالیت دارد.در این رساله آمده: “دختران فقط تا پانزده سالگی حق تحصیل دارند و پس از آن باید ازدواج کنند البته ازدواج یک دختر در ۹ سالگی هم قانونی است. اما بسیاری از دختران در ۱۶ یا ۱۷ سالگی ازدواج می کنند.” از این سن به بعد او باید در خانه و به دور از انظار عمومی باشد و از خلیفه در پشت درهای بسته حمایت کند.
ترکیه زنان کُرد و پروسه صلح

  راهپیمایی فعالان حقوق زنان افغان در اعتراض به حذف زنان از لیست وزرا
شهرزاد نیوز ۴ فبروری ۲۰۱۵  این راهپیمایی ساعت هشت صبح روز سه شنبه سوم فوریه به وقت محلی با حضور دهها زن از سوی شبکه زنان افغان برگزار شد و در آن شمار زیادی از چهرههای شناخته شده زنان حضور داشتند.طبق این گزارش، سازمان دهندگان این راهپیمایی گفتند که حدود ۳۸درصد از رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری زنان بودند اما حالا حضور آنها در رده های تصمیم گیری و رده های بالای اجرایی بسیار کمرنگ است.

 طالبان افغانستان از کودکان برای دستیابی به اهدافش استفاده می کند
آسیای میانه آنلاین ۵ فبروری ۲۰۱۵ شورشیان در لشکر گاه اخیرا دختر جوانی را که مقامات از وی به نام کلثوم یاد می کنند، هنگامی که از مدرسه به خانه بازمی گشت ربودند. سازمان امنیت ملی (ان دی اس) گفت که آنها تلاش کردند از وی به عنوان یک بمب گذار انتحاری بر علیه نیروهای امنیتی در استان هلمند استفاده نمایند..خوشبختانه، وی سر عقل آمده و خود را تسلیم پلیس کرد.

  نیروهای حافظ صلح و خشونت جنسی علیه زنان در مخاصمات مسلحانه
مهرخانه ۷ فبروری ۲۰۱۵ در اخبار منتشرشده اخیر در چارچوب سازمان ملل‌متحد، بنا به اذعان شورای امنیت ملل‌متحد به‌رغم آ‌ن‌که در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های زیادی در زمینه مقابله با ارتکاب اشکال مختلف خشونت جنسی در عرصه مخاصمات مسلحانه صورت گرفته است، اما هنوز هم وضعیت کنونی تا وضعیت مطلوب و ریشه‌کن‌کردن تمامی اشکال خشونت جنسی علیه زنان، به‌عنوان یک ابزار جنگی فاصله دارد.
کارگروه زنان، صلح، و امنیت؛ اعضا و فعالیت‌ها

 عربستان  جنجال برسر بی‌حجابی نماینده عربستان (عکس)
خبرگزاری افغان ایریکا ۸ فبروری ۲۰۱۵ سخنرانی بدون حجاب یک زن به عنوان نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد جنجال به پا کرد.به گزارش ابنا ماجرای حضور بدون حجاب نماینده عربستان در جلسه سازمان ملل در محافل مختلف بخصوص در میان مقامات این کشور جنجال به پا کرد. پایگاه اجتماعی توئیتر اعلام کرد هشتک منال رضوان اولین زن سعودی که در شورای امنیت بدون حجاب ظاهر شد و به نمایندگی از طرف عربستان سعودی سخن گفت، محبوبیت زیادی در ساعات گذشته کسب کرده و محبوبیت هشتک وی ظرف چند ساعت ۵۰۰ درصد افزایش یافت.

  گزارش، پژوهش و کتاب

چالش های پیش روی زنان
روز آنلاین ۱۲ جنوری ۲۰۱۵ جنگ و خشونت، اسارت و آوارگی، و تجاوز و شکنجه از اتفاقات دهشتناک سال گذشته بود که زندگی بسیاری از زنان را در منطقه خاورمیانه تحت تأثیر قرار داد. نگاهی به رویداد های سال گذشته نشان می دهد که علی رغم تلاش های زنان و فعالان مدنی برای بهبود وضعیت کیفی و کلی زنان خاورمیانه، اما آنها در مناطق مختلف از جمله سوریه و عراق همچنان تحت فشار هستند. در مناطق کردنشین، زنان ایزدی به اسارت گرفته شدند و بسیاری از آنان برای فرار از وحشی گری نیروهای افراطی حتا دست به خودکشی زدند. در مناطق دیگری از جمله کوبانی زنان در کنار مردان در برابر نیروهای افراطی دولت اسلامی (داعش) ایستاده اند.

 تاثیرات فرصت طلبی سیاسی، پیروزمندی نئولیبرالی و ماجراجویی ژئوپولیتیک بر روی جنبش های فمینیستی
دموکراسی آزاد ۱۹ جنوری ۲۰۱۵ گرفتار شده در آتش  فرصت طلبی سیاسی، پیروزمندی نئولیبرالی و ماجراجویی ژئوپولیتیک، پلتفرم های فمینیستی در حال عقب نشینی هستند. به عقیده نویسنده، فقط یک سیاست ساخت ائتلاف می تواند جنبش های فمینیستی را توانمند سازد.

 افغانستان  نیم میلیون زن و کودک افغان معتاد اند پژوهش
صدای آمریکا ۵ فبروری ۲۰۱۵ محمد ابراهیم ازهر، معین وزارت مبارزه با مواد مخدر به صدای امریکا گفت که سروی هایی که بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ صورت گرفته است همچنان نشان می دهد که مجموعاً حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در داخل افغانستان به مخدرات معتاد اند. او گفت که از جمع این معتادان ۵۰۰هزار نفر آن زنان و کودکان اند.

 ایران  چرا ما نمی‌میریم؟ یادداشتی برای صغری نجف پور
تریبون زمانه ۸ فبروری ۲۰۱۵ در روزهای گذشته خبر آزادی «صغری نجف پور آزاد»، دختری که از سیزده تا سی و هشت سالگی،‌ ۲۵ سال در انتظار اعدام بوده است، منتشر شده است.صغری وقتی تنها نه سال داشت توسط خانواده‌ی فقیرش برای کلفتی به خانواده‌ای در شهر سپرده شد. چهار سال بعد وقتی سیزده ساله شد متهم به قتل کودک هشت ساله خانواده شد. آن طور که صغری می‌گفته در این خانواده قربانی تجاوزهای مکرر بوده اما از روز حادثه روایت‌های مختلف و ضد و نقیضی وجود دارد. بهرحال انگشت های اتهام به سمت صغری می‌رود و این کودک راهی زندان می‌شود‌. در سال‌های مختلف تا پای چوبه دار می‌رود و طعم اعدام را بارها می‌چشد، صد ضربه شلاق را تحمل می‌کند تا اینکه نسرین ستوده وکیل سابق وی خبر داده از زندان آزاد می‌شود.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره:
آژانس خبری پژواک، افغانستان رو، دویچه وله فارسی، خبرگزاری رشد، خبرنامه شرق، مهرخانه، بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، خبرگزاری مهر، شهرزاد نیوز، بهار نیوز، آسیای میانه انلاین، خبرگزاری افغان ایرکا،  تریبون زمانه ، رادیو زمانه ، ایرن نیوز، الجزیره، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، دموکراسی آزاد، گاردین، روز آنلاین.

شماره ۸۲ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: