iranir

  نسرین ستوده در واکنش به خواست ماموران امنیتی برای پایان تحصن / محمد نوری‌زاد

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

بازداشت فعال مدنی آذربایجانی
بی‌بی‌سی فارسی ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ مسئولان قضائی به همسر و وکیل علی رضائی، فعال مدنی آذربایجانی که چهارشنبه گذشته (پانزدهم بهمن) بازداشت شد گفته اند که اتهامات او امنیتی است و پرونده او در شعبه ششم دادسرای عمومی تهران تشکیل شده که خاص امور امنیتی است.

 نمایندگان مجلس: از این پس ایجاد مانع برای امر به معروف و نهی از منکر جرم تلقی می شود
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ نمایندگان مجلس روز سه شنبه ۱۴ بهمن ماه با اصلاح و تصویب ماده ۹ از طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر را جرم شناختند. براساس این ماده کسی که مانع امر به معروف شود محکوم به حبس تعزیری و جزای نقدی است. همچنین نمایندگان مجلس از قوه قضاییه خواستار تشکیل شعبه ویژه برای رسیدگی به این جرایم شدند.

 تجمع دانشجویان در کوی دانشگاه تهران در اعتراض به وجود قوانین مشابه زندان
رادیو زمانه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ شامگاه شنبه ۱۸ بهمن، جمع کثیری از دانشجویان کوی دانشگاه تهران در اعتراض به افزایش هزینه‌ها و کاهش ظرفیت خوابگاه‌ها، محدودیت ساعات تردد و اعلام ساعت خاموشی در شب برای دانشجویان‌، نامطلوب بودن خدمات اینترنت، افزایش قیمت هزینه میهمانان در کوی و برخورد نامناسب مامورین حراست با دانشجویان، تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان دانشگاه تهران شدند.

     زندان

۱۶ نفر از مربیان عرفان حلقه در ایران در مجموع به ۳۷ سال حبس محکوم شدند
بی بی سی فارسی ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ گزارش‌ها از ایران حاکی است که ۱۶ نفر از مربیان “عرفان حلقه” که بعد از دستگیری محمدعلی طاهری، بنیانگذار آن، اقدام به برگزاری کلاس کرده بودند در دادگاه در مجموع به ۳۷ سال حبس و ۱۳۰ میلیون تومان رد مال محکوم شدند.

 آخرین وضعیت فرشته طوسی فعال حقوق زنان و دانشجوی دانشگاه علامه
سحام نیوز ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ به گفته‌ی دوستان «فرشته طوسی» برای این فعال حقوق زنان درحالی قرار بازداشت دوماهه صادرشده است که هنوزعلت دستگیری وی به‌طور دقیق مشخص نیست و علی‌رضا رئیسیان وکیل فرشته طوسی، هنوز نتوانسته پرونده موکل خود را مطالعه کند.

 محمد حسن یوسف پورسیفی علیرغم گواهی عدم تحمل کیفر همچنان در زندان اوین است
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ یک منبع آگاه به پرونده محمد حسن یوسف پورسیفی، زندانی عقیدتی که علیرغم گواهی عدم تحمل کیفر همچنان در زندان اوین به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت این زندانی نیاز فوری به مداوی اختلال در شبکیه چشم هایش دارد که تاکنون باعث از بین رفتن ۸۰ درصد بینایی او شده است اما به دلایل نامشخص تاکنون او را به بیمارستان منتقل نکرده اند.

 گزارشی از زندان قرچک ورامین: نگهداری ۲۰۰۰ زن زندانی در چند سوله مرغداری
جرس ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ از اوایل سال ۹۰ نام زندان قرچک، به عنوان زندان زنان در رسانه‌ها مطرح شد. انتقال و تجمیع تمامی زندانیان با جرایم عمومی بند زنان اوین و رجایی‌شهر به این زندان در شهر ری که در میان آنان نام چند زندانی زن سیاسی و عقیدتی هم مشاهده می‌شد، باعث بروز موجی اعتراض نسبت به شرایط اسفناک این زندان شد.

 سعید متین پور در زندان زنجان با بیماری دست و پنجه نرم می کند
جرس ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ سعید متین پور روزنامه نگار و دارنده عنوان قهرمان اطلاع رسانی سال ۲۰۱۴ کمیته گزارشگران بدون مرز در آستانه بیماری قلبی ناشی از عفونت مزمن لثه و فک قرار دارد.

 حمیدرضا مرادی از مصرف دارو محروم است
مجذوبان نور ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ حمیدرضا مرادی فعال حقوق دراویش که چندی پیش در حالی که برای مشاوره پزشکی از بیمارستان سینا به بیمارستان شهدای تجریش منتقل می‌شد، از وسط راه به زندان اوین عودت داده شد، هم اکنون بیش از دو هفته است که حتی از مصرف داروهای قلبی خود محروم است.

 پرونده سهیل عربی سرانجام به شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور رسید
جرس ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ پس از هفته ها استنکاف دادستانی، سرانجام پرونده سهیل عربی، فعال اینترنتی که به اتهام سب النبی (توهین به پیامبر) از طریق مدیریت صفحاتی در فیس بوک به اعدام محکوم شده بود، برای بررسی ماده ۱۸، به دیوان عالی کشور ارسال، و برای آن تعیین شعبه شد.

    دفاع از حقوق بشر

توقیف روزنامه‌ها نشان‌دهنده ناشکیبایی حاکمیت است
کانون مدافعان حقوق بشر ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش‌های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در دی ماه ۱۳۹۳ پرداخت.

 فراخوان برای نجات جان سامان نسیم
امنستی ۱۷ بهمن ۱۳۹۳  سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای نگرانی خود را از اجرای حکم سامان نسیم زندانی کرد اعلام کرد.

     زنان

بریدن آلت جنسی زنان؛ معلول کردن دختران توسط پدر و مادر
دویچه وله ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که ۸۳ درصد زنان پرسش‌شونده در جزیره قشم و ۵۰ درصد زنان کردستان ایران مورد عمل ناقص‌سازی جنسی قرار می‌گیرند. پژوهشگر این تحقیق می‌گوید در مناطق دیگری از ایران نیز این عمل رواج دارد.

 «زنان ایرانی تنها در ۶. ۱۲ درصد فعالیت‌های اقتصادی مشارکت دارند»
رادیو زمانه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ زنان ایرانی تنها در ۶. ۱۲ درصد فعالیت‌های اقتصادی مشارکت دارند و درآمد آن‌ها بسیار پایین است. این را معاون رییس‌جمهوری ایران در اموز زنان و خانواده می‌گوید.

 وزیر ارشاد با دفاع از عملکرد خود، تک خوانی زنان را دروغ خواند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ وزیر فرهنگ و ارشاد صبح روز۱۶ بهمن ماه با اعلام اینکه عده ای به مراجع، علما، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس اطلاعات غلطی می دهند که وزارت ارشاد را تخریب کنند، دادن مجوز به تک خوانی زنان از سوی این وزارتخانه را کذب و دروغ خواند. یک روز قبل از این اظهارات، در تاریخ ۱۵ بهمن ماه دو مرجع تقلید شیعه با انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد برای صدور مجوز به آواز خوانی بانوان گفته بودند که جلوی آواز خوانی زنان را خواهند گرفت.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

دستگیری ۳۰۰ هزار نفر در رابطه با مواد مخدر در ۱۰ ماه
عصرایران ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت :طی ۱۰ ماه گذشته سیصد هزار نفر در رابطه با مواد مخدر در کشور دستگیر شدند.

 هشت اعتراض کارگری طی ده روز در شهرهای مختلف ایران
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ طی ۱۰ روز از تاریخ سی دی تا ۹ بهمن ماه (۱۳۹۳) هشت اعتراض کارگری در شهرهای مختلف ایران اتفاق افتاده است. اعتراضاتی که به دلایل دستمزد ناهماهنگ با نرخ تورم در جامعه، عدم پرداخت حقوق در ماه های از سال، رعایت نشدن حق بیمه، اخراج گسترده یا عدم تمدید قراردادهای کارگری در برخی از کارخانه ها برگزار شده است.

 آلودگی آب روستای شهدای تنگ فنی/ شرکت نفت به تعهدات عمل نکرد
مهر ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان با اشاره به مشکل آلودگی نفتی آب روستای شهدای تنگ فنی، گفت: شرکت نفت به تعهدات خود برای تامین اعتبار آبرسانی به این روستا عمل نکرده است.

 هزینه دارویی بیماران خاص فعلا رایگان نمی شود
ایران وایر ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ وزیر بهداشت درباره تامین دارو‌های بیماران خاص در داخل گفت: بیماران خاص از مصرف داروهای ایرانی رضایت دارند و تامین این دارو‌ها برای بیماران خاص رایگان است. هرجا که داروی ایرانی داشته باشیم و قیمتش مناسب است تجویز این دارو‌ها برای بیمار اولویت دارد مگر اینکه بیمار نسبت به مصرف آنها پاسخ مناسب را دریافت نکند.

     فرهنگ 

ارکستر سمفونیک تهران ‘آغاز به‌کار می‌کند
بی بی سی فارسی ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ایران، از اجرای ارکستر سمفونیک تهران در اختتامیه سی‌امین جشنواره‌ موسیقی فجر پس از دو سال وقفه خبر داد.

 میوه ممنوعه صدای زنان، از سارا نایینی تا نوشین طافی
ایران وایر ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ از هفته پیش میهمان ها را دعوت کرده‌اند؛ الان یک ماه است که هر روز کنار هم تمرین می‌کنند. همه چیز مرتب است؛ شیشه‌ها را با پشم شیشه پوشانده‌ اند و سقف‌ها را با مقوای تخم مرغ.  صندلی‌ها را کنارهم چیده و یک سن برای خودشان درست کرده‌اند. همه آن‌ها در هنرستان و دانشگاه، موسیقی خوانده‌اند و حالا یک گروه دارند.

 روحانی از شرایط ممیزی کتاب در ایران انتقاد کرد
بی بی سی فارسی ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با انتقاد از شرایط ممیزی کتاب خواهان سپردن نظارت نشر به “ناشران، نویسندگان و اساتید برجسته” شده است.

   سیاست

ظریف: زمینه برای حل موضوع اتمی کاملا فراهم است
بی بی سی فارسی ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ در آلمان به سر می برد، درباره رسیدن به توافق نهایی اتمی با گروه ۱+۵ ابراز خوشبینی کرده و گفته “زمینه برای حل موضوع کاملا فراهم است” و “فقط به یک اراده سیاسی قوی برای حصول نتیجه نیاز است.”

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: خبرگزاری‌های ایسنا، مهر سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، مجذوبان نور، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، ایران وایر ، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، کانون مدافعان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل

شماره ۸۴ هفت روزنامه ایران

پیوست‌ها: